Gisteren was het zover, we hadden twee afspraken kunnen combineren maar het had allemaal met treinen te maken
.
Zoals jullie hierboven al hadden gelezen was Aart op bezoek om een aantal spullen te brengen en gezellig te praten.
Ook Einte nam wat nieuwe spullen in ontvangst, hierna hebben we vooral over treinen gesproken.
Daarna even na de treinenkamer om mijn berg in aanbouw te bekijken en de treinen even te laten rijden.
Maar er moest ook gewerkt worden, Aart had nog meerdere afspraken staan en ging naar huis.
Tijd voor het grote klei avontuur, Einte is hier al een tijdje mee bezig en ik had hem gevraagt om Saskia en mij de eerste beginselen te leren.
Hier de klei meester Einte.
Het houten portaal wat ik gezaagd had voldeed niet aan de hoge eisen
en hiervoor heb ik een nieuwe gezaagd.
Aan de rechterkant zit hout terwijl de linkerkant van karton is.
Het karton is makkelijk te buigen wat in ons geval erg handig was omdat het portaal hier rond loopt.
Duidelijk zijn de contouren van het portaal al te zien.
Einte had zijn gereedschap meegenomen en een plank hout waar weer 3 latjes op gelijmd waren.
Hiermee kun je perfect met een deegroller plakken klei maken in ons geval met een dikte van 6mm.
De klei is van het merk Das ( boetseerklei ) en kan o.a. bij de Blokker gekocht worden voor ? 2 per pakje van 500gr.
Doormiddel van houtlijm wordt de klei op de houten ondergrond gelijmd.
Overtollige klei wordt met een groot mes weggesneden en de boven rand wordt omgevouwen.
Dan krijg je dit resultaat.
We hebben er voor gekozen om het portaal rond de opening een dikke rij stenen te geven.
Hiervoor hebben we strookjes klei van 1cm. dik gemaakt en op de bestaande klei gelegd, doordat de klei een beetje nat is blijft het gelijk plakken en wordt een geheel als het droog is.
Einte had een soort lepeltje meegenomen waarmee kleine streepjes gemaakt kunnen worden.
Eerst de horizontale lijnen, deze zijn met het grote broodmes gemaakt.
Dat begint ineens ergens op een portaal te lijken
De vertikale lijnen zijn gemaakt met een kleine schroevendraaier, veel werk maar supermooi.
Toen was de linkerzijde aan de beurt, eigenlijk op de zelfde manier gedaan als de rechter kant.
Deze lijnen heb ik zelf gedaan en zoals jullie kunnen zien moest ik er even inkomen
.
Let erop dat je niet te diep gaat.
Nu was Saskia aan de beurt, zei heeft de vertikale lijnen gemaakt in het linker gedeelte.
Beiden gedeelte's hebben we op de baan gezet om te laten drogen, Einte moest ook nog boodschappen halen en het was al behoorlijk laat geworden.
Saskia wou de stenen nog ouder maken, het portaal staat al 150 jaar en dan brokkelen stenen af.
De portalen kregen al doormiddel van een oude tandenborstel een ouder uiterlijk maar dat was niet genoeg.
Met een kleine schoevendraaier zijn er stukjes muur verwijderd en de rand is ook nog onderhanden genomen.
Zoals Peterke al zei, een vrouw heeft meer oog voor detail
Hier nog wat foto's van het geheel met treinen.
Het stukje gips dat aan de linkerkant staat is even een steun pilaar todat de klei droog is.
Einte en Aart, bedankt voor de leuke dag.
Mvg,
Peter / degeluidsman en vrouw.