Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Re:De baan van Rick en Opa Ruud AFBRAAK

Gestart door nkeer3 zaterdag 26 december 2009, 23:34:16

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:De baan van Rick en Opa Ruud AFBRAAK
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud AFBRAAK
Na een poosje met Wintrack te hebben gestoeid en na dat Rick vaak heeft gevraagd Opa wanneer gaan we nu rijden heb ik besloten om de trein tafel te bouwen. Baantje leggen om zodoende ook eens wat ervaring te krijgen van wat wel en niet kan met rails en en wissels.
Moet zeggen het heeft nu al veel plezier en ervaring gebracht  :D

Hieronder de eerste foto's van de tafel bouw en trein rijden plezier op kerstavond.

Tafel is 98cm hoog staat op 12 poten met wieltjes zodat hij dus van de muur af gereden kan worden en heeft de volgende maten L vorm 410x135x210.

Een pruttel aan hout en mdf en hoek ijzertjes en schroeven en dat moet wat worden :wink:




De hoogte even getest en bevalt wel kan dan toch makkelijk straks ook onder de baan werken

Nu de poten van wieltjes voorzien helaas wel een aanpassing moeten bedenken ivm maat balkje en plaatje van het wieltje maar we zijn niet voor 1 gat te vangen.

En zo zien ze er dan uit

Ook gelijk maar een achterwand aangebracht die mijn dochter later nog wil gaan beschilderen met wolken geloof ik.

Alles waterpas  :roll:



Platen 12mm MDF er op gelegd


Toch nog maar even de poten geschoord zodat het de stevigheid tengoede komt

Achterkant van de tafel kan tot 70cm uit de muur

En toen Kerstavond heerlijk met kleinzoon en kleindochter (ik wist niet dat die ook trein fanatiek was) heerlijk een paar uurtjes gespeeld het ging als snel van Opa heb je nog een paar bochten of ik moet nog meer rechte rails en Opa ik heb een engels wissel nodig.

De jeugd is lenig en zit zo boven op de tafel hihi


Waar gaat dat heen, straks mag ik alleen nog limonade boven brengen.


Al met al een leuke avond met veel ontsporingen hihi maar veel plezier.
En dat alles met 1 Delta lokje met 10 wagonnetjes.

Ik ga nu nog ondergrond op de tafel leggen maakt toch veel lawaai zo weet alleen nog niet wat.

En dan weer een beetje testen met baantje leggen en helling proefjes  en dan de echte baan uitleggen die dan blijft liggen.
Voorlopig baanplan


moet nog wel bij het station 24077 stukjes aanpassen voor een betere spoor station breedte.

Groeten Rick Britt en Ruud


Re:De baan van Rick en Opa Ruud
hallo rick britt en ruud

zo te zien een avond vol plezier.
heb je al een idee wat je wilt uitbeelden bij een vaste baan.


gr arno
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
hallo samen,

ziet er al een heele tafel uit bij jullie seg,ben benieuwd hoe je het verder gaat aanpakken.je bent al goed beezig stevige tafel ook,kijk uit naar meer foto's van jullie baan.


groeten peter(ke33)
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Dag Ruud en kleinkinderen Britt en Rick.
Wel heel mooi dat de treintafel er nu staat en de eerste trein zijn rondjes mag rijden! 8)
Prachtig om die geïnteresseerde, gefascineerde en nieuwsgierige kinderoogjes rond te zien kijken naar al dat moois, wat Opa Ruud voor hun op tafel heeft gezet. 
Kleinzoon Rick heeft het nog beter bekeken, en bekijkt alles van héél dichtbij!

Ruud, hopelijk is dit de start voor een hele lange periode van plezier met treinbaan én kleinkinderen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Hallo Mannen vriendelijk bedankt voor de overweldigende fijne reacties  :wink:

Desondanks toch allemaal een heel fijn gezond en plezierig 2010 gewenst
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Dag allemaal,

Wat een prachtig begin, met veel gezelligheid!

Zie ik het goed dat de tafel opgebouw is uit 'modules'? Ik zie veel pootjes en verschillende delen? Is dit met het idee om het eventueel te kunnen verhuizen?

Leuk baanplan overigens. Ik zal het een beetje volgen zo nu en dan.

Groetjes en een goede jaarwisseling toegewenst.

Erik
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Heerlijk om zo met de kleinkinderen bezig te zijn.
Mijn zoontje zit ook altijd te genieten als ik een stoomloc met volledige sound op de rollenbank laat draven.

Andre
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Dat wordt goed aangepakt daar, een mooi en stevig onderstel.

Jullie hebben lekker veel ruimte en aan de tekening te zien wordt dit een mooie baan.

Daar gaan jullie nog veel tijd doorbrengen.

Wordt de baan hand bediend of gaat een pc het werk doen  :D.


Succes met de bouw verder.

Groeten van,

Peter / degeluidsman.
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Goed begin is het halve werk.
Ziet er al goed uit.
En met die hulp moet het helemaal goedkomen.
Veel s6 en vooral plezier met de verdere bouw.

Maikel
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Mooie tafel en leuk plan.
Ik weet uit ervaring dat ook kleindochters treinen leuk vinden  :lol: :lol:
Veel plezier bij de verdere uitwerking
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Hallo Mannen,

Bedankt voor de fijne reacties.

Peter (degeluidsman) ik ben totaal nieuw met treintjes op dit niveau dus mijn plan is digitaal (delta) rijden en analoog schakelen.Zeker in het begin omdat de financieel kant ook een rol speelt en eerst liever wissels koop.

Wat ik graag van jullie zou willen weten is het volgende
Hadden jullie bij de start van de baan bouw ook dat je zo twijfelt over het geen je van plan bent?
De ene dag bruis ik van de energie en wil dan van alles doen en een half uur later dan twijfel ik en denk hmm ik doe et later wel.
Oa over het baan plan twijfel ik nu omdat bepaalde dingen toch niet zo willen als dat ik bedacht had.
En ringleiding zal ik het nu zo of zo doen, geen ervaring is denk ik een groot probleem en ben dan bang het fout te doen :(

Heb op de laatste dag van 2009 al wel ondergrond dempings platen gekocht 5mm dik maar ook die liggen er nog niet op. zoals gezegt ben ik de enige die soms geen fut heeft???






Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Citaat van: nkeer3 op vrijdag 01 januari 2010, 16:11:41

En ringleiding zal ik het nu zo of zo doen, geen ervaring is denk ik een groot probleem en ben dan bang het fout te doen :(


Hallo nkeer3,

Ik zou die ring leiding wel gewoon doen is altijd makkelijk en zekerder voor je baan dat je overal spaning hebt, bij M rails is het zeker nodig ivm spannings verlies en slecht rail kontakt.
Ik heb er 3 leidingen onder liggen een bruine een rode en een gele, maar dat kunnen er meer zijn. Kijk maar op mijn draadje voor foto's.
En niet de bruine of een andere kleur aan elkaar verbinden dan heb je kortsluiting  :shock:

Gr Einte
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Hallo,

Zo ben ik ook begonnen.
Wist helemaal niks. Begon ook analoog met m-rails.
Heb 2 jaar terug gewoon de stap genomen naar digitaal en ben gewoon gaan proberen.
Ben nu met mijn vaste baan tegen. Tijdens de bouw verander ik ook nog steeds van gedachten en verander gewoon.
Dit komt ook vaak door ideen die je hier op het forum opdoet.
En bij twijfel kan je al je vragen hier kwijt.
Zo ben ik ook begonnen. Gewoon proberen en vragen.

Dat is het leuke en goede  van dit forum.

Hier kun je mijn baan volgen.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13649.0

Maikel
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
hallo opa ruud
een ringleiding zou ik zeker doen vooral bij het digitaal aansturen van de loks.
ik heb er bij nijn baan  veel profijt van.
en ook bij mij komt het voor dat ik bruis van de ideeën en sta ik bij mijn
baan en komt er niets uit mijn handen.  :?

gr  arno
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Citaat van: Einte op vrijdag 01 januari 2010, 16:40:47
Citaat van: nkeer3 op vrijdag 01 januari 2010, 16:11:41

En ringleiding zal ik het nu zo of zo doen, geen ervaring is denk ik een groot probleem en ben dan bang het fout te doen :(


Hallo nkeer3,

Ik zou die ring leiding wel gewoon doen is altijd makkelijk en zekerder voor je baan dat je overal spaning hebt, bij M rails is het zeker nodig ivm spannings verlies en slecht rail kontakt.
Ik heb er 3 leidingen onder liggen een bruine een rode en een gele, maar dat kunnen er meer zijn. Kijk maar op mijn draadje voor foto's.
En niet de bruine of een andere kleur aan elkaar verbinden dan heb je kortsluiting  :shock:

Gr Einte
Hoi Einte,
Ja ik ga ook een ringleiding leggen ben nu zo bezig geweest.

om het enigszins strak te krijgen draai ik hem een keer om een schroef en dan verschillende kroonstenen gebruiken om her en der aansluit punten te maken.

En dik speaker snoer voor een extra + en - had ik zo gedacht wat ligt ligt  :wink:
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Citaat van: vanb op vrijdag 01 januari 2010, 17:02:40
Hallo,

Zo ben ik ook begonnen.
Wist helemaal niks. Begon ook analoog met m-rails.
Heb 2 jaar terug gewoon de stap genomen naar digitaal en ben gewoon gaan proberen.
Ben nu met mijn vaste baan tegen. Tijdens de bouw verander ik ook nog steeds van gedachten en verander gewoon.
Dit komt ook vaak door ideen die je hier op het forum opdoet.
En bij twijfel kan je al je vragen hier kwijt.
Zo ben ik ook begonnen. Gewoon proberen en vragen.

Dat is het leuke en goede  van dit forum.

Hier kun je mijn baan volgen.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13649.0

Maikel

Maikel ja ergens moet je beginnen ik weet et en dat gaan we ook doen hoor


Citaat van: arno op vrijdag 01 januari 2010, 17:19:26
hallo opa ruud
een ringleiding zou ik zeker doen vooral bij het digitaal aansturen van de loks.
ik heb er bij nijn baan  veel profijt van.
en ook bij mij komt het voor dat ik bruis van de ideeën en sta ik bij mijn
baan en komt er niets uit mijn handen.  :?

gr  arno
Arno gelukkig ik ben dus niet de enige

Maar mijn spreuk is en blijft.... et komt goed!
ist niet nu dan later.
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Hoi!

De vorderingen van deze baan zijn interessant om te volgen!

Hoe zit het eigenlijk met die ringleiding. Ik rij zelf ook M-rail. Hoeveel contactpunten moeten er gemaakt worden? En ik begrijp dat en ringleiding altijd uit 3 kabels bestaat? Is het een idee om als je modulebakken hebt, in elke bak een ring aan te leggen en die met elkaar te verbinden?

Groetjes,

Erik
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Citaat van: erikmiddel op zaterdag 02 januari 2010, 21:43:23
Hoi!

De vorderingen van deze baan zijn interessant om te volgen!

Hoe zit het eigenlijk met die ringleiding. Ik rij zelf ook M-rail. Hoeveel contactpunten moeten er gemaakt worden? En ik begrijp dat en ringleiding altijd uit 3 kabels bestaat? Is het een idee om als je modulebakken hebt, in elke bak een ring aan te leggen en die met elkaar te verbinden?

Groetjes,

Erik

Hallo Erik,

Hoeveel draden je als ringleiding wil gebruiken hangt af wat je er mee gaat doen.
En in elke bak een ringleiding is wel makkelijk,gewoon met een PTT stekker doorverbinden.

Gr Einte
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Citaat van: erikmiddel op donderdag 31 december 2009, 19:29:58
Dag allemaal,

Wat een prachtig begin, met veel gezelligheid!

Zie ik het goed dat de tafel opgebouw is uit 'modules'? Ik zie veel pootjes en verschillende delen? Is dit met het idee om het eventueel te kunnen verhuizen?

Leuk baanplan overigens. Ik zal het een beetje volgen zo nu en dan.

Groetjes en een goede jaarwisseling toegewenst.

Erik

Hoi Erik zie je vraag een beetje laat sorry maar nee het word geen module bakken systeem heb alleen de tafel uit meerdere delen moeten maken omdat de max lengte MDF is 220cm hi ik heb er aan gedacht om hem in kleinere gedeelten te maken maar ik ga hier niet verhuizen.
Heb hem wel rolbaar gemaakt omdat 140 beetje te ver is voor mijn armpjes  :D

Ben vandaag nog even verder gegaan met de ringleiding en vordert gestaag hi
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Hallo Opa en Rick!

even een tipje:
het is mooier als je de draden van de ringleiding DOOR een driepolig kroonsteentje leidt.

Hessel
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Hallo Mannen,

Ik ben toch van mening veranderd :wink: en wil nu toch een klein schaduwstation onder de baan gaan maken.



Wat vinden jullie van dit plannetje?
Er zit gelijk een keer lusje in en dat komt denk ik ook het speel plezier weer ten goede toch?

Waar moet ik op letten als ik M rails en wissels ga kopen? dit ivm de betrouwbaarheid natuurlijk.

graag jullie tips.
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
@ Einte

Citaat van: Einte op zaterdag 02 januari 2010, 21:45:34
En in elke bak een ringleiding is wel makkelijk,gewoon met een PTT stekker doorverbinden.

Wat bedoel je precies met een PTT stekker? En voor de aansluiting van je baan heb je toch altijd 3 draden nodig, dus ook voor je ringleiding? (sorry, leek op dit gebied)


@ Opa en Rick

Citaat van: nkeer3 op dinsdag 05 januari 2010, 15:45:47
Wat vinden jullie van dit plannetje?
Er zit gelijk een keer lusje in en dat komt denk ik ook het speel plezier weer ten goede toch?

Als je die opstelsporen nou eens schuin aan je keerlus legt, dus parallel aan de rail die dwars over de plaat gaat, dan heb je naar mijn idee veel langere opstelsporen, en kun je zowel links als rechts een aantal leggen. Begrijp je wat ik bedoel?

Groetjes,

Erik
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud



Citaat van: erikmiddel op dinsdag 05 januari 2010, 16:31:03

@ Opa en Rick

Citaat van: nkeer3 op dinsdag 05 januari 2010, 15:45:47
Wat vinden jullie van dit plannetje?
Er zit gelijk een keer lusje in en dat komt denk ik ook het speel plezier weer ten goede toch?

Als je die opstelsporen nou eens schuin aan je keerlus legt, dus parallel aan de rail die dwars over de plaat gaat, dan heb je naar mijn idee veel langere opstelsporen, en kun je zowel links als rechts een aantal leggen. Begrijp je wat ik bedoel?

Groetjes,

Erik


Helaas gaat dat niet ivm onderstel van de tafel heb er schoor balkjes onderdoor lopen heb voor de simpelste oplossing gekozen.
Citaat van: de Hoeve op zaterdag 02 januari 2010, 22:49:58
Hallo Opa en Rick!

even een tipje:
het is mooier als je de draden van de ringleiding DOOR een driepolig kroonsteentje leidt.

Hessel
Hoi Hessel,

Bedankt voor de tip, ga daar later ook eens mee experimenteren ben alleen nu even gestopt met bedrading aanleggen omdat het schaduwstationetje nu eerst gedaan moet worden (zo blijf je wel bezig  :D )
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Citaat van: nkeer3 op dinsdag 05 januari 2010, 15:45:47
Ik ben toch van mening veranderd :wink: en wil nu toch een klein schaduwstation onder de baan gaan maken.
Wat vinden jullie van dit plannetje?
Er zit gelijk een keer lusje in en dat komt denk ik ook het speel plezier weer ten goede toch?

Dag Ruud, Rick en Britt.
Dat is een héél goed plan maar..... hier zitten natuurlijk wel wat haken en ogen aan!
Je kunt je schaduwstation nooit helemaal overzien en daarbij (zoals Erik ook al opmerkte) kun je de opstelsporen effectiever leggen, zodat je langere en meer gelijke lengtes krijgt. (voorbeelden genoeg op het forum)
Ook zul je het e.e.a. moeten automatiseren, met de hand zal dit niet meer lukken en dat betekent blokken, bezetmeldingen, besturings programma enz.  

Eigenlijk moet je dit een keer gezien hebben, om enigszins een indruk te krijgen van wat er bij komt kijken.
(volgens mij ligt hier nog iets van jou, dus.......?  :mrgreen: )

Maar je hebt prachtige mogelijkheden en met de hulp van je kleinkinderen, moet hier toch wel iets moois gaan ontstaan!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Citaat van: erikmiddel op dinsdag 05 januari 2010, 16:31:03
@ Einte

Citaat van: Einte op zaterdag 02 januari 2010, 21:45:34
En in elke bak een ringleiding is wel makkelijk,gewoon met een PTT stekker doorverbinden.

Wat bedoel je precies met een PTT stekker? En voor de aansluiting van je baan heb je toch altijd 3 draden nodig, dus ook voor je ringleiding? (sorry, leek op dit gebied)


@ Opa en Rick

Citaat van: nkeer3 op dinsdag 05 januari 2010, 15:45:47
Wat vinden jullie van dit plannetje?
Er zit gelijk een keer lusje in en dat komt denk ik ook het speel plezier weer ten goede toch?

Als je die opstelsporen nou eens schuin aan je keerlus legt, dus parallel aan de rail die dwars over de plaat gaat, dan heb je naar mijn idee veel langere opstelsporen, en kun je zowel links als rechts een aantal leggen. Begrijp je wat ik bedoel?

Groetjes,

Erik

Hallo Erik,

Met een PTT stekker bedoelde ik een telefoon stopkontakt en stekker en die zijn vierpolig, dus voor 4 draden  8)

Gr Einte
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
@ Einte

Okidoki  :shock:

Zijn er ook kleinere alternatieven? Ik zat al een beetje bij conrad te kijken (is die de goedkoopste?) En zijn telefoonkabels dik genoeg voor spanning op de gehele baan?

Groetjes,

Erik
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Citaat van: erikmiddel op dinsdag 05 januari 2010, 17:28:33
@ Einte

Okidoki  :shock:

Zijn er ook kleinere alternatieven? Ik zat al een beetje bij conrad te kijken (is die de goedkoopste?) En zijn telefoonkabels dik genoeg voor spanning op de gehele baan?

Groetjes,

Erik

Hallo Erik,

Bij Gamma of Praxis kun je die dingen halen voor mischien 5 euri samen.
Voor het draad zou ik 0,5mm2 gebruiken, kun je hier bestellen klik  :D

Gr Einte
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Citaat van: AlbertJan op dinsdag 05 januari 2010, 17:16:24
Citaat van: nkeer3 op dinsdag 05 januari 2010, 15:45:47
Ik ben toch van mening veranderd :wink: en wil nu toch een klein schaduwstation onder de baan gaan maken.
Wat vinden jullie van dit plannetje?
Er zit gelijk een keer lusje in en dat komt denk ik ook het speel plezier weer ten goede toch?

Dag Ruud, Rick en Britt.
Dat is een héél goed plan maar..... hier zitten natuurlijk wel wat haken en ogen aan!
Je kunt je schaduwstation nooit helemaal overzien en daarbij (zoals Erik ook al opmerkte) kun je de opstelsporen effectiever leggen, zodat je langere en meer gelijke lengtes krijgt. (voorbeelden genoeg op het forum)
Ook zul je het e.e.a. moeten automatiseren, met de hand zal dit niet meer lukken en dat betekent blokken, bezetmeldingen, besturings programma enz.  

Eigenlijk moet je dit een keer gezien hebben, om enigszins een indruk te krijgen van wat er bij komt kijken.
(volgens mij ligt hier nog iets van jou, dus.......?  :mrgreen: )

Maar je hebt prachtige mogelijkheden en met de hulp van je kleinkinderen, moet hier toch wel iets moois gaan ontstaan!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Hoi Albert jan,
Ohhhhhhhhhhhhhh een Prive les, dat sla ik natuurlijk nooit af... :D
Had niet gedacht dat ik nu al gelijk in het diepe moet met de baan :wink:
Maak graag een afspraak met je.

Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Hoi Mannen,

Kon het niet laten om nog een schaduw stationnetje te ontwerpen.
Ik heb geen ervaring met M-rails dus hoop dat de 5202 een goede keus voor zo iets is?



Die dwars om weer aansluiting te krijgen met de rail naar boven is iets wat ik in het echt moet zien of dat lukt anders zal er een bocht in komen om een schoorbalkje te ontwijken hihi

Groeten Ruud
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Hallo Mannen,

Ben nog steeds niet zeker over mijn baan plan, En dat moet toch een beetje een basis hebben om verder te plannen denk ik. Heb nu et baan plan in totaal aangepast o.a ook met aansluiting met schaduw station.

Ik zou graag van jullie horen wat er nog meer verbeterd moet of kan worden.
Mijn inzicht of iets wel of niet kan of logisch of onlogisch is ontbreekt helaas.maar daarvoor ben ik ook op dit forum  :oops:
 
Helaas ben ik aan 2 24130 bochten gebonden.
Maar kan nu wel steeds op beide sporen verschillende rondjes rijden het lijkt alleen behoorlijk druk op de tafel.

Schuin over de tafel had ik het 3sporig station bedacht  :wink:


En ik hoop als ik de rails ga leggen dat het enigszins past zoals op de tekening klein beetje schuiven kan nog wel maar dat moeten geen 10cm worden.

Zaterdag naar AJ en hoop heel veel te leren want heb vragen genoeg hi.



Geel: gaat naar onder de tafel (schaduw station)
Groen: stijgend spoor
Blauw op zeg 10cm?
Oranje: dalend spoor
Grijs: ligt op de tafel
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
zou minimaal 12cm tussen de 2 niveaus houden, ivm bovenleiding e.d.

gr, Ron
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Hoi Ron, 12cm dan zou het zo moeten lukken toch?


Re:De baan van Rick en Opa Ruud
volgens wintrack zit je in die buitenste bocht met alle groene railstukken met een percentage van 4% op 107mm hoogte,  dus 11 cm moet ook kunnen, dan zit je het beste met stijginspercentages, volgens mij houd Einte ook een tussenruimte van 11 cm aan. dus dat moet goed zijn. (max volgens M* is 5%)

ga je een brug maken (van Faller bijv,) of met een plaat werken?? als je met een plaat gaat werken moet je daar ook rekening mee houden. maar ik denk dat het zo wel kan.

gr, Ron
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Citaat van: erasion op donderdag 14 januari 2010, 19:51:30

Dus 11 cm moet ook kunnen, dan zit je het beste met stijginspercentages, volgens mij houd Einte ook een tussenruimte van 11 cm aan. dus dat moet goed zijn. (max volgens M* is 5%)


Bij mij is de stijging 306 cm lang om bij 11.2 cm uit te komen, en de loc's rijden daar goed op omhoog.

Gr Einte
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Hoi Ron en Einte,

Bedankt voor de inbreng.
Dan is dat probleem enigszins opgelost.
Maar wat vinden jullie van het plan gaat dat met de wissels en kruisingen goed? en ist een beetje logisch? dat zijn dingen waar ik ook geen ervaring mee heb.
En is dit allemaal te beveiligen met seinen (in de toekomst? ) of word dat onbegonnen werk

iemand die hier nog een kanttekening bij wil maken?

Ik moet wel zeggen dat ik ook nooit gedacht had dat er bij treintje rijden zoveel kwam kijken maar et maakt het allemaal wel extra spannend  :D.

Ruud
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Hallo Opa-Ruud,

ik heb je plan even aandachtig bekeken. De grote opzet ziet er goed uit. Maar er zijn enkele puntjes...:
-Waarom gebruik je rechtsonder zoveel wissels? Je hebt er in de doorgaande sporen 4 normale wissels liggen en ook 5 engelse wissels. (kruisingen). Als je geld overhebt, mag dat gerust, maar ik zou het liever uitgeven aan treinen en aankleding. Als je alleen de meest rechtse wisselstraat laat liggen, kun je vanaf ieder spoor gewoon je diagonale deel oprijden, maar ook je opstelsporen. Voor die laatste moet je dan wel 10cm over je hoofdbaan rijden, maar dat lijkt me geen probleem. je bespaard dan 3 wissels en 3 engelse wissels. Daarnaast maakt het het geheel rustiger, en je stationssporen langer. (ik neem aan, dat in het midden onderaan je station komt?
-Linksboven de diagonale sporen doe je hetzelfde. Waarom heb je daar eerst een setje rechter wissels liggen, waarna je hetzelfde nogeens herhaald met de engelse wissel? Beetje dubbelop. Tevens is het zo, dat als je je trein via die rechter wissels laat rijden, en daarna via de engelse wissel, de treine dus in een "slinger" het diagonale spoor oprijd. Dat ziet erg dom uit. Het mooiste is, als treinen zoveel mogelijk vloeiende doorgaande lijnen kunnen rijden, zonder vreemde kronkels. In het grootbedrijf neemt dat de snelheid omlaag,en de slijtage aan wielen/rails gaat omhoog.
-Verder is het wel een aardig plan. Ik vind het aan de drukke kant, maar ieder zijn ding. Maar hoe ga je de sporen half boven elkaar een de linkerzijde afwerken? Wordt dat een berg? Denk er dan wel aan, dat je niet de berg kunt laten stoppen op 2mm naast het spoor. je moet toch wat meer ruimte aanhouden. En dan liggen je loodsen en het spoor van je draaischijf veel te dicht bij.

Roy

Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Hallo Roy

Dank je wel voor alle opmerkingen die je gemaakt hebt over het plan.
Daar ben ik wel blij mee, omdat ik onervaren als ik ben die problemen niet zie, en ja ik zou graag wat meer besparen op die kruisingen (EW's) alleen begrijp ik niet goed wat je bedoeld.Ik moet je opmerkingen eerst eens een paar keer goed doorlezen denk ik.
Zoals ik al schreef komt het station diagonaal over de baan en heb een dubbelsporige baan die links om of rechtsom te bereiden is(is misschien ook onzinnig?) .Daarom zijn er dacht ik zoveel kruisingen nodig? Maar als dit alles mooier en beter kan ja dan graag.

De sporen die half boven elkaar liggen zouden misschien onder elkaar kunnen liggen zodat alleen het bovenste spoor zichtbaar is.

Ik ga maar weer terug naar de tekentafel Roy.

Komt goed, maar tis moeilijk hoor.

Maar et moet jullie er niet van weerhouden om opmerkingen te plaatsen ik ben met elke tip/suggestie blij :D

Ruud
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Heb et weer wat aangepast, wat vinden jullie er nu van?



En niet alles hoeft  met een Engels Wissel toch?

Ruud
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Zijn die vele kruisingen onderin vaste kruisen, of engelse wissels? Zoals ik al eerder zei, zou ik het vervangen door 1 wisselstraat met engelse wissels.

Roy
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Sri Roy ik snap niet wat je bedoeld met 1 wissel straat,
vaste of engels wissel is ook een goede vraag, zoals ik het bedacht had vast omdat ik niet weet of zo een engels wissel problemen geeft met wisselen van spoor gelijk na een wissel
als ik maar alle sporen bereiken kan dan is het goed.
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Citaat van: nkeer3 op vrijdag 01 januari 2010, 16:11:41

Heb op de laatste dag van 2009 al wel ondergrond dempings platen gekocht 5mm dik maar ook die liggen er nog niet op. zoals gezegt ben ik de enige die soms geen fut heeft???


Beste Ruud,

Mag ik je vragen waar je deze isolatieplaten hebt gekocht en wat ze hebben gekost?

Groet Jos
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Hoi Jos

Die heb ik bij Kwantum gekocht pak a19 platen = 9,7 M2 en zijn 5mm dik prijs 25Euro.

Gr Ruud
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
CiteerSri Roy ik snap niet wat je bedoeld met 1 wissel straat,
vaste of engels wissel is ook een goede vraag, zoals ik het bedacht had vast omdat ik niet weet of zo een engels wissel problemen geeft met wisselen van spoor gelijk na een wissel
als ik maar alle sporen bereiken kan dan is het goed.

Ik heb het even voor je uitgetekend. Rechts staat, hoe jij het gedaan hebt. Links staat mijn oplossing.



Volgens mij heb jij in je tekening vaste kruizen gebruikt. Die kun je dus maar alleen in de rechtdoorgaande richting berijden. Op die manier heb je heel veel wissels liggen, maar je kunt nog steeds maar weinig. Op mijn manier kun je alle kanten op met je treinen. Qua prijs zal het niet veel schelen, omdat een vast kruis veel goedkoper is, dan een engelse wissel. Rustiger is het wel, en je kunt er meer mee.

Roy
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Citaat van: nkeer3 op vrijdag 15 januari 2010, 22:24:45
Hoi Jos

Die heb ik bij Kwantum gekocht pak a19 platen = 9,7 M2 en zijn 5mm dik prijs 25Euro.

Gr Ruud

Hoi Ruud,

Bedankt voor de info!

Groet Jos
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Dan wordt het zo Roy.
Maar denk je dat dat goed gaat in de bovenste kruising om die slinger dan te maken?
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud


Vandaag zijn we, mijn vrouw Henny en ik bij Gerda en AlbertJan op visite geweest om mijn Poppetjes en Lantaarntjes in ontvangst te nemen en een prive lesje elektronica en Koploper te krijgen ;-)
We hadden om 14:30 afgesproken dus waren we zo tegen 14:45 daar, tis toch behoorlijk afgelegen waar ze wonen en ondanks dat ik niet door een tomtom de verkeerde weg ben opgestuurd zijn we toch een paar keer verkeert gereden hihi.

We werden hartelijk verwelkomt en kwamen tijdens een lekker bakje koffie aan de klets!!!!!! over de paarden!!!! en de hondjes en van alles en nog wat.
Maar op een gegeven moment ging het plots over op de treinen hobby :-))) hebben uitvoerig gesproken over mijn baan plan en hoe ik dat zou kunnen beveiligen met bezet melders in een bloksysteem> Nu moet ik gelijk zeggen dat ik er wel van gehoord had maar totaal niet begreep wat dit nu allemaal inhield laat staan hoe zo iets op mijn baan te realiseren zou zijn.
MAAR het is me nu een stuk duidelijker geworden! Maar wat wil je ook als je het je door zo een enthousiast iemand laat vertellen.
We moeten maar eens naar boven gaan dan kan ik je het aan de hand van het test baantje eens laten zien hoe het werkt zei AJ.De vrouwen hadden ook genoeg te kletsen dus wij op naar boven. Nou is dat een hele opgaaf hoor want voor je het weet heb je je kop kapot of dikke bulten van het stoten hihi. De mensen die er wel eens zijn geweest weet wel wat ik bedoel.

Als je dan boven op de trein kamer komt is het jammer dat er geen mooie baan ligt, maar dat werd al snel goed gemaakt met al het mooie materieel AJ heeft, heb mijn ogen uitgekeken omdat ik me in een winkel waande hier een doos zo en daar dozen vol zo. Prachtig!
Het test baantje word helemaal met het programma "koploper" bestuurd iets wat ik ook nog nooit gezien had dus AJ begon uitvoerig te vertellen hoe het een en ander nu werkte en hoe ik de rails moet isoleren om blok tracés met bezet melding te maken.

Plots werd er van beneden geroepen jongens Koffieeeeee en we voelden ons eigenlijk een beetje gestoord in ons diepgaand gesprek hihi maar de koffie smaakt lekker dus naar beneden.
Het bleek al snel dat er nog genoeg te kletsen viel!! en et was inmiddels al dik 18:00 de tijd tikt sneller in huize AJ toen er door Gerda werd voorgesteld om te blijven eten.
Lekker ouderwetse Nijkerkse Erwten soep hmmmmm lekker.

Na te hebben gegeten toch maar weer ffkes naar boven want het programma koploper moest toch nog wel ff verder uitgelegd worden.
Mijn plan was altijd om Digitaal te gaan rijden en Analoog te gaan schakelen maar AJ heeft me nu ook enthousiast gemaakt voor Koploper.Dat ik nu in ieder geval al tijdens de opbouw van de baan het gelijk zover ga voorbereiden met bedrading dat als ik over wil stappen op Digitaal dat de rails kan blijven liggen.

Uiteindelijk zijn we ook weer naar beneden gegaan ;-) en hebben nog lekker gekletst over treinen ;-)) tot dat Gerda zei het sneeuwt al weer lekker tis al helemaal wit. Daar schrokken we wel een beetje van dus zijn na hartelijk afscheid te hebben genomen en om erger sneeuwval voor te zijn uiteindelijk zo tegen 21:15 vertrokken.

En omdat Rijkswaterstaat helemaal niks aan de A1 gedaan hadden :-(( waren we pas na een 70min weer in Deventer aangekomen.

AL met al een hele geslaagde middag en avond bij 2 hele fijne gastvrije mensen.Ik heb veel dingen geleerd en snap nu een aantal dingen veel beter.

AJ en Gerda heel erg bedankt. Dit is zeeeeeeeer zeker voor een herhaling vatbaar. Dus hopen dat Jullie snel hier eens aankomen om gezellig verder te gaan met waar we (nood gedwongen zijn opgehouden)

Mvg Henny en Ruud

Ik ken verder nog niemand persoonlijk van het forum en vind het geweldig mooi als je via een forum zulke contacten kunt maken. En zie dan ook uit naar de Elektronica dag in Amsterdam. Lkker gezellie :-)
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Zo dat was een uitgebreid verslag. Mooi.
Ja, het is prima toeven bij AlbertJan. Dat testbaantje doet goed zijn best voor het Koploper programma.
Toen ik dat zag wist ik het ook, dit gaat het worden.

Tijdens je verhaal dacht ik heel even dat jullie waren blijven slapen.
Maar de weg naar huis had je toch nog kunnen vinden ondanks de sneeuw.
Veel plezier op de elektronica dag
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Ik vind het plan er nu wel leuk uitzien! en mooi verhaal, over jullie bezoek aan het bedrijf "AJ railroads&scenery".

Roy
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
mooi baanplan, daar raak je niet snel op uitgekeken. Lekker veel rij mogelijkheden.
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De baan van Rick en Opa Ruud
Dat is een leuke dag geweest in Nijkerk.

Top dat AJ je overtuigt heeft dat koploper super is om mee te werken.

Ook ik ben eens bij AJ wezen kijken en wat er allemaal al niet mogelijk is op deze kleine baan.

Mvg,

Peter / degeluidsman.