Pfuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu wat een stofnesten hier......
Hallo Allemaal,
Voor Iedereen het allerbeste voor 2018.
Na een lange periode van stilte, door o.a veel gezondheid problemen van Henny en mezelf, ziekenhuis opnames, operaties, een Moeder(84) die langzaam aan dement word. Was (en is er soms nog ) de lust voor wat anders doen vaak tot een nulpunt gedaald. ( het enige wat er nog gebeurd is dat er gelukkig soms nog oude bekenden hun moois hier lieten rijden) maar verder is er weinig tot niks meer aan de baan gedaan. Ik heb vaak gedacht, Ruud tis tijd dat je de baan afbreekt en lekker wat anders gaat doen! Ik heb nog 2 andere hobby's ( ben zendamateur en karpervisser) dus als ik goed in mijn vel zit hoef ik me zeker niet te vervelen.
Als er dan van die mooie grote stomers op de baan stonden hoopten we wat plezier te kunnen maken, maar er waren ook middagen bij dat het van die frustratie middagen zijn... jullie kennen het vast ook wel niks rijd lekker alleen maar problemen. In de baan die ik nu heb, liggen alleen gewone, gewone bocht wissels en engelse wissels al met al een 60stuks. Maar door de baan bouw zijn de gewone wissels soms te krap voor grote stoom lok's. Meestal die omgebouwd zijn van een ander merk.
Zo zitten er ook veel ongemakken in mijn baan, ik kan op sommige plekken moeilijk bij komen bij ontsporingen, moet heeeeeeeeel veel op de knieën, onder de baan door kruipen enz. En Rick is nu ook op een leeftijd, dat hij veel andere interesses heeft, zoals School, het werken op een stage plek, werken in een winkel, en zijn eigen radio programma op RTV Raalte, en heeft zodoende weinig tijd meer voor Opa
Dat alles te overdenken, overweeg ik inderdaad de baan af te breken (slik)
MAAR na veel wikken en wegen en overleg met Henny zit ik er nu over te denken om nog een keer een nieuwe uitdaging aan te gaan, en een hele nieuwe baan te gaan bouwen. ( van het treinvirus kun je niet zomaar genezen) Ik wil wel het een en ander eerst duidelijk hebben voor dat ik met het afbreken ga beginnen.
De nieuwe baan zal ( mede uit financieel oogpunt ) in C-rail blijven, heb het overgrote deel al, en zal ook weer semi automatisch worden. Dat wil zeggen niks Koploper besturing of blok systemen, maar gewoon met Ecos en de wissel met 6040 en 6043 aansturen samen met schakel rails en relais. ( ik wil zelf de regie houden) (ben in het verleden te veel aan het twijfelen geweest om met koploper aan de gang te gaan) een koploper baan is voor menig een hier op het forum het "je van het" maar is in mijn ogen ook wat saai en behoorlijk prijzig, dat laatste is en blijft hier een groot probleem.
De baan die ik nu zou willen gaan bouwen moet meer meer geschikt zijn voor Grote stomer (

) en minder voor NS

moet wel weer kamer rond worden (met klap gedeelte, om de rug te ontzien ) De gewone wissels moeten helaas blijven maar moeten wel zo in het plan komen te liggen dan het niet meer grote problemen kan veroorzaken, maar ook een paar slanke wissels in het parade deel en het station staan in het wens lijstje. Ook moet mijn 9voudige lok loods met draaischijf (Krail gedeelte) eindelijk een plek vinden, ook zullen er 2 klim spiralen moeten komen. verder wil ik geen onderdoor gekruip meer zoals nu wel het geval is. niks meer met man gaten maar alles zo bouwen dat het niet te breed word. Een sierlijke grote boog met een station in een boog of zo. Verder zal het niet een echte sceneries baan bouw gaan worden, maar meer een baan voor rij, rangeer, draaischijf en stoom lok plezier. Wat is er mooier om een stoomlok te zien bewegen? daar kun je toch mooi een droom wereld stappen

Ik ben er nog lang niet over uit hoe ik het allemaal moet realiseren ivm de beperkte ruimte, alhoewel ik nu de gips scheiding wand tussen 2 kamers wil doorbreken om aan de andere kant een klim spiraal neer te zetten. De afmetingen gaan in de baan kamer dan 3x4m en kamer ernaast een gedeelte voor de klimspiraal 2x1,5m worden.
Ik zit te denken aan een schaduw station in L vorm, MAAR dit geeft gelijk al een probleem, nl aan de ene kant komt een Spiraal en aan de andere kant een spiraal of een keerlus.
De opstel sporen moeten dan in de lengte die overblijft tussen de spiraal (die op de kamer ernaast komt te staan) en langs de muur naar keerlus of (spiraal) aan de andere kant. De bruikbare lengte voor wissels en opstel sporen tussen de spiralen is dan +/- 2m en 3m dus ook met een 90gr bocht. Maar dan ben je beperkt in het aantal sporen R2 R3 R4 en R5. Hier zit gelijk 1 van mijn problemen, Hoe zou ik zeg maar een spoor of 8 in een haakse bocht kunnen leggen in C rail, misschien zijn er hier mensen die dat op een of andere manier hebben opgelost. Ik ben uitaard al wel wat aan het tekenen geweest in wintrack maar de geometrie van C-rail R5 en R4 zijn anders dan R3 en R2 snap niet goed hoe ik van 2 sporen dan 8 of 10 sporen kan maken wat ook nog eens allemaal netjes aansluit op de wissels.
Ik hoop jullie snappen wat ik bedoel? En zou het fijn vinden als er iemand een tip kan geven hoe hij het heeft opgelost.
Al met al een hele grote wens, ik kan me soms al wel opladen bij de gedachte om te beginnen......
Maar mijn vader zei altijd, Ruud doe rustig aan dan breekt het lijntje ook niet, dus dat ga Ik nu doen.
Groetjes Ruud nkeer3