Hoi Guus,
Ja het was gewoon erg gezellig, en dat blijf je je toch herinneren!

Rick en ik kijken er naar uit, dat je gezellig een hele dag komt rijden, je bent van harte welkom.
Hoi Mensen,
Ik heb gisteren de stoute schoenen eens aangetrokken om mijn probleem loc een 1139 eens onderhanden te nemen. De loc reed heel erg schokkerig en maakte behoorlijk veel lawaai, en het motor schildje werd behoorlijk warm vond ik.
Nu had ik al eens het schildje verwijderd en het anker eens schoon gemaakt, maar na het in elkaar zetten was er geen beweging meer te krijgen in het motortje. Nadat ik het schildje eens wat beter bekeken had, dacht ik dat er een barstje in het schildje zat. Maar na wat tips te hebben gekregen, dat omdat hij niet meer wou rijden, het ook wel eens aan de veertjes van de koolstaafjes kon liggen, heb ik hier wat mee zitten friemelen, (het is ook allemaal zo klein) totdat er ineens toch weer leven in het motortje kwam.

Maar een grote schoonmaak, zou wel op zijn plaats zijn. Alleen zoiets grondig's had ik nog nooit gedaan, Dus een beetje onzeker er toch maar eens aan begonnen. En moet zeggen het is een fluitje van een cent...
Het motorretje heeft een nachtje in wasbenzine bad gelegen, samen met het anker en de magneet, natuurlijk wel eerst uit elkaar gehaald.
Ook het schildje aan de binnen kant even schoon gemaakt en de koolstaafjes natuurlijk ook niet vergeten.
Als je na een nacht weken, ziet hoe smerig donker gekleurd de wasbenzine geworden is, dan was het ook wel tijd dat dit eens gebeurde.
Alleen denk ik dat ik de volgende keer beter de slip bandjes kan verwijderen alvorens het motortje in de wasbenzine te leggen??? Nu zaten er 2 wel heel erg los op het wieltje, net of zijn ze wat ruimer geworden waren?? Dus heb ik de 4 slip bandjes ook gelijk allemaal vervangen.
Het geheel weer te samen gebouwd, en een paar kleine druppeltjes olie, op de tandwieltjes, en op de uiteinden van het anker asje in het motor huis en motor schildje gedaan. Toen de kap er weer op, en het lokje eens op langzame snelheid zijn schone rondje laten rijden. Met gevolg dat het lokje weer rustig zonder schokken, en zonder kabaal rond rijd. Het enige wat ik nu nog wil vervangen is de sleper, die is ook behoorlijk versleten heb ik het idee. MAAR voorlopig ben ik erg tevreden over het resultaat, en ga zeker mijn volgende slachtoffer de 1135 een onder handen nemen.
Het is erg leuk werk, en geeft veel voldoening om het zelf te doen.
Zoals met alles is het gewoon doen, de ervaring die je met zo een simpel klusje opdoet, kan je weer als basis gebruiken om eens een analoog lokje van een ombouw setje te voorzien!

Gr Ruud