Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)

Gestart door Acido donderdag 21 december 2006, 00:52:36

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 12-10-2008: Het Laatste Hout)

ik ben er klaar voor. :lol:

Re: Acido's Bouwverslag (Update 12-10-2008: Het Laatste Hout)
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 12-10-2008: Het Laatste Hout)
Ik blijf ook wachten, vriezen we dood, dan vriezen we dood.


                                                                                         Arie
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Koud is het zeker maar doodvriezen lijkt me nou ook weer niet nodig hoor ;-)

De werkzaamheden aan de modelbaan hebben de afgelopen tijd bijna stilgelegen, omdat ik mijn tijd in andere hobby's heb gestoken dan treinen.

Bijna stilgelegen, dus niet helemáál :-)

Ik heb tussen de bedrijven door diverse kleine werkzaamheden gedaan. Geen groot project dus dit keer maar meer een status-update.

Even kijken... waar waren we gebleven? Oh ja: Lichtmasten bij de werkplaats:



Ik vind die lichtmasten erg cool omdat ze echt naar beneden schijnen. Het feit dat je geen enorme lichtbakken ziet vind ik mooi realistisch, net als de manier waarop de lampen de mast beschijnen :-)

Wel is het licht erg (koud) wit. Voor bij de werkplaats prima, lekker industrieel werklicht, maar ik wil toch niet mijn hele baan erin onderdompelen... De kleur licht op zich vind ik niet echt mooi, ik wil dit bv. niet op de perrons hebben. Later meer over licht & kleur... :idea:

Over perrons gesproken...

Het werd tijd om de A4-tjes die aangeven waar de perrons moeten komen in het hoofdstation te vervangen door... eh... perrons :-P



Hier heb ik een stuk MDF onder spoor 1 door geschoven om aan de binnenzijde van het spoor het perron af te kunnen tekenen. Nou zul je denken: 'potloodje erlangs ratsen en klaar is Acido', aber nein! :o

Je moet namelijk met vanalles rekening houden als je ook nog met je trein langs het perron wilt kunnen komen! Enerzijds heb ik niet voldoende ruimte om alle perronsporen helemaal recht aan te kunnen leggen (zitten dus bochten in) en anderzijds wil ik graag een hoog perron, volgens de NS-standaard.

Dat betekent dat het perron al snel ernstige ruzie krijgt met lange rijtuigen, die in bochten aan alle kanten buiten profiel zijn :?

Aan de binnenkant...



...en op de hoeken, waar de treeplanken vanalles mee dreigen te nemen:





Door eenvoudigweg een potlood tegen het rijtuig aan te houden heb ik de zaaglijn aangepast aan de overstek van het rijtuig. De Bm234 die ik ervoor gebruikt heb is het langste rijtuig wat ik heb, maar voor dezekerheid heb ik ook wat ICR in de test betrokken.

Het resultaat is een perron wat wat slordig uitgezaagd lijkt te zijn omdat de wanden niet 100% het spoor volgen, maar da's altijd nog beter dan dat m'n treinen er tegenaan lopen! ;-)

De hoogte van 20mm heb ik ooit hier op het forum een keer uitgerekend aan de hand van de NS-perronhoogtenorm t.o.v. de bovenkant van de spoorstaaf, bij gebruik van C-rails. Als je zowel 8 als 12 mm MDF in huis hebt is 20 mm gelukkig eenvoudig te realiseren :-D



Het perron is uitgezaagd in 12 mm MDF, en ligt hier tijdelijk op zijn plek, ondersteund door wat afvalstukjes van 8 mm MDF. Het lijkt daardoor te zweven, het is uiteraard de bedoeling om nette dichte perronwanden te maken. Al weet ik nog niet precies hoe :mrgreen:

Anyway, als ik wat treinen langs het perron zet lijkt de hoogte van het perron ten opzichte van de treinen redelijk realistisch! Zowel breedte als hoogte van het perron doen Nederlands aan, dus niet van dat Duitse gedoe met hele lage en hele smalle perronnetjes ;-)



Het aftekenen van het tweede perron had iets meer voeten in de aarde omdat ik de plaat waar het uitgezaagd moet worden niet zomaar onder de sporen kon schuiven. En dus...



...heb ik de sporen eruit getild en op de plaat gelegd, voor hetzelfde aftekenproces als voor het andere perron:



Bij deze zal ook het zakspoortje uitgezaagd moeten worden. Dat is nog niet gebeurd... Ik doe dit soort decoupeerzaagwerk tegenwoordig op het balkon om de treinkamer een beetje stofvrij te houden, en op dit moment nodigt het weer niet echt uit om lekker buiten te gaan staan zagen haha :-P

Maar: Er is nog meer perronwerk verricht!

Aan het tijdelijke eindpunt van de zijlijn (zie eerdere update) ligt wat ik het make-shift perronnetje noem. Oftewel: provisorisch in elkaar geknutseld. Op de foto hieronder bestaat het uit niet meer dan een stukje MDF met plakasfalt en een losstaande abri:



Omdat verlenging van de zijlijn niet op korte termijn gaat plaatsvinden, leek het me wel passend om dit perronnetje een beetje op te leuken met wat spulletjes die ik nog her en der had liggen :-)


FOTO 500!

De abri (afkomstig uit het verrassingspakket dat ik met de fotowedstrijd gewonnen heb) mag blijven, al is het eigenlijk een bushalte ;-)

Ik had nog een zooitje heggetjes van Heki, maar net niet genoeg om de volle lengte van het perronnetje mee te voorzien. Vandaar dat er ook een stukje hek is geplaatst...



De stationsklok komt, net als het steenmotief voor de perronwanden, uit het verrassingspakket, evenals de trap die de toegang tot het perron vormt.



Ik had ook nog een bankje en wat Preizigers (haha) en het enige wat ik gekocht heb zijn de twee Viessmann perronlantaarns. Die hebben elk twee gloeilampjes en geven mooi zacht licht. Ik moest de klok en de lantaarns wel dimmen met een weerstand om een realistische lichtsterkte te krijgen.



Ziedaar, een opgeleukt make-shift perronnetje :-D

By the way: Oooooooit eens komt hier de Artitec DE-I te rijden. We blijven hopen... :|




Welnu, er waren nog meer kleine klusjes, zoals een poging om het gat tussen de boven- en benedenverdieping te dichten. Vanuit de woonkamer kijk je daardoor nogal naar binnen naar het schaduwstation en ondanks mijn strakke bedrading ziet dat er toch wat rommelig uit ;-)

Dus: Faller muurgevallen gehaald. Dit is uitgesneden en gespoten babyblauw (!) schuim... Iedere beschadiging in het gespoten front zie je dus onmiddelijk omdat dan dat babyblauw zichtbaar wordt... Handle with care! :idea:



Het deel met de bogen is eigenlijk een keermuur met metselwerk in de bogen, bestaande uit twee op elkaar gelijmde muurplaten. De gaten in de bogen heb ik dus zelf uit moeten snijden, hetgeen een heel precies werkje was. Door schuin naar binnen te snijden zie je gelukkig niks van het blauwe schuim. Deze constructie is een probeersel, het zit ook alleen klemvast, nog niet gelijmd. Vlak achter de poortjes ligt het spoor van de keerlus, dus af en toen komt daar ook een trein voorbij :-)

Op zich bevalt het me wel, dus ik denk dat ik het zo laat. Ik heb nog wel onderzocht of het mogelijk is om de platen vóór het hout te plaatsen zodat je de houten staanders niet meer ziet. Helaas heb ik daar bij het aanleggen van de losweg geen rekening mee gehouden... Eén van de problemen daarbij is dat daarvoor op zijn minst een aantal bomen ter hoogte van het seinhuis (links in beeld) gerooid moeten worden :?




Nog zo'n losstaand klusje: Het afmaken van het bedieningspaneel van het schaduwstation. Daar moet nog één soldeeravondje tegenaan en dan is het electrische deel klaar.

Voor de omlijsting had ik aluminium hoekprofiel in huis gehaald, maar ik ben er achter gekomen dat ik niet het gereedschap heb om daar netjes verstek in te zagen :? Ik heb het geprobeerd, maar dat werd een drama :cry: Sowieso zouden de hoeken gevaarlijk scherp worden... :(

Dus: Naar de Karwei om daar hardhouten hoekprofiel te halen. Gelukkig hadden ze dat precies in de juiste maat. Met mijn verstekbakje aan het zagen geweest (ging prima, al blijft het lastig om alle lengtes in één keer goed te krijgen!) met onderstaand resultaat: :-)



Ik kan de profieltjes nog schilderen of zo, ze kunnen er eenvoudig afgeschroefd worden, maar ik denk dat ik het zo laat 8)




Maar we zijn er nog niet....

Zoals gezegd vind ik de Viessmann emplacementslichtmasten mooi, maar het licht wat kil. Nou had ik ooit gezien dat Viessmann ook lichtmasten maakt met geel licht. Dat leek me wel wat voor het opstelterrein: Natriumlampen! :-D

Nader onderzoek leerde echter dat Viessmann alleen straatlantaarns maakt die geel licht geven en daar - gek genoeg - gele gloeilampen voor gebruikt. Geen idee waarom ze daar niet gewoon gele LEDs voor nemen...

Anyway, de strakke emplacementsmasten die ik al bij de werkplaats had gepoot blijken dus niet met geel (natrium)licht leverbaar te zijn :-(

Nou had ik al eerder met verdunde Tamiya X-26 Clear Orange gewerkt om warmwit licht uit witte LEDs te krijgen, en dat werkt prima:


Links is onbewerkt, rechts is bewerkt

Ik heb dus toch maar wat van die lichtmastjes gehaald, om er eentje op te offeren voor een experiment met de transparant oranje verf, maar dan nu onverdund en dik aangebracht.

Het bleek geen offer te zijn: Het effect was precies waar ik op hoopte! :-D

In de schemering is al duidelijk te zien dat de masten mooi geel licht geven:



En in het donker levert het precies die spooky oranje gloed op van lagedruk natriumlampen! :mrgreen:









Voor de perronverlichting van de hoofdperrons wil ik toch gloeilampjes gaan gebruiken omdat er geen enkele manier is om gloeliamplicht écht goed na te bootsen met behulp van LEDs. Het zijlijnperronnetje is daar een testje voor om te zien hoe het staat, en ik moet zeggen dat ik het af en toe moeten vervangen van een lampie er wel voor over heb ;-)





Tot slot nog een overzichtsplaatje waarop goed het verschil te zien is tussen de wel en niet met oranje verf behandelde lichtmasten:



Als tussenvariant is er het licht in de locloods, dat verkregen is met witte LEDs met een beetje verdunde transparant-oranje verf.


Zo, dat was 't weer even! :mrgreen:

Nu ga ik mijn croissantjes opeten... :-P

Martijn 8)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
hallo :D

wat gaaf !! :shock: :shock:

het word echt heel mooi zo te zien.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Hallo Martijn,


Weer een update van de hoge modelspoorschool :lol:, het wordt met de update mooier.

Ik wou dat ik al zo ver was :(.

Tot de volgende update.

Groeten Piwie.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Hallo martijn,

Ik sluit me helemaal aan bij Piwie wat is het schitterd allemaal wat je laat zien vindt het trouwens ook een erg leerzaam topic en geniet er telkens weer van om daar na te mogen kijken.
Ga zeker zo verder en maak me gek van je mooie update's met de mooie foto's die je erbij plaatst want foto's zegen meer dan woorden.

Succes en veel plezier ermee.

Groet Wim.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Ha die Martijn!
Ondanks dat jij weinig modelspoor vrije tijd ter beschikking had, is dit toch weer een hele mooie en erg sfeervolle update geworden!
Vooral het gedimde gele licht straalt een zekere nostalgie uit waar je het kippenvel van op je rug krijgt!
Ook de updates aan station en keerwanden geven de baan alweer een heel ander, meer aangekleed, beeld.
De foto's zijn, zoals altijd, weer bijzonder verzorgd en fraai! (beetje jalours! :roll:)

Heel veel bouw plezier en op naar de volgende update.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Zozo Martijn,

Je hebt toch nog behoorlijk wat werk verzet! :)
Al die kleine klusjes bij elkaar kosten toch behoorlijk veel tijd lijkt me...

Al met al ziet het er weer prachtig uit! De aankleding van de baan is toch weer een nieuwe fase in de bouw.

Suc6 verder...

Groetjes,
Menno
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Zo daar is hard gewerkt!
Ik heb met veel belangstelling je perronbouw verslag gevolgd. Duidelijk en goed op de foto zodat het verhaal heel duidelijk is. Ik ga je op de voet volgen met de volgende ontwikkelingen op perron gebied. En hopelijk bespaart mij dat een hoop fouten met het maken van mijn eigen perrons.

Succes en ga zo door het wordt een gave baan.

Tim
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
prachtige update.

bedankt! :D

Dennis
btw: feli met 500ste foto ;)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Martijn,

prachtige rapportage. Jouw baan begint steeds meer vorm te krijgen. Ben benieuwd hoe het verder gaat.

Groetjes en veel plezier met bouwen, John
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Ziet er weer super uit!
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Martijn, alweer zo'n schitterende update. Zelfs nu zijn het al sfeerfoto's, ondanks je baan nog grotendeels "kaal"is.
Mooi,
Grt. Willem-Jan
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Hé Martijn dat ziet er weer super uit. 8)

Gr.
René
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Hoi Martijn,

Grappig hoor dat jij dit 'bijna stilgelegen' vindt  :lol:. Ik heb er weer even goed van genoten!

Succes verder!

Shark.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
 :shock: :shock: :shock: :shock:
WAUW !!!!!
complimenten
enne weinig gedaan geloof me ik heb minder gedaan aan mijn baan maar nu begint het wel te jeuken  :lol: :lol:
groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Beste Martijn,

Wat een geweldige update, dat is het wachten wel waard geweest.
Heel pakkend zoals jij de mystieke sfeer van je baan bij nacht kan bevriezen op hoge kwaliteit foto´s

Gr. Bert  :)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Hé Martijn,
Gaaf en mooi.  :P :P :P
Gr. Fred.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Vewt koewl! Ziet er geweldig uit!
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Dank voor de reacties allemaal :-D

Het lijkt heel wat maar de laatste update was wel ruim twee maanden geleden... Dus er is wel e.e.a. gebeurd, maar wel uitgesmeerd over een behoorlijke periode ;-)

Maar: Ik heb de smaak weer een beetje te pakken dus er worden zeker een paar knutseldagjes gepland in de aanstaande kerstvakantie!

Wat ik precies ga doen (behalve -hopelijk- met mijn Koploper rijden) weet ik nog niet. Ik heb wel de laatste benodigde wisselaandrijvingen en -lantaarns in huis gehaald, dus die kunnen ingebouwd worden. Ook ik wil graag de electronica in het bedieningspaneel nou eindelijk eens af hebben.
Wat er dan nog aan scenery in de volgende update komt is op het moment ook voor mij nog een verrassing.... ;-)

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Martijn,

Wij wachten met SPANNING AF :lol:.

Groeten Piwie.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Citaat van: baureihe 103 op zondag 14 december 2008, 21:55:23
Heel pakkend zoals jij de mystieke sfeer van je baan bij nacht kan bevriezen op hoge kwaliteit foto´s

Gr. Bert  :)

- spiegelreflexcamera waarop je ook e.e.a. met de hand kunt instellen
- camera plaatsen op de rails of op het blad voor Preiser-perspectief
- diafragmagetal zo hoog mogelijk voor grote scherptediepte
- daardoor: sluitertijd tussen 10 en 30 seconden
- 2 sec timer aan om beweging door het indrukken van de ontspanknop te voorkomen
- veel foto's maken en die paar mooie eruit vissen voor op het forum ;-)


Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Citaat van: Acido op maandag 15 december 2008, 11:22:26
- 2 sec timer aan om beweging door het indrukken van de ontspanknop te voorkomen

Wat ik doe is een afstandbediening gebruiken. Nu zat die niet standaard bij mijn camera maar mijn PDA heeft een infrarood zender, na wat zoeken op internet gevonden hoe je met de standaard software op m'n pda de camera kan bedienen! En dat helemaal gratis. Erg handig voor zulk soort foto's!

Koen
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Citaat van: KNed op maandag 15 december 2008, 12:41:38
Citaat van: Acido op maandag 15 december 2008, 11:22:26
- 2 sec timer aan om beweging door het indrukken van de ontspanknop te voorkomen

Wat ik doe is een afstandbediening gebruiken. Nu zat die niet standaard bij mijn camera maar mijn PDA heeft een infrarood zender, na wat zoeken op internet gevonden hoe je met de standaard software op m'n pda de camera kan bedienen! En dat helemaal gratis. Erg handig voor zulk soort foto's!

Koen

Afstandsbedieningen, draadontspanners en timers hebben idd allemaal hetzelfde doel: Af kunnen drukken zonder de camera aan te hoeven raken en daarmee het risico te lopen op een bewogen foto :-)

En als je dan zelf je eigen afstandsbediening kunt "maken" is dat mooi meegenomen natuurlijk ;-)

Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Werkelijk een geweldige topic is dit. Ik ben enkele uren zoet geweest met het lezen van alle berichtjes, en heb genoten van alle foto's.

Ik heb veel ideeën opgedaan, en heb veel handige tips gezien. Waar het mij wel van ging duizelen was alle electronica, en draadjes, en printplaatjes, en aansluitingen e.d.
Ik heb werkelijk geen idee, wat je daar allemaal mee gedaan hebt.

Ik kan een stekker van de trafo in het stopcontact stoppen, en ik weet hoe je het aansluitblokje van de C-rail aan moet sluiten. En als dat in een keer lukt, ben ik al zeer verheugd. Moet nog heel veel leren.

Maar volgens mij ben jij ook wel de goeroe van de electronica, of niet?
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Citaat van: SpongeBob op maandag 15 december 2008, 14:29:14
Ik ben enkele uren zoet geweest met het lezen van alle berichtjes

Dat wil ik wel geloven, ja :mrgreen:

Citaat van: SpongeBob op maandag 15 december 2008, 14:29:14
Maar volgens mij ben jij ook wel de goeroe van de electronica, of niet?

Welnee! Ik heb een redelijk analytisch inzicht zodat ik in mijn hoofd een soort schema kan vormen van wat ik wil, maar vervolgens roep ik een goede vriend van mij erbij aan wie ik dat uitleg. Hij zet het dan om in componentjes en waarden voor die componentjes, waarna we het samen in elkaar solderen.

Er zijn hier op het forum mensen die 100x meer goeroe zijn op electronicagebied dan ik... Wel ben ik handig in het aanleggen van bedrading. En okee, de printplaten heb ik zelf ontworpen, maar dat is meer het uittekenen van een schakeling dan het toepassen van echte electronica. Op de prints zitten, functioneel gezien, eigenlijk alleen relais.

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
CiteerOp de prints zitten, functioneel gezien, eigenlijk alleen relais.

En zal ik je nu eens vertellen dat ik niet eens weet wat een relais doet?

Dus tegen de tijd dat ik net zo'n baan aan kan leggen als jij, ben ik 30 jaar verder denk ik.
Maar daar is dit forum ook voor. Hoe meer je leest en vraagt, hoe meer je leert.

Dus ga vooral verder met de verslaglegging van jouw project.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Citaat van: SpongeBob op maandag 15 december 2008, 18:06:53
En zal ik je nu eens vertellen dat ik niet eens weet wat een relais doet?



"Much to learn you have, my young apprentice..."

;-)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Een relais schakelt met een klein stroompje een grote stroom. Dat houd dus in dat jij in je stoel zit en een relais schakelt, en dus alleen met dat kleine stroompje geconfronteerd wordt. Veel veiliger dus!
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Eh, eh, okee?!

Duplo heeft ook een trein in het assortiment toch? Batterijtje erin, en rijden maar.
Misschien is dat toch iets meer voor mij.  :D
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Relais worden ook gebruikt in het grootspoor.

Voorbeeld:
De verkeersleiding zet een knopje om, waarmee een klein stroompje gaat lopen door een draad. Daardoor wordt een spoel magnetisch, en gaat er een schuifje om in het relais. Vervolgens gaat er door het relais een grote stroom lopen. Door dit relais vlak bij bijvoorbeeld de spanningsbron te leggen, ben je ervan verzekerd dat als er een trein o.i.d. ontspoord, en er loopt geen stroom door de draad, dat je geen kortsluiting krijgt. Ook als er wel een stroom door loopt (er wordt bijvoorbeeld een wissel bediend), en er ontspoort iets, blijft de verkeersleiding buiten schot, want tussen het relais en de schakelaar loopt slechts een klein stroompje.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Acido dat zier erg strak uit zou het graag een keertje van dichtbij zijn want ik moet mijn perrons ook nog maken

Reinder
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Wat een mooie update.

Zeker die lampen met de onmiskenbare oranje gloed vind ik fantastisch gedaan.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Citaat van: Laurent op dinsdag 16 december 2008, 21:26:52
Relais worden ook gebruikt in het grootspoor.

Voorbeeld:
De verkeersleiding zet een knopje om, waarmee een klein stroompje gaat lopen door een draad. Daardoor wordt een spoel magnetisch, en gaat er een schuifje om in het relais. Vervolgens gaat er door het relais een grote stroom lopen. Door dit relais vlak bij bijvoorbeeld de spanningsbron te leggen, ben je ervan verzekerd dat als er een trein o.i.d. ontspoord, en er loopt geen stroom door de draad, dat je geen kortsluiting krijgt. Ook als er wel een stroom door loopt (er wordt bijvoorbeeld een wissel bediend), en er ontspoort iets, blijft de verkeersleiding buiten schot, want tussen het relais en de schakelaar loopt slechts een klein stroompje.

Bedoel je hiermee te zeggen, dat als ik geen relais in mijn baan heb, en als er dan een trein ontspoort, dat ik kans heb op kortsluiting?

Modelspoor zou toch eigenlijk heel simpel moeten zijn. Klik Klik, rails leggen, stroomdraadje aansluiten. Wisseltje leggen, draadje aansluiten, en rijden maar. Ik krijg een beetje het idee, dat je ingenieur moet zijn om met een treintje te kunnen spelen.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Citaat van: Chimeara op woensdag 17 december 2008, 08:40:02
Zeker die lampen met de onmiskenbare oranje gloed vind ik fantastisch gedaan.

En dat met enkel een beetje transparant oranje verf :-)

De masten zijn overigens "van" Märklin, al zijn komen ze gewoon uit de Viessmann fabriek.

@ SpongeBob: Vergeet alsjeblieft het hele verhaal over relais. Je hebt ze niet nodig om veilig met je modelbaan te kunnen rijden. Ze kunnen gebruikt worden als hulpmiddelen bij het geheel of gedeeltelijk automatiseren van je baan (zoals ik gedaan heb) maar je kunt ook prima zonder.
De reden dat ik ze noemde is omdat het electronisch gezien een eenvoudig en veelgebruikt componentje is, waardoor je er ook (zoals ik) zonder dat je diepgaande electronicakennis hebt leuke dingen mee kunt doen. Het blijkt echter lastig uit te leggen wat het concept precies inhoudt, al was het maar omdat je ze op veel verschillende manieren kunt gebruiken. Het (grootspoor!)voorbeeld van Laurent is er daar eentje van, maar wel één die niet echt van toepassing is op modelbanen...

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Heb het even niet gevolgd maar het is wel opgeschoten. Ga zo door!!

GR Mike
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Ha Martijn,

Ziet er puik uit !

Mvg,
Mark
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Een relais is niets anders dan een simpele schakelaar. Maar in plaats van de schakelaar met de hand te bedienen, wordt deze met een klein beetje stroom omgezet.

Roy
Re: Acido's Bouwverslag (Update 14-12-2008: Licht en meer)
Citaat van: Piwie op zondag 14 december 2008, 14:18:33
Weer een update van de hoge modelspoorschool :lol:
eh dat is mijn school hoor!
ik had een keer een modelspoor project in de klas  8)
(met Märklin overigens)

maar inderdaad een mooie baan
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Zo, het is weer tijd voor een update-met-plaatjes :-D

Hoewel er nog steeds geen sprake is van één project wat er gaande is, liggen de werkzaamheden niet stil.

Wat heb ik zoal gedaan?

Om te beginnen heb ik een aantal Oudgedienden op bezoek. Dit zijn acht Märklinlocs van een goede vriend, die niet minder dan 28 jaar (!) in een hutkoffer hebben vertoefd nadat er jaren mee is gespeeld. Ik heb ze allemaal groot onderhoud gegeven, want daar waren ze behoorlijk aan toe, en daar heb ik ook wat foto's van gemaakt. Die ga ik nog plaatsen, in een apart topic. Ik ben daar toch wel een paar avondjes mee zoet geweest, en dat gaat natuurlijk wel wat ten koste van de andere werkzaamheden... Desondanks valt er wel het één en ander te melden :-)

We beginnen met wat sfeerplaatjes die ik gemaakt heb toen op een ochtend de zon dwars door mijn woonkamer en door de open treinkamerdeur op de Analoge Speeltuin scheen :-)


Op het perron zitten de reizigers gezellig keuvelend te genieten van het zonnetje :-)


Ondertussen doet mijn oudste locje (1959) hetzelfde ;-)


De KLVM 3087 neemt water.




Goed, aan het werk! Te beginnen met een soldeeravondje 8)



Doel van het avondje was om nou eindelijk het bedieningspaneel van het schaduwstation (met de Heki-blokjes) helemaal functioneel te krijgen. Dat betekende:

- transistors inbouwen (links op de foto) om mijn gemeenschappelijke min te kunnen combineren met de gemeenschappelijke plus die de seinmoduletjes erop na houden... De 12V+ die uit mijn schakeling komt wordt door de transistortjes omgezet in 12V- voor de LEDjes op het tableau.

- twee printjes maken met elk twee relais (rechts op de foto). Deze zorgen ervoor dat de verbindingen tussen de wisselspoelen en de schaduwstationschakeling onderbroken zijn als er niet geschakeld wordt. Ze zijn dan verbonden met de LEDs op het tableau, zodat die dank zij de terugmelding de stand van de wissels aangeven. Op het moment dat er geschakeld wordt (dmv een reedcontact), wordt de verbinding met de LEDs verbroken en die met de schakelprint gemaakt, zodat deze de wissels in de juiste stand kan leggen. De LEDs op het tableau gaan dan dus even uit.

De reden om dit te doen is dat in de schakelprint de draden naar de spoelen van twee wissels bij elkaar komen. Dat is omdat in sommige situaties beide wissels omgelegd moeten worden door de print. Het heeft echter tot gevolg dat er geen snars klopt van wat de LEDs weergeven op het tableau, omdat de print zo voor "valse" verbindingen zorgt. LEDs gaan daardoor ten onrechte branden; dan branden dus van één wissel beide LEDs... :?

Het was een beetje een gok, maar het blijkt perfect te werken! De relaisjes zijn snel genoeg en het effect is precies waar ik op hoopte. Resultaat is dat ik nu niet alleen de juiste stand van de wissels op mijn tableau zie, ik kan ze nu ook betrouwbaar bedienen vanaf het tableau. Voorheen liep ik het risico dat beide wissels omgingen terwijl ik er maar één bediende :-P

Deze prints zitten onder de tafel, terwijl de transistortjes zijn ingebouwd in het tableau:



Twee printjes, één voor elke rijrichting, vier seinen per printje, twee torretjes per sein :-P






Tussendoor arriveerde deze, ondertussen op het forum welbekende, nieuweling: De Koploper :mrgreen:



Ik zal niet weer in jubel uitbarsten maar het is een erg mooi ding, ook al zijn er hier en daar wat technische problemen te melden. Qua model vind ik het treinstel absoluut bijzonder geslaagd!

Andere ontwikkeling op materieelgebied: Ik heb een 1100 van sluitseintjes voorzien, naar aanleiding van dit topic.



Het bleek verrassend eenvoudig te realiseren, mede dankzij de 12V LEDs die ik ook gebruik voor de feestverlichting op m'n printjes ;-)



Een beetje draad en wat isolatietape doen de rest! :-)




De volgende klus die ik heb opgepakt is het plaatsen van een sein, jawel. Daarover later meer...

Omdat ik het sein aangestuurd wilde hebben door de terugmelding van wissels, moest eerst nog een aantal wissels van een aandrijving worden voorzien. Ook moest er, voor de plaatsing van het sein, een stukje kurk aangelegd worden, waarop ook nog wat wissels lagen die nog geen aandrijving hadden, dus die heb ik meteen meegenomen.

Dus: Wisseltjes eruit...



...en aandrijvinkjes erin :-)



Daarna was het weer solderen geblazen, want met de terugmelding van de wissels alléén was ik er niet...



Een sein met twee lampen kun je nog wel direct met een wissel aansturen, maar als je er drie hebt moet je toch met relais gaan werken om ervoor te zorgen dat er altijd maar één lamp brandt :idea: Bovendien moet er ook nog een stopsectie geschakeld worden. Dus heb ik maar weer eens een printje gemaakt met de welbekende groene relaisjes.



Het zijn 5V= relaisjes die mijn electronicahulpvriend nog op voorraad had. De andere componentjes zijn om ervoor te zorgen dat je er gewoon 16V wisselspanning in kunt stoppen, hetgeen in Märklinland natuurlijk bijzonder handig is 8)

Daarnaast zit er een stel LEDjes op: Eentje per relais waaraan je kunt zien of-ie op is, en drie om de stand van het sein weer te geven.

Ik heb vantevoren uitgetekend hoe het electrisch in elkaar moest komen te zitten en ben toen gewoon gaan solderen :-P Ik heb geen print layout ontworpen of zo. Ging best goed, nadat de componentjes hun plek hadden gevonden was het een kwestie van de verbindingen trekken:



Het printje na montage onder de tafel:



Toen alle wissels van aandrijvingen (en licht) voorzien waren, het kurk was gelegd en de print was gemonteerd, kon het sein geplaatst worden:



Het is een handgemaakt messing hoofdsein naar Nederlands voorbeeld, toevallig afkomstig uit de verzameling van diezelfde vriend die eigenaar is van de Oudgedienden. Het is dus minstens 30 jaar oud :-)



Wat is nou de bedoeling van dit hele gedoe?

Zoals bekend verondersteld mag worden heb ik een volautomatisch schaduwstation en is mijn baan gericht op doorgaand verkeer met rangeerwerkzaamheden daar omheen, zoals het klaarzetten van treinen. Je voelt 'm al aankomen: Daarbij moet geregeld de hoofdbaan overgestoken worden en dat zorgt niet zelden voor hachelijke situaties als je dat met een traag Bakkie met zes rijtuigen doet terwijl er van twee kanten treinen aan komen stormen... :?

Een tweede risico is de werkplaats, of liever, het wissel daarnaartoe, wissel 11. Als je dat vergeet terug te zetten loop je een groot risico dat een doorgaande trein de werkplaats in dendert, hetgeen ook al een paar keer gebeurd is... :-(

Enige beveiliging is hier dus op zijn plaats en ik heb bedacht dat automatisch te maken aan de hand van de stand van enkele wissels.



Het sein geldt voor spoor 4, het doorrijspoor van de binnenbaan. Daar staat het rechts van, in de groene cirkel.

Direct achter het sein ligt wissel 15. Als dat in de afbuigende stand ligt, is het sein rood:



Een stukje verderop ligt het veelgebruikte overloopwissel 12. Als dat in de afbuigende stand ligt, is het sein eveneens rood:



Als zowel wissel 15 als 12 rechtuit liggen, is het sein geel of groen.

Als wissel 11, de toegang naar de werkplaats en de zijlijn, rechtuit ligt, is het sein groen:



Dat is de route voor doorgaand verkeer.

Ligt wissel 11 echter in de afbuigende stand, is het sein geel. Daar is geen beveiliging in de vorm van een stopstuk o.i.d. aan verbonden, het is puur een visuele waarschuwing voor mijzelf dat ik op moet passen dat niet dit gebeurt:



Bovendien, als wissel 11 voor rood zou zorgen, zou ik niet meer vanaf spoor 4 de werkplaats in of de zijlijn op kunnen.

Het oude sein is wellicht wat lomp met zijn gloeilampen, maar het werkt uitstekend, ik kan zelfs vanuit mijn ooghoek zien of de wissels goed liggen of niet :-)

Het plan is om ook een sein voor de andere rijrichting te plaatsen (op de foto rechts van de overloop na W11) zodat ik daar veilig kan oversteken met m'n Bakkie :-D




Dat was het wel zo'n beetje...

Als afsluiter nog een sfeerplaatje :-)




Zo, jullie zijn weer even bij met de ontwikkelingen hier!


Martijn 8)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
kleine dingetjes, ondanks dat toch weeer een leuke update !

Groetjes,
Mark
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Thanx :-)

:arrow: Voor de geïnteresseerden: De update staat helemaal onderaan de vorige pagina...
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Goed bezig!Vooral met de goed doordachte electonica. Ook de sluitlichten op de 1100 zien er mooi uit zeg!

Wat zitten die 2 mannen op dat bankje te doen???

Roy
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Complimenten, erg mooi en goed bedacht, maar heb je misschien een foto'tje van dat schema?

Groeten,Robert.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)

leuk bedacht , mischien ook nog wel wat voor mij.

zit ook altijd met die gevaarlijke oversteek van de hooftbaan.

(ook wel eens botsingen gehad :( :shock: :?)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Ik zal vanavond de principetekening die ik heb gemaakt even inscannen en hier plaatsen, met wat uitleg erbij.

CiteerWat zitten die 2 mannen op dat bankje te doen???
Te keuvelen en van de zon te genieten, staat er bij! ;-)



Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Citaat van: Acido op donderdag 15 januari 2009, 12:33:43
Ik zal vanavond de principetekening die ik heb gemaakt even inscannen en hier plaatsen, met wat uitleg erbij.

Graag, ik zou ook wel enes van die mooie printjes willen maken  :lol:

Groetjes,
Mark
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Dit roept natuurlijk om meer seinen hè! :P
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
Zoals beloofd bij deze mijn fantasische schema van de schakeling van mijn sein, ongecensureerd :mrgreen:



Even enige uitleg...

De relais

Er zijn drie relais. Dat zijn dubbele ompoolrelais, dus 2 keer 1 in en 2 uit (2x maak/maak contact dus). De onderste twee worden aangestuurd door de 16V~ terugmelding van één wissel per relais (W12 resp. W15). Daarbij is alléén de schakeldraad gebruikt die het wissel in de "gevaarlijke" stand legt. Als een wissel "goed" ligt is het bijbehorende relais in rust.

Let op: Dit is een principeschema. De componenten die nodig zijn om de relais op 16V~ te laten werken, zijn in dit schema niet weergegeven!

Rood tonen

Het bovenste relais in de tekening komt op als één van de twee onderste bekrachtigd wordt. Dat gebeurt via de gele verbindingen. Als één van de twee onderste relais opkomt moet deze verbinding gemaakt worden, zodat het bovenste relais ook opkomt. De twee onderste relais staan daarom hierin parallel.

Tegelijk met het bekrachtigen van het bovenste relais, wordt ook 16V~ gevoerd naar de rode lamp van het sein.

Stopsectie bij rood

De rode verbindingen zijn voor de rijstroom ("R2") naar de stopsectie (het stukje rails). Deze verbinding moet er zijn als het sein niet rood is, dus als beide onderste relais in rust zijn. Als één van de twee onderste relais opkomt moet deze verbinding verbroken worden, zodat de stopsectie stroomloos wordt. Daarom staan de twee relais hierin in serie.

Het bovenste relais wordt dus bekrachtigd gelijk met de rode lamp van het sein. Als de rode lamp aan is, moeten geel en groen uiteraard uit zijn. Dat is de taak van het bovenste relais.

Groen en Geel

De groene en gele lamp worden rechtstreeks gevoed met de 16V~ van de terugmelding van W11. Het is dus de stand van wissel 11 (en niet het printje!) die bepaalt of groen of geel getoond wordt op het moment dat er geen reden is om rood te tonen. Daarom moeten bij rood sein altijd zowel geel als groen onderbroken worden, omdat de print niet "weet" wat de stand van W11 is.

Omdat de print ook de stopsectie regelt staat er zowel bij geel als bij groen spanning op de stopsectie en zal de trein dus niet stoppen voor het sein.


Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Je zult het zelf om moeten zetten naar een printje. Hoe dat eruit ziet hangt voornamelijk af van de relais die je gebruikt. Met een bruggelijkrichter, een condensator en een weerstand kun je gelijkstroomrelais geschikt maken voor wisselspanning, dat is wat ik (drie keer) gedaan heb op het printje.



Overigens is het schemaatje eenvoudig aan te passen voor andere situaties, als er bijvoorbeeld maar één reden is voor rood, of misschien drie redenen. Dat is een kwestie van meer of minder "onderste" relais te gebruiken. Als je er maar voor zorgt dat de gele verbindingen een parallelschakeling vormen, en de de rode een serieschakeling.

Als er nog vragen zijn hoor ik het wel.... :-P

Martijn 8)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 15-1-2009: Een sein... en meer)
hoi martijn,

thanks voor de uitleg, nog niet gelezen want moet nu weg, maar de tekening belooft veel  :lol:

ik zal hem vanavond eens rustig doorkijken.

mvg,
mark