Koud is het zeker maar doodvriezen lijkt me nou ook weer niet nodig hoor
De werkzaamheden aan de modelbaan hebben de afgelopen tijd bijna stilgelegen, omdat ik mijn tijd in andere hobby's heb gestoken dan treinen.
Bijna stilgelegen, dus niet helemáál
Ik heb tussen de bedrijven door diverse kleine werkzaamheden gedaan. Geen groot project dus dit keer maar meer een status-update.
Even kijken... waar waren we gebleven? Oh ja: Lichtmasten bij de werkplaats:
Ik vind die lichtmasten erg cool omdat ze echt naar
beneden schijnen. Het feit dat je geen enorme lichtbakken ziet vind ik mooi realistisch, net als de manier waarop de lampen de mast beschijnen
Wel is het licht erg (koud) wit. Voor bij de werkplaats prima, lekker industrieel werklicht, maar ik wil toch niet mijn hele baan erin onderdompelen... De kleur licht op zich vind ik niet echt mooi, ik wil dit bv. niet op de perrons hebben. Later meer over licht & kleur...
Over perrons gesproken...
Het werd tijd om de A4-tjes die aangeven waar de perrons moeten komen in het hoofdstation te vervangen door... eh... perrons
Hier heb ik een stuk MDF onder spoor 1 door geschoven om aan de binnenzijde van het spoor het perron af te kunnen tekenen. Nou zul je denken: 'potloodje erlangs ratsen en klaar is Acido',
aber nein! :o
Je moet namelijk met vanalles rekening houden als je ook nog met je trein langs het perron wilt kunnen komen! Enerzijds heb ik niet voldoende ruimte om alle perronsporen helemaal recht aan te kunnen leggen (zitten dus bochten in) en anderzijds wil ik graag een hoog perron, volgens de NS-standaard.
Dat betekent dat het perron al snel ernstige ruzie krijgt met lange rijtuigen, die in bochten aan alle kanten buiten profiel zijn
Aan de binnenkant...
...en op de hoeken, waar de treeplanken vanalles mee dreigen te nemen:
Door eenvoudigweg een potlood tegen het rijtuig aan te houden heb ik de zaaglijn aangepast aan de overstek van het rijtuig. De Bm
234 die ik ervoor gebruikt heb is het langste rijtuig wat ik heb, maar voor dezekerheid heb ik ook wat ICR in de test betrokken.
Het resultaat is een perron wat wat slordig uitgezaagd lijkt te zijn omdat de wanden niet 100% het spoor volgen, maar da's altijd nog beter dan dat m'n treinen er tegenaan lopen!
De hoogte van 20mm heb ik ooit hier op het forum een keer uitgerekend aan de hand van de NS-perronhoogtenorm t.o.v. de bovenkant van de spoorstaaf, bij gebruik van C-rails. Als je zowel 8 als 12 mm MDF in huis hebt is 20 mm gelukkig eenvoudig te realiseren :-D
Het perron is uitgezaagd in 12 mm MDF, en ligt hier tijdelijk op zijn plek, ondersteund door wat afvalstukjes van 8 mm MDF. Het lijkt daardoor te zweven, het is uiteraard de bedoeling om nette dichte perronwanden te maken. Al weet ik nog niet precies
hoe Anyway, als ik wat treinen langs het perron zet lijkt de hoogte van het perron ten opzichte van de treinen redelijk realistisch! Zowel breedte als hoogte van het perron doen Nederlands aan, dus niet van dat Duitse gedoe met hele lage en hele smalle perronnetjes
Het aftekenen van het tweede perron had
iets meer voeten in de aarde omdat ik de plaat waar het uitgezaagd moet worden niet zomaar onder de sporen kon schuiven. En dus...
...heb ik de sporen eruit getild en op de plaat gelegd, voor hetzelfde aftekenproces als voor het andere perron:
Bij deze zal ook het zakspoortje uitgezaagd moeten worden. Dat is nog niet gebeurd... Ik doe dit soort decoupeerzaagwerk tegenwoordig op het balkon om de treinkamer een beetje stofvrij te houden, en op dit moment nodigt het weer niet echt uit om lekker buiten te gaan staan zagen haha
Maar: Er is nog meer perronwerk verricht!
Aan het tijdelijke eindpunt van de zijlijn (zie eerdere update) ligt wat ik het
make-shift perronnetje noem. Oftewel: provisorisch in elkaar geknutseld. Op de foto hieronder bestaat het uit niet meer dan een stukje MDF met plakasfalt en een losstaande abri:
Omdat verlenging van de zijlijn niet op korte termijn gaat plaatsvinden, leek het me wel passend om dit perronnetje een beetje op te leuken met wat spulletjes die ik nog her en der had liggen
FOTO 500!De abri (afkomstig uit het verrassingspakket dat ik met de fotowedstrijd gewonnen heb) mag blijven, al is het eigenlijk een bushalte
Ik had nog een zooitje heggetjes van Heki, maar net niet genoeg om de volle lengte van het perronnetje mee te voorzien. Vandaar dat er ook een stukje hek is geplaatst...
De stationsklok komt, net als het steenmotief voor de perronwanden, uit het verrassingspakket, evenals de trap die de toegang tot het perron vormt.
Ik had ook nog een bankje en wat Preizigers (haha) en het enige wat ik gekocht heb zijn de twee Viessmann perronlantaarns. Die hebben elk twee gloeilampjes en geven mooi zacht licht. Ik moest de klok en de lantaarns wel dimmen met een weerstand om een realistische lichtsterkte te krijgen.
Ziedaar, een opgeleukt make-shift perronnetje :-D
By the way: Oooooooit eens komt hier de Artitec DE-I te rijden. We blijven hopen...
Welnu, er waren nog meer kleine klusjes, zoals een poging om het gat tussen de boven- en benedenverdieping te dichten. Vanuit de woonkamer kijk je daardoor nogal naar binnen naar het schaduwstation en ondanks mijn strakke bedrading ziet dat er toch wat rommelig uit
Dus: Faller muurgevallen gehaald. Dit is uitgesneden en gespoten babyblauw (!) schuim... Iedere beschadiging in het gespoten front zie je dus onmiddelijk omdat dan dat babyblauw zichtbaar wordt... Handle with care!
Het deel met de bogen is eigenlijk een keermuur met metselwerk in de bogen, bestaande uit twee op elkaar gelijmde muurplaten. De gaten in de bogen heb ik dus zelf uit moeten snijden, hetgeen een heel precies werkje was. Door schuin naar binnen te snijden zie je gelukkig niks van het blauwe schuim. Deze constructie is een probeersel, het zit ook alleen klemvast, nog niet gelijmd. Vlak achter de poortjes ligt het spoor van de keerlus, dus af en toen komt daar ook een trein voorbij
Op zich bevalt het me wel, dus ik denk dat ik het zo laat. Ik heb nog wel onderzocht of het mogelijk is om de platen vóór het hout te plaatsen zodat je de houten staanders niet meer ziet. Helaas heb ik daar bij het aanleggen van de losweg geen rekening mee gehouden... Eén van de problemen daarbij is dat daarvoor op zijn minst een aantal bomen ter hoogte van het seinhuis (links in beeld) gerooid moeten worden
Nog zo'n losstaand klusje: Het afmaken van het bedieningspaneel van het schaduwstation. Daar moet nog één soldeeravondje tegenaan en dan is het electrische deel klaar.
Voor de omlijsting had ik aluminium hoekprofiel in huis gehaald, maar ik ben er achter gekomen dat ik niet het gereedschap heb om daar netjes verstek in te zagen
Ik heb het geprobeerd, maar dat werd een drama
Sowieso zouden de hoeken gevaarlijk scherp worden...
Dus: Naar de Karwei om daar hardhouten hoekprofiel te halen. Gelukkig hadden ze dat precies in de juiste maat. Met mijn verstekbakje aan het zagen geweest (ging prima, al blijft het lastig om alle lengtes in één keer goed te krijgen!) met onderstaand resultaat:
Ik kan de profieltjes nog schilderen of zo, ze kunnen er eenvoudig afgeschroefd worden, maar ik denk dat ik het zo laat
Maar we zijn er nog niet....
Zoals gezegd vind ik de Viessmann emplacementslichtmasten mooi, maar het licht wat kil. Nou had ik ooit gezien dat Viessmann ook lichtmasten maakt met geel licht. Dat leek me wel wat voor het opstelterrein: Natriumlampen! :-D
Nader onderzoek leerde echter dat Viessmann alleen straatlantaarns maakt die geel licht geven en daar - gek genoeg - gele gloeilampen voor gebruikt. Geen idee waarom ze daar niet gewoon gele LEDs voor nemen...
Anyway, de strakke emplacementsmasten die ik al bij de werkplaats had gepoot blijken dus niet met geel (natrium)licht leverbaar te zijn
Nou had ik al eerder met verdunde Tamiya X-26
Clear Orange gewerkt om warmwit licht uit witte LEDs te krijgen, en dat werkt prima:
Links is onbewerkt, rechts is bewerktIk heb dus toch maar wat van die lichtmastjes gehaald, om er eentje op te offeren voor een experiment met de transparant oranje verf, maar dan nu
onverdund en dik aangebracht.
Het bleek geen offer te zijn: Het effect was
precies waar ik op hoopte! :-D
In de schemering is al duidelijk te zien dat de masten mooi geel licht geven:
En in het donker levert het precies die
spooky oranje gloed op van lagedruk natriumlampen!
Voor de perronverlichting van de hoofdperrons wil ik toch gloeilampjes gaan gebruiken omdat er geen enkele manier is om gloeliamplicht écht goed na te bootsen met behulp van LEDs. Het zijlijnperronnetje is daar een testje voor om te zien hoe het staat, en ik moet zeggen dat ik het af en toe moeten vervangen van een lampie er wel voor over heb
Tot slot nog een overzichtsplaatje waarop goed het verschil te zien is tussen de wel en niet met oranje verf behandelde lichtmasten:
Als tussenvariant is er het licht in de locloods, dat verkregen is met witte LEDs met een beetje verdunde transparant-oranje verf.
Zo, dat was 't weer even!
Nu ga ik mijn croissantjes opeten...
Martijn