Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Baanplan (zonder plan) Lotus 1:8 tot nu toe.

Gestart door Dirk-Jan maandag 16 januari 2012, 19:09:46

Re: Baanplan (zonder plan) Pakketje uit Limbabwe.
 @citaat

BFFF Tony, ik ben er ook heel erg blij mee, alsof dat plekje er ooit voor bestemd was. O:-D  (Met wat kleine aanpassingen aan de rotsen)
 8o En ik lees net al die toestanden in je topic, goed dat Carl een keer opstaat tegen de W.O.S.A. :thumbup:

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Dirk-Jan,

mooie aanvulling die tribune.

Wat goed van Tony dat hij dit voor jou geregeld heeft.  :thumbup:

Henk

Swiss rail .. what else?

Dirk-Jan,

Het is hier al een tijdje stil, deze winter weinig tijd aan de treintjes besteed?

Groeten,
Wico
 :) Toch wel, maar niks spectaculairs eigenlijk. :roll:
Momenteel wel bezig om een autootje te maken met de 3D printer, valt nog niet mee.
Maar als die klaar is (hopelijk eerdaags) laat ik dat hier natuurlijk zien.

Als het maar Zwitsers is.

@citaat  @citaat

Wico stelt goede vragen. :thumbup:

@citaat

Ben benieuwd naar de 3d print Dirk-Jan. :)

Groet Michel
Citaat van: h0_miessie op maandag 17 maart 2025, 14:24:45Wico stelt goede vragen.

:o) Waar dan? Op welk forum?  :mrgreen:

Swiss rail .. what else?

:-)  :-)  :-)
Ik ben het wel met Michel eens, Wico stelt goede vragen, want beste Dirk-Jan diverse belangstellenden vragen zich af hoe het met je gezondheid is. Of misschien de motivatie je in de schoenen is gezakt of ............... bedenk zelf maar wat.
Kortom zie het zo: we zijn blij met een teken van leven Uwerzijds, al dan niet vergezeld met een niet spectaculaire bijdrage.

Ik steun Wico!  >:-D  >:-D  >:-D

Henk
Re: Baanplan (zonder plan) Fax ontvangen van M.
 :surprised: Recent een fax ontvangen van M, de baas van James Bond. B)
Er is een raket gestolen in Frankrijk van een bevriend geleerde, ene Hergé. 8o
De raket moet gevonden worden, dus James komt deze kant op en ik moest voor het plaatselijke vervoer zorgen, afdeling Q is te druk.
Hij komt aan per trein en de auto kon ik klaarzetten bij het station. Daarom de 3D printer aangezwengeld en een Aston Martin DB5 gemaakt.
Erg leuk projectje om te knutselen maar toch ook beetje lastig, de raamstijlen zijn erg dun en breekbaar dus meerdere body's geprint om een acceptabel exemplaar te krijgen.
De ramen gemaakt met  Micro Kristal Clear, niet echt strak natuurlijk, maar geeft het effect of er al een paar keer geschoten is op het kogelvrije glas. :o)
Het resultaat vind ik best goed, ondanks dat je van dichtbij de printlijnen ziet en het geen gladde body is. 8)
(Voor een volgend autootje ga ik spuitplamuur proberen, kijken wat dat oplevert)
De kleur grijs had het mooist geworden denk ik met een spuitbus, maar ja, om nou weer een hele bus te kopen in die grijze kleur
voor een paar keer ppsss pppssss vond ik ook een beetje zonde dus maar Revell Aqua verf gebruikt.
En Bond, James Bond, komt ook uit de 3d printer. Hij heeft zijn Walther PiePieKee pistool in de hand, maar dat kwam niet echt lekker uit de printer,
te klein. Zelf maar wat gemaakt van een friemeltje plastic, tis net een echte miniatuur PiePieKee pistool. :o)
Vanaf kijkafstand op de baan en door de ogen van een 63-jarige (ikke dus) ziet het er prima uit voor het type printer wat ik gebruik. B)
Er is een ander type 3D printer die dit mooier zal kunnen maken maar die heb ik niet. :P

1.jpg

2.jpg

Ludovic Cruchot, uitgeleend door de Gendarme van St. Tropez, assisteert James bij het onderzoek.
3.jpg

4.jpg

5.jpg

Zoals bekent is James ook een liefhebber van natuurschoon, dat dient zich al snel aan.
6.jpg

7.jpg

En helaas, daar rijdt de trein met de raket net de grens Frankrijk/Duitsland over en verdwijnt naar een onbekende bestemming. :roll: 
Maar James kennende zal het wel goedkomen, de missie is verder geheim, dus daar zijn geen beelden van. ;)
8.jpg

Oscar, ook uit de printer, kwam nog wel langs, die denkt dat hij wel uitgereikt gaat worden aan het eind van het verhaal. :D
9.jpg

Kijkafstand vanuit mijn perspectief
10.jpg     
Voor het vervoer van de raket  had ik ook nog een platte wagon geprint met een losse "houten" geprinte bodem,
maar na het plakken van die houten bodem met Bison Kit is die kromgetrokken.
Er zitten Märklin wielen onder en Märklin koppelingen. Beetje jammer maar dan weet ik dat ook weer, andere lijm gebruiken.

11.jpg

Gisteren op een rommelmarkt nog een Mercedes en een Jouef Kangourou wagon van zo'n 60 jaar oud gekocht , de wagon koste  5 euro, die kon ik niet laten liggen natuurlijk, staat leuk bij zijn moderne broertjes van REE Modèles.

12.jpg

13.jpg

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Dirk-Jan.

Een goed gelukt project, die 3D-James met z'n auto :cool:
Gefeliciteerd daarmee en de tweedehands aanwinsten :thumbup:

Groeten,

Erik.
Lekker in de weer met die 3D printer Dirk-Jan. Die Aston Martin is van dichtbij gezien inderdaad, niet geplamuurd, maar dat zie je van enige afstand niet. En mocht James er de sokken inzetten al helemaal niet. Bovendien als dat MI5 je nu eerder ingelicht had ................ nu was het haastwerk.
Enfin, klaarblijkelijk is dat vrouwelijk schoon een afleidingstruc om snel die raket over de grens getransporteerd te krijgen.

Dirk-Jan,

Leuk Bondverhaal met dito foto's.

Kun je niet op die zelf geprinte wagon wat zwaars leggen?
Een groot metalen blok uit de 3D-printer wat het doorzakken verklaard?

Groeten,

Henk
Mooie reportage DJ, en een prachtige boom ;)
Citaat van: Trainhenk op dinsdag 01 april 2025, 11:37:26Kun je niet op die zelf geprinte wagon wat zwaars leggen?
:roll: Tja, ook nog wel een idee. :thumbup:
Maar ik wil eigenlijk eerst eens een warm/heet waterbad proberen en dan rechtbuigen.
Gewoon om te kijken en leren wat ik met het printmateriaal kan doen.
En anders gewoon de printer weer aanzwengelen, materiaal kosten zijn niet noemenswaardig.

Swiss rail .. what else?

Dirk-Jan,

Oude tijden herleven weer met dit soort fantasierijke verhalen, opgevrolijkt met de nodige foto's :thumbup:. Lekker hoor, vooral doorgaan! Dat geldt ook voor het 3D printen, want oefening baart kunst. Vaak laten close-ups van de scenery de dirty details zien (dat kun je op meerdere manieren opvatten :o)), maar van een afstandje ziet het er al een stuk beter uit.

Wie weet printen we in de toekomst allemaal onze eigen wagons, al dan niet op basis van door Märklin geleverde specs :idea:

Groeten,
Wico   

Citaat van: Wico op dinsdag 01 april 2025, 12:29:40Wie weet printen we in de toekomst allemaal onze eigen wagons, al dan niet op basis van door Märklin geleverde specs
In mijn (voormalige) vak wordt daar al driftig over nagedacht: Kosten, minder voorraad nodig, "altijd" beschikbaar. Grootste probleem: de certificering van de onderdelen  B)
Er staan best een aantal printbare wagons op internet. Bijvoorbeeld via marklin of steden. URL kan ik wel opzoeken. Die zijn wel betaald maar dan kun je ze ook eindeloos printen

Genoten van je James Bond verhaal Dirk-Jan. :thumbup:
Het 3D printen gaat steeds beter en de geprinte spullen worden steeds mooier en mooier. :thumbup:  :thumbup:

Maar even een vraagje ik vond 2 containers van Bailly (zie foto's) ik weet natuurlijk niet of ze van de zelfde maatschappij zijn die jij op je baan hebt staan maar mocht je interesse hebben dan zijn ze voor jouw.

Groet Michel
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Dat ziet er weer goed uit Dirk-Jan, jammer dat na het lijmen de boel krom getrokken is.
Zo'n 3D printer is bijna een musthave  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: Wico op dinsdag 01 april 2025, 12:29:40Wie weet printen we in de toekomst allemaal onze eigen wagons, al dan niet op basis van door Märklin geleverde specs :idea:.
:roll: Het zou zo maar de toekomst kunnen worden, zie ook de gedachten van Blikken Tinus Peter KLIKKIE
Ik heb ook wel het idee dat de fabrikanten het niet gaan overleven op de lange termijn en dat men dan een modelspoorbaan uit de 3D printer maakt of zoiets.
Maar ik denk ook dat het onze tijd wel uitdient, we zijn zuinig op onze treintjes en voor de jongere forummers alhier ook,
die kopen op termijn onze treintjes op in het verkoophoekje als de ouderen hier het hoekje zijn omgegaan. :mrgreen:

Citaat van: ermindewinkel op dinsdag 01 april 2025, 14:49:32Grootste probleem: de certificering van de onderdelen
Of de kleine lettertjes vermelden dat men geen garantie verleend op een downloadbare wagon wat betreft maatvoering en dergelijke.

Citaat van: Bert1955 op dinsdag 01 april 2025, 15:31:33Er staan best een aantal printbare wagons op internet. Bijvoorbeeld via marklin of steden. URL kan ik wel opzoeken. Die zijn wel betaald maar dan kun je ze ook eindeloos printen
:thumbup: Dank je, maar die hoef ik niet, maar misschien iemand anders behoefte aan de URL :help:
Ik heb al veel te veel om het kwijt te kunnen op mijn baan. (misschien ga ik proberen om een grotere treinenkamer te printen :o))

@ Michel; :thumbup:  dank je voor de complimenten en het aanbod van de Jouef containertjes maar nee, zie reactie hierboven, waar laat ik het allemaal?

@ Peter; de verkeerde lijm gebruiken doe ik hopelijk maar 1 keer, behalve de standaard Faller huisjesplaklijm gebruik ik best vaak een tube Bison-Kit, ben er zo ongeveer mee opgegroeid.
Ik zal mezelf niet verbazen als ik bij een volgend project zo maar weer onnadenkend de Bison-kit erop smeer en dan denk !@#$%^ 8o foutje. :-)
En zo'n 3D printer is een hobby op zich maar ook een verrijking voor de treinenhobby,
in het "3D printen en lasertechnieken" hoekje gebeuren mooie dingen, die zijn er al een stuk behendiger mee als dat ik ben; B) KLIK B)

:o) En natuurlijk altijd leuk om al die duimpjes te krijgen en leuke reacties maar toch letten jullie niet goed op,
 een NS 1100 lok vermomd als proefstudie voor de Märklin Store Lok 2025 met daarachter de (Kuifje Hérge) raket :P  :-)

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

Grappig hoor, het ontbreekt je niet aan creativiteit en dat is deze hobby mooi meegenomen.
@citaat (Kuifje Hérge) raket
Ik dacht al dat ik die precies herkende

Kuifje's raket

BLIJ dat ik analoog RIJ

Heel gaaf wat je allemaal aan het printen bent Dirk-Jan :thumbup: :thumbup: :thumbup:

zonder fantasie ook geen creativiteit

Die 2 gele Bailly-containers die Michel hier toont, zaten op een platte wagon, in de jaren zestig kreeg ik zo'n wagentje voor mijn verjaardag. Van Jouef als ik mij goed herinner.

Märklin fahren-ärger sparen

Heeej, BFFF Dirk-Jeej !

U boft maar weer eens heftig, om zo'n schier zeldzame Kangourou-wagon te scoren  :thumbup:
Daar verbleekt die Mercedes helemaal bij.......al wordt het verschil kleiner, wanneer je de klinken en spiegels een likje verf geeft  O:-D

Over de Aston Martin kan ik alleen maar sprakeloos zijn; wat veel plamuur, maar van een afstandje bijna net echt !
En ja, wie print er nou wagons ? Houd het gewoon bij een A4tje, net als iedereen, zou'k maar zeggen....

Hopelijk staat de kernkop in de raket niet op scherp, dat geeft maar rommel als die afgaat..... :?

Grtz uw toegenegen BFFF, Tony

@citaat

:) Joehoeeee.... BFFF Limbabwiaan, erg fijn en leuk dat je weer een update hebt geplaats en wat tijd kunt vinden/maken om wat bij te lezen en te reageren zo her en der. O:-D  :thumbup:
De Kangourou wagon was inderdaad een "gouden vondst" en dat voor maar een paar schamele euro's. B) 
Die rode Mercedes krijgt nog wat aandacht, die is te leuk om het niet te doen.
 B) James B. is inderdaad errug blij met zijn flitsende karretje, en die platte wagon printen was maar een probeersel, A4tjes gaat me inderdaad een stuk beter af. :-)
 :o) Enne die raket is gecreëerd door Hergé, die ontploft niet, vindt Kuifje niet fijn, gaat zijn kuifje van in de war. :P

Groetjes terug natuurlijk vanuit CheeseTown, en ook aan je Limbabwiaanse familie.
(en wat wij hier ook wel zeggen in de streek waar ik woon; ik ga je ruiken :-) )

Märklin fahren-ärger sparen

@citaat "ik ga je ruiken" :-)
Re: Baanplan (zonder plan) Intermodellbau Dortmund 2025
 :) Ik was gisteren naar de beurs, 9.10 uur door de kassa heen en als eerste dit keer naar hal 7 waar onder andere
de stands stonden met gebruikt modelspoorspul, vorig jaar was ik daar rond 14.00 uur, geen doorkomen meer aan.
Ik had enkele items op mijn verlanglijstje staan; het vijlensetje, de rookvloeistof, goed pincet met een hele dunne punt en de Busch set met de mollen in beweging.
Er stond ook nog een leuk autootje op mijn lijstje, niet te vinden maar makkelijk online te bestellen, die verschijnt hier te zijner tijd wel.
Verder nog een paar Lego poppetjes en een Norev metalen eendje.
Weer geen treintjes gekocht, maar die heb ik ook al zat, en 's avonds thuis zo gaar als een banaan maar een leuke dag gehad.

1.jpg

2.jpg

De Märklin Rock N Roll Train AC/DC locomotief met bijbehorende wagons. Best wel een grappig ding maar of dat nou een verkoophit gaat worden?
:o) Voor de liefhebber met een kleine beurs heb ik wel een recept; willekeurige oude lok wit spuiten, op laten drogen en dan een laag donkergrijs erop en na het drogen her en der kleine plekjes licht opschuren.
3.jpg

Hier zien we wat Klaus (ook wel Bolle Klaus genoemd) maakt in zijn vrije tijd;
4.jpg

5.jpg

De forumhandel kom je overal tegen;
6.jpg

7.jpg

Dit vind ik erg mooi;
8.jpg

Een modelbaan met daarin allerlei TV en Films thema's verwerkt, als zijnde speelgoedbaantje :P  bouwer vind ik dit natuurlijk errug mooi.
9.jpg

10.jpg

En nog meer impressie foto's;

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg 

16.jpg

17.jpg

18.jpg

19.jpg

20.jpg       

Prachtige plaatjes Dirk-Jan waarvan ik heb genoten en ook weer mooie aanwinsten. Zag vanmorgen nog een Fourgonnette in Wheeler Dealers gerestaureerd worden. Menigeen zal de Fourgonnette nog kennen van de Wegenwacht en uiteraard van de COOP.
Prachtig stukje techniek.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Bedankt voor het delen Dirk-Jan  :thumbup: :thumbup:
Jij hebt weer dingen gezien die wij niet gezien hebben  :?

Mvg,

Peter Degeluidsman

Swiss rail .. what else?

Dirk-Jan,

Leuke foto-impressie laat je ons zien met een grote diversiteit. Maar zie ik dat nu goed: 75 euro voor een forum wagon ???

Groeten,
Wico

Dirk-Jan, Bedankt voor de foto series zo ben ik er toch ook een beetje bij geweest. :P

Groet Michel
Citaat van: Freek op zondag 13 april 2025, 17:37:37Menigeen zal de Fourgonnette nog kennen van de Wegenwacht en uiteraard van de COOP.
:) Inderdaad, en in de volksmond beter bekend als Besteleend. Bij mij krijgt hij een plaatsje in het 60er jaren Saint-Fromage op mijn baan.

Citaat van: Degeluidsman op zondag 13 april 2025, 19:47:31Jij hebt weer dingen gezien die wij niet gezien hebben  :?
Ja, maar ja, jij hebt ongetwijfeld dingen gezien die ik niet heb gezien. :D
Er is ook zoveel te zien en ik meen dat het vroeger nog uitgebreider was met hal 1 en 2 erbij, of in ieder geval groter, maar toen kon ik nog in marstempo lopen. :roll:

Citaat van: Wico op zondag 13 april 2025, 21:56:27Maar zie ik dat nu goed: 75 euro voor een forum wagon ???
Yep, en ook nog met uitgeprint certificaat erbij van een forum afvallige. >:-D

Citaat van: h0_miessie op zondag 13 april 2025, 22:05:21zo ben ik er toch ook een beetje bij geweest.
:o) Tja, jochie, jij wilt zo ongeveer alleen maar Märklin en/of Zwitsers spul zien, jij als zijnde "brommer" rijder hebt dus onderstaande ook gemist;  :mrgreen:

brommers.jpg
Verzamelaarsobject, die Forum wagons!  :D
Mijn foto's toegevoegd in het draadje over de beurs hier: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=97005
Hoi Dirk-Jan, wat een leuk en creatief idee. Fraai ingepast!

Dirk-Jan, als zoals jij het zo fraai verwoord "brommer" rijder heb zeker deze fraaie collectie gemist maar deze "brommer" rijder rijd op een Chopper en die zie ik er net niet echt tussen staan. :O  :D

Maar wederom bedankt voor het mee laten genieten van de beurs in het altijd mooie Dortmund. :thumbup:  :thumbup:

Groet Michel
 @citaat  :offtopic:
Een "brommer" stond of staat nog steeds voor een 50cc dingetje, met helm en beperkt to 40km/u (als ik mij nog goed herinner), of zonder helm 25km/u...
Meer dan dat valt bij mij onder de naam "moto:

BLIJ dat ik analoog RIJ

En ook de snorders (<25km/h) moeten tegenwoordig een hellumpie op hier!
@citaat  :offtopic: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
Als ik mij nog goed herinner: in het begin hadden ook de 40km/u "brommers" geen helm verplichting en toen er genoeg van die verkocht waren, de helm verplichting, waardoor de commercie weer draaide voor de 25km/u... en daar moet je dan blijkbaar nu ook weer een helm voor hebben.... :roll:

En dan meerdere keren gezien:
in sommige staten van de VS (Verenigde STATEN = beduidt dus afwijkende regels PER staat) rijden motorrijders ZONDER helm... meerdere keren gezien, alleen herinner ik mij niet in welke staten.....
 :o) Herman, zelfs al is het een  Boss Hoss LS3, ik noem het allemaal brommers. >:-D (ik heb zelf ook motor gereden)

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Citaat van: hermanvk op maandag 14 april 2025, 22:33:17... rijden motorrijders ZONDER helm...

Potentiële orgaandonoren!
Een echte motorrijder besteed net zo veel aandacht aan de beschermende kledij als aan de motor  :cool:

Groeten,

Erik.
 @citaat
Dat is zo maar helpt dan weer niet als een idioot bedenkt om op de weg te keren en mijn zoon er bovenop vliegt. Gisteravond :-(
Net goed gegaan, gekneusde enkel.
 @citaat Of de motorrijder die onlangs 's avonds op de A12 was gaan liggen... Het was vast niet vrijwillig, maar ik ik wist even niet wat ik zag. Ik kon hem nog net ontwijken, al raakte in bijna zelf in een spin met het risico een paar medeweggebruikers van de weg te duwen. Gelukkig had ik vier wielen en allerlei systemen die mijn auto op de weg hielden. Had ik motor gereden, dan had ik er zeker naast gelegen.

En een paar minuten later klapte er wel iemand met de auto bovenop, las ik bij thuiskomst. Mijn hart zat 20 minuten later nog in mijn keel.

Het is ernstig off topic, maar al die brommer rijders vormen meer dan eens een gevaar voor zichzelf en anderen. Misschien een eigen brommerpad aanleggen voor hen?

Groet,

Peter

Vorig jaar op de Intermodellbau deze Lotus zien staan, paar keer langs gelopen en toen toch maar niet gekocht. :?
Het bleef een beetje kriebelen zo door het jaar heen en afgelopen zaterdag en nog naar gezocht, wist niet wie de exposant was, niet meer te vinden.
 :) Maar ik wist natuurlijk al dat deze Lotus online was te verkrijgen en komt als het goed is voor het weekend binnen. B)

Emerson Fittipaldi won met deze auto in 1972 de wedstrijd op Brands Hatch en zou later dat jaar wereldkampioen worden.
Afmetingen: 14,6 x 52,3 x 23,5 cm, 477 gelakte onderdelen en nog een hoop klein materiaal, een leuk bouwpakket dus.

:o) N.B.
Niet tegen Wico zeggen, ik heb vorig jaar tegen em gelogen naar nu blijkt. >:-D

Pocher Lotus.jpg

Swiss rail .. what else?

Dirk-Jan,

Haha, had ik het niet gezegd (en anders wel gedacht). Nog knap dat je je een jaar hebt kunnen inhouden. Maar machtig mooi model, ik kijk al uit naar de updates (vraag is alleen op welk forum :o)).

Groeten,
Wico 
 :-)  :-)

De updates komen met mate natuurlijk, tis hier een treintjes forum. O:-D
En ik ga op het gemak rustig alles uitvogelen, bijvoorbeeld de banden moeten eerst in warm niet kokend water om ze flexibel te maken en erop te krijgen.
Staat niet in de handleiding maar dat lees ik dan weer op fora van modelauto plakkers. 8)
En ik heb nog ergens hier in huis een treinenkamer, ook leuk. :)

Swiss rail .. what else?

Dirk-Jan,

Dat zwart met goud van Lotus blijft toch één van de mooiste F1 kleurencombinaties :thumbup:. Gewoon uit nieuwsgierigheid en interesse: is het bodywork kunststof of ook volledig metaal?

Groeten,
Wico

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.