Nieuws: Kom 24 november 2019 gezellig naar de 3railforum gastendag in Leeuwarden!! Bestel je toegangsbewijs nu in de 3railforum webshop!!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Wilhelmsburg gaat van start! Shoppen in Houten, nieuwe aanwinsten!
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Wilhelmsburg gaat van start! Shoppen in Houten, nieuwe aanwinsten!  (gelezen 1096 keer)

Wimdouwe

• Nieuwe Gast
Wilhelmsburg gaat van start! Shoppen in Houten, nieuwe aanwinsten!
« Gepost op: maandag 23 september 2019, 19:55:49 »

Hallo allemaal,

Nadat ik enige weken terug mijn baanplan heb voorgesteld -klik- ben ik er toch maar aan begonnen.

Wilhelmsburg is van oorsprong een klein dorp dat inmiddels uitgegroeid is tot een voorstad van Wilhelmshausen. Het station is rond 1890 gebouwd. De lijn voorziet in een rechtstreekse verbinding met Wilhelmshausen Hbf en er takt een lijn af via Wilhelmshofen naar Wilhelminabad.

Het is de bedoeling een baan te bouwen uit de tijd rond 1960. Zodat ik lekker met stoomlocomotieven kan rijden. Inmiddels is de bouw van de tafel gestart. Later meer......

« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 oktober 2019, 16:00:36 door Wimdouwe »
Groeten, Wim
Baanplan   Bouwverslag

Wimdouwe

• Nieuwe Gast
Re: Wilhelmsburg gaat van start!
« Reactie #1 Gepost op: maandag 23 september 2019, 21:27:38 »

Dat vraagt om foto's!

Zoals je kunt zien is de ruimte beperkt. De tafel staat op wieltje zodat de tafel eenvoudig naar voren te halen is waardoor de achterzijde eenvoudig te bereiken is. Vanwege de hoogte van de tafel (ongeveer 95 cm) is het eenvoudig om er onderdoor te kruipen.
Ik heb tevens de wissels aangepast, daar zitten oude aandrijvingen in en die krijgen problemen met de eindschakelaars. Dus gelijk maar doorgesoldeerd...
Groeten, Wim
Baanplan   Bouwverslag

Nmbs1975

• Toffe Gast
« Reactie #2 Gepost op: maandag 23 september 2019, 21:58:43 »

Mooi begin zou ik zeggen.
En je plan is ook leuk.
Plezant om te rangereren.

Grts Benny

Wimdouwe

• Nieuwe Gast
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 24 september 2019, 13:00:39 »

Inmiddels de rails op groene plaat gelegd, dat rijd al een stuk stiller. Ook al een ringleiding gemaakt met 0,75 mm2 en aangesloten.

Nu moeten nog alle wissels uitbedraad worden. Ik ben van plan ze analoog te gaan schakelen met een CDU -zie wiki- eventueel gevoed vanuit een laptopvoeding. Met methode 2 zoals beschreven in de wiki is het mogelijk wipschakelaars te gebruiken, waardoor de stand van de schakelaar de stand van het wissel aangeeft. Voor het mooi kan er ook nog een led indicatie gemaakt worden maar lijkt mij overbodig.
In de twee sporen in de keerlus zijn stopsecties aangebracht met massadetectie voor spoorbezetmelding.

Ik heb al testritten gemaakt en wat problemen kunnen oplossen. Zo reed de BR94 zich vast op de gebogen wissels, dit bleek na observatie te liggen aan de sleper, dit heb ik kunnen oplossen door het verend gedeelte voorzichtig iets om te buigen.
Verder had de MS2 last dat hij om de haverklap opnieuw opstart, dit opgelost met een factory reset en het opnieuw updaten van de gleisbox.
Groeten, Wim
Baanplan   Bouwverslag

wimpietje

• Toffe Gast
  • Fantasietjes op de baan
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 24 september 2019, 13:22:12 »

Mooi Mooi Mooi :thumbup:
No rules , great tracks

Degeluidsman

• 3rail Events team
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 25 september 2019, 18:58:40 »

Hoi Wim,

Het begin is er en je pakt de zaken goed aan, de wisselaandrijvingen zullen nu zonder problemen hun werk doen.

En de bekende groene platen zien we steeds vaker als ondergrond  :)

Ik zag een extron schroevendraaier liggen en denk dat jij in de AV werkzaam bent.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Wimdouwe

• Nieuwe Gast
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 28 september 2019, 01:57:52 »

@citaat @Peter, Die schroevendraaier verraad alles...... Ja ik heb wel enigszins (ruim) AV ervaring. Tegenwoordig heb ik me toegelegd op ontruimingsalarm installaties en omroepinstallaties en dat op de grootse luchthaven van nederland.
Ik heb inmiddels proefgedraaid met de CDU schakeling voor de wissels en dat werkt naar behoren. Daar komt nog een compleet bedieningspaneel bij wat binnenkort gerealiseerd gaat worden.
Groeten, Wim
Baanplan   Bouwverslag

Wimdouwe

• Nieuwe Gast
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 28 september 2019, 19:51:56 »

Kleine update.

Inmiddels zijn de CDU printjes klaar. Er kan nu begonnen worden met het aanbrengen van de schakelaars op de consoles en het uitbedraden naar de wissels. Het sporenplan wordt op papier afgedrukt en van boeklon voorzien en daarna op de consoles aangebracht.

Op de foto's zijn ook nog wat WOSA waardige artikelen te zien :D, waaronder mijn eerste locomotief (nog steeds rijvaardig!), wat wagons uit de jaren 60 en 70 en natuurlijk de prachtige oude seinen.

Het locomotiefje komt waarschijnlijk op een sokkel te staan als monument voor het station.

Eric-Paul

• Stamgast
  • Wiebe-Lok Nr. 4
« Reactie #8 Gepost op: zondag 29 september 2019, 11:06:16 »

Leuke opzet en best wat rijmogelijkheden op de kleine ruimte.

En mocht je nog eens willen uitbreiden, dan is wellicht Douwesheim als plaats een mooie aanvulling.
Daar waar ik woon (Münster-Sarmsheim) eindigen de plaatsnamen voor het grootste deel op "heim".

Filmpjes op YouTube     

Wimdouwe

• Nieuwe Gast
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Mijn eerste fimpje ooit op Youtube...
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 02 oktober 2019, 22:27:34 »

Omdat ik heel even niets om handen had een videotje gemaakt. Mijn eerste publicatie op joetjoep!

Te zien zijn de nog enigszins toonbare goederenwagons die ik aangeschaft/gekregen heb in de periode 1974 tot 1985. Let op de containerwagon met de DB container. Hiervoor heb ik ooit het onderstel van een andere wagon voor gebruikt.

QUIZVRAAG: Welk onderstel heb ik gebruikt voor deze wagon?
(De winnaar krijgt een  :thumbup: )
« Laatst bewerkt op: woensdag 02 oktober 2019, 22:29:05 door Wimdouwe »
Groeten, Wim
Baanplan   Bouwverslag

Wimdouwe

• Nieuwe Gast
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Shoppen in Houten, nieuwe aanwinsten!
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 12 oktober 2019, 15:59:41 »

Vandaag ben ik zo als zovelen (wat was het druk!) in Houten geweest. Natuurlijk kon ik niet zonder lege handen naar huis.

Ik heb een mooie locomotief kunnen scoren, de BR 78. Deze is al omgebouwd naar digitaal. Wel last met stroomopname en de wielen slippen door (!) dus eerst maar eens grondig schoonmaken en eventueel de antislipbandjes vervangen.
Ook nog 3 roco umbouwwagen gescoord, ik ga daar nog AC wielen voor halen. Ze passen mooi bij mijn oude 3 assers.
Tevens een mooie stationsset aangeschaft.
Groeten, Wim
Baanplan   Bouwverslag

Wimdouwe

• Nieuwe Gast
Re: Wilhelmsburg gaat van start! Shoppen in Houten, nieuwe aanwinsten!
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 12 oktober 2019, 16:05:56 »

Maar daar bleef het niet bij....
Leuk setje met postwagen, 2e klas wagen en bagagewagen samengesteld.
Vier tinplate personenrijtuigen meegenomen, die vond ik als kind al geweldig.
En als klap op de vuurpijl een Douwe Egberts wagon. Mijn bijnaam is niet voor niets Wimdouwe ik heb daar ooit 10 jaar gewerkt :)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 oktober 2019, 16:13:01 door Wimdouwe »
Groeten, Wim
Baanplan   Bouwverslag