Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Re: Marceltal, Windigipet 2025

Gestart door lucdiels zaterdag 25 juli 2015, 10:32:03

Re: Re: Marceltal, V200 020 met tankwagens

Swiss rail .. what else?

Luc,

Fraaie combinatie laat je ons weer zien  :thumbup:.

Groeten,
Wico
Hallo iedereen.

Ik heb een stukje rail dat in de lucht hing voorzien van sculptamold onder de rails zodat ze niet meer zweven. Maar door de vochtigheid heb ik nu terugmelding op die plaatsen. Ik moet dus even geduld hebben tot het weer helemaal droog is en de geleiding stopt (ik heb dat ook als ik ballast fixeer). Totdan kunnen er geen treinen rijden wegens de valse terugmeldingen. Ik kan dus het filmpje van de BR57 niet afmaken. Dus even geduld aub.
Ondertussen ga ik verder met scenery. Ik ben nu bezig met de lange aanloop naar de bruggen te voorzien van muren en groen. Dat zal dan in het volgende filmpje zichtbaar worden. Tot dan even stil hier.

groetjes

Luc
Re: Marceltal, V200 020 met tankwagens

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

@citaat

We wachten rustig af, als je maar opschiet.  :D  :D

Een paar tips:
haarföhn of verfstripper
vochtvreters plaatsen
theedoeken over/op de vochtige plekken leggen
deppen met keukenpapier.

Meer kan ik zo even niet verzinnen.  :-)  :-)

Henk

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

Waarom heb je geen geen dun stukje isolatie plaat , in plaats van scuptamold gebruikt?
Ik bedoel dan het schuim plaat wat je als ondervloer voor bijvoorbeeld onder laminaat gebruikt.

@Barry: het is op een hellend stukje spoor. Ik heb dus een variabele dikte nodig die goed aansluit op het spoor zodanig dat ik daarna kan ballasten. Maar ja je kan ook andere methodes bedenken. Het zij nu zo...
@Henk: het zal wel drogen van zichzelf, het heeft alleen tijd nodig. Ik heb nog voldoende ander werk, dus ik heb geen haast. Trouwens als ik daar ga ballasten heb ik hetzelfde voor gedurende enkele dagen.

Luc

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

Mooi filmpjes weer bekeken, wat is het toch een prachtig gezicht als de treinen over de brug gaan.
Heb er weer van genoten.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Luc,

Ik liep even achter, maar net genoten van je filmpje, de V200 blijft een stoere loc  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Marceltal, BR57 579 met goederentrein
Hallo,

de sculptamold is opgedroogd en de terugmelders werken weer normaal. De treinen kunnen dus weer rijden. Ik kan dan ook de BR57 579 hier voorstellen.
Nu zijn alle treinen in het zichtbare gedeelte gefilmd en hier voorgesteld. Nu kan ik verse treinen uit het schaduwstation laten komen. Wanneer dat gebeurd is komt een nieuwe voorstelling. Veel kijk plezier.

Luc

Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hoi Luc,

Je hebt een grote baan, erg mooi en veel werk.  :-)
Hoe is het met de contactproblemen van de Orient Express?
Zit daar eigenlijk af fabriek al verlichting in?
Re: Re: Marceltal, BR57 579 met goederentrein

Als het maar Zwitsers is.

Wederom weer een leuk filmpje Luc. :thumbup:
Mooi dat alles weer opgedroogd is en de bezetmelders het weer naar behoren doen. :thumbup:  :thumbup:

Groet Michel
@AD, de Orient Express kan met de oorspronkelijke loc de spiralen niet op, ook na nazicht bij Märklin. De trein is te zwaar voor mijn spiralen die nochtans niet extreem steil zijn. Nu gaat hij met een andere loc, een BR27 geloof ik, perfect omhoog. De loc voor de Orient Express trekt nu een lichtere trein. Dus voor alle problemen is er een oplossing. Jammer dat ik het origineel uit elkaar moest halen, maar ik kan ermee leven, het is wat het is. De komende tijd zal die wel naar boven komen uit het schaduwstation en op een filmpje verschijnen.

Luc
Re: Marceltal, BR45 010

Hallo,

Er zijn 8 nieuwe treinen uit het schaduwstation gekomen en die ga ik nu één per één presenteren met een filmpje.
Deze is de BR45 010 met wat geweatherde tankwagens. Veel kijkgenot.

mvrgr, Luc

Re: Re: Marceltal, BR45 010

Swiss rail .. what else?

Je blijft ons verwennen met mooie beelden!. Achter zo'n stoere loc past nog wel een extra setje van die fraaie ketelwagons ;).

Groeten,
Wico

doe maar een treintje

en de lok stopt gelijkmatig en netjes voor het sein

@Wico: het is juist dat er nog wat meer wagons achter deze loc kunnen. Misschien maak ik er wel een tractie met nog een BR45 en dan een lange erts trein die ik al heb. We zien wel als ik ooit meer ga spelen en minder ga scenery bouwen. En eerst moet er nog een draaischijf komen. Dus nog veel te doen.

@Rudi: dank zij Windigipet stoppen mijn treinen mooi op de juist plaats. Ik heb net de nieuwe versie 2025 besteld en die belooft echt spelen te worden met voorraden van kolen, water, zand...

Luc

@citaat Niet alleen is er dus veel keuze in allerlei (hardware - zeg maar) facetten van het modeltrein gebeuren, nu zie ik/lees ik, dat er al zovele verschillende software programma's bestaan...

Alles mijlenver verwijderd van mijn eigen klassieke opzet, voor zover nodig nog verleld: handmatig bestuurde M-rail... en ja hoor: ik moet regelmatig rond de tafel om foute beslissingen recht te zetten, soms letterlijk - bij ontsporingen en aanrijdingen...

DE hamvraag dan: waar zit nu mijn/jouw hobby gevoel?

soms loopt het bij al die besturingsprogramma's ook fout;

mvg,
Michel

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

@citaat

De allergrootste fout is het feit dat de mensen niet willen leren/begrijpen hoe dat programma werkt, daarom roep ik altijd: begin met een simpel ovaaltje met 3 blokken en leer/begrijp hoe het programma dat behandelt. Nee hoor, gelijk een groot baanplan er in pompen......

Groet, Anne W

Als het maar Zwitsers is.

Mooi filmpje Luc. :thumbup:
En ja bij zo een krachtpatser als deze loc horen wat meer wagons achter dus kijk ik nu al uit naar het filmpje van de 2 Br 45 locs met erts sleep. :)

Groet Michel

Big Boy 4014

Mooie beelden Luc en een leuke opbouw van je baan :thumbup:
Groet,

Theo.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Stoomloc's blijven mooi om naar te kijken Luc, bedankt weer voor het filmpje.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Hallo,

eens iets anders dan een filmpje:
Ik heb gisteren de nieuwste versie van Windigipet binnen gekregen, Windigipet 2025 Premium Edition. Deze editie bezit onder andere de mogelijkheid om verbruiksstoffen, zoals kolen, zand en water, te simuleren of de trekkracht van locs in te geven en de gewichten van wagens zodat je een loc naar voorbeeld niet kunt overbelasten. Dat wordt nog een hele klus om daarmee te gaan spelen in de toekomst. De komende dagen (weken) ben ik dus bezig met het implementeren van deze nieuwe software. Als alles weer rijdt kan ik dan weer filmpjes maken. Ondertussen zal het dan even stil zijn hier (ook het mooie weer speelt daar zijn rol in).
Tot dan

Luc

Swiss rail .. what else?

Luc,

Het goed inregelen van de besturingssoftware is bijna een hobby op zich ;).

Groeten,
Wico

Luc,

Citaat van: lucdiels op woensdag 18 juni 2025, 09:44:28Deze editie bezit onder andere de mogelijkheid om verbruiksstoffen, zoals kolen, zand en water, te simuleren of de trekkracht van locs in te geven en de gewichten van wagens zodat je een loc naar voorbeeld niet kunt overbelasten. Dat wordt nog een hele klus om daarmee te gaan spelen in de toekomst.

De nieuwste generatie Marklin loks zouden daar soepel mee om moeten kunnen gaan.

Henk
 @citaat
Wat Windigipet 2025 doet staat naast de mogelijkheden in Märklin Central Station 3. Je moet alle gegevens van de locs en wagens zelf opzoeken en invullen. Dat is flink wat opzoekwerk op het internet. Maar het is bijkomende dimensie aan de hobby die extra speelvreugde kan brengen. Ik moet dat allemaal nog lezen in de 1100 blz tellende handleiding (handlijding????? :D ).

Gisteren heb ik de software geïnstalleerd en dat liep heel vlotjes. Ik heb de treinen al wat laten rijden en het ziet er naar uit dat de overgang van WDP2021 naar WDP2025 probleemloos verlopen is. Het zal dus van het weer afhangen hoe snel ik een nieuw filmpje ga maken. We zien wel.

Luc

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

1100 pagina tellende handleiding die je nog moet lezen, dat meen je toch niet serieus.

Tom,

@citaat

Luc is al zover dat hij alle pagina's geteld heeft.
Nu nog lezen.....  :D  :D

Henk
Re: Re: Marceltal, Windigipet 2025
 @citaat Met een beetje geluk waren de bladzijden genummerd... dat scheelt wat in het tellen.... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
 @Tom, ik kan mij natuurlijk beperken tot de nieuwe stukken, maar ik heb reeds ondervonden dat bij het herlezen je toch weer stukken bijleert over het bestaande programma. De mogelijkheden in Windigipet zijn zo uitgebreid dat je ze niet allemaal kunt onthouden. Het is wel zo dat het programma zo goed in elkaar zit dat je intuïtief de mogelijkheden ontdekt door steeds door de menu's te klikken en dingen uit te proberen. Maar ik zit al aan blz 150, dus het gaat wel lukken, sommige stukken ga ik gewoon snel door omdat ik ze wel al ken na meer dan 10 jaar ervaring met het programma.

@herman en Henk: ja de blz zijn genummerd. ;)

Maar voorlopig gaat de aandacht meer naar andere hobby's in de buitenlucht met dit weer.

Luc

Märklin fahren-ärger sparen

Hoi Luc,

Ik ben weer helemaal bijgelezen hier en heb uiteraard ook je filmpjes bekeken  :)
Nu denk ik, dat is een flinke baan en je treinen komen er mooi op uit  :thumbup:
En ook denk ik, dat er nog heel veel werk in gaat zitten om dat allemaal mooi en goed af te werken........maar da's de hobby !

Grtz tony
Ja Tony, ik heb nog flink wat werk, er zijn nog drie grote zone's af te werken:
1. De stad en station Anne-Marieburg in het midden van de baan,
2. De stad en station Marceltal aan het kopstation
3. Het draaischijfcomplex met loc-bevoorrading in Marceltalachter de bruggen in het westen.
Het zal in de herfst weer grotendeels aanvangen als dit weer aanhoudt.

Luc

Fantasietjes op de baan

Lezen is leren he Luc  B)