Nieuws:

Er zijn 410+ wagons verkocht! De actie gaat dus door! Bestel ook in onze Stichting 3rail Shop de 20 jaar Stichting 3rail wagon! Lees de aankondiging en praat mee!!

vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... 3085 BR03 digitaliseren

Gestart door Hanzi donderdag 01 januari 2015, 21:55:19

Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... krokodil 3015 binnen gereden
Ziet er weer prachtig opgeknapt uit Hans, hulde. (inclusief de WOSA waardige frontseinen)
Dank je Freek, en die seinen werken ook weer zoals het hoort bij deze loc: 3 brandende frontseinen aan de voorzijde en ééntje rechtsonder aan de achterzijde :) .
 B) Hans, ik vind het weer een knap staaltje werk dat je deze mooie Krok in de oude W.O.S.A luister hebt weten te herstellen. :thumbup:
Jij bent een volwaardige HHH, Handige Haagse Harry Hans. O:-D
Klaus kan niets anders dan tevreden zijn lijkt me. :)
 :o) En nog effe over  het filmpje, Klaus snapt toch niet wat leds zijn,
als hij het licht al ziet knipperen zeg maar dat er weer een elektriciteitspenning in de muntmeter moet, da's ook 100% procent W.O.S.A.
Hans,

Knappe prestatie dat je dit Zwitsers icoon letterlijk en figuurlijk weer tot leven hebt gewekt. Respect!

Groeten,
Wico

zonder fantasie ook geen creativiteit

Schitterend! Wat een mastodont! Ziet er prachtig uit. Heel veel (rij-)plezier met dit fraaie model, Hanzi!
Eerst hier en daar wat hout wegzagen/hakken, deze loc is niet alleen groot en zwaar maar is bovendien ook hoog 8o ...
Hans,
Deze Märklin-icoon is een prachtige aanwinst voor je baan en de restauratie is zeer goed gelukt mijn complimenten hiervoor.

Groet Michel
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Hans,

Je hebt deze prachtige loc in ere hersteld  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Flinke loc, prachtwerk 👌

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Hans.

Mooie restauratie van een loc. :thumbup:
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! :cool:

Groeten,

Erik.

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

Dat is werkelijk heel mooi gedaan
en zo heb je met wat werk voor niette veel een mooie (sorry schitterende) lok erbij

PS waar zit jouw snoepwinkeltje ik wil ook wel een in die bakke kijken

GR Ed
Ik weet niet of je wel eens ministers te vervoeren hebt (hebben veelal eigen chauffeurs verwacht ik) maar anders zal je ook vast wel eens een ritje Den Haag hebben:
de Houtloods Loosduinsekade 240.

Inderdaad minsiters worden veelal gereden door mensen van het departement of door mense van een organisatie waar ik op gesoliciteerd had alle ronden glansrijk was doorgekomen totdat e een antecedentenonderzoek naar mij en mijn familie wilden doen. Toes ze hoorden dat mijn vrouw en dochter uit het mooie Vietnam kwamen werd er gezegd wij kunnen geen informatie uit Vietnam krijgen die wij kunnen controleren, en ging het onderzoek niet door en werd ik bedankt voor de moeite.
Dit heeft ons besloten voor ons zelf te beginnen en daar ben ik nog steeds heel blij om

Toevallig moet ik dinsdag in Den Haag zijn heb ik ongeveer twee uur door te brengen dus ik hoop dan even daar te gaan kijken

dank je wel voor het adres

GR Ed
Hopelijk zit er wat leuks voor je bij, aanbod en prijzen wisselen nog wel eens.
 @citaat  @citaat

Ed, niet voor de deur parkeren met de limo, dan denkt de winkelbaas dat je rijk bent, worden gauw de prijzen verhoogd. :D

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

@citaat
Zo de waard is?

Dirk-Jan

ik zal de limo thuislaten  nee dit is een directie rit dus met een "gewone" auto  dus de limo blijft bij de eingenaar in de loods

Hanzi,

dat is juist het leuke van dit soort winkels je weet nooit of en wat je zal aantreffen de ene keer moet je veel laten liggen de andere keer ligt er niets

GR Ed
Hanzi,

Met veel plezier heb ik tijdens mijn vakantie de "Drive in" van de Krokodil 3015 gevolgd (met hoofdletter K natuurlijk!)
Als ik bv. op een bus stond te wachten of op de luchthaven op het vertraagde vliegtuig las ik weer even bij.

Was ik vroeger helemaal niet zo'n liefhebber van dit model... dit begint inmiddels wat te kantelen.
Zo zie je maar wat een topic teweeg kan brengen.
Paar foto's van de Krok op de baan zouden nog wel leuk zijn als ik zo brutaal mag zijn. :D
En gaat de WOSA afeling Altenstein de loc nog onder de loep nemen?
Dan kunnen er zo maar nog hele spannende dagen volgen.
Bedankt voor het verslag en veel rijplezier met de loc.

Märklin fahren-ärger sparen

Ha die Hans !

Ben weer helemaal bijgelezen en mijn ogen uitgekeken, hiero  :P
Heerlijke reality-plaatjes om bij weg te dromen en als toetje een Märklin oerkrokomonster weer tot leven gewekt  :thumbup: ( Deed ene Frankenstein niet ook zoiets ? )
Het productie/catalogusnummer en het Märklinlogo op het stuurhuis en de grote Glühbirnen voor en achter maken deze lok helemaal WOSA-OHLALA  :favorite:

Ik wacht en popel geduldig het filmpje af, waarin dit juweeltje zijn eerste vrachtsleep mag trekken  O:-D

Grtz Tony
Dank voor de positieve reacties en erg leuk dat dit mini-verslag zo gewaardeerd wordt!
Het is allemaal boven verwachting gelukt en ik ben erg blij met het eindresultaat; zo'n loc herstellen geeft mij veel meer voldoening dan de aanschaf van een kant-en-klare loc :) !

Dat filmpje gaat komen hoor, maar eerst moeten de tunnelbouwers gaan hakken in wat tunnels die inwendig te laag zijn; het benodigde profiel van vrije ruimte ligt bij deze loc "wat anders" dan bij de rest van mijn materieel zeg maar 8o ...

Het wachten nu is op St.Barbara; zonder haar aanwezigheid gaan de tunnnelbouwers absoluut niet aan het werk.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Nou Sint Barbara ken ik niet. Maar als het Sint Juttemis wordt kan het nog wel even duren. Maar we hebben de tijd want net een nieuwe Casio gekocht..

Hanzi, er zit een Sint Barbara in de Binckhorst maar op die Barbara zit jij natuurlijk niet te wachten.
Zucht, dat wordt dus wachten tot 4 December ...............
Wat uitleg: de Heilige Barbara is de beschermheilige van diverse gevaarlijke beroepen. De bekendste is de mijnwerker, vandaar dat je St.Barbara in zuid-Limburg nog regelmatig tegenkomt.
In het verlengde daarvan is zij ook de beschermheilige van de tunnelbouwers.
Er wordt -ook nu nog- absoluut niet gestart met bouwen voordat er een ingezegend beeldje van St.Barbara op de bouwplaats aanwezig is.
Freek Frans refereert grappig genoeg aan St.Barbara, een begraafplaats op de Binckhorst (Den Haag).
Onlangs is daarnaast -als onderdeel van de Rotterdamse Baan- de 1,6 km lange Victory-Boogie-Woogie-tunnel (de verzinner van deze naam heeft er nog een prijs mee gewonnen ook :? ) geboord. En ook daar werd bij de start een beeldje van St.Barbara ter plekke ingezegend en bleef daar gedurende de boor- en afbouwwerkzaamheden in een speciaal nisje staan.
Bij de feestelijke opening van de Rotterdamse Baan is het beeldje geschonken aan... jawel... begraafplaats St.Barbara :) .

Zie ook beschermheilige en verering St.Barbara.

Edit: naam verbeterd.
Niet ik maar FransW verwees naar de begraafplaats. Mijn opmerking sloeg op iets anders, namelijk dat elke beschermheilige een dag heeft toegewezen, zoals ons aller St. Nicolaas of St. Margriet. Zie link van Hans.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... zware aardschokken Altenstein-Dorf
Alle alarmbellen/kerkklokken gingen gisteravond af in Altenstein-Dorf. Klaus zat al in de trapkast :-) !
Maar "niks" aan de hand, it was I die de plafonds van de tunnels onder eerdergenoemd dorp met hamer en beitel 8o aan het verhogen was.
De Kroko bleek zelfs nog 3,5mm hoger te zijn dan de toch ook al hoge oude 1100.
Gelukkig niet al te degelijk gebouwd met hardboard ;) dat dus zonder al te veel schade "bovengronds" weggehakt kon worden.
Ook verderop (recht onder Klaus z'n ambtswoning) bleek het dak net te laag, maar ook dat is opgelost door weggehakte stukjes hardboard (héél circulair O:-D ) onder 2 van de steunblokjes te schuiven.
Probleemlocatie 1 is hiermee opgelost en locatie 2 -het mijngebied- was op te lossen door wat bekabeling om te leggen; de toegangstunnel naar schaduwstation Gare d'Inférieur moet nog.

IMG-20230628-WA0001.jpg

Het ziet er niet uit, maar het is afdoende opgelost zo.
IMG-20230628-WA0007.jpg

De 1100 is met de panto's neer 64mm hoog terwijl de Kroko 67,5mm meet!
IMG-20230628-WA0002.jpg
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... zware aardschokken Altenstein-Dorf
toevoeging aan H. Barbara opmerkingen:
De H. Barbara is ook de beschermheilige (ook wel: schutspatroon) van artilleristen, infanteristen, genisten, ingenieurs, mijnbouwers, brandweerlieden, architecten, boeren, dakdekkers, metselaars, bouwvakkers, klokkengieters, metaalgieters, smeden, steenhouwers, beiaardiers, koks, hoedenmakers, slagers, gevangenen, meisjes, stervenden, torens, vestingen en van inwoners van Vreeswijk.
@citaat zoals ik al zei: beschermheilige van diverse gevaarlijke beroepen ;) én ook nog van de inwoners Culemborg. Babs heeft er maar druk mee :o) !

In tunnelland is St.Barbara nog echt wel een serieus iets. Er zijn niet heel veel tunnelboormachines en het is dan ook een soort van rondreizend circus van tunnelproject naar tunnelproject waar een legertje vaste -meest Duitse- tunnelbouwers mee meereist; zij zijn toch wel erg gesteld op de aanwezigheid van de beschermheilige. Ook de uit de mijnbouw afkomstige uitdrukking "Gluck auf" (vrij vertaald: kom heel weer boven) wordt door tunnelbouwers regelmatig gebruikt.   

zegening boormachine en beeldje
overdracht St.Barbara aan de begraafplaats
Ik zie idd het nodige breek en hakwerk.
Frappant dat het zo kon Hanzi, heeft de Krok nu alle ruimte?
Een andere oplossing zou zijn om je M-rail te wisselen voor K-rail, dan zak je ook ruim halve centimeter, maar is wel omslachtig en kostbaar.
Ik weet niet hoeveel M-rails er ondergronds zijn. 
Of ging het alleen om dit stukje?

En ja zo waar heeft de Heilige Barbara je hier hulp en zegen verschaft met deze boor en hakwerkzaamheden. :D
Zet het beeldje maar voor de ingang van een tunnel, nog een Preiserpastoor met wijwaterkwast er bij.
En onze lieve Heer de WOSA zag dat het goed was!
 :) Toch mooi dat maar met een paar kleine aanpassingen de Krokodil kan rondrijden, prima opgelost zo. :thumbup:
Hopelijk komt het bij schaduwstation Gare d'Inférieur ook goed. O:-D
En misschien ergens op je baan een plekje maken waar de Preisers St. Barbara kunnen vereren, dat verdient ze wel. O:-D
Mooie hobby voor fijngevoeligen, Hans doet het wat grover. Eerst een knots van een wielenpers in de vorm van een bankschroef en nu weer ijverig in de weer met een hamer en beitel. Maar toch met resultaat, want alles wordt naar wens geregeld, dat dan wel weer. Maar goed je hebt dan ook een beschermheilige aan je zijde.
Als je betere methoden hebt dan hoor ik het graag, Freek ;) !

Die bankschroef was overigens een miniatuurdingetje en de hamer- en beitelmethode was in mijn ogen de enige oplossing zonder de hele bovenbouw te hoeven slopen.
Het is maar goed Hans dat je niet weet hoe het af en toe in een "op ware grote" werkplaats toe gaat. Ik begrijp je uiteraard heel goed, want je moet roeien met de riemen die je hebt. Anders gezegd ik zou het bij gebrek aan beter ook zo gedaan hebben.

Die wielenpers had natuurlijk anders gekunt. Elders op dit forum had juist een bouwer twee persjes laten zien. Maar je zult het zien, schaf je zo'n ding aan, bergt hem op en vervolgens, na een paar jaar, heb je hem nodig, zoek je 3 slagen in de rondte en .............. dan maar in de bankschroef.  :D
Als je dat -overigens best mooie- wielenpersje van Roy bedoelt: die is alleen voor losse wielstellen en dus ongeschikt voor complete loc's ;) .
Mooi, die beelden uit de krochten van Altenstein, Hans ! :P
Enne, hier op mijn treinkamerwerkblad zit ook zo'n multifunctioneel bankschroefje gemonteerd  :thumbup:
Ik klem er soms ook mijn hete soldeerbout in  B)

Grtz and WOSA rules,
Tony
@ Hanzi. Weet ik, maar ik duidde op de grote van het gereedschap. Overigens om de wielen er af te halen is er volgenns mijn herinnering een soort poellietrekker en er zal ook vast wel iets in die vorm zijn om de wielen er weer op te persen.
@ Tony: Onmisbaar gereedschap. Uwes (en ook Hans en overige gewaardeerde medelezers dezes) begrijpt/begrijpen hopelijk dat de opmerking betreffende de grote van het gereedschap slechts een kwinkslag is. 
Zo'n hak&breekwerk is ook mij niet onbekend , Hanzi
Leuk zo'n beetje veranderen / verbeteren hè 😉
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... filmpje 3015 met oldskool sleep
Oké, even wat oldskool goederenwagons op de rails gezet voor een kort filmpje van de 3015.

Leuk! De Krok kan aardig snel rijden. Maar hij stopt wel even bij de wissels voordat hij verder rijdt. Ook grappig dat de frontlichten even oplichten bij het wijzigen van de rijrichting.
Maar zeker een model WOSA-waardig! 👍🏻
Hij reed hier pas op halve spanning :-) .
Dat de lampjes even oplichten is inherent aan een analoge loc met een conventioneel omschakelrelais.
Leuk detail van de 3015 zijn 3 brandende lampen aan de voorzijde en één rechtsonder aan de achterzijde; uiteraard wisselend met de rijrichting.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Hans.

Het filmpje is toch wel de kers op de taart van dit ombouw project  :thumbup:
Prachtig, hoe de Krokodil over die Engelsman gaat!
Ja, je doet hiermee de WOSA haar naam eer aan.

Citeer... en ik zag dat het goed was.

Groeten,

Erik.
Net even de behoefte aan de geur van kolen & stoom bevredigd. Oftewel ff naar het Zuiderpark gefietst en bij de SWZ geweest.
Gelukkig mogen ze weer rijden; begin april werd alles vanwege verscherpte regelgeving stilgelegd. De treintjes die daar al sinds '75 probleemloos en veilig rijden werden opeens als attractie bestempeld en moesten aan de bijbehorende eisen voldoen (hadden trouwens meer verenigingen last van :? ). In mei is alles door de tüv gekeurd en sinds 4 juni mag er gelukkig weer gereden worden.
SWZ
IMG-20230702-WA0001.jpgIMG-20230702-WA0003.jpgIMG-20230702-WA0004.jpg

De Blauwe trein, getrokken door "Blaagje" (met een ;) naar Eftelings "Aagje") verlaat het terrein voor een groter rondje door het Zuiderpark.
IMG-20230702-WA0000.jpg
IMG-20230702-WA0002.jpg
Mooie foto's van de SWZ Hans en een prachtige video met prestaties van de Krok!
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Leuk om de treinen van SWZ te bekijken Hans, daar wil ik zeker met mijn kleinzoon naar toe, dat vind hij vast geweldig.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
 B) Mooi om zo de Krokodil met een passende sleep te zie rijden, helemaal toppie. :thumbup:
En erg leuk voor de SWZ mensen dat ze weer mogen rijden, al die regelgeving slaat af en toe erg door. :?
Wat kolenrook en damp ruiken doet een mens goed, daar zijn we vroeger ook groot en sterk mee geworden. :D
Mooi filmpje Hans van deze prachtige Zwitserse krokodil en sleep. :favorite:

Groet Michel
Ha Hans
Leuk om je krokodil zo te zien rijden met passende oude sleep.
Heerlijk op bij het omschakelijk de lampjes voluit te zien branden.

Ook leuk om wat fotos van het stoom uit het Zuiderpark te zien. Mooi dat het rijverbod opgelost is.
Citaat van: Degeluidsman op zondag 02 juli 2023, 20:36:46Leuk om de treinen van SWZ te bekijken Hans, daar wil ik zeker met mijn kleinzoon naar toe, dat vind hij vast geweldig.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Dat denk ik ook, Peter.
De stoomdagen van het voorjaar zijn opgeschort, mogelijk naar verderop in het jaar. Dat zijn natuurlijk extra leuke dagen met heel veel treinen, ook uit het buitenland. Hou t in de gaten :) !
Ik heb, weeral, genoten van je filmpje en foto's Hans
Het Gare d'Inférieure blijft voorlopig verboden gebied voor krokodillen :| .
Wie over de pantografen heen kijkt snapt het probleem.

IMG-20230703-WA0005.jpg

En het is niet alleen het tunnelportaal, direct daarna wordt de tunnel zelfs nog iets lager. En ook de uitrit door het stationsgebouw heeft wat te lage delen. Deze zijn slechts te verhelpen door het permanent verwijderen van een bovenliggend spoor dat nu al "zweeft" boven de uitsparing in het hout voor de uitrit. Dat gaan we dus niet doen :| .
Kwestie van op een (te?) kleine lengte toch willen dalen en stijgen zonder boven de 5 á 6% 8o uit te komen; dan moet je soms wat op de hoogte inleveren.
Kortom, geen oude locs met hoge panto's naar het schaduwstation. Is dat erg? Nee hoor :-) !

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.