Citaat van: Lobomotion69 op zondag 28 mei 2023, 17:42:12Leuk uitje Hans, smalspoor zo te zien en met een echte kachel. Alleen het Fahrplan begrijp ik nog niet zo. In Gillrath loopt de motorwagen om en ga je terug naar Gillrath?
Schrijffoutje, is inmiddels verbeterd
. En inderdaad een serieuze kachel (vandaag niet nodig!) en smalspoor. Op één van foto's staan ook smalspoor-lorries met normaalspoor-materieel erop. Ook het diesellocje is daarvoor speciaal uitgerust met een smalspoor middenbuffer én verhoogde normaalspoor buffers.
Zoals ik al schreef zagen we onderweg groepjes oldtimer-tractoren rijden. Toen we klaar waren bij de Selfkantbahn het www geraadpleegd en er bleek een Traktor-/Oldtimer-Treff bij het Bauernmuseum in Tüddern te zijn.
De dag stond toch al in het kader van oude vervoersmiddelen, dus op naar Tüddern, slechts een kwartiertje verderop
!
Dát was wat groter dan we ingeschat hadden: zo'n 300 tractoren, muziek, Bauern, Bier und Wurst
.
De Lanz-Bulldogs waren rijk vertegenwoordigd. Fantastische machines met een 11 liter (!) 1 cilinder (!) gloeikopmotor. En hoe start je die dan? Nou gewoon: eerst de gloeikop voorop de tractor heet stoken met een brander, vervolgens haal je het stuur met stuurstang eruit, steekt het in het vliegwiel aan de rechterkant en met enige handigheid (en lef: die 11 liter één cilinder kan lelijk terugslaan denk ik
) is de motor met het stuurwiel te starten
! Tot slot het stuurwiel weer terug en karren maar (zat smakelijke filmpjes op YT).
Van de Lanz Bulldog waren ook z'n broertjes Ursus uit het oostblok en Pampa uit Argentinie aanwezig.
Hier een Bulldog in actie met fantastische klappen uit de uitlaat omdat hij aardig zwaar belast wordt:
LANZ BULLDOGEn verder Hanomags, Magirus Deutz, Fendt, JohnDeere en zelfs een Porsche.
Daarnaast was het ook een Oldtimer-Treff, maar die waren duidelijk in de minderheid. Speciaal voor Wico toch een plaatje van een aanwezig Opeltje:
Maar wat zaten er vroeger zielig smalle bandjes onder zo'n grote auto hè?