Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Witmoosdorf

Gestart door Bert1955 zondag 08 mei 2022, 16:33:16

Re: Witmoosdorf

@citaat Peter,

Ik verwacht niet dat je er wat van zult merken.

Het cloud based verhaal bevalt me o.a. Niet goed. Wil data lokaal hebben. En meer dan 10 actieve bestanden hebben.

Aangezien ik nog niet veel kan met fusion stap ik nu liever over naar een ander pakket. :)

Weer een slakkenkuilupdate. Begint langzaam ergens op te lijken!

Te opzichte van de vorige update nu rails en staalprofielen erbij:

17-06-2023 3D overzicht slakkenkuil.JPG

Ook bezig met de eerste details. De railstaven komen uit oude K rails (solide rails).
De bevestiging zal geprint worden. Op deze manier lijkt het er hopelijk op dat de rails doorloopt.

17-06-2023 3D railsbevestiging.JPG

Aangezien er as in de kuil komt te liggen, zal ik de bodem gewoon simpel en glad houden. Geen zin om hier detail aan te brengen. Dit komt met weatheren.

17-06-2023 2D kuil.JPG

Helaas / gelukkig hebben we een 3 railsysteem. Oplossing voor middengeleider nog n.t.b.

17-06-2023 2D loopkuil.JPG   

Vervolgstappen:
1: Kuil dichtmaken met bielzen achter kleine H profielen. (Ik wil geen saaie grijze betonbak aan 4 kanten)
2: 2x watervulpunt intekenen  inclusief houder servomotor. Natuurlijk proppen we zo veel mogelijk kg koper / servo's onder de baan ;). De baan moet echt tot leven komen met geluid en beweging.
3: 2x waterlekput onder vulpunt (Bak of rooster) Zou haast echt water toevoegen : P
4: Met 4 trappen de ondiepe bakken afsluiten. (Voor en achter)
5: Valbeveiliging, dezen ze daar al aan in tijdperk II a IV ?
6: Eventueel maatvoering parametrisch maken voor eventueel uitrekken model. (veel werk)

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Citaat van: RDHT op zaterdag 17 juni 2023, 15:59:24Helaas / gelukkig hebben we een 3 railsysteem. Oplossing voor middengeleider nog n.t.b.

Ik weet dat forumlid Haradigi een staaf op palen in zijn kuil heeft geplaatst.
Daarbij kun je denken an een spoorstaaf of een omgekeerde middenleider van C-rails.
Palen zou je van messing kunnen maken of 3D-printen

Henk

Op zich een goed idee. Zou verenstaal, we hebben 0,8 en 0,5mm ook kunnen. Eventueel ondersteuning?

@citaat

Ik denk dat ik voor een rail zou kiezen omdat die stijver is dan verenstaal.
Daarnaast vindt ik verenstaal van 0,8 of 0,5 mm te smal voor de sleper.
De sleper drukt natuurlijk op het verenstaan en ik ben bang dat desleper er vanaf glijdt en er naast komt te hangen.

Je idee begrijp ik wel, je wilt er zo weinig mogelijk van zien maar ik vrees dat je toch op een compormis uit komt.

Henk

Dag Cees,

Citaat van: Pt2/3 op zaterdag 17 juni 2023, 20:16:09Mogelijk is dit een toepasbaar alternatief.
https://blaetterkatalog.weinert-modellbau.de/#page_112

Hoe heb jij het probleem voor de middenrail opgelost?
Dat kan ik niet goed uit de link halen.

Henk

Henk en Cees,

Beide erg bedankt voor de tips. Hier kan ik absoluut wel wat mee. 
Mooi om te zien dat iemand anders op het forum mijn voorbeeld slakkenkuil gemaakt heeft. Kan ik mooi spieken :P

Henk, pagina 112, zwartwit foto, roosters. Zo te zien moeten de geleidend zijn. 

Rutger,

Citaat van: RDHT op zaterdag 17 juni 2023, 21:03:38Henk, pagina 112, zwartwit foto, roosters. Zo te zien moeten de geleidend zijn. 

Gezien, maar er zit naar mijn idee behoorlijk ruimte tussende roosters.
Loop je dan niet het risico dat de sleper daar achter blijft haken?
Of je moet zoveel roosters plaatsen dat de kuil bijna dicht is.

Tja, een leuke uitdaging.

Henk

Ik weet nog niet of het goed uitvoerbaar is, maar zou je een middenleider beweegbaar kunnen uitvoeren, ongeveer zoals een ontkoppelrail? Alleen als een locomotief over de kuil rijdt, komt een dunne draad of smalle staaf omhoog en die zakt weer in de put als de loc verder rijdt.
Met een servo en een hallsensor of lichtsluis zou dit te maken moeten zijn, lijkt mij.
Kan ook zijn dat dit juist extra aandacht oplevert voor de kijker (er beweegt iets!) maar mogelijk valt dat ook weer heel erg mee en is de aanblik van een realistisch lege kuil het waard.

Groet,

Peter

@citaat Peter, alles kan. Volledig afhankelijk van geduld. ;)

Maar zojuist een leuk draadje gevonden op ons forum.

Voldoende inspiratie op te vinden!

@citaat
Mijn gedachte over het verenstaal kwam uit een link in dat draadje: http://www.ralf-bueker.de/xy_BW_im_Detail.htm
Na ja, zodra terug van vakantie samen met Rutger maar wat uitproberen.
Maar leuk al de reacties :thumbup:

@citaat

De link bekeken en het lijkt te werken.
Ik zou wel eerst een proefstukje maken en dat uitgebreid testen.
Dat heeft geen haast want ik ben nog niet zover.  :-)  :-)

Henk

Weer een update van de slakkenkuil. Stond deze week meer op de planning. Maar helaas niet gelukt.

Aanpassingen:
1: HEA profielen met bielzen als wandbeschermen.
2: opzet ladder (nog niet tevreden)
3: Vorm betonpoeren naast kuil aangepast + 2 per kant erbij
4: bevestigingsdetails

25-06-2023 3D slakkenkuil.JPG

25-06-2023 3D slakkenkuil - doorsnede.JPG

Nog te doen (In ieder geval):
Definitief maken van de ladder.
4 trappen voor de ondiepe kuilen
Eventuele locaties voor leds + lampenkappen
Sparingen t.b.v. watervulpunten + bevestiging stappenmotor.
Eventuele andere details / hekwerken.

Fantasietjes op de baan

Chique zeg

Even een project ertussendoor.
Tijdens mijn vakantie vroeg Rutger me of ik een (loc) snelheidsmeter kon maken. Dat leek me geen punt met een Arduino, 2 IR detectie punten, de tijd meten, omzetten im KM/h en vervolgens tonen op een display.
Was al bezig met het wiel opnieuw uitvinden totdat Rutger mij een link stuurde:
https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2018/03/27/a-e-6-model-train-speed-measurement-device-part-1-the-hardware/

Beter goed gekopieerd dan slecht gemaakt....een proefopstelling werkte prima.

Nu even netjes uitwerken:

De IR leds zitten links en rechts tegenover elkaar, met draadjes verbonden met de bijbehorende printjes, die zitten samen met een nano en display in het kastje rechts.

Rutger mag aan de slag om het geprint te krijgen :D

MarklinCS3+/ Itrain /DR5000-YD7001-YD7010-Arcomora

Goede avond Bert.
Ruud werkt vaak met IR transmitters en receivers om het zo universeel mogelijk te houden.
het is een kwestie van interface naar de controller.
bij jullie baanontwerp met massadetectie kan je volgens mij gewoon een mokkie gebruiken, vrij aan te sluiten op massadetectiepunten naar keuze, reeds
in gebruik of niet maakt niet uit, je kan kiezen.
of nog eenvoudiger, als je nog inputs vrij hebt op een van jullie interface-printen kan je die gebruiken.
vriendelijke groeten
guy

Dag Guy,
Het kan met masa detectie inderdaad ook prima, heb ik als optie met Rutger besproken.
Toch maak ik liever gebruiken van IR, dan heb ik het mobiel, kwestie van oppakken en verplaatsen

Weer een kleine update. in plaats van de slakkenkuil / brug nu het algemene ontwerp voor de scenery. Puur een eerste eigen gedachte. Zal vast de komende tijd nog wel veranderen. 

Ondanks het formaat van de baan heb je nooit ruimte genoeg : P

Witmoos scenery 1 op 10 08072023.jpg

Nog even kijken hoe we een dorp of stad mooi krijgen naast het hoofdstation. Mooi station gevonden. Maar wellicht toch iets te groot voor aanwezige ruimte.
Tja, hoe realistisch moet het...

The meaning of life is to give life meaning!

Hallo Bert & Rutger,

Is een heel mooi baanplan!

Bij het "grote" station en het ernaast liggende BW rechtvaardigt zeker een stad. (eigenlijk alleen een suggestie van....) Bij het kopstation dan weer meer een landelijk dorpje. Geeft mijns inziens een goede balans. Uiteraard tussen de delen door lekker de natuur z'n gang laten gaan!  :P

Snelheidsmeter is klaar, althans, nog iets met de sketch oplossen maar zo is het geworden:

Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Dat ziet er  :thumbup: uit Bert, werkt hij al?
wellicht zou je er dan een filmpje van kunnen maken hoe het een en ander in zijn werk gaat.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Hoi Peter.
1 kant op werkt hij goed. De andere richting niet. Daar moet ik nog even induiken. Filmpje komt dan zeker.

Hier is het filmpje:
en meer in detail:

Probleempje dus opgelost. De IR sensoren stonden wat kritisch zodat er ongewenste triggers naar de Arduino gingen.

Ander probleem: de ruimte is wat smal geworden om de loc er risicoloos doorheen te krijgen, even de bovenzijde opnieuw printen.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Netjes!  :thumbup:

Zijn dat echte KmH of model?

Dat zijn modelsnelheden omgerekend naar 1:1
Sketch is van Rudy, zie mijn bericht woensdag 05 juli 2023, 19:27:31
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Mooi dat je het voor elkaar hebt Bert  :thumbup: :thumbup: en bedankt voor het plaatsen van het filmpje.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Een flinke update weer (of moet ik wat vaker kijken? >:-D ).

Mooie snelheidsmeter.

Henk

Dank Henk!
Er gebeurt wel wat maar niet superveel.
Rutger is nu met name op de achtergrond bezig met ontwerp van bijvoorbeeld de brug. Ik "zit" nog steeds met de forse verbouwing bij Rutger's tweelingbroer, gelukkig over een aantal weken afgerond zodat ik meer tijd kan maken.
Tussendoor wat kleine projectjes zoals deze snelheidsmeter. Ik bouw er nog een led indicatie bij in om de (instelbare) wachttijd tussen metingen aan te geven (in de sketch kan ik de lengte van de trein ingeven)
Gaatje boren voor de led kost meer tijd dan de paar regels in de sketch.

Ik ben op de achtergrond inderdaad met de stalen brug bezig. Dit vanwege het nieuwe speeltje wat mogelijk komende week komt (Grote resin printer).

Aan de hand van wat ik leer besloten om een nieuw model te beginnen.

Het idee is om de brug zo realistisch mogelijk te maken. Des te meer details des te beter. Dus, brug opbouwen zoals die in het echt ook opgebouwd is. Met (gezette) platen. En later door het toevoegen van klinknagels.

Overzicht:

23-07-2023 overzicht 3D voortgang.JPG

In detail zie je de losse platen / verstevigingen.
Het H profiel zal een massief gekocht plastic of metalen profiel worden voor de stevigheid.

23-07-2023 overzicht 3D onderkant.JPG

Zal een best bouwpakket worden : P

Het werd tijd al wordt er tot nu toe bijna niet gereden. Vandaag de meeste valbeveiliging aangebracht, van een klus had ik een flinke hoeveelheid, net niet genoeg...., lamellen overgehouden. Makkelijk aan te brengen enb sterk genoeg:

Edit: deel van de lamellen is straks overbodig door op te bouwen scenery

Even een test met een goedkoop armsein, aangestuurd door een servo / DCCnext. Bouncing is instelbaar, snelheid uiteraard ook.

Beetje stil vanaf mijn kant. Dit betekend natuurlijk niet dat ik met de benen omhoog zit :P. Voldoende te melden dus update 1 van de 2.

Ten eerste een update van het tekenwerk van de brug. Verder gegaan met de o.a. de dwarsliggers.

06-08-2023 - voortgang tekenwerk brug.jpg

Het tekenen en leren tegelijk is niet de snelste methode. (Nog genoeg te doen)
Nu voornamelijk bezig met het parametrisch maken van wat ik al getekend heb. (Alle afmetingen in een tabel aanpasbaar maken).
Of te wel, ik pas de hoogte van de boog aan, en onderstaande tabel berekend automatisch nieuwe X en Y coördinaten van de boog.
Wil ik de brug 5mm langer hebben na printen, geen probleem, 1 waarde in een tabel aanpassen.

06-08-2023 -parameters.JPG 

Voor deze brug ook een nieuw speeltje binnen, na ervaring met FDM printers kon ik het niet laten om een grote resinprinter te bestellen:

06-08-2023 -nieuw gereedschap.jpg

Natuurlijk meteen mee bezig. Eerst de resin cure tijd kalibreren: (8 modellen print die in 1x met verschillende instellingen)

06-08-2023 -calibreren - 1 print.jpg

Daarna wat andere tests. o.a. een van de deels getekende dwarsliggers:

06-08-2023 - testprint brug.jpg

De dwarsligger mist nog wat hoeklijnen en dergelijk. En moet wat dikker. Maar een goede eerste poging om te leren : )

Zie volgende post voor de rest van de update.

Deel 2 van de update van vandaag.

Ten eerste de lading seinen binnen. (gelukkig hebben we niet al te veel lopende projecten : P )

06-08-2023 - seinen binnen.jpg

Over lopende projecten afmaken. Verder gegaan met de oude analoge BR 41. Soldeerwerk en houder afgemaakt. Enkel de speaker nog met tape vast (niet lucht dicht) omdat ik nog niet weet wat ik met de klankkast wil.

06-08-2023 - voortgang ombouw BR 41 - solderen.jpg

06-08-2023 - voortgang ombouw BR 41 - geluidskast nog dichtlijmen.jpg

En natuurlijk een filmpje:

nog wat olie bij de motor (wanneer ik het weer open haal voor het afmaken van de speaker)

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Nou voorlopig zul jij je niet vervelen. Genoeg te doen zo te zien. Mooie printresultaten?
Vraag mij wel af waarom dat lokfront zo prominent aanwezig is bij de foto van die dwarsligger, heeft dat er iets mee van doen? Een close up van die rij testprintjes zou ik ook wel interressant vinden, eens zien wat dat zoal voor moet stellen. Ja puur nieuwsgierigheid.

En een filmpje is altijd leuk. Maar zie ik het nu goed? Het lijkt wel of die drijfstangen niet mooi rond lopen, het ziet er een beetje schokkerig uit. Of komt dat door het oliegebrek.

@citaat Henk,

Voor hoeveelheid kalibratie, enkel belichtingstijd, ben ik zeer tevreden. Wat ik tot nu toe geprint heb is eigenlijk iets te kort belicht.
Daarnaast, is de printer door de folie in het printbed meer voor snel printen bedoelt. Niet voor de extreme kwaliteit. (Denk dat ik er nog wel een 2e bak bij wil met andere folie)

06-08-2023 -calibreren - bovenaanzicht.jpg

06-08-2023 -calibreren - zijaanzicht.jpg

Bovenste 2 foto's zijn van de 8 calibratieprintjes. 1 heeft een belichtingstijd van 2 sec, andere 2.25 sec. Naar mijn weten niet lang.

In bovenaanzicht (eerste foto) zie je rechts wat meer haartjes omgedrukt (door het wassen). Enkel de meest rechter rij is niet geprint.

2 andere prints (niet op foto) missen wat meer haartjes door een echt te korte tijd per laag. Helaas kan ik enkel foto's maken met mijn mobiel. Die is helaas niet goed genoeg om meer te laten zien. Wellicht kan pa later helpen met zijn camera?!

06-08-2023 -calibreren - eiffeltoren.jpg

Vervolgens 2x een Eiffeltoren. 1e keer vergeten de bak weer vast te schroeven. Vandaar de scheur in het model. Wel knap dat die toch door is gegaan.
Beide modellen nog wat problemen met de zeer fijne leuning. Met een iets langere belichting vast geen probleem. Hoe dan ook een duidelijk verschil met de printer van mijn broer. (2K versus 12K is ondanks de folie duidelijk zichtbaar)

Loc bij de dwarsligger puur om formaat zichtbaar te maken. : )

Zelf niet aan de drijfstangen gedacht. Ik verwacht dat het de olie is. Maar een goed idee om daar ook even naar te kijken! Bedankt voor de tip!

Hallo Bert en Rutger,

Nou, al die projecten van jullie kost enorm veel uitzoek- en puzzeltijd! Maar dat gaat zich straks vast heel goed uitbetalen met erg mooie (unieke) 3D prints.  :thumbup:

Nou  Marcel, de ,,ellende" wordt nog veel groter, we zijn van plan om alle huizen in het stadje achter het station zelf te gaan maken volgens methode Samy:
Schitterend wat die maakt, naar zijn youtubes kan ik uren naar kijken

@citaat Als toevoeging op het filmpje van post #290.

Als je ziet wat al mogelijk is op 1:160. Dan moet 1:87 echt mooi kunnen worden. Dezelfde maker heeft ook veel in andere schalen. (Pas op, je avond is zo voorbij als je die filmpjes gaat kijken).

Dus, eerst de stad maar ontwerpen.
En ja, auto's moeten eigenlijk ook rijden...

Waar zijn we aan begonnen  8o

We hebben een stel fraaie gipsmallen, ook 1 voor een enkelspoor tunnel, helaas niet voor dubbelspoor.

Poging gedaan er zelf 1 te maken:

Het resultaat kwam wat moeilijk:

Nog de stenen erin krassen:

Best wel redelijk gelukt, nog wat luchtbelletjes helaas maar voor een eerste poging ok.

van welk materiaal is die mal?

Van een soort hardschuim. Dat wordt bijvoorbeeld gebruikt als opvulling van koffers waar apparatuur ,,ingebed" wordt.
Ik heb 2 soorten, de beste is glad maar moeilijk te snijden met snijdraad, de andere is iets grover van structuur, goed te snijden maar plakt wat bij lossen van gips.

Ik ga het trouwens nog een keer overdoen. Nadeel van de eerste poging is het lossen uit de mal maar ook het ontbreken van reliëf in de stenen.
Volgende proef wordt Depron (XPS). Met een bolletje alu folie rol ik er eerst wat relief in, kiekn wat wordt

Ik heb mallen van Spoerle. Die zijn van een soort kit, wat je bijvoorbeeld in de badkamer gebruikt voor de randjes.

Is dat een idee om daar een mal van de maken?

Zie mijn post #292, we hebben een aardig aantal Spoerle mallen, net deze niet.
Zelf 1 van siliconen maken is zeker een gedachte, dan moeten we eerste een net portaal hebben om ervan een mal te gieten.

Hallo Bert,

Ja, jullie maken het jezelf niet erg makkelijk! >:-D  Ik moet ook nog een zagerij bouwen dus ga het zelf maken van huizen eens aandachtig bekijken. Bedankt voor de link!

Ik heb mijn dubbelportaal tunnels volledig gebouwd met spörle gipsmallen:

6009 muurdelen
6302 tunnelwanden
6305 boogstenen

Het was een leuke puzzel maar kan uiteindelijk helemaal met de bovenstaande mallen, behalve de afdekkingsstenen en steunberen voor de muren. (dat zijn weer andere mallen) Ik heb de bouw, zoals ik dat heb gedaan conform de modelspoor normen (NEM) beschreven in achtereenvolgende posts:

https://forum.3rail.nl/index.php?msg=859957

https://forum.3rail.nl/index.php?msg=868008

https://forum.3rail.nl/index.php?msg=882984

https://forum.3rail.nl/index.php?msg=888030

https://forum.3rail.nl/index.php?msg=903138

https://forum.3rail.nl/index.php?msg=908071

https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1054288

https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1067473

https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1397031

Hoi Marcel, dat is ook een leuke oplossing, de combinatie van mallen! Ik weet dat Langmesser wel een dubbel portaal heeft.
Nieuwe gietmal heb ik net klaar, gips zit er vers in, we gaan het zien.

Bert,

Het zal vast goed komen!

Mocht je toch nog tekeningen met maten van "mijn" tunnels willen hebben laat je het maar weten. :D

Altijd welkom Marcel!
Kan dat per PB of per mail?

2e portaal gegoten, geen flink verschil maar zelf vind ik hem beter. Nog wel wat bij te werken.

De laatste is de bovenste op de foto

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.