Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Een nieuw begin van een treintafel

Gestart door Kaj Gigengack zaterdag 18 december 2021, 12:27:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Even een korte update.
De bouw begint te vorderen. De bovenbaan is klaar in het hout op een paar kleine details na, maar deze kunnen pas gemaakt nadat de rails zijn gelegd. De bruggen zijn gebouwd en het bouwplan van de baan past op de tafel.
De volgende stap zijn de aansluitingen van het spoor op de bruggen: zagen van de rails en deze goed fixeren. Er zijn 5 overgangen en het blijft altijd spannend om het goed te laten aansluiten. Maar dat is voor aanstaande dinsdag. hier een korte foto impressie.

Ook de cirkel is ingezaagd en de bruggen gaan makkelijk omhoog voor de toegankelijkheid.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Helaas zijn filmpjes niet mogelijk op het forum behalve via YouTube. Dus geen bewegende beelden. De bovenbaan ligt er in de basale opzet en is goed berijdbaar met dubbelspoor en dus 2 locks tegelijkertijd. Mijn kleinzoons vonden het schitterend en ik ook. De baan flink schoongemaakt met de LUX. Helaas nog niet helemaal schoon. Ga alcohol proberen. Morgen naar de winkel voor de wisselaandrijving van de 'lege' wissels. En dan mijn nieuwe aanwinst (blokkendoos AC analoog) ook laten testen of er een bruikbare decoder in zit. Zie ook nieuwe aanwinsten.
Daarna alle draden, voeding etc die nu provisorisch zijn netjes aanleggen. Hoewel ik denk geen boosters denk nodig te hebben zal ik de voeding voor schaduwstation en bovenbaan gescheiden aanleggen en dan op 1 punt verbinden. Voor de zekerheid! Als alles werkt dan aan de slag met Itrain. Eerst de bovenbaan en testen alvorens ook het schaduwstation ook te automatiseren.
Foto's komen later.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Citaat van: Kaj Gigengack op maandag 20 februari 2023, 17:21:17Hoewel ik denk geen boosters denk nodig te hebben zal ik de voeding voor schaduwstation en bovenbaan gescheiden aanleggen en dan op 1 punt verbinden. Voor de zekerheid!

Een paar extra scheidingen kan geen kwaad. Niet eens zozeer voor het geval dat je ooit toch nog een booster nodig hebt, maar ook als er ergens kortsluiting ontstaat en je op zoek moet naar de oorzaak. Als je meerdere gescheiden stroomkringen hebt, kun je ze één voor één  inschakelen en zodra het misgaat, weet je alvast in welk deel van de baan je verder moet zoeken.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Inderdaad is dit een goed idee --> ik maak hierbij veel gebruik van wago klemmen. Snel en makkelijk te koppelen en weer los te maken. Idee via jou mee gekregen!!
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hier een vraag over een vreemd en irritant verschijnsel.
Op 3 railstukken van mijn baan staan 2 van mijn locomotieven steeds op dezelfde plaats stil. Rails schoongemaakt en getest of er spanning op staat (niet geknipte rails) etc.
Alles oké.
Vraag: ligt dit aan de slepers (zijn marklin locs - 1217 en het MP-post treinstel). Alle andere locs - marklin, roco etc rijden direct door, ook de kleintjes. Is dit verschijnsel aan collega's bekend en hoe is dit te verhelpen. Bij het doorzoeken van het forum kwam ik er niet uit.

Overigens bij het testen van de nieuwe baan wel fors moeten schoonmaken met alcohol en poetsen - de LUX was niet genoeg. Nu ook in het schaduwstation geen problemen meer.

Nu de wisseldecoders binnen zijn (yamorc YD8008 ) kunnen de wissels worden aangesloten en de bezet melders worden getest. Bij een eenvoudige test waren de geknipte railstukken goed geïsoleerd. Ook is er valbescherming aangebracht. Dus iets meer zekerheid. Morgen de elektrisch verbindingen bij de brug met 15 polige stekkers in elkaar zetten. Als de stekkers niet verbonden zijn worden de toevoersporen (en afvoer) zonder spanning gezet. Al bijna 1 keer de afgrond ingereden, gelukkig op tijd gestopt.
Als alles werkt gaat de computer aan voor instellen en testen van Itrain. Voorlopig alleen bedienen van de bovenbaan -  dubbelspoor met 2 overgangen - om te zien hoe dat moet in Itrain.
Er is voortgang!!!
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Dat zou aan de slepers kunnen liggen maar ook aan de baanstukken. Vertikale bochten in de rails oftewel holle of bolle rails. Getordeerde rails kan ook nog. Alles minitieus onderzoeken en letten op de genoemde verschijnselen met bijvoorbeeld een stalen lineaal.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Met jouw antwoord (Lobomotion69 - Henk) in het achterhoofd alles gecontroleerd: het lijkt er toch steeds meer op dat hardnekkig vuil de boosdoener is. Alcohol helpt voor grondig poetsen.
Helaas sloeg dit weekend de buikgriep toe - niets kunnen doen. Een klein kamertje vaak bezocht en in bed gelegen.
Vandaag met mijn kleinzoon fijn rondjes gereden en stoptrajecten gepoetst. Morgen de wissels voorzien van aandrijving en vervolgens de decoders aansluiten. Ook de D-sub connectoren aanstellen om de sporen rond de bruggen uit te kunnen zetten. Wordt vervolgd.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Misschien helpt het om ook de wielen van de loks met alcohol goed schoon te maken.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
@Henk --> alle wielen zijn schoongemaakt. Tot op heden helpt poetsen van de baan het best. Overigens - hoe gaat het met je?

Vandaag met d-sub connectoren de bruggen beveiligd: resultaat - kortsluiting in de onderste brug. Tijdens de constructie alles getest - geen probleem.
Op het forum gezocht. Een mogelijkheid is een koperdraadje dat ik over het hoofd zie. Inderdaad heb ik draad op lengte geknipt. Morgen met daglicht zoeken.
Wordt vervolgt.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
 @citaat

Bij mij zat het probleem bij een lok een keer in vuile wielen.
Het loopvlak van de wielen was voor schoonmaken dof zwart en na schoonmaken blinkend zilver-look.  B)

Het gaat goed met mij.
De afgelopen maanden niet tot nauwelijks op het forum geweest door o.a. een familiesituatie die de hele maand februari in beslag genomen heeft.
Ik had in mijn mailbox tegen de 300 updates van topics staan en die ben ik nu aan het wegwerken.
Veel plaatjes kijken en af en toe reageren als het in mijn ogen iets toevoegd.

Binnenkort hoop ik mijn topic te updaten met rtecente aankopen (en dat zijn er nogal wat  :D ).

Henk
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Het is makkelijk als je het ziet (idd naar Johan Cruijf). De kortsluiting is gelukkig opgelost. Een draadje aan een verkeerd lipje gesoldeerd!! Nu omgezet in de bezetmelder en klaar. Niet eerder gemerkt omdat de melder was verplaatst.
Nu verder met de wissels en nieuwe bezetmelders en starten met Itrain.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Jaren geleden merkte ik al dat ik bij het aanpassen van mijn baan soms kortsluiting maakte. Vaak was de oorzaak inderdaad een verkeerd aangesloten draadje van de ringleiding naar een lipje van de rails, soms ook een losgeraakt draadje dat toevallig ergens tegenaan kwam. Naarmate mijn baan groter werd, duurde het langer om de oorzaak te vinden. Daarop bedacht ik dat ik tijdens het leggen van de rails continue wilde bewaken dat ik geen kortsluiting veroorzaakte. De simpelste oplossing daarvoor was de ringleidingen loskoppelen van de centrale en in plaats daarvan aansluiten op een simpele voeding + lampje. Als het lampje brandt, is er kortsluiting, anders niet. Zodra er een rail wordt gelegd met een verkeerd aangesloten draadje, zie je het meteen.

Om het wat mooier te maken, heb ik wat geëxperimenteeerd. Om te beginnen wilde ik ook kunnen zien dat de schakeling werkte als er géén kortsluiting is. Het resultaat? Nu brandt er een rode led bij kortsluiting en een groene zolang de weerstand groot genoeg is. En niet onbelangrijk, er staat maar een paar V op de baan en bij kortsluiting loopt er bij deze schakeling hooguit 30 mA, dat kan geen schade aanrichten.

Er is een klein overgangsgebied waarbij beide leds branden. Met veel wisseldecoders en ook nog eens veel treinen op de baan, inclusief een aantal rijtuigen met interieurverlichting, loopt er immers al wel een beetje stroom, maar er is geen sprake van kortsluiting. In dat geval brandt de groene led voluit en de rode zwakjes. Dit is de normale situatie als ik iets aan mijn baan verander. Het gebruik van deze schakeling scheelt een hoop tijd.

Op de plaats van de drukknop worden de ringleidingen aangesloten:

Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Ik zal om dit te lezen eerst op elektronica les moeten!! Ik ga eerst maar een goochelen hoe dit te doorgronden.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Als je dit te ingewikkeld vindt, kun je het simpeler houden:



Dit werkt al met een 5 V voeding, een weerstand van 150 Ohm en een rode led. Ringleidingen aansluiten in plaats van de drukknop. Als nu de rails ergens verbinding tussen railstaaf en middenleider maakt, heb je kortsluiting en is de drukknop als het ware ingedrukt. Dan brandt de led, anders niet. En omdat het een ledje met een weerstand ervoor is, loopt er maar héél weinig stroom.

Een nadeel van deze simpele versie is dat de led ook (een beetje) brandt als er geen kortsluiting is, maar wel wat wisseldecoders aan dezelfde ringleidingen hangen of als er rollend materiaal op de baan staat dat stroom trekt, zoals locdecoders en rijtuigverlichting. Het is maar een paar V, dat kan helemaal geen kwaad, maar zelfs met zo'n klein stroompje brandt de led een klein beetje. Als je de wisseldecoders op een eigen voeding aansluit en geen rollend materiaal op de baan hebt staan, volstaat deze simpele schakeling prima. Hij heeft alleen geen extra (groene) led om aan te geven dat de schakeling aan staat.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Ik ga eerst maar eens studeren. Ik kom uit een totaal andere professionele hoek - de zorg. Gelukkig werkt alles tot nu toe. Wellicht omdat ik alles dubbel check en zoveel als mogelijk consequent de kleuren van de draden hetzelfde houd.
Vandaag vier wissels kunnen aansluiten waarvan 1 op de yamorc 8008. In de handleiding zijn de aansluitingen weergegeven. Het is me niet duidelijk geworden hoe kritisch de polariteit is . Heb de kleurcodes van het plaatje aangehouden: op de decoder zelf wordt dit niet aangegeven. Eerst deed ie niets. Maar na een volledige herstart van ecos en voeding een goed resultaat. Morgen verder - nog 5 te gaan. Vervolgens de bezetmelding. Het schiet toch nog op.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Eindelijk alle wissels aangesloten en ook alle melders functioneel (= aangesloten en getest).
Het automatiseren van de baan kan beginnen. Allereerst zal ik beginnen met bovenbaan - dubbelsporig, met keerlussen en dubbele wisselverbinding met beide sporen. (zie ook https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1497800).

De computer staat klaar.

Wat mij ook erg heeft bezig gehouden is de schoonmaak van de baan. Opvallend is, althans voor mij, dat het per loc / treinstel verschillend is. Zij stoppen allen op afwijkende spoordelen en zijn hier ook niet altijd consequent in. Er zijn ook locs die gewoon overal door rijden. De lux wagon heeft overuren gemaakt net als de doek met alcohol.
Het lijkt er op dat het ergste voorbij is.

Ik zal nog wel wat vragen hebben hoe de melders in de keerlussen aan te sturen. Ben benieuwd naar de volgende stap.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Tijdens het leggen van de rails zit je er onvermijdelijk aan met je vingers. Misschien is er bij de productie iets anders gegaan met een partij rails, misschien heeft het tijdens opslag of transport elders ergens van te lijden gehad. En dan zit er enig vuil of corrosie op de middenleider en de spoorstaven.
Verder zijn sommige locjes, door hun sleper, wielen en antislipbandjes gevoelig voor lichte verstoring van de stroomvoorziening.
Het leven van een modelspoorder is niet altijd simpel.
Maar fijn dat het nu gelukt is!

Groet,

Peter
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Bij controle toch nog een bezetmelder gevonden die niet was aangesloten (verstopt achter een houten paal) - en dat niet alleen, ook de draad verkeerd gesoldeerd. Direct gedetecteerd en opgelost.
Alle aansluitingen naar de bruggen gecontroleerd. Er bleek toch een sneaky midden contact niet te zijn geïsoleerd. Dus ook als de verbindingssteker (SUB 15) was verwijderd bleek er toch nog spanning te zijn. Na lang zoeken gevonden. Nu alles uitgebreid is getest en naar behoren werkt de automatisering gestart.
Het wordt een tweesporenplan met als start alleen de bovenbaan. De baan is al gereed in koploper en morgen zal ik gaan testen. Intussen zal dezelfde baan in Itrain zetten en zien wat het beste bevalt. Er zijn nog wat onbekende items - hoe de keerlus en delen hiervan op de juiste manier aan te sturen. In het bijzonder voor blokken 7,8,9,10 en 11 heb ik nog vragen. Hoe deze blokken te declareren: wel of niet stoppen toestaan etc. (zie bijgevoegd plaatje voor de blokken). Wellicht er zijn collega's die kunnen helpen. De fora van zowel koploper als Itrain zijn voor mij niet duidelijk.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
De resolutie van het getoonde plaatje is, voor mij althans, niet goed genoeg om de genoemde blokken te ontwaren. Helaas, helaas.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Ook niet als je op het plaatje klikt en daarna vergroot?
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Dag kaj, ik heb ook problemen gehad met c-rails waar soms ,sommige, locs stopten. Dit kwam omdat de rails onder mekaar geen goed contact maakten; reden:ik had die vroeger met de oranje isolaties van marklin geïsoleerd en daarna weer afgehaald, daardoor waren de lipjes waar je de isolatie overschuift wat samen geknepen met dus slecht contact tot gevolg<;ik heb deze met een schroevendraaier weer wat wijder/open gedraaid en het was opgelost; Hopelijk helpt jou dit ook.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
@ Henk en @ basjuh1981:
De blokken zijn de railstukken tussen de groene en blauwe rails en worden in letters weergegeven: Blok 1, 2 etc. Inderdaad zijn niet de gehele railstukken gekleurd. Zie ik zelf door de bomen het bos niet meer.

@ Peter: inderdaad heb ik dat ook gemerkt - ik gebruik krimpkous: kleeft niet en is makkelijk te verwijderen (soms te makkelijk!)
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
OK, nu heb ik het door. De blokken 7 t/m 11 die jij bedoeld liggen allemaal in en rond het cirkeltje rechtsboven in het baanplan. En deze blokken zijn allemaal circa 3 raillengtes lang. Dat is eigenlijk te kort om er een fatsoenlijk blok van te maken. Je zal daarom een beetje buiten de box moeten gaan denken.

Zeg ik het goed als ik de functie van dat gedeelte omschrijf als twee in elkaar liggende keerlussen met een rangeeraftakking.

Ten eerste de rijrichting in deze gedeeltes. Ik raad je aan hier een vastgestelde rijrichting aan te houden en niet naar willekeur links en rechtsom willen. Dat vereenvoudigt de zaak al aanmerkelijk. Wanneer je de rangeersporen altijd met de lok achter wil binnenrijden dan is dat makkelijker om de lok af te koppelen en daarna een trein op het andere spoor weer op te pikken. Je kan dan ook weer vooruit wegrijden. Andersom kan ook maar dan betekent het dat je altijd van lok moet wisselen en dat zijn meer bewegingen.
In het eerste geval rijd je de blokken 13 of 12 altijd binnen vanuit blok 6. Nu heb je tussen W27 en W35 geen blok gedefinieerd en ook geen melder. Dat is geen enkel probleem, dat is één wisselstraat. Voor het wisselen van de lok van blok 13 naar blok 12 (of andersom) kun je het spoor gebruiken tussen de wissels 35 en 33. Vreemd vind ik hier de keuze van een 206, een 224 en een 230, dat had ook 2 maal een 230 kunnen zijn. Is iets eenvoudiger. Dat hele stuk spoor kun je als een melder gebruiken waarop de lok stopt en omkeert om daarna terug het andere blok (12 of 13) in te rijden. Meer of andere functies moet dat niet hebben.
De overige korte spoortjes in deze keerlussen zou ik allemaal ook als wisselstraat zien. Het heeft geen zin om daar diverse melders in te zetten omdat er toch geen trein opgesteld kan worden. Dan wordt namelijk al het overige verkeer geblokkeerd.

Ik hoop dat je bovenstaand verhaal een beetje kunt volgen. Het is slechts één (simpel) voorbeeld van wat je zou kunnen doen. De mogelijkheden zijn namelijk legio en mede afhankelijk van jouw wensen, de treinlengtes en wat je nog maar meer wilt. Het idee is dat je het niet te moeilijk moet gaan zien. Dit spoorplan heeft diverse functies. Die kun je één voor één uitwerken (bv deze rangeerfunctie) of allemaal negeren (als in één grote wisselstraat). Succes.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
@ Henk: dank voor je uitgebreide reactie.

Over de keerlussen:
Inderdaad zijn het twee in elkaar liggende keerlussen. Hiervoor heb ik gekozen om met zo weinig mogelijk ruimte toch de treinen te kunnen keren - of als zij via wissel 22 uit het schaduwstation komen en keren (bij in de richting van de klok rijden) - of (bij een rijrichting tegen de klok in) weer naar wissel 22 terug kunnen gaan naar beneden. De cirkel ligt bovendien boven de cirkel in het schaduwstation. Door de ruimte van de kamer heb ik geen klimspiralen gepland, maar lange stijgende trajecten - deels dubbelspoor en deels enkelspoor.

Overigens is dit een voorlopige situatie. Behalve de keerlussen, de brugdelen en de plaatsing van wissel 22 is het de bedoeling de baan verder uit te breiden (zie voorbeeld voor uitbreiding). In dit plaatje (er staat een fout in bij w24-w28, moet ik nog corrigeren) is te zien wat het plan is. Vier sporen bij station, een draaischijf en locomotiefloods en rangeersporen. Ook de tijdelijke keuze van de 206 i.p.v. 207 is begrijpelijk door de wissel ligging (w40)

De keuze van een vaste rijrichting - ik neem aan dat je bedoeld in de keerlussen - is een goed idee. Dan is het wellicht eenvoudiger om de wisselstraten te benoemen. Hier moet ik nog even over puzzelen. De bedoeling van de hoofdbaan is om met de klok mee te rijden. Dat houdt dus tevens in dat na komst uit het schaduwstation bij w22 in principe de keerlus moet worden gereden via w25, w26, w27, w33, w34, w40, w38-39, w35, w27 of in omgekeerde richting, w27, w35 , w38-39 etc.
Misschien kan op de binnenbaan wel in twee richtingen worden gereden. Ga uitzoeken of dit te automatiseren is.

De sporen 12 en 13 zijn bedoeld om een "soort van Gent & Loos" te creëren met een kleine loods voor goederen bij het station.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Natuurlijk bij het controleren van het ontwerp mijn foute ideeën opgemerkt:
- de loc loods past niet in de ruimte die hiervoor is gepland - breedte plm. 40 cm!
- een 071 rail vergeten bij de verbinding tussen een wissel en kruiswissel.

Het ontwerp moest dus worden omgegooid (helaas).
De loc loods en draaischijf zijn verplaatst en de opstelsporen zijn eenvoudiger gepland. Tevens is er aan de draaischijf een duidelijk dubbelspoor gepland voor onderhoud van de locomotieven.
Hiervoor is de wisselvolgorde van het station ook aangepast: het vierde - onderste in de tekening - is nu verbonden met de draaischijf etc. en de opstelsporen en uiteindelijk ook met de binnenste hoofdspoorbaan. De draaischijf heeft twee verbindingen met het vierde spoor. Het derde spoor heeft nu wel directe verbinding met de binnenbaan. Om alles te kunnen bouwen moet ik nog even wachten tot de levering van het nieuwe kruiswissel (eind van dit jaar). Dit "nieuwe" binnenspoor geeft wellicht meer gelegenheid tot rangeren zonder het doorgaande treinbedrijf te hinderen. Ik zie dit nu als een werkspoor.

Wel ga ik toch maar rails en wissels kopen om de sporen van het station aan te leggen en de draaischijf in te bouwen. De opstelsporen komen later.
versie_503B_kl.jpg
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Inmiddels de uitbreiding voor station en bouw voor de draaischijf (al in huis - verjaardag) in Duitsland besteld. Alles is onderweg. Daarom de ecos aan de computer aangesloten. Voorlopig met Koploper. Er moest van alles worden ingesteld en snelheden van de locs gemeten, maar de bediening van de locs werkt. Vandaag of morgen weer automatisch proberen te rijden. Er is weer voortgang.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Maar weer een korte update.
Na een periode van vakantie en heel warm weer - de trein maar even bedekt met plastic zeil --> heeft goed tegen de vervuiling geholpen - weer even gereden. Geeft weer een kick dat alle locs het weer doen zonder haperen. Inmiddels zijn er wel een aantal sporen extra gelegd bij de stationslocatie. Nu eerst alle nieuwe wissels aansluiten en de melders actualiseren.
Ik hoop dat het niet weer zo warm wordt: het was > 30 C op zolder. Moet soms wel denken aan onze collega in Thailand!! Wordt vervolgd met tekst en foto's (moet ik nog maken).
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Leuk dat je soms aan mij denkt. De temperatuur hier is overdag 36 tot 38 graden in de schaduw. Maar ik heb daar totaal geen last van. In mijn hobbyruimte hangt een airco die de boel perfect koel houdt en op zonne energie loopt. Dat kost dus geen drol.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Het heeft even geduurd. Door drukte en warmte (op zolder) geen tijd of zin gehad. Nu foto's gemaakt en flink verkleind zodat ze te uploaden zijn.
Allereerst een afbeelding van het ontwerp van de bovenlaag. Het donkerblauwe deel met de draaischijf staat nog in ontwerp. Er is helaas een lastig probleem: het slanke kruiswissel 24720 wordt door M helaas niet uitgeleverd. In het ontwerp is op de plaats van w24 een dergelijk wissel gepland. Bij navraag kan het nog wel even duren - van 3e kwartaal dit jaar tot en met jaar 2024.
In het systeem van mijn melders zal ik voorlopig doen alsof wissel 28-29 niet bestaan even als het spoor dat er achter zit. Ook w31 en w44 laat ik voorlopig voor wat het is. Dan kan ik voorzichtig gaan proberen te automatiseren.
Natuurlijk zou ik wissel 28-29 naar rechts kunnen verplaatsen - als het ware voor w24. Echter op de plaats van melder en aansluitende rails zit een railstuk dat word uitgeschakeld als de brug omhoog staat. Voorlopig laat ik dat zo, dat dus de trein tot stilstand komt alvorens in het ravijn te storten. Ik heb het getest, het werkt.
Nu eerst het overzicht.klein_versie_505_def.jpg
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Nu de overzicht foto's.
Allereerst de connector die wordt verwijderd als de bruggen omhoog staan - de sporen naar de bruggen worden dan stroomloos gezet.
De tweede foto geeft het overzicht vanaf de bruggen met de plaats van het toekomstige station - nu nog Lindenhof met twee perrons van Jouef als aanduiding.
De derde foto is het overzicht van de bruggen.
Ook hier zijn mijn poetswagens te zien.

Het plan is om nu in karton de plaats voor de draaischijf precies te bepalen en de cirkel te zagen waar deze in past. Dit vind ik nog wel even spannend, maar met niets doen gebeurt er niets.
Voorlopig ga ik ff lekker rijden nadat alle wissels en melders nu zijn aangesloten. Dan kunnen alle melders nog even worden getest en ook de storingen door vieze rails worden schoongemaakt.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Vandaag de stoute schoenen aangetrokken --> de draaischijf zit er in. nu nog de bediening. Ga eerste even studeren hoe dat moet met de ecos.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Inderdaad nieuw hoofdstuk --> de bediening van de nieuwe draaischijf van M.

Op de ecos is inderdaad de draaischijf herkend: als 7286. Ook decoders van ESU worden genoemd bij de installatie, maar die geven geen resultaat.
De schijf draait en is te berijden etc, maarrrrr ... er zijn 24 mogelijkheden en geen 30 die met de nieuwe draaischijf te bereiken moeten zijn.
Mijn zoektocht op het forum en het internet heeft nog geen resultaat opgeleverd.
Is er een update nodig voor de ecos 50200, die ik inderdaad al weer even bezit. Doe ik iets fout of zie ik iets over het hoofd??
Wie heeft hetzelfde probleem gehad en het kunnen oplossen?
Heel graag hulp.
Inmiddels heb ook via dit forum een oplossing gezien op het stummiforum van Ulrich. Is dit de oplossing ??

zie dit adres en dan ff omhoog en omlaag scrollen

https://www.stummiforum.de/t166309f2-M-rklin-neue-Drehscheibe-Wie-gef-llt-Ihnen-die-DS-27.html#msg2289402

Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Citaat van: Kaj Gigengack op donderdag 03 augustus 2023, 14:44:43Er is helaas een lastig probleem: het slanke kruiswissel 24720 wordt door M helaas niet uitgeleverd. In het ontwerp is op de plaats van w24 een dergelijk wissel gepland. Bij navraag kan het nog wel even duren - van 3e kwartaal dit jaar tot en met jaar 2024.

Tsja, zo gaat dat bij Märklin bij nieuwe artikelen. Ik heb er ook een aantal in bestelling staan en blijf geduldig wachten. Een aangekondigde uitlevermaand betekent eigenlijk alleen maar dat het niet éérder wordt uitgeleverd. De draaischijf was toch ook veel later dan eerst aangekondigd?
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Je hebt volledig gelijk: Idd vaak wachten op nieuwe ontwikkelingen. Het is niet anders. Mij is niet duidelijk waarom. Voorlopig moeten we afwachten. Ik dus in dit geval. Ik zal mij richten op de draaischijf en de installatie op de ecos. Het lijkt er op dat er een oplossing is. Ik zal het laten weten
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Het vervolg van de draaischijf:

Hij doet het!! Met de lijst van het stummi forum heb ik alle functies apart aangemaakt. Inderdaad wordt bij de draaischijf ook door märklin per cv aangegeven hoe de bediening verloopt, maar mij was niet duidelijk of ik de rode of groene keuze moest maken. De nummers lopen van 225 tot 240 - rood of groen. Licht gaat door schakeling en niet door pulse.
Welke kant de schijf kiest om te draaien is soms willekeurig. Dus nog even verder lezen.

Nogmaals de link voor de ook zoekenden:

https://www.stummiforum.de/t166309f2-M-rklin-neue-Drehscheibe-Wie-gef-llt-Ihnen-die-DS-27.html#msg2289402

Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
 @citaat  @citaat

Er zijn er meer die ongeduldig wachten hoor. Ik wacht op de nieuwe stroomvoerende kortkoppelingen. Zonder kan ik mijn pas omgebouwde Roco rijtuigen niet in volle glorie op de baan zetten. Geduld is een schone zaak, zei het soms wat ongemakkelijk.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Henk,

 @citaat
 KLIK: kijk hier eens .
Er staan meer opties op de website.

(ook) Henk
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Ja, dat is een koppeling met automatische ontkoppeling. dat bedoel ik niet.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
 @citaat
Klopt, maar in de produmtbeschrijving staan verwijzingen naar andere (Marklin) koppelingen.

Of bedoel je KLIK: deze?
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Helemaal die ja, dat is zeer correct. Uitlevering staat nog steeds op september. Gezien er geen hoogwaardige techniek aan te pas zal komen en er geen chips in zitten zie ik niet waardoor dat nog vertraagd kan worden. Maar ja, je weet het nooit.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Het geduld is ff op: op raad van de winkel voorlopig een kruising gekocht in plaats van het slanke kruiswissel. Voorlopig staat de uitlevering op 2024 op internet bij de leverancier!!
Voor de baan die ik heb gepland is de geometrie wezenlijk van belang in verband met melders en spoorstukken die worden uitgezet als de bruggen omhoog staan.

Ook nieuwe wissels (slank) gekocht en de 24071 railstukken die er bij horen. Voor de draaischijf de uitbreidingsset gekocht en de stootblokken voor de opstelsporen die zijn gepland.

Vandaag nog een stukje tafel bijgebouwd met een staander om de baan vaste voet te geven als ik toch even niet op let en teveel steun (mijn kunstbeen heh).
Morgen kunnen dus de nieuwe aankopen worden ingebouwd. Dan kan vervolgens gedacht worden aan automatisch rijden.

Als alles ligt en is aangesloten eerst eens uitgebreid testen - mijn roco-, rivarossi- en ook artitec treinstellen hebben soms problemen met de gebogen wissels (slank) en zelfs de slanke wissels. Het lijkt er op dat de slepers een rol spelen - het treinstel als het ware uit de rails tillen. Ook de snelheid speelt een rol. Alle wissels liggen volkomen vlak. Soms gaat het snel wel goed, soms alleen langzaam. Inderdaad hebben de Märklin locs deze problemen bij mij nog niet vertoond. Maar ja.... Märklin maakt niet alles in de Nederlandse modellen.

Als laatste update: ik liep tegen een occasion aan van een stoomloc van de serie 50! Deze hebben vlak na de oorlog ook voor de NS gereden. Deze loc heeft ook de opdruk van de NS. Ben ik er mee in mijn nopjes.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Soms zit het niet mee Kaj. Maar als er nog noodoplossingen gemaakt kunnen worden kun je toch ietwat vooruit.
Het onstsporen komt indedaad vaak doordat de sleper niet genoeg ruimte heeft om omhoog te gaan over de hoge puko's in de wissels. Eens kritisch naar kijken of je op één of andere manier een tiende mm kunt winnen. Vaak is dat al genoeg.

Ja zeker, de NS heeft 1 (zegge één) BR50 in dienst gehad. En die heb jij nu dus op de baan staan. Is wel een oudje volgens mij, uitgebracht in begin negentiger jaren.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Eentje maar? Ik dacht een stuk of zes: 4901 t/m 4906.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Het is de 37812 die is uitgebracht in 2012/2013. Het is de versie met allerlei functies (even opgezocht in de wiki). Idd is de loc dus 10 jaar oud. Rijdt goed.

Ik ga na de uitbreiding van vandaag: extra spoor aan de draaischijf, aanleggen kruising en opstelsporen eerst weer de draden trekken om alles te kunnen bedienen. Dagje werk: warm op zolder > 26 graden en geen airco.

Dan idd de slepers bekijken en alles testen. Het wordt steeds leuker!!
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hoi Kaj,

Ik liep een beetje achter maar ben weer helemaal bij  :)
Fijn dat je de draaischijf werkend hebt gekregen en alle 30 aansluitingen nu te gebruiken zijn.

Ik las ook dat de slanke kruiswissel later wordt uitgeleverd, jammer daar zit ik ook op te wachten.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Locomotief zoek op de ecos!!! Mijn nieuwe aanwinst de 4906, die zich met "normaal" MFX had aangemeld was onvindbaar. Na een uitgebreide zoektocht gevonden: Bij het selecteren van de loc moet op de onderste lijn in het beeldscherm ook het pictogram STOOMLOC worden aangemeld. Zou toch anders ook mogelijk moeten zijn - gewoon alle locomotieven weergeven.
Toch de manual van de ecos er nog even op naslaan.

Verder geen updates - draden trekken en solderen tot ik een ons weeg.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Alle wissels zijn aangesloten en nu wachten op marklin. Ben benieuwd wanneer het kruiswissel op de markt komt. Nu eerst naar de slepers kijken en de heel oude huisjes eens op mijn gemak bekijken. Deze zijn meer dan 60 jaar oud en wellicht een beetje antiek.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Gedurende het wachten op het slanke kruiswissel toch nog een paar zaken veranderd.

Allereerst de problemen met de draaischijf opgelost. Als deze even vastloopt - ook bij snelle oplossing door duwen aan de aansluitingen etc (niet de brug!!) - "vergeet" het apparaat spoor_1. Het gevolg is dat de programmering opnieuw moet plaatsvinden:
- eerst op spoor_1 zetten (bij stukjes en beetje: 1 opschuiven en de stopfunctie)
- de voeding op de ecos / cs uitzetten en weer aanschakelen dan de combinatie <clear><input><clear> voor vastzetten spoor_1 - zie plaatje initialisatie_draaischijf
- vervolgens voeding uitzetten en aan en binnen 5 seconden weer initialiseren met <end><input><end> , opdat alle 30 sporen worden gescand en opgeslagen - plaatje functie_voor ecos.
Dit was in eerste instantie een puinhoop, omdat de inzetstukjes (2) van de tussenstukken los lagen en de initialisatie voorbij spoor_1 stopte --> er worden dus 30 sporen geteld. Als het apparaat deze niet detecteert draait deze gewoon tot de 30 verder. Dus goed controleren of bij de initialisatie 30 piepjes te horen zijn  en weer bij spoor_1 wordt gestopt.
Als de brug weer bij spoor_1 stopt is alles OK.
Helaas is de draaischijf supergevoelig en raakt snel in de war bij vastlopen. (Kijk op het plaatje stummi voor alle functies en vervolgens in de bijgeleverde handleiding voor de juiste nummers en knoppen). Het is zeer belangrijk dat alle aansluitingen goed zijn aangedrukt in het frame en volkomen vlak liggen, opdat de brug niet vastloopt.
Bij de winkel in Badhoevedorp hebben ze al een aantal draaischijven teruggestuurd, omdat men het niet voor elkaar kreeg.
Dit is uiteindelijk gelukt (het was wel even zweten).

Wordt vervolgd


Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Vervolg deel 2:

Na nog wat rails en een wissel te hebben gekocht het laatste deel van de baan uitgelegd. De draaischijf en ook de stoom loc verzorging is nu op allerlei manieren toegankelijk. In het overzicht zijn de veranderingen aangebracht - op de overzichtsfoto nog niet. Inmiddels heb ik nu 2 stomers (taal van mijn kleinzoon), waaronder de 50-serie NS, en ik ga nog op zoek naar meer. Voorlopig stel ik de automatisering nog even uit tot het slanke kruiswissel kan worden geleverd.
De volgende stap wordt het bouwen van de loc loods en nadenken over en onderzoeken naar scenery. Dit is voor mij een nieuwe tak van sport. Ook in het verleden heb ik hier niet erg veel aan gedaan. Het forum bevat voldoende voorbeelden.