Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Een nieuw begin van een treintafel

Gestart door Kaj Gigengack zaterdag 18 december 2021, 12:27:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hoi Kaj,

Je baan begint al lekker vol te liggen en de scenery spinsels draaien, een gevoel wat mij bekent voorkomt  :)
Ook ik zit op de slanke kruiswissel te wachten en wil mijn sporenplan nog iets onderhandel nemen, hopelijk komen ze snel in de winkel te liggen.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hi Peter en Henk,

Laten we hopen dat de slanke kruiswissels worden geleverd.
Inderdaad zijn de lege plekken met rails belegd en het is genoeg zo. Ik heb er voor gekozen om uitgebreid sporen voor "stalling" van de treinen mogelijk te maken. (Mijn vrouw zei - als ze beneden staan zie ik ze niet!!). Door een gebrek aan ruimte (relatief dan) liggen de sporen bij het station dicht bij elkaar. Hier zal ik een oplossing voor moeten vinden, dat er toch een vorm van perrons te plaatsen zal zijn. Eerst maar eens zoeken op het web wat de mogelijkheden zijn: overdekken / niet overdekken van de sporen.
Ook de vraag wel / geen bovenleiding houdt mij nog bezig. Wel kan ik nu lekker rijden met alle treinen en ook via het schaduwstation wisselen.
Het schoon- maken en -houden van de baan blijft mijn aandacht vragen: er zijn bepaalde railstukken die hardnekkig problemen geven, maar ook niet met alle locomotieven.
Wordt vervolgt
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Dag Kaj,

Als ik je mag adviseren zou ik wel voor bovenleiding kiezen.
Uiteraard kun je je beperken tot de zichtbare gedeeltes.
Ik merk altijd als ik elocs zie rijden en er is geen bovenleiding dat ik iets mis; het is "leeg".

Van een medeforumlid kreeeg ik het advies om rails met schoonmaakalcohol te behandelen.
Ik was verbaasd wat er bij mij nog afkwam.
Wasbenzine en terpetine laten toch een vettig laagje achter wat weer sneller vuil aantrekt.
Eventueel zou je hardnekkige plekken met een klein drupje ATF kunnen behandelen.

Henk
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Over bovenleiding @Henk:
Dank voor het meedenken.

Ik heb van vroeger (> 50 jaar oud) materiaal, dat helaas niet voldoende lengte heeft om de hele baan van bovenleiding te voorzien. Ook ter hoogte van de bruggen moet er een speciale constructie worden gemaakt opdat de bovenleiding kan worden weggenomen / opgeklapt / o.i.d.. Anders kan de brug niet omhoog. Ik ga zeker niet meer kruipen om onder de bruggen door te komen (kunstbeen!!).
Ik ben het wel met je eens Henk dat bovenleiding mooier is. Bovendien zou ik met mijn oude analoge e-locs kunnen rijden bij een functionele bovenleiding, die in de digitale locs is uitgeschakeld.
Ik ga er eens over nadenken:
- ga ik toch bovenleiding aanleggen (met uitzondering voor het schaduwstation).
- zo ja, nieuw (welk merk) of toch oud (oud materiaal bijkopen)
- zo ja, welke constructie is nodig bij de ophaal bruggen.
Inderdaad heb ik het over het hoofd gezien bij het ontwerp en de bouw hiervan. Helaas pindakaas!!!

Voorlopig even niets --> op zolder is het meer dan 30 graden.
Dus veel te warm.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Citaat van: Kaj Gigengack op zaterdag 09 september 2023, 15:24:42- ga ik toch bovenleiding aanleggen (met uitzondering voor het schaduwstation).
- zo ja, nieuw (welk merk) of toch oud (oud materiaal bijkopen)
- zo ja, welke constructie is nodig bij de ophaal bruggen.

- Zeker is bovenleiding mooier om te zien en vooral wanneer er ook elektrische loks en treinstellen rijden. Een trein meet pantografen die doelloos in de lucht steken staat een beetje dom (mijn mening). En elektrische tractie met de pantografen omlaag lijkt meer op spooktreinen. Schaduwstation hoef je natuurlijk niet te doen. A) omdat niemand het ziet en B) het is gemakkelijker te bereiken zonder. Enige nadeel is dan dat je analoog oud materieel daar niet mag komen.
- Deze keuze is heel persoonlijk en afhankelijk van smaak en budget. Nieuwe bovenleiding en dan met name die van Sommerfeldt is prachtig om te zien, voorbeeld getrouw en op schaal maar ook iets moeilijker om aan te leggen. Een goede tweede keus is Viessmann. Het voordeligst is het om je oude materiaal te hergebruiken en dat aan te vullen met tweedehands van beurzen ed.
- Hoe gaan je bruggen omhoog? Klappen die om een scharnier of wat anders? In Helmond ligt/lag er een brug over de Zuid-willemsvaart die open kon voor de scheepvaart. Dan moesten de treinen even stoppen. Boven de brug hing geen draad maar aan beide zijden een vanger. De trein schoot dus eigenlijk een stukje stroomloos over de brug heen. Geen idee of zoiets in model ook kan werken. Zal ook afhankelijk zijn van de bruglengte maar je kan bijvoorbeeld aan de scharnierzijde zo een stukje zonder draad hebben opdat het kan omklappen.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Dag Kaj,

Ik ben van plan om mijn oude masten te gebruiken en nieuwe dunnere bovenleiding; vindt ik gewoon mooier.
De pantografen wil ik ongeveer 1mm onder de bovenleiding vastzetten met dun visdraad.
Dit levert nauwelijks slijtage en weerstand op aan de pantografen en bovenleiding.
Daarnaast loop ik niet het risico dat de pantograaf de bovenleiding omhoog of opzij drukt en er in vast komt te hangen.
Ik heb nog twee of drie loks die analoog zijn maar die ga ik nog digitaliseren dus de bovenleiding hoeft bij mij niet onder stroom gezet te worden.

Ik zat te kijken naar Marklin bovenleiding maar zoals Henk (Lobomotion69) ook schrijft is Viessmann of Sommerfeldt een alternatief.
Iets om uit te zoeken dus.

Henk
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 09 september 2023, 15:45:38Boven de brug hing geen draad maar aan beide zijden een vanger. De trein schoot dus eigenlijk een stukje stroomloos over de brug heen. Geen idee of zoiets in model ook kan werken. Zal ook afhankelijk zijn van de bruglengte maar je kan bijvoorbeeld aan de scharnierzijde zo een stukje zonder draad hebben opdat het kan omklappen.
Het kan in model werken door loks met twee condensatoren uit te rusten.
Een om vooruit en een om achteruit te rijden.
De condesator vult zich met stroom en geeft deze vrij als er geen stroom afgenomen wordt.
Hoe groter de capaciteit van de condensator hoe langer hij zonder stroom kan rijden.
ESU verkoopt dit duur onder de noemer powerpack.
Als de lok op de baan gezet worden zal de condensator zich eerst vullen voordat de lok kan rijden maar dit is secondenwerk.

In het echt blijven loks die even zonder stroom komen gewoon doorrijden.
Op de HSL-lijn van Amsterdam naar Brussel is het spoor tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep stroomloos.
Dit om over te kunnen schakelen op andere spanning.
Ik woon in Hoofddorp en zie daar regelmatig loks met 4 pantografen omlaag rijden.
Op de stamtafel heb ik aan een paar NS'ers gevraagd hoe dat kan en ze zeiden eensluidend dat de treinen door hun hoge snelheid dit stuk zonder problemen kunnen overbruggen. 

Henk
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Ja inderdaad met condensatoren kan dit ook. zoals jij het zegt moeten er dan ook een paar dioden bij om voor- en achteruit te scheiden. Maar in een digitale lok hoeft dat niet. Die kun je universeel aansluiten.

Een powerpack is geen condensator! Dat heeft een veel grotere capaciteit. In een powerpack worden goldcaps gebruikt en dat kan oplopen tot 5Farad. Probeer dat maar eens in een elco te proppen. Dat lukt je nooit. In mijn Schienenbus heb ik ook een Goldcap gestoken (eigen schakeling). Wanneer de spanning wegvalt blijft het ding nog 5 seconden doorrijden met verlichting! Puur op het powerpack. Het opladen ervan duurt dan wel weer iets langer.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hi Henk (2x dus - hier ff trainhenk)

Je schrijft:
Ik ben van plan om mijn oude masten te gebruiken en nieuwe dunnere bovenleiding; vindt ik gewoon mooier.
De pantografen wil ik ongeveer 1mm onder de bovenleiding vastzetten met dun visdraad.

Vraag - past de nieuwe bovenleiding op de oude paaltjes? EN: passen de ander genoemde merken ook op het oude systeem?
Ik heb nog zo'n 20 meter oud model liggen.
De truc met het nylon draadje had ik al eerder op het forum gezien - werkt mooi.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Märklin bovenleiding past altijd, oud of nieuw. Maar mooi vind ik die niet, erg grofstoffelijk.
Viessman is wat fijner en past in ieder geval op nieuwe Märklin masten, de oude weet ik niet.
Sommerfeldt is een heel ander systeem van bovenleiding. Rijdraden zijn veel dunner en worden gesoldeerd en daadwerkelijk afgespannen voor een strak uiterlijk.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Kaj,

Bijgaand twee plaatjes een van de oude mast en een van de nieuwe mast:

bovenleingmast oud.jpg

Van de onderste legger haal ik de "krul" weg en het bovenste haakje buig/knijp ik recht.
Tenminste, dt is het plan.
Ik heb K-rails en de klem die onder de rails komt knip ik af en schroef de paal vast.
Ik heb nog wel een paar beschadigde masten waar ik mee kan expirimenteren.

bovenleingmast nieuw.jpg   

Bij de nieuwe mast zie je op de onderste legger aan het einde een verdikking en die wil ik, als dat nodig is, op de oude mast verdikken met krimpkous en grijs schilderen.
De verdikking moet naar mijn idee een isolator voorstellen.

Henk
 
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hi Henk & Henk,

De afgelopen weken heb ik voor een 65-jarige een fotoboek samengesteld en heb dus niets aan de baan kunnen doen. Wel vandaag weer alle sporen weer bewerkt met de Lux- zuiger en veger. Daarna even lekker heen en weer gereden om te zien of alles weer schoon was.

Het plan nu is bekijken of bovenleiding mogelijk is en een plan maken voor de stationslocatie. Mijn oude Faller station restaureren of toch een nieuw bouwsel neerzetten.
Ook voor de perrons (die smal moeten blijven - er is nie meer ruimte) moet een ontwerp komen - het forum heeft wel oplossingen.
Voor de bovenleiding (alleen voor de bovenbaan) moet ik of alles nieuw aanschaffen of oude bovenleiding kopen. Inderdaad is het nog wel te vinden. Ik ben hier nog niet uit.
Bovendien moet ik voor de bovenste brug een constructie hiervoor ontwerpen die weg kan worden genomen bij opklappen (niet aan gedacht bij de bouw).
wordt vervolgt
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Vandaag komt er een pakje met het bovenleiding boek van Viessmann. De oude bovenleiding, die ik nog heb van Märklin, is inderdaad niet heel mooi en een niet onaanzienlijk deel van de mastjes is krom - passen met de voet ook niet op de c-rails. Ook de draden zijn verkleurd en hier en daar roestig. De keuze wordt dus Viessmann.
Wel moet ik nog even nadenken over de bovenleiding op de brug. Op het toegevoegde plaatje is deze schematisch afgebeeld. De scharnieren zitten aan de onderkant van de afbeelding: bij omhooghalen komt de brug tegen een muur - er is plusminus 5 cm ruimte.
De bovenleiding moet hier dus kunnen worden weggenomen bij opklappen en toch stevig blijven staan bij gebruik. Ik heb er wel ideeën over maar zal eerst bekijken of dit werkbaar is. Het wordt dan wel een ingewikkelde constructie. Er liggen immers ook wissels in.
Voorlopig is het weer genoeg huiswerk.

En: ik ga de brug niet meer veranderen. De aansluitingen met de rails waren nogal ingewikkeld en ik ben blij dat alles functioneert: als de bruggen omhoog zijn worden de toevoersporen zonder voeding gezet, opdat er geen ongelukken zullen gebeuren. Er is al eens een loc door mij opgevangen!!
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Het boek van Viessmann geeft een duidelijk beeld hoe de bovenleiding aan te leggen. Maar allereerst ga ik nog eens even nadenken over de bovenleiding die op de brug moet worden aangelegd. Ik denk dat ik eerst "een simpele" methode ga gebruiken met messing profielen en koperdraad - en wel zo dat deze kan worden weggenomen bij omhoog klappen van de brug. Misschien niet mooi maar werkbaar. Intussen kan ik mij dan verder bekwamen in het aanleggen van de bovenleiding van Viessmann. Er blijft een twijfelachtig stuk spoor achter waar nu een kruising ligt en in de toekomst een slank kruiswissel is gepland.

Helaas heb ik nog geen duidelijke uitleg en / of instructies gevonden op YouTube, niet in Duits noch in Nederlands.

Nu eerst nog ff op vakantie!!
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Inmiddels ben ik aan het studeren hoe toch bovenleiding op de brug te fabriceren die weg neembaar is.
In mijn bericht #162 heb ik een plaatje meegestuurd hoe de brug eruit ziet: deze loopt tussen de blauwe strepen en het scharnier zit aan de onderkant van deze afbeelding.
Bij opklappen van de brug zit deze tegen de muur. Er is dus geen ruimte voor staande bovenleiding helaas.
Is er iemand die dit eerder bij de hand heeft gehad of een oplossing kan verzinnen om het simpel en werkbaar te houden.
De bovenleiding moet wel kunnen functioneren.
Inderdaad heb ik geen geringe wensen!!
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Kaj,

De baan in mijn treinenkamer loopt eveneens langs vier muren en dus ook voorlangs de deuropening.
Dat gedeelte is verrijdbaar: een ladenkastje op wielen waarop met draadeinden het baangedeelte is gefabriceerd.
Is zo'n oplossing niet alsnog bij jouw baan te creeëren ?

Cees
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hi Cees,

Omdat ik een kamer onder het schuine dak heb volgebouwd met treintafel heb ik gekozen voor bruggen met scharnieren. Ook de toegang (bij mij geen deur) is heel smal - 58 cm en is vanuit een kleine kamer ook met schuin dak. Een kastje of tafel (verrijdbaar) leek mij geen oplossing, temeer daar het 2 te overbruggen baandelen zijn op 2 niveaus.
Intussen heb ik wel een idee hoe de bovenleiding aan te leggen --> ik zal hierover berichten als het werkt. Gaat nog wel even duren.

Een ander item is het plaatsen van ontkoppelrails. Ga ik eerst doen. Vervolgens eens kijken of het een en ander is te automatiseren. Ik heb op een kleine baan - voor deze baan - getest met de programma's Koploper en Itrain. Nog geen besluit genomen welke te kiezen. Wordt vervolgd
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Kaj,

De deuropening in mijn treinkamer is nauwelijks breder: 76 cm.
Het verrijdbaar deel -breed 1,02 m- heeft ook sporen in twee lagen, waarvan het hoofdspoor op een hellend vlak (dalend/stijgend spoor)
Vreemd: ik kan geen foto bijvoegen.

Cees
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Dan heb je op de verkeerde "reageer" knop gedrukt.
Wanneer je in je laatste bericht op de uiterst rechter "knop" drukt krijg je een pulldown menu waarin "verander" staat. Wanneer je die kiest kun je alsnog een foto toevoegen.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
De bouw van de baan heeft even stil gestaan: kokerproblemen van mijn been prothese. Inmiddels kan ik weer lopen. Nu de bovenleiding van de brug aanpakken. Dit wordt een klein bouwwerk van aluminium en koperdraad omdat het moet kunnen worden weggenomen. Voor de overige bovenleiding ga ik toch de "oude" marklin bovenleiding gebruiken. Deze is robuuster dan de nieuwe  types en ik wil deze gebruiken om analoog te kunnen rijden. Dit was een advies van mijn vaste treinwinkel. Wordt vervolgd
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Even wat anders:

Hoe kan de märklin ontkoppelrail het beste worden ingesteld op een ecos2 met de yamorc yd8008 als decoder?
Nu reageert de ontkoppelrail wel als deze wordt ingesteld op pulse en dcc. Echter de tijd dat deze omhoog komt is zo kort dat ontkoppelen niet lukt.
Die ik iets verkeerd?

Wie kan mij helpen?
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Op de YD8008 kun je voor iedere uitgang definiëren hoe lang deze bekrachtigd blijft na het activeren. Kwestie van de juiste CV's instellen. Zul je even in de handleiding na moeten kijken welke CV's en welke waardes. Een bekrachtigingstijd van 1,5 tot 2 seconden is voor een ontkoppelrail prima.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Je kunt op de Ecos toch ook als accessoire een ontkoppelrail met pulse en een schakeltijd met 2 seconden instellen ?
Dat kan dan toch met een gewone K/M83 decoder ?
Volgens de beschrijving van de fabrikant heb je voor het programmeren van de YD8008 nog andere componenten van Yamorc nodig.

Cees
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Je zou er ook een Uhlenbrock 67200 decoder voor kunnen gebruiken.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Dure grap die Uhlenbrock decoder voor 2 adressen.

Cees
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Grappig dat precies jij dat moet zeggen. Je raadt een k83 aan van Märklin die twee keer zoveel kost voor twee keer zoveel adressen. Per saldo dus even duur. Verklaar je nader.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Helemaal niet Henk
In tegenstelling tot jou heb ik geen merk genoemd.
Er zijn diverse k83 decoders van andere merken verkrijgbaar voor aanmerkelijk minder geld dan tante M.
Zie bijvoorbeeld IEK
Op de tweede hands markt kun je exemplaren van Viessmann voor ca. € 20 bemachtigen en zelfs die van tante M.

Cees
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Aan allen die op deze pagina terechtkomen;

Prettige kerstdagen en een voorspoedig nieuwjaar toegewenst!


Als update:
De voortgang van de baan staat een beetje stil - voor de aanleg van bovenleiding een paar bestellingen gedaan, die nog even op zich laten wachten.
Zodra de koperen strips voor het geraamte van de bovenleiding op de brug zijn aangekomen kan er weer worden gebouwd. Zoals eerder is beschreven moeten deze worden weggehaald als de brug (de toegang naar de baan) wordt omhoog gezet. Wordt vervolgd.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Kaj, fijne feestdagen en een goed en gezond 2024.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Kaj, voor jou  en je familie ook een heel fijn en vreetzaam kerstfeest.


 En ja, dat wachten op broodnodige bestellingen is een bekend verschijnsel.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Door omstandigheden met de gezondheid van ons beiden heeft een update even moeten wachten.
Inmiddels wel gestart met de bovenleiding over de brug. De materialen zijn aangekomen, maar met de aanleg moet er nog wat zaagwerk plaatvinden. Door het weer heb ik dat maar even uitgesteld. Ik wil het buiten doen omwille van de rotzooi die dat gaat geven met een decoupeerzaag.

Dus ben ik met een ander project gestart - het bouwen van de locloods die ik van mijn kinderen heb gehad, passend bij de draaischijf.
Het is een hele uitzoekerij en gepriegel maar het is gelukt om het skelet op te zetten. De grondplaat is gefixeerd om een houten plaat, opdat alles recht blijft staan bij het lijmen.
De eerste foto's heb ik bijgevoegd.

Een heel ander probleem waar ik tegen aan ben gelopen is de wisselbediening met de Yamorc 8008. Na aanvankelijk prima te functioneren doet ie niets meer - het groene lampje brand - het rode lampje brand bij het programmeren --> er gebeurt niets. Er zijn acht wissels gekoppels. Mijn andere decoders doen het goed - ook de yamorc die achter deze is geschakeld (opeenvolgende adressen).
Wie heeft er een idee hoe dit te testen - of dat er een gang naar de winkel noodzakelijk is.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Vervelend dat die ene decoder ineens niet meer functioneert.
Weet je zeker dat er niets veranderd is in de bedrading?
Misschien power en signal draden los halen, baan aanzetten zonder deze decoder en even testen of de rest werkt. Dan deze decoder er weer tussen zetten door alles aan te sluiten.
En als dat niet helpt, aansluiten van de vastgelopen decoder op de programmeeraansluiting en kijken of je bij de cv instellingen kan en een reset uit te voeren. Bij Digikeijs was dat waarde 8 in cv8 invoeren. Check eerst de handleiding!

Groet,

Peter
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Dank je wel Peter.

Ik ga er naar kijken.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Kaj,

 @citaat  @citaat

Ik zou eerst CV8 resetten voordat je de bedrading los gaat halen.

Zelf heb ik een Piko lok met MFX maar wilde niet onder MFX aanmelden.
Nadat CV8 gereset was lukte het wel.

Henk
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Het is heel bijzonder: de decoder werkt weer normaal. Een paar dagen met de bouw van de locloods bezig geweest en ik had zin om weer eens met de treinen te rijden. Twee dagen niet gereden --> toch weer normale wissel bediening zonder wat dan ook te doen aan de decoder.
Vreemd!!! Kent iemand dit fenomeen??

De locomotiefloods schiet flink op. In het weekend zal deze wel geplaatst kunnen worden op de baan. Het aanbrengen van de "vakwerk platen" is nog even een probleempje: ik moet nog een nadenken hoe deze te lijmen zonder dat de lijm zichtbaar is naast de dunne balkjes.

Er zijn geen wereldschokkende meldingen. Wordt vervolgd.IMG_7150.JPG
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Inderdaad bijzonder dat het zo maar weer werkt. Maar ook heel prettig!.

En de loods schiet al aardig op!

Groet,

Peter
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Kaj

Citaat van: Kaj Gigengack op donderdag 25 januari 2024, 21:02:05Het aanbrengen van de "vakwerk platen" is nog even een probleempje: ik moet nog een nadenken hoe deze te lijmen zonder dat de lijm zichtbaar is naast de dunne balkjes.

Wat lijm op een stukje paier o.i.d. en daarna met een cocktailprikker de lijm op het te lijmen oppervlak aanbrengen.

Henk
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Het ziet er goed uit, en acht, ieder heeft een eigen non-actief seizoen, en een eigen reden, vanwege paddenstoelen in het najaar, bijvoorbeeld
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Update van de locomotief loods.
Het dak ligt nog los --> eerst alle deuren testen of ze dicht maar ook weer open gaan.
Inderdaad nog even wat bij slijpen aan de deuren, het wel is een erg gevoelig in te stellen mechanisme!!

Als alles werkt dan zal ik de draaischijf precies gaan installeren - werkt net ff anders op de ecos.

Het onderwerp bovenleiding zal een andere aanpak krijgen. Toch geen analoge bovenleiding.
Ik zal de locomotieven laten ombouwen naar digitaal, omdat het maken van een functionele bovenleiding over de brug zeer ingewikkeld en ook monumentaal zou worden.
Het plan wordt nu eerst automatiseren van de bovenbaan en starten met de scenery (die ik nog zal moeten uitzoeken).
Wordt vervolgd
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Wordt een mooie baan die je bouwt. Ga zo door
Re: Een nieuw begin van een treintafel: waar melder plaatsen
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel: waar melder plaatsen
In de opstelsporen ga ik ontkoppelrails in bouwen. In de nabije toekomst wil ik de baan gefaseerd automatiseren: eerst het bovendeel en later ook het schaduwstation.
Mijn (domme) vraag is nu: wat is de beste / juiste plek om de bezetmelders te plaatsen - voor of na de ontkoppelrail?

Op het forum kijkend kom ik hier niet uit - ik moet de keuze tussen koploper of Itrain nog maken. wellicht is het per programma verschillend.
Ben benieuwd naar jullie reacties!
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Ik heb er geen eenvoudig antwoord op. iTrain gebruikers claimen dat het mogelijk is met één melder per blok tot op de centimeter nauwkeurig te kunnen bepalen waar de trein stopt. Als de snelheid geijkt is, moet dat ook echt kunnen, zou ik denken. En dan is het mogelijk de koppelingen precies op de juiste plek boven de ontkoppelrails te krijgen.
Dan zou alleen een melder aan het begin van het betreffende blok geplaatst moeten worden en kan de loc precies na de ontkoppelrails stoppen.
Maar misschien is het aanbrengen van een extra meldsectie op een 'locomotieflengte' na de ontkoppelrails nog verstandig. Dan is er nog meer zekerheid over de positie van de voorkant van de trein.

Groet,

Peter
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 10 februari 2024, 13:16:58iTrain gebruikers claimen dat het mogelijk is met één melder per blok tot op de centimeter nauwkeurig te kunnen bepalen waar de trein stopt.
Dat heet "op positie rijden".
Re: Een nieuw begin van een treintafel
 @citaat klinkt heel deftig!
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Dag Kaj,

Je schrijft dat je eerst je bovenbaan wilt automatiseren en daarna je schaduwstation.
Kom je er dan nog wel goed bij?
Ik zou in ieder geval je bezetmelders alvast in je schaduwstation maken, aansluiten op een terugmelddecoder kan dan later wel.

In principe kun je in iTrain met een bezetmelder toe als je met "op positie rijden" werkt.
Zelf heb ik er nog geen ervaring mee omdat ik er er nog niet aan toe ben, maar je geeft in je blokeigenschappen aan hoeveel centimeter vanaf het begin van het blok of hoeveel centimeter voor het einde van het blok, de trein moet stoppen.
Ik was al met iTrain begonnen toen "op positie rijden" er nog niet in zat en heb drie bezetmelders per blok.
Ook al kun je met een bezetmelder toe, ik zou er zelf voor kiezen om meerdere bezetmelders in een blokte plaatsen.
Simpelweg omdat als een bezetmelder niet goed functioneert je nog andere hebt om te detecteren.
Beter één teveel dan twee te weinig.

Keuze tussen Koploper en iTrain:
Ik ben met Koploper begonnen (testbaan) en overgestapt op iTrain.
Koploper wordt niet meer ontwikkeld (ontwikkelaar is eind vorige eeuw overleden) en iTrain wel.
Koploper kende al beperkingen ten aanzien van centrales met name de Central Station van Marklin. CS1 werd ondersteund en CS 2 (en dus ook 3) niet meer.
iTrain wordt nog steeds verder ontwikkeld.
Ik vind iTrain prettiger werken dan Koploper.

Veel succes met je keuze.

Henk

Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Even voor de duidelijkheid: iTrain heeft er geen enkel bezwaar tegen als er meer melders als één in een blok liggen, het vergroot de nauwkeurigheid, dit is geen uitspraak van mij, maar van Xander B, de mens achter iTrain.

Groet, Anne W
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Overigens lijkt het mij juist slim ook direct het schaduwstation te automatiseren. Het aanbrengen van meldsecties is al aangeraden, maar juist zo'n station in de schaduw is erg lastig aan te sturen op zicht.
En het mooie is dat de software zorgt voor de veiligheid. Bij goed gedefinieerde rijwegen, regelt het programma welke trein rijden mag en welke niet. Daarmee voorkom je bijvoorbeeld 'midscheepse' aanrijdingen op een wisselstraat.

Groet,

Peter
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Citaat van: Kaj Gigengack op zaterdag 10 februari 2024, 11:47:51In de opstelsporen ga ik ontkoppelrails in bouwen. In de nabije toekomst wil ik de baan gefaseerd automatiseren: eerst het bovendeel en later ook het schaduwstation.
Mijn (domme) vraag is nu: wat is de beste / juiste plek om de bezetmelders te plaatsen - voor of na de ontkoppelrail?

In m'n hoofd zit een lange lijst van kleine projecten die ik ooit wil oppakken. Wat daar van komt, weet ik niet, maar dat geeft niet. Voor wat betreft ontkoppelrails, wel, daarvoor wil ik experimenteren met een lichtsluis om de te ontkoppelen wagons nauwkeurig te kunnen positioneren. Daarbij stel ik me voor dat de lichtbundel dwars over de ontkoppelrail gaat, iets hoger dan de koppeling. Aansluiten op een s 88. Die geeft dan een signaal als de wagons goed staan.

Om dit te testen, hoef ik verder niets te automatiseren, ik kan gewoon zelf de controle houden over de rijdende treinen. Zodra de wagons bijna goed gepositioneerd zijn, laat ik de trein héél langzaam verder rijden terwijl ik op het scherm kijk of de s 88 al een signaal geeft dat de wagons goed staan, en zodra dat zo is laat ik de trein stoppen. Als dan het ontkoppelen lukt, was de positie correct, anders moet ik weer verder experimenteren. Misschien was de positie van de lichtbundel niet goed, misschien reed te trein nog net iets te snel en schoot hij door. Afijn, dat is het idee.

Als het op deze manier al goed gaat, zal het met een geautomatiseerde baan ook zeker werken.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Beste
@Trainhenk
@BlikkenTinus en
@Anne W

Jullie allen bedankt voor de reacties. Natuurlijk ga ik het schaduwstation ook automatiseren: alle bezetmelders etc. zitten al in de sporen van het schaduwstation, en zijn allen getest. De sporen in he schaduwstation zijn voor het grootste deel 2-delig (2 blokken) omdat ze lang genoeg zijn. Inmiddels heeft de totale baan 7 x 16 melders, allen van Rosoft - die had ik gelukkig nog op tijd aangeschaft. Misschien heb ik er nog een nodig voor bij de draaischijf - hier moet ik eerst nog even op studeren. DTS is gestopt en raadt nu Yamorc aan. Ik zou graag de ervaringen van anderen hierover horen.  Om het vak te leren - automatiseren dus- ben ik van plan "simpel (?)" met de bovenbaan te beginnen. Ik denk aan het dubbelspoor met vier sporen bij het station inclusief de keerlus. Dit zou ook met tegenstrijdige richtingen moeten werken. Mijn eerste testbaan was met koploper, dus dat heb ik ook nu eerst maar uitgewerkt.
Als dit lukt kan ik 1 doorgaand spoor in het schaduwstation toevoegen om het uit te breiden. Hiervoor moet altijd een bepaalde rijrichting worden gekozen en dus worden gebruik gemaakt van de keerlus en wissels van binnen naar buiten baan en vice versa. Inderdaad zal ik wellicht in de toekomst overstappen op Itrain. Mogelijk zijn dan de opstelsporen en de draaischijf beter te besturen. Het "op positie rijden" heb ik bij Itrain al gezien in de handleiding. Nogmaals dank voor jullie adviezen en ik houd mij altijd aanbevolen voor meer.

@Speeltmettraintjes:
Ik vind het een leuk en mooi idee. Inderdaad lijken de ontkoppelrails moeilijk te automatiseren:  ik ga dit later bestuderen. Wellicht dat Itrain dat beter kan dan koploper. Ik zou het nu nog niet weten.

Ik moet nu eerst nog twee melders inbouwen en dan gaan proefdraaien. Ik ben nieuwsgierig naar jouw experimenten.
Wordt vervolgt
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Beste Kaj,

Yamorc is wel geschikt voor massadetectie maar niet zonder meer voor massadetectie met de Märklin methode via geïsoleerde railstaven. dus daar moet je je t.z.t. even goed over laten voorlichten.

Groet, Anne W
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
De afgelopen paar dagen is er flinke voortgang geboekt:
- een proefbaan gemaakt in koploper die zonder contact met de ecos - testen dus- een uurtje bleef door bewegen. ik heb dus goede hoop met de baan in het echt.
- alle melders nodig voor het testen aangelegd (helaas meer dan 2: het werden er acht) en ook getest.
- proefbaan in scarm uitgebreid bijgewerkt, zodat zoekplaatjes niet voorkomen. De documentatie is heel belangrijk om het spoor niet bijster te raken. Ik stuur het plaatje van de bovenbaan en dus testbaan mee. De paarse sporen inclusief de draaischijf zijn uit gecommentarieerd in de proefbaan om het niet moeilijker te maken dan het voor mij is. De melders hebben een @ metnummer. De blokken hebben BL metnummer
Ik ben benieuwd of de test met locomotieven  het gewenste resultaat heeft.

Natuurlijk was het weer veel werk met het trekken van de draden. Per abuis ook een rail verkeerd gesoldeerd. Het heeft even geduurd voordat ik het door had.
Morgen  testen