Met 220 cm past ook jouw laatste plan niet. Ik heb de kern van het probleem maar even apart getekend, dan kan ik het beter uitleggen.
Wat wil je allemaal?
- een verbindend spoor met het schaduwstation, aan te sluiten met een slanke wissel
- een uitneembare brug met slanke meegebogen wissels, binnenbocht R3
- een klein recht stukje ten noorden van de de brug
- een keercirkel R2 met bijpassende driehoek
- een parallelbocht van 90° buiten de keercirkel
En dat allemaal binnen 220 cm.
Om te beginnen heb ik een plaatje gemaakt met de belangrijke elementen, zodanig dat de 220 cm maximaal wordt benut. Essentieel daarbij is dat er tussen de bedding van de rails en de muur nog wat vrije ruimte moet zijn, en de parallelbochten moeten op een veilige afstand liggen. Ik heb voor 15 mm gekozen naast de bedding (een paar mm minder zou ook nog net goed gaan) en de R2/R3 parallelbocht op (afgerond) 68 mm gelegd zodat ook de langste rijtuigen elkaar nog veilig kunnen passeren. Dat zijn de grijze sporen.
Vervolgens heb ik het kleine rechte stukje en de drie wissels van de driehoek er in gezet. De plaatsen van de blauwe wissels liggen vast, waar de groene precies moeten komen nog niet. Ook de gele trajecten moeten nader bepaald worden, met als randvoorwaarde dat ze R2 moeten worden.
Tenslotte zijn er nog 4 trajecten over en die heb ik oranje gemaakt. Met een 064 als klein recht stukje, blijft voor het rechte been van de driehoek nog 538 mm over. Minder mag, dan kan er eventueel een langer passtukje in plaats van de 064. Een paar mm meer mag nog net, als je héél goed oppast dat de trajecten langs de muur overal netjes liggen en niet ergens toch wat te dicht bij de muur komen.
Jij wilt de combinatie 236+229+094 gebruiken, die is 21 mm te lang. Dat is meer dan een paar mm, dat gaat fout!
Misschien wel de belangrijkste reden waarom jou dit niet was opgevallen is dat je in jouw plaatjes de 40 mm railbedding niet ziet. Daardoor lijkt het nog veilig als je de rails te dicht langs de rand of parallelbochten te dicht naast elkaar legt.
Om jouw wensen toch te realiseren, zal er een andere driehoek bedacht moeten worden waarbij het rechte spoor niet langer is dan ±538 mm. Als je niet de zaag in de rails wilt zetten, kan dat bijvoorbeeld zoals in het volgende plaatje. Het rechte traject is 229+229+077, samen 536 mm. Net kort genoeg.