Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Een nieuw begin van een treintafel

Gestart door Kaj Gigengack zaterdag 18 december 2021, 12:27:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Wel: de test na aanvankelijke problemen met een wisseldecoder is nog teleurstellend. Voor het automatisch rijden verlangt koploper de "legacy mode" van de ecos. Daar staat de ecos in! Herstarten van ecos en computer inclusief koploper bieden geen soelaas.
Doe ik iets fout of moet ik koploper anders instrueren: wie kan helpen

De locomotieven rijden wel manueel via koploper.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hoi Kai,
Heb je in koploper digitale onderdelen toegevoegd?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hi Peter,

Ja ik heb alle bezetmelders, wissels etc in koploper staan.
Nu denk ik dat ik bij het synchroniseren heb zitten rommelen. Weet nog niet hoe het precies werkt --> ga de handleiding er weer op naslaan (Morgen)


Groet Kaj
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hi Peter (deel2)

Ik denk dat ik je opmerking over de digitale onderdelen beter begrijp.
Vandaag heb ik allereerst de handleiding van koploper nogmaals gespeld hoe te synchroniseren met het digitale systeem.

- In de ecos (2) alle spaties uit de namen van de locomotieven weggehaald en alle nummers nogmaals gecontroleerd. Ook niet bestaande locs weggehaald (1 stuks).
- In koploper alle locomotieven verwijderd en via het synchronisatie scherm in een klap alle locs uit ecos ingeladen. Dit ging wonderbaarlijk eenvoudig en snel.
- Inderdaad zal ik de loc-eigenschappen in koploper nog moeten aan passen, omdat de ecos dat niet doet.

De volgende stap is morgen twee locs op de baan zetten en testen of het nu wel lukken gaat.
Ben nieuwd. Wordt vervolgd.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Het lukt nog niet om automatisch te rijden. Nu eerst nog de blokken volgorde bekijken: de loc geeft het verlaten blok niet vrij oid
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hoi Kaj,

Het begin is altijd lastig, en voor de lezers moeilijk om de vinger op de zere plek te leggen.
Wellicht is het een idee om volgende maand ( 16 maart ) naar de koploperdag bij Miniworld te gaan en je database mee te nemen.
Dan kijken de specialisten naar je database en helpen je op weg.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Het koploperforum.nl geeft geen hulp? Daar je database uploaden zodat de experts (maar dat is Peter ook denk ik) er naar kunnen kijken.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hallo Henk en Peter,

De baan die ik heb gebouwd bevat 1 moeilijkheid - een slanke kruising die op termijn een kruiswissel moet worden. Dit alles wanneer *M deze kan leveren: 3e Kwartaal.
Een ander eigenschap van de baan is dat wanneer er twee locs samen rijden ze uiteindelijk (na een half uur) op blok 3 en blok2 tegenover elkaar komen te staan EN dan niet via wissel 23 een afslag nemen.
Ik heb dit getest via de simulatie. Dit gebeurt tijdens niet gestuurd rijden. Wellicht moeten de locs via vaste trajecten worden getuurd om deze problemen te voorkomen.

Jullie hadden beide een goed advies:
- op koploper forum vragen
- koploper dag op 16 maart.

Ik ben lid van het koploperforum dus ik zal mijn baan daar ter inzage geven.
Of ik op 16 maart naar Rotterdam kan komen weet ik nog niet Goed om te weten: hoe is de entree etc. Ik ben deels rolstoel afhankelijk voor de langere afstanden. Ik ga het zeker wel proberen - het is altijd goed om met collega's van gedachten te wisselen.

Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Kaj,

 @citaat
Ik heb ooit de testbaan van Koploper gebouwd om, je raad het al, te testen.
In het railovaal had ik meerdere blokken en ene inhaalspoor dus het risico wat jij hebt met tegenover elkaar staan was aanwezig.
Nu weet ik dat er in Koploper een optie zit, vraag me niet waar en hoe het heet, want het is al 10 jaar geleden of zo, waarin je kunt aangeven dat ze niet tegen over elkaar moegen komen te staan.
Nadat ik die optie gactiveerd had kon ik rijden totdat ik een ons woog maar het bleef goed gaan.  :-)

Henk
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Helaas moet ik 16 maart voorbij laten gaan.
Ik zal het dus via het forum verder uitzoeken wat er niet goed gaat. Inmiddels is het wel gelukt om een lok een bepaald traject te laten rijden en dit meermalen achtereen te doen.

NU eerst de zip aanmaken en naar het forum uploaden met de vraag  - hoe te vermijden dat twee locs tegenover elkaar vast komen te staan.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hallo Henk en Kaj.

De optie in Koploper om te voorkomen dat treinen tegenover elkaar komen te staan kan met de optie en instelling, voorkom Deadlock.
Nog even een opmerking, dat is in de blokeigenschappen in te stellen.

Jos
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hi Jos

Dank je wel - heb ik overheen gelezen / niet gerealiseerd!! De handleiding is dik en groot !!
Ga het direct uitproberen!
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Citaat van: Jos op dinsdag 27 februari 2024, 14:39:43De optie in Koploper om te voorkomen dat treinen tegenover elkaar komen te staan kan met de optie en instelling, voorkom Deadlock.
Nog even een opmerking, dat is in de blokeigenschappen in te stellen.

JA! Dat was hem.
Ik was hem even kwijt.  :)  :)
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hoi Henk,

Fijn dat je via de deadlock functie jou uitdaging opgelost hebt  :thumbup: :thumbup:
Dat is het mooie van koploper links of rechtsom kun je alles helemaal naar jou hand zetten.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Vandaag na forse aanpassingen in koploper - onder meer de declaraties van blok naar blok verbeterd - proef gedraaid met de eigenlijke baan. Het is mij behoorlijk meegevallen. Wel nog een paar foutjes in de aansluitingen van de baan zelf moeten opsporen en verbeteren. Er bleek de netwerkkabel van de bezetmelders verkeerd te zijn aangesloten. Even niet opgelet bij onderhoud. Was even losgemaakt.
Een andere bijzonderheid zijn toch de perikelen met MFX. Ik had een loc met een MFX decoder (de lok nog niet geopend - een onbekende dus) met het adres 78 in de ecos. Met een nieuwe lok was er overkruising - ook met een MFX decoder - door hetzelfde adres. Het duurde eventjes voordat ik door had dat dit een probleem zou kunnen zijn. Had dit niet verwacht.
Door de ecos worden er wel 2 aparte locs gezien, die dus ook apart te besturen zijn. In koploper bleek de nieuwe loc, die zelfs niet in koploper was ingevoerd (!) toch de plek c.q. adressering van de oude loc te hebben ingenomen. Was een beetje lastig, want ik was snelheden aan het ijken - gelukkig is een stootblok mij te hulp geschoten. Dus geen botsingen, maar slijtage van de slipbanden.
Op ons forum heb ik gezien dat er fanatieke voorstanders zijn van DCC. Ik ga eens kijken of de omzetting voor mij mogelijk is van MFX naar DCC en inschatten hoeveel werk dit is.
Ik heb inmiddels op het forum gevonden welke CV's (47 / 50) moeten worden aangepast om zowel de via DCC als MFX aangestuurde decoders te veranderen.
Wat ik lastig vindt dat de decoders als zij op MFX zijn ingesteld niet terug melden op de ecos welk type deze zijn.
Er is dus voortgang: langzaam maar gestaag.

De nieuwe locs zijn eigenlijk niet nieuw: De Duitse en Zwitserse krokodillen van Märklin 125 jaar heb ik na lang twijfelen toch laten ombouwen naar digitaal. Er zitten nu esu decoders en de high performance motoren in. Ze rijden geweldig! Ik denk nog na wat ik nog meer van de oude locs wil laten ombouwen.

Wordt vervolgd.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
In Mfx wordt er wel altijd een adres aangemaakt voor de loc. Bij de instellingen is dat te zien. Ik verwacht dat je dat adres handmatig in Koploper moet invoeren. En dat is om gelukt?
Ik werk met RocRail en een CS2. Daar moet het zo. Ik voer in RocRail alle locomotieven handmatig in, laat het niet automatisch synchroniseren want dat heeft me geen voordeel opgeleverd, eerder hoofdbrekens.
En ik ben ook geen grote liefhebber van Mfx. Als het werkt is het prima, maar als het aanmelden niet lukt... Plug and play, wordt dan plug and pray. Bij mij uit zich dat vooral in omgekeerd bidden.
Een Dcc loc heb je met wat simpele handelingen zo ingevoerd en dan werkt het verder ook, altijd. Dat vind ik toch heel prettig.

Groet,

Peter
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hi Peter,
Ik ga de locs ook maar handmatig in de ecos controleren en in koploper zetten. De probleem locs ga ik van Mfx naar dcc proberen te zetten. Dan zou de dubbele adressering van mijn v200 en omgebouwde krokodil te vermijden zijn. Ik laat weten of het lukt
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Bij een van mijn omgebouwde en zeer oude locs (V200 - 58 jaar oud) die problemen veroorzaakte met mijn nieuwe (voorheem analoge) krokodil de stoute schoenen aangetrokken: van MFX naar DCC omgezet.
In de ecos zijn de cv's goed te lezen in de DCC-mode, maar de decoder bleef helaas raden. De loc had als adres nog getal 3, dus ik vermoedde dat het een multiprotocol decoder zou kunnen zijn. Allereerst bij CV50 de bit 3 op nul gezet - MFX uit - en CV1 veranderd. Ook cv47-CV49 bekeken - waren al 0.
Wat jammer was dat de ecos niet omschakelde naar DCC mode en toch ook de decoder niet wilde uitlezen. Blijkbaar had de ecos de oude configuratie nog in geheugen staan.
De oplossing (spannend wel) was de loc uit de ecos te wissen als MFX en er weer manueel in te zetten als DCC met het nieuwe adres. En ziet - de loc rijdt weer en ook de lichtschakeling werkt weer.
De decoder bleek een trix decoder te zijn die dus ook op DCC aanspreekbaar is. Het type kon ik zonder vergrootglas niet lezen. Ook de text uit de ecos heb ik even niet bij de hand - vergeten op te schrijven.
Waar ik nieuwsgierig naar ben is, of ik het handiger had moeten doen in volgorde, handelen etc.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Kaj,

 @citaat
Ik zou het op dezlefde manier gedaan hebben.
Ik zou zo niet weten hoe je het anders of beter had kunnen doen.

Henk
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Bij het uit elkaar houden van de locomotieven kom ik ook decoders tegen die ik niet kan detecteren.

Heeft iemand een idee wat dit voor een exemplaar is?
Het lukt niet om in de ecos een ander adres dan een M4 adres te maken. En ook CV 29 is niet te veranderen, en CV 8 geeft een 131 --> trix. Maar niet te bepalen of deze ook op DCC kan worden gezet

Ben benieuwd.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Kaj,

 @citaat
Staat er geen nummer oid op wat je kunt opzoeken?
Het lijkt mij een 21MTC decoder dus die zou je er zo af moeten kunnen trekken.
Wellicht wordt je dan van de andere kant iets wijzer.

Henk
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hoi Kaj

Na het lezen van je complete baan verslag, ik werd getriggerd door je ruimte had ik vrij snel al een eureka moment.
BlikkenTinnus had bij mij een brug voor gesteld ik las dat als bv een boogbrug maar ik zie nu bij u dat daarmee een uit neembaar cq scharnierende baanstuk wordt bedoeld.
Nu heb ik geen prothese maar op mijn knieën over houten dakconstructie kruipen zag ik niet zitten ( ben ook geen 25 meer)
Ga hier in ieder geval mee bezig.
Eerst maar eens puzzelen of het werkt met een stuk rails wat je opbouwt als je in de ruimte bent.
Al met al een leerzaam topic  :thumbup:

Groet Henk
Re: Een nieuw begin van een treintafel
 @citaat Top, Henk, dit bedoelde ik inderdaad: een wegklapbare 'brug'. Als je een beetje netjes werkt, kun je een recht stuk met twee parallelle sporen best uitneembaar of wegklapbaar maken. Treinen rijden zonder problemen over spoorstaven waartussen 1 tot 2 mm speling zit.
Kaj heeft dit ook heel netjes uitgevoerd.

Succes!

Peter

Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Beste Kaj,

De Ecos zal altijd eerst naar M4 kijken, dus als je iets met DCC wilt dan M4 uitzetten in de Ecos. Verder Trix kent 3 digitale systemen, de oudste is Trix SX, de tweede is DCC, de derde is M4. Heb je geen handleiding?

Groet, Anne W
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
@ Anne W

Het is een HAMO E44 en ik kon er geen handleiding bij vinden.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
 @citaat

En ook geen catalogusnummer?

Groet, Anne W
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Voor een catalogusnummer moet ik ff zoeken. Ik weet niet waar de verpakking nu is en ook de mail van de bestelling heb ik nog niet gevonden. Morgen maar eens uitgebreid zoeken. Misschien was er zelfs een overzicht bij van de loc in de doos.
Vandaag op alle mij nu bekende methoden geprobeerd er een DCC loc van te maken. Echter MFX blijft zich aanmelden ook als op de ecos M4 is uitgezet. Morgen verder.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lok verwijderenuit de lijst?

Groet, Anne W
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Citaat van: Kaj Gigengack op vrijdag 15 maart 2024, 23:28:10Echter MFX blijft zich aanmelden ook als op de ECOs M4 is uitgezet
Dat lijkt mij starke toebak. Wanneer MFX op de ECOs is uitgezet is er niks waarop de MFX decoder zich zou kunnen aanmelden. Want om met MFX te kunnen aanmelden moet er eerst een MFX signaal op de rails staan. Dus iets gaat hier goed fout, jij of de ECOs?
Zolang die decoder zich met MFX aanmeldt is er een MFX signaal en is het dus niet uitgeschakeld. Simpeler kan ik het niet zeggen
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Het gaat om een trix eisenbahn decoder (131) die zit in een E44  van Primex / marklin nr 30110, Natuurlijk heb ik de ecos MFX uitgezet en alle CV's benodigd om  naar DCC om te programmeren uitgeprobeerd, Echter bij het omzetten van CV50 komt er een boodschap van FOUT: blijft op waarde 12 staan. CV 16/17 zijn te veranderen evenals CV29.

NB: Er zat bij de loc geen documentatie.

Mijn conclusie lijkt dat de decoder het gewoon niet "vreet". Het probleem is niet zo groot dat ik er nu een andere decoder in ga prikken.
Een geringe frustratie veroorzaakt het wel. Stom ding.

AL met al kost het allemaal een hoop tijd, Straks maar eens lekker rondrijden met de loks die wel doen wat ik wil.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Het is een retro lok van Märklin, gebaseerd op een Primex lok, dus ik snap echt niet waarom het nu gaat, de handleiding is nog gewoon te downloaden in de Märklin databank, 30110, https://www.maerklin.de/de/service/produktdatenbank

Groet, Anne W
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Kaj beste man, niet gefrustreerd raken. Dat leidt tot niks. Even logisch nadenken. Wanneer de centrale geen MFX signaal uitzedt kan de decoder zich daar ook niet mee aanmelden. Doet hij dat wel dan is er dus nog steeds een MFX signaal aanwezig. Simpele logic.
Waarom er nog steeds een MFX signaal is wanneer jij denkt het uitgezet te hebben in de ECO s is dan de grote vraag. Er zijn twee mogelijkheden.
1) Je hebt iets fout gedaan en het signbaal niet uitgezet.
2) De ECO s heeft een fout en blijft ondanks de instelling toch MFX uitzenden.
Meer opties zijn er volgens mij niet.

Bij afwezigheid van het MFX signaal zal de decoder automatisch het eerstvolgende signaal gebruiken en dat is DCC. Je hoeft daarvoor in de decoder dus helemaal geen CV's te wijzigen. Controleer alles stap voor stap. Maak desnoods een check list en volg die dan kan er niks vergeten worden en weet je op ieder monment wat je gedaan hebt en hoe het terug te draaien. Rust kan je redden.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Beste Henk,

Dank voor je reactie.
Ik heb het volgende gedaan:
- In de ecos MFX uitgezet.
In de DCC programmering:
- Op het programma spoor CV 29 bit 5 aangezet, voor lang adres --> reactie "fout"
- Vervolgens CV 50  alle bits gewist --> reactie "fout"
Derhalve het instellen van een lang DCC adres verder maar achterwege gelaten.

De ecos is niet van de leg, want bij andere locs was het een fluitje van een cent om ook MFX locs op DCC te zetten.
Voorlopig laat ik het even zo.

Nogmaals dank voor jullie inspanning! - Henk en Anne W
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Vandaag maar weer 4 locs naar de shop gebracht voor digitalisatie. Dan zijn er nog 3 over waarover ik moet nadenken. Uiteindelijk is het jammer om alles in de kast te laten staan en verkopen is geen optie. Ik laat er bij voorkeur een esu decoder inzetten. Makkelijker voor DCC.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Bij het programmeren van de loc decoders liep ik tegen iets aan dat ik niet goed voorzien had. Op het bijgevoegde plaatje is dat duidelijk te zien. Het bovenste gele spoor is het originele programmeerspoor. Als de loc hier uit rijdt is er maar een klein stukje spoor tot aan de draaischijf (Links boven, voorbij W30). De langere treinstellen kunnen ook op de draaischijf niet doorrijden, omdat er rechtuit geen aansluitend spoor ligt. Dus: nog een spoor aangelegd voor het programmeren. Dit is het onderste gele spoor geworden. Mooi lang en met directe verbinding naar de binnenbaan (W29).
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Dag Kaj,

Prima opgelost zo.
Maar is het achterste spoor nog goed bereikbaar?
Ook als de sporen daarvoor bezet zijn?

Je schrijft dat het een programmeerspoor is, masar moet/wil je dan de volledige trein er op hebben staan?
Kun je niet volstaan met alleen de lok er op te plaatsen?

Dan kun je wel makkelijk via de draaischijf rangeren en de baan op gaan.

Henk
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Hi Henk,

Wat zie jij als het achterste spoor: het bovenste gele spoor (op het plaatje)?
Dit spoor moet naast het programmeren ook dienst doen voor de stoomlocomotieven voor onderhoud - kolen, water, etc. en is dan ook verbonden met de loc loods via de draaischijf.
Nou heb ik een aantal NL treinstellen die met speciale stroom voerende koppeling zijn uitgevoerd - het is geen fijn werk om deze te koppelen. Dan moet ik ze soms eerst op zijn kant leggen. Dus met een langer programmeer spoor kunnen ze gewoon op de rails blijven staan. Bij losse locs heb je natuurlijk gelijk.
Ook het verbindingsspoor naast het bovenste programmeer spoor is ook voor stoom loc onderhoud - dus twee vliegen in een klap. Overigens meer ruimte heb ik helaas niet.

Gisteren een plaats gemaakt voor mijn ecos. Deze stond op een lage kar, maar nu op niveau van de hoofdbaan. (zie plaatje).IMG_7794.jpg
Vandaag druk bezig met onderhoud. De schoonmaakwagon heeft overuren gemaakt in het schaduwstation  en hardnekkige rails schoongemaakt met alcohol. Na uitgebreid zuigen etc. kunnen alle treinstellen en wagons weer naar het schaduwstation worden gereden. Niet de schoonmaakwagon heeft uren gemaakt: onderhoud kost een hoop tijd.
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Een nieuw begin van een treintafel
Dag Kaj,

Dank voor je toelichting.
Je keuze is nu voor mij begrijpelijk en logisch.

Het achterste spoor is voor mij het spoor aan de muur.

Henk