Hi Henk,
Wat zie jij als het achterste spoor: het bovenste gele spoor (op het plaatje)?
Dit spoor moet naast het programmeren ook dienst doen voor de stoomlocomotieven voor onderhoud - kolen, water, etc. en is dan ook verbonden met de loc loods via de draaischijf.
Nou heb ik een aantal NL treinstellen die met speciale stroom voerende koppeling zijn uitgevoerd - het is geen fijn werk om deze te koppelen. Dan moet ik ze soms eerst op zijn kant leggen. Dus met een langer programmeer spoor kunnen ze gewoon op de rails blijven staan. Bij losse locs heb je natuurlijk gelijk.
Ook het verbindingsspoor naast het bovenste programmeer spoor is ook voor stoom loc onderhoud - dus twee vliegen in een klap. Overigens meer ruimte heb ik helaas niet.
Gisteren een plaats gemaakt voor mijn ecos. Deze stond op een lage kar, maar nu op niveau van de hoofdbaan. (zie plaatje).
Vandaag druk bezig met onderhoud. De schoonmaakwagon heeft overuren gemaakt in het schaduwstation en hardnekkige rails schoongemaakt met alcohol. Na uitgebreid zuigen etc. kunnen alle treinstellen en wagons weer naar het schaduwstation worden gereden. Niet de schoonmaakwagon heeft uren gemaakt: onderhoud kost een hoop tijd.