Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Crabbedam; De bouw

Gestart door Vinkendrecht woensdag 25 maart 2020, 09:27:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Crabbedam; De bouw
Ja Michel,

Die kras ik in, in dun gekleurd karton.
Eerst de rollaag of latei boven de ramen, daarna horizontaal een lijn om de 1mm.
Dan om en om de bakstenen van 3mm breed en dan de overgebleven lagen in halfsteensverband.
Je kan natuurlijk ieder metselverband inkrassen wat je maar wilt en hoe moeilijk je het jezelf wilt maken.
Re: Crabbedam; De bouw
Inmiddels zijn alle gevels van bakstenen voorzien, zijn de kozijnen geplaatst en staan er wanden op de begane grond.
De muren aan de binnenzijde hebben een kleurtje gekregen. In de schuur komt een verhoging op een stalen frame.
Ook aan de modules is weer verder gewerkt. Na het ballasten van de eerste module bleek een wissel, ondanks alle vorzorgsmaatregelen toch vast te zitten.
Deze moest dus weer gedemonteerd worden en gerepareerd. Hier naa het wissel weer teruggeplaatst en opnieuw geballast.
Intussen staat de 2e module klaar om geballast te worden. De kwetsbare delen zijn afgeplakt om beschadigen of vastlijmen te voorkomen.
Het kopspoortje naast het inrijwissel is een klein stukje verlengd.

2023-02-06; Dorpsstraat Crabbedam (1).JPG
De Kozijnen en binnenmuren zijn geplaatst

2023-02-06; Dorpsstraat Crabbedam (3).JPG 
Alles heeft een kleurtje

2023-02-06; Dorpsstraat Crabbedam (4).JPG
In de schuur komt een tussenverdieping

2023-02-02; wissel gerepareerd (1).JPG
Eén van de wissels moest gerepareerd worden

2023-02-06; bak 4 ballasten (3).JPG 
Klaar om geballast te worden en kopspoor verlengd
Re: Crabbedam; De bouw
ZOals ik al eerder had geschreven is vanwege de verhuizing van de baan in de kamer de bedrading grotendeels losgehaald en verwijderd. Deze moet dus opnieuw aangelegd worden. Nu was ik niet helemaal tevreden over de uitschuifbare plank onder de modelbaan. Met name de draden en decoders achterop de plank waren slecht te bereiken en de draden werd één grote wirwar. Niet ideaal dus. Dit moet anders.
Ik heb nu aan de achterzijde van het schaduwstation een plank geschroefd en hierop de stroomvoorziening voor de baan en alle decoders vast gezet. Het voordeel hiervan is dat de bedrading korter zal worden en ook beter en overzichtelijker (voor mij dan) aangelegd kan worden.
Ook had nog nog enkele rollen met 4 kleuren ledstrip leggen. Deze zijn rondom het schaduwstation aangebracht waardoor dat nu goed verlicht is.

2023-02-02; Bedrading aangepast (2).JPG
Er zijn 2 blokken met wandcontact dozen gemonteerd. Eén voor de verlichting en één voor de modelbaan (o.a. de trafo's) De stroom hiernaartoe kan afzonderlijk op het bedienpaneel aan of uit gezet worden.

2023-02-02; Bedrading aangepast (3).JPG
Links hangt de booster. Tegen de achterwand de wisseldecoders.

2023-02-02; Bedrading aangepast (5).JPG
Daarnaast hangen de schakeldecoders

2023-02-02; Bedrading aangepast (6).JPG
En vervolgens de terugmelddecoders. Alles moet nog wel aangesloten worden maar dat ga ik pas doen als het schaduwstation weer klaar is.

2023-02-02; Bedrading aangepast (7).JPG
De ledverlichting rond het schaduwstation
Re: Crabbedam; De bouw
Zo dan, het is alweer bijna een maand geleden dat ik een uodate heb geschreven. Sorry.
Maar goed, ik ben ondertussen verder gegaan met diverse dingen.
- De rails op de 2e modulebak is voorzien van ballast.
- Aan de achterzijde, waar de wisseldecoders e.d. hangen zijn weer diverse draden aangesloten.
- De woningen aan de Dorpsstraat naderen hun voltooiing. De hoekwoning met de aangebouwde schuur is voorzien van een interieur en verlichting. Dit pand is ook nu helemaal klaar. Bij alle woningen zijn de regenwaterafvoeren gemonteerd.
- De grondplaat die ik had gemaakt voor de woningen was niet de juiste grootte en is nu aangepast aan het plekje waar deze straks moet komen. Nu ben ik bezig de tuinen van de woningen in te richten waarbij de tuin achter het pand waar brand is geweest inmiddels klaar is.

2023-02-12; bak 4 ballasten (1).JPG
Bak 2 is geballast

2023-02-14; Alles weer aansluiten (1).JPG
De bedrading wordt weer aangesloten

2023-02-17; Dorpsstraat Crabbedam (1).JPG
De woning is voorzien van een interieur

2023-02-27; Dorpsstraat Crabbedam (2).JPG
De grondplaat is vergroot zodat deze woning nu ook een trottoir bij de voordeur heeft.

2023-03-03; Dorpsstraat Crabbedam (4).JPG   
De eerste tuin is ingericht ( Het gras is nog aan het drogen in de verdunde houtlijm)  :D
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Crabbedam; De bouw
 @citaat Leuke details in het interieur, Martin  :thumbup:
Daar gaat veel tijd in zitten, maar het geeft een realistische blik naar binnen!

Groeten,

Erik.
Re: Crabbedam; De bouw
Dankjewel Erik
Re: Crabbedam; De bouw
De tuinen achter de woningen van de Dorpsstraat zijn ingericht.
Aan de voorzijde zijn de eerste straatlantaarns geplaatst, aan de Dorpsstraat zelf staan wat authentieke lantaarnpalen, maar aan de doorgaande weg staan moderne straatlantaarns.
Daarna is er langs het trottoir een trottoirband gelijmd. Dit zijn stukjes strip van 1,5 x 2mm die in een lengte van ca 11mm zijn gesneden. Bij de schuur van het laatst gebouwde huis is een oprit gemaakt.
Nu deze huizen klaar zijn ben ik begonnen met het maken van de straat voor de huizen rond de kerk. In deze straat moeten een soort van kinderkopjes komen.
Ik wil deze straat maken van overbodige, door mijn vrouw gedoneerde, steentjes van haar Diamond Paint projecten. Langs de rand komen bakstenen gemaakt van stripjes kunststof. Hierna worden de steentjes één voor één op een kartonnen strook gelijmd.
Ook de sporen van de derde modulebak zijn inmiddels geballast.
Overigens is de modelspporkamer voorzien van een plafond en heb ik een nieuwe ledlamp boven de werktafel gehangen.
Tot zo ver weer deze update.

2023-03-08; Dorpsstraat Crabbedam (2).JPG
De was hangt buiten te drogen

2023-03-08; Dorpsstraat Crabbedam (4).JPG
Ze zaten lekker in de tuin toen de brand uitbrak

2023-03-08; Dorpsstraat Crabbedam (3).JPG 
Deze woning heeft de tuin geheel bestraat en tussen de huizen een grote schuur gebouwd.

2023-03-08; Dorpsstraat Crabbedam (1).JPG
De eerste lantaarnpalen staan

2023-03-09; Dorpsstraat Crabbedam (1).JPG
De trottoirbanden worden geplaatst. 
Re: Crabbedam; De bouw
2023-03-09; Dorpsstraat Crabbedam (2).JPG
Alle trottoirbanden zijn gemonteerd en voor de scuurdeuren is een oprit gemaakt

2023-03-14; bestrating Kerkstraat en Dorpsstraat (1).JPG
De straat wordt gemaakt van Diamond Paint steentjes.

2023-03-14; bestrating Kerkstraat en Dorpsstraat (2).JPG
Even een beeld hoe het moet worden. Dit wordt uiteraard later nog geschilderd en geweatherd.

2023-03-10; Plafonds gemonteerd (2).JPG
De modelspoor kamer heeft een plafond

2023-03-08; nieuwe lamp.JPG   
Boven de werktafel hangt een nieuwe ledlamp
Re: Crabbedam; De bouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Crabbedam; De bouw
 B) Knap staaltje werk om een gebogen lijn te krijgen in het straatje, het oogt gewoon helemaal echt.
Met dat schilderen en weatheren heb je het dan over de steentjes?

Dirk-Jan
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2011

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Erg mooi opgezet. Doet me denken aan het dorpje dat je altijd zag bij de intro van Swiebertje. Het dorpje op schaal nagemaakt waar vervolgens de camera overheen vloog. (Tegenwoordig laten we gewoon een drone effe rondvliegen boven een echt dorpje :) )

NOS Swiebertje dorp

Kleine opmerking, ik vind de loodflappen tussen schuur en huis te glanzend. Lood wordt snel grijzer. Op zijn minst dof. Misschien met wat matte vernis eroverheen gaan?
Re: Crabbedam; De bouw
Citaat van: Dirk-Jan op donderdag 16 maart 2023, 07:12:41Met dat schilderen en weatheren heb je het dan over de steentjes?

Ha Dirk-Jan, ja de kinderkopjes, die moeten uiteindelijk wel een andere kleur krijgen en de trottoirbanden moeten ook nog geschilderd worden.

Citaat van: Maarten op donderdag 16 maart 2023, 10:45:11Kleine opmerking, ik vind de loodflappen tussen schuur en huis te glanzend. Lood wordt snel grijzer. Op zijn minst dof. Misschien met wat matte vernis eroverheen gaan?

Ha Maarten, goeie tip, was mij nog niet zo opgevallen.
Bedankt voor je complimenten. Ik ga swiebertje nog eens kijken.  :D
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Wauw, Martin!

Heerlijk oog voor detail, hoe de tuintjes zijn aangelegd, maar ook het straatwerk is prachtig  :thumbup:  :thumbup:
Meer details vragen eigenlijk ook om meer foto's ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Crabbedam; De bouw
Dankjewel Erik.
Helaas kan ik hier maar 5 foto's per reactie plaatsen.
Mocht je meer foto's willen zien kan dat altijd op mijn website www.vinkendrecht.nl
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Crabbedam; De bouw
 @citaat

Als je meerdere reacties plaatst kan je meerdere foto's laten zien.
Want deze fraaie tuinen willen we graag verder zien vooral de mooie en vele details.

Groet Michel
Re: Crabbedam; De bouw
 @citaat En een postje meer of minder maakt ook niet uit ;)
Re: Crabbedam; De bouw
Ik zal bij volgende updates proberen meer foto's te plaatsen.
Proberen lukt altijd  :P  :P
Re: Crabbedam; De bouw
Op verzoek wat foto's van de achtertuinen.
Ik vind ze zelf niet zo bijzonder, maar beoordeeld u zelf maar.
Het mooie is dat je er eigenlijk, straks als de baan klaar is weinig van ziet omdat het tegen de achterwand aan zit.  ;)
Intussen is ook de rails op de laatste modulebak voorzien van ballast.
Nu moet dit nog verder afgewerkt gaan worden en met de airbrush behandeld.
het wegdek van 'kinderkopjes' vordert gestaag. Het gaat niet snel, is geestdodend werk, maar op de beschikbare avonden wil ik een uurtje steentjes plakken en verder iets anders doen om te voorkomen dat het gaat vervelen. Dat andere is eigenlijk net zo geestdodend. Trottoirtegels inkrassen in de trottoirs rondom de kerk. Het is maar hoe gek je wilt doen voor je hobby. Alles is ook te koop, maar alles heeft ook zijn prijs.

2023-03-21; achtertuinen Dorpsstraat (1).JPG

2023-03-21; achtertuinen Dorpsstraat (2).JPG

2023-03-21; achtertuinen Dorpsstraat (3).JPG

2023-03-21; Bak 1 geballast.JPG

2023-03-21; Bestrating Kerkstraat en Dorpsstraat.JPG 
Re: Crabbedam; De bouw
in de straat met kinderkopjes moeten uiteraard ook rioolputten komen.
Nadat een poging om deze van stripjes te maken op niets uitliep ga ik het anders proberen.
Ik heb afbeeldingen van diverse putdeksel opgeslagen, verkleind naar de juiste maat en op een A4 vel uitgeprint.
Deze wil ik dan op de juiste plaats lijmen. Het is allemaal zo klein dat je het denk ik nauwelijks ziet dat het geprint is.
Mocht ook dat niets worden kan ik altijd nog de geëtste exemplaren gebruiken die ik eigenlijk wil bewaren voor delen van de baan die meer in het zicht liggen.
Bij het ballasten van de sporen bij de goederenloods was ik iets te enthausiast geweest en ook de sporen langs, waar straks de verhoogde kop- en zijlading moet komen geballast. Dit is nu weer verwijderd.

2023-03-25; Bestrating Kerkstraat en Dorpsstraat.JPG
Af en toe even kijken of het nog rond de trottoirs van de kerk past. De rioolputten zijn weer weggehaald.

2023-03-25 grondplaat Kerk.JPG
Tegels inkrassen

2023-03-25; Ballast goederenloods verwijderd.JPG   
Overtollige ballast verwijderen

2023-03-21; details Crabbedam (3).JPG
Sfeer 1

2023-03-21; details Crabbedam (4).JPG
Sfeer 2 
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Dag Martin.

Fijne plaatjes weer  :thumbup:
Ik heb al enkele malen een stukje bladlood gebruikt om putdeksels te imiteren, zowel rond als rechthoekig.
Met een schroevendraaier sleufjes erin drukken, of een raster m.b.v. een houtvijl :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Crabbedam; De bouw
Zoals bij de vorige update beschreven wilik kijken of uitgeprinte putdeksels iets is.
Een eerste probeerselziet er aardig uit. De rest wil ik pas plaatsen als de steentjes behandeld zijn met verf en geweatherd zijn anders zitten ze onder de verf. In het middel van de straat komen de grote putdeksel van het hoofdriool in de straat. Ja je moet als modelbouwer met alle details rekening houden, maar dat maakt het juist zo leuk.
Ook de trottoirs rondom de kerk vorderen gestaag en liggen bijna rond de kerk.
Intussen zijn ook de ontbrekende rails voor het schaduwstation 2.0 binnengekomen.
We kunnen dus een begin maken met het leggen van de sporen in het schaduwstation. Hiervoor moeten de modules verwijderd worden.

2023-03-29; Bestrating Kerkstraat en Dorpsstraat (2).JPG
De afvoerputdeksel in geprinte vorm tussen de steentjes.

2023-04-03; Bestrating Kerkstraat en Dorpsstraat (2).JPG
We zijn bijna op de helft.

2023-04-03; Bestrating Kerkstraat en Dorpsstraat (1).JPG
De trottoirtegels liggen bijna rond de kerk.

2023-03-29; Schaduwstation 2.0.JPG
De nieuwe rails en wissels zijn binnen.

2023-03-30; Schaduwstation 2 (3).JPG
De modules zijn verwijderd, dus kunnen we de rails gaan leggen.     
Re: Crabbedam; De bouw
Het oude schaduwstation had sporen van ongeveer 1,50 meter lengte.
Nu de baan op haar definitieve plek staat is er een mogelijkheid de sporen aan te passen en te verlengen tot ca 1,95 meter.
Hiervan maak ik uiteraard graag gebruik en geeft ook de mogelijkheid het schaduwstation beter en overzichtelijker te bedraden.
Allereerst worden de sporen goed uitgemeten en uitgericht langs een waterpas zodat de mooi recht liggen.
Met kleine spijkertjes worden ze vastgelegd. deze spijkertjes gaan door de groene onderplaten en komen net in het hout eronder.
Zo liggen ze stevig genoeg en hoeft er geen houtlijm aan te pas te komen om ze vast te leggen zoals ik gedaan heb in het eerste schaduwstation.
Tussen de sporen is een soort van goot gemaakt door de groene onderplaten weg te snijden. Hier kunnen de kabels in komen en met een stuk schilderstape er overheen zijn ze straks niet meer zichtbaar.
Alle terugmeld punten worden gemerkt met een stuk tape mat daarop welk blok het is, hoe ik dit blok genoemd heb, het nummer van de terugmelder en welk deel het is van het blok, inrij, afrem of stop. Zo hou ik het voor mijzelf duidelijk.

2023-03-31; Schaduwstation 2 (2).JPG
Eerst de sporen uit de losse pols neerleggen.

2023-04-02; Schaduwstation 2 (1).JPG
Dan mbv de waterpas en de rolmaat de spooren rechtleggen en vastleggen

2023-04-02; Schaduwstation 2 (2).JPG 
Met als gevolg kaarsrechte sporen

2023-04-02; Schaduwstation 2 (3).JPG
De goten voor de kabels.

2023-04-02; Schaduwstation 2 (4).JPG
De blokdelen worden genummerd. 
Re: Crabbedam; De bouw
Weer even een update vanuit Crabbedam.
Alle terugmelders in het schaduwstation zijn weer bekabeld een aangesloten op de terugmelddecoders.
Ook alle voedingskabels naar de sporen zijn weer gemonteerd.
Het wachten is nu op hout om verder te bouwen richting de klimspriaal en de aansluitng op de modules en vandaaruit naar het tijdelijke 2 schaduwstation.

2023-04-12; Aansluiten terugmelders (1).JPG
De terugmelders worden aangesloten via een 25-adreige kabel. Elke terugmelder heeft zijn eigen kleur.

2023-04-12; Aansluiten terugmelders (2).JPG
En dat wordt allemaal gedocumenteerd zodat het allemaal makkelijk teurg te vinden is.

2023-04-13; Aansluiten terugmelders (1).JPG   
De kabels komen uit bij de terugmelddecoders

2023-04-13; Aansluiten terugmelders (2).JPG
Ook bij de aansluitingen aan de rails is aangegeven welke terugmelder het is, in welk spoor en welk blok.
Re: Crabbedam; De bouw
Maar ook aan de scenery is verder gebouwd.
De trottoirs rond de kerk zijn klaar. Na het inkrassen van de tegels zijn de trottoirbanden geplaatst en daarna is het geheel geschilderd.
De straat met kinderkopjes komt ook steeds verder richting het einde.
Als alles geschilderd is zal het geweatherd worden.

2023-04-12; Bestrating Kerkstraat en Dorpsstraat (3).JPG
Alle tegels zijn ingekrast en de trottoirbanden zijn geplaatst.

2023-04-12; Bestrating Kerkstraat en Dorpsstraat (4).JPG
De tegels en banden zijn geschilderd in een basis kleur. De is anders dan het trottoir bij de fietsenwinkel.
Ik wil even kijken wat het mooiste is.

2023-04-13; Bestrating Kerkstraat en Dorpsstraat (1).JPG
Het wegdek in de Kerkstraat is klaar, nu de Dorpsstraat nog.
Re: Crabbedam; De bouw
Dat is leuk geworden :thumbup:
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2013

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Mooi en degelijk werk hoor Martin

Luc
Re: Crabbedam; De bouw
Dankjewel Luc
Re: Crabbedam; De bouw
De afgelopen weken heb ik niet heel veel gedaan aan de modelbaan.
De zin ontbrak een beetje, maar na een weekje vakantie is de accu weer opgeladen en gaan we er de komende week weer tegenaan.
Wat ik voor de vakantie nog wel heb gedaan is het trottoir voor de panden aan de Kerkstraat uitgesneden uit karton. Hierin kunnen nu de troittoirtegels gekrast worden.
Het inpassen gaf wel aanleiding tot het maken van wat sfeer beelden.

2023-04-24; Bestrating Kerkstraat en Dorpsstraat (1).JPG
Het trottoir voor de panden aan de Kerkstraat is uitgesneden.

2023-04-24; Bestrating Kerkstraat en Dorpsstraat (2).JPG
Het geheel past mooi tegen elkaar

2023-04-24; Bestrating Kerkstraat en Dorpsstraat (3).JPG

2023-04-24; Bestrating Kerkstraat en Dorpsstraat (4).JPG
Even 2 foto's op straat niveau.

2023-04-24; Bestrating Kerkstraat en Dorpsstraat (6).JPG
En zoals een meeuw er naar kijkt.     
Re: Crabbedam; De bouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Leuk straatje met prachtige doorkijkjes Martin  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Mooi straatje geworden, ziet er bijna natuurgetrouw uit. Ga je die kinderkopjes nog op kleur brengen en lantaarns plaatsen?

Soms zou je zelf ook wel een meeuw willen zijn. Mooi uitzicht hebben die beestjes volgens mij maar of ze dat ook op waarde weten te schatten valt te betwijfelen.
Re: Crabbedam; De bouw
Bedankt Peter en Henk.

Het is zeker de bedoeling te kinderkopjes nog op kleur te brengen en te weatheren.
De lantaarnpalen liggen al klaar.
Verder komen er langs de kerk leilindes en een kleine heg om nog wat groen te krijgen in het straatje.
Re: Crabbedam; De bouw
En dan vele steentjes verder is het eindelijk zover.
De straat met kinderkopjes is klaar.
Nu nog op kleur brengen. Eerst is alles in een egale grijze kleur geschilderd.
Om wat kleurnuances aan te brengen worden er bruintinten aan toegevoegd.
Willekeurig worden er steentjes in verschillende bruine kleuren geschilderd.
Hierna zal er nog een washing volgen om de boel enigszins te vervuilen en zal er nog een dry-brush volgen.
Ook de trottoirs worden onder handen genomen.
De trottois in de jaren 80 en 90 waren verre van een egale kleur.
Ik heb diverse potloden in grijstinten en zwart genomen en de tegels willekeurig ingekleurd.
Dit zijn klusjes die je met het warme weer ook lekker aan de tuintafel kunt doen en niet op de warme zolder.
Al is daar laast in de hobbykamer wel een dakraam geplaatst.  ;)

2023-05-28; Bestrating Kerkstraat en Dorpsstraat.JPG
Alle steentjes geplakt

2023-05-31; Bestrating Kerkstraat en Dorpsstraat.JPG
Een grijze kleur als basis

2023-06-08; Bestrating Kerkstraat en Dorpsstraat (1).JPG
Willekeurig zijn wat steentjes voorzien avn een bruine tint

2023-06-08; Bestrating Kerkstraat en Dorpsstraat (2).JPG
De straat wat nader bekeken.
   
Re: Crabbedam; De bouw
2023-06-08; Bestrating Kerkstraat en Dorpsstraat (3).JPG
De tegels worden ingekluerd met 3 tinten grijs en 1 zwart kleurpotlood.

2023-06-10; Bestrating Kerkstraat en Dorpsstraat (1).JPG
Het trottoir voor de winkels is al klaar. Het trottoir rondom de kerk wordt aan gewerkt.

2023-06-10; Bestrating Kerkstraat en Dorpsstraat (2).JPG
Ook de trottoirs rond de kerk zijn klaar.

2023-06-14; Dakraam geplaatst (5) - kopie.JPG
Mijn verjaardagskado. Een dakraam op de hobbykamer. Heerlijk, frisse lucht en daglicht. Zo blij mee.  :D  :D  B)  B)     
Re: Crabbedam; De bouw
Nu het wegdek en de trottoirs op kleur gebracht zijn kunnen de putdeksels aangebracht worden.
Dit zijn gewoon op papier geprinte en verkleinde foto's van internet.
Alle losse delen worden nu vastgelijmd. Ook de panden met oude gevels worden vastgelijmd. De details van hemelwaterafvoer en andere kleine details zoals reklameborden van de winkels moeten nog aangebracht worden. Dit kan ook omdat de kerk een lossstaand gebouw blijft.
Het volgende project is de straat rondom de brandweerkazerne. Het wegdek wordt uitgesneden uit 1mm dik karton en de trottoirs uit 2mm dik karton.
Ook de ruimte tussen de huizenblokken in de hoek wordt opgevuld. Hier komt een kleine parkeerplaats. Ik had hier folie voor gekocht van Redutex, visgraat motief in H0, alleen het formaat van de stenen in H0 is meer voor schaal 0. Ik wil deze dus vervangen voor folie in schaal N.
Rondom de kerk komen heggen. Deze maak ik van vlekkenspons van de AH. Deze worden op maat gesneden en met bruine acrylverf van de Kik op kleur gebracht. Als de verf droog is komt er een groen bekleding op.
Als laatste zijn ook de straten die klaar zijn voorzien van lantaarnpalen.

2023-06-19; wegdek Dorpsstraat-Kerkweg (1).JPG
De rioolputten in het midden van de straat en de waterafvoeren aan de rand van de straat.

2023-06-19; wegdek Dorpsstraat-Kerkweg (2).JPG
In het trottoir zitten brandkranen en langs de stoeprand regenwaterafvoerputten

2023-06-19; wegdek Dorpsstraat-Kerkweg (3).JPG
De kerk kan verwijderd worden zodat er nog details aangebracht kunnen worden.

2023-06-21;  weg dek Kerkstraat(1).JPG
Straten en trottoirs rond de kazerne worden aangebracht

2023-06-22; Parkeerplaats kerkstraat (2).JPG
Een parkeerplaats met veel te grote klinkers.
   
Re: Crabbedam; De bouw
Oh ja, ik heb mijn airbrush uit de kast gehaald, schoongemaakt en met roestbruine verf van Tamiya het ballastbed gespoten van 2,5 modulebakken.

2023-06-20; wegdek Dorpsstraat-Kerkweg (9).JPG
De lantaarnpalen zijn geplaatst

2023-06-21; Heggen maken.JPG
De heggen worden gemaakt van vlekkenspons

2023-06-22; Ballast vervuild (1).JPG
Ballast van module 1 is gespoten.

2023-06-22; Ballast vervuild (4).JPG
En van module 2

2023-06-22; Ballast vervuild (6).JPG
Van module 3 is de ballast deels gespoten. De verf was op....
     
Re: Crabbedam; De bouw
Weer even een korte update vanuit Crabbedam.
Het is alweer langer geleden zag ik, maar door het warme weer en werk niet heel veel kunnen doen.
Toch zijn er wel wat vorderingen:

2023-07-24; Achtertuinen Kerkstraat (2).JPG
- Zo zijn de tuinen achter de woningen en winkels aan de Kerkstraat deels ingericht.

2023-07-24; Kerkstraat op kleur bij kazerne (2).JPG
- De straten rond de brandweerkazerne krijgen kleur.

2023-07-22; Bomen maken (2).JPG
2023-07-25; Bomen maken (5).JPG 
- De eerste bomen zijn in de maak

2023-07-23 (2).jpg
Maar het mooiste is toch wel de geboorte van onze kleindochter Maartje op 20 juli. :favorite:
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Martin,

Van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie kleindochter Maartje.

Groet Michel
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2012

offline
Re: Crabbedam; De bouw
gefeliciteerd met je kleindochter,

mvg,
Michel
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Dag Martin.

Van harte proficiat met jouw kleindochter!  :thumbup:  :thumbup:

Met de tuintjes kun je je helemaal gaan uitleven :wink:
V.w.b. de bomen nog wat door oefenen, voor Crabbendam dien je toch wel deftige bomen te hebben!
De huidige basis, stam met takken, is goed
maar het vijverfilter moet veel minder ... :idea:

Groeten,

Erik.
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2011

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Leuk de vorderingen op de modules te zien maar; Van harte gefeliciteerd met Maartje!
Ben het eens met Erik hoewel ik ze zelf dus nog geen boom gemaakt heb. De groene wolk op de bomen kan anders.
Re: Crabbedam; De bouw
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 26 juli 2023, 22:20:54V.w.b. de bomen nog wat door oefenen, voor Crabbendam dien je toch wel deftige bomen te hebben!
De huidige basis, stam met takken, is goed
maar het vijverfilter moet veel minder ... :idea:

Erik, bedankt voor je tips.
Ik ga er zeker wat meer doen, het zijn de eerste probeersels.
Het is overigens geen vijverfilter, maar staalwol dat met de airbrush groen is gespoten.  ;)
Re: Crabbedam; De bouw
Na 3 weken vakantie en gewoon weer werken ben ik nog niet aan de modelbaan toegekomen.
Tijdens de vakantie neem ik meestal wel een knutselkist mee en begin ik met het bouwen van brandweermodellen voor in de vitrine.
Dit is makkelijker te doen in de voortent maar ook in de tuin als ik weer thuis ben.
Dat is beter dan de warme zolder.
De afgelopen weken dus geknutselt aan dit onderstaande model en aan nog 5 anderen, maar die zijn nog niet klaar.

AS 3; Chevrolet (4).JPG
Het voorbeeld

Het model:
2023-09-12; AS3 Chevrolet (11).JPG

2023-09-12; AS3 Chevrolet (12).JPG 

2023-09-12; AS3 Chevrolet (13).JPG

2023-09-12; AS3 Chevrolet (14).JPG

 
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Fraai model Martin! Een mooie aanwinst voor de vitrine  :thumbup:
Iets meer informatie verdient jouw vlijt toch wel?
Welke materialen, spuitwerk, merk bouwdoos en schaal bijvoorbeeld :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Crabbedam; De bouw
Dankjewel Erik,

Het model is een bouwset https://www.sylvanscalemodels.com/kits/V-147.htm ooit gevonden op internet.
Daar blijft alleen het chassis en de cabine van over. De rest is zelfbouw van heel veel Evergreen kunststof stripjes en staafjes.
Een verslag er van (Laatste deel moet ik nog aanvullen) staat op mijn website.
http://www.vinkendrecht.nl/Brw%20model%201970-1979.htm
En dan AS3 Chevrolet
Schilderwerk is gewoon met de kwast en de schaal is 1:87.

Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Dag Martin.

Dank voor de verduidelijking!
Dat dit schaal H0 is, had ik zeker niet verwacht :cool:
Het brandweer-deel is dus zelfbouw op basis van een bouwpakket.
Van het zelfbouw gedeelte ben ik zeer onder de indruk  :thumbup:
De spiegels vind ik ietwat grof en lijken te modern voor dit model.
De MB VC19 is trouwens ook een erg mooie ombouw!

Groeten,

Erik.
Re: Crabbedam; De bouw
Ik bouw alleen maar in H0. :P
Is het niet voor de modelbaan dan wel voor de vitrine.
Is wel zo makkelijk alles op één schaal.  :D
De spiegels komen uit de voorradbak. Ze zijn inderdaad wat grof.
Misschien maak ik nog een fijnere exemplaren.

Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Prachtig model hoor, petje af. Fijn gedetailleerd en netjes geschilderd. Een dergelijk pronkstuk verdient zeker fijnere spiegels. Die kun je zelf maken van 0,3mm draad.
Re: Crabbedam; De bouw
Weer een project klaar voor in de vitrine.
Nu wordt het wel weer tijd voor de modelbaan. ;)
De Autoladder 18-6651 van de brandweer Dordrecht:
2023-10-20; 18-6651 AL (1).jpg

2023-10-20; 18-6651 AL (3).jpg

En het voorbeeld:
6651 AL Ddt; Ddt 16-09-2023 (1).jpg 
Re: Crabbedam; De bouw
Na lange tijd ben ik weer verder gegaan met de modelbaan. Modulebak 1 wordt verder ingericht.
rondom de kerk zijn de heggen geplaatst en is er een begin gemaakt met het begrassen. Ik heb burnt grass turf  en green grass turf van Woodland als basis gestrooid en vastgelijmd met verdunde houtlijm.
Andere projecten voor de modelbaan zijn enkele vrachtauto's die ik aan het (ver)bouwen ben.
Voor de brandstoffenhandel die op module 2 staat zijn er 2 vrachtauto's voor het vervoer van de brandstoffen in de maak.
Eén van de twee is al een oudje, die al 40 jaar in de rommelbak lag en ik onlangs weer tegen kwam.
Er moest wat aan dit oude Kibri model hersteld worden en is er een nieuwe cabine uit de voorraad cabines op geplaatst.
De tankwagen met oplegger is ook een samenraapsel. De oplegger komt uit de bouwdoos van Kibri met het laadperron voor de brandstofoverslag. Hierbij zit een truck met een Scania torpedo cabine, maar die wilde ik ergens anders voor gebruiken dus werd er met wat aanpassingen een cabine van een Mercedes Benz SK op geplaatst. De donor hiervan was weer een brandweerauto uit de voorraad.
De scania cabine wordt gebruikt om de leswagen van een bekende Dordtse rijschool na te bouwen. Alleen zal deze strakt in Vinkendrecht rondrijden evenals de zwaartransport vrachtwagen van transportbedrijf 'De Kil' en de Oranje-creme truck van Ufkes. Beiden uit Dordrecht en straks te zien in Vinkendrecht.

2023-11-20; Modelbaan Crabbedam; tuin bij kerk (1).jpg
Het wordt groen bij de kerk.

2023-11-20; Modelbaan Crabbedam; tuin bij kerk (2).jpg
Er komt steeds meer sfeer in.

2023-11-22; tankwagens BHC.jpg
2 Tankwagens voor Brandstoffen Handel Crabbedam

2023-11-22; Dordtse bedrijven (2).jpg 
De Scania leswagen in wording.

2023-11-12; Dordtse bedrijven.jpg
Nog 2 Dordtse transportbedrijven.
Re: Crabbedam; De bouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Leuke update weer Martin, de tweede foto geeft een mooi inkijkje en de afscheiding van de kerk  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Dag Martin.

De heggen rondom de kerk komen heel realistisch over, net als de bushalte.
Het oogt allemaal erg natuurlijk, alsof er een 'voorbeeld' van zou zijn :thumbup:

Groeten,

Erik.