Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Crabbedam; De bouw

Gestart door Vinkendrecht woensdag 25 maart 2020, 09:27:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Crabbedam; De bouw
Zo, de perrons zijn in ruwbouw klaar. Dat wil zeggen dat alle trottoirtegels en keerwanden ingekrast zijn en de perrons in elkaar gelijmd zijn. Nu moeten ze op kleur gebracht worden. Het perron rond het station heb ik nog aangepast. Aan één zijde is het perron verbreedt en is over de hele breedte een trap aangebracht. Wordt vervolgd.
Re: Crabbedam; De bouw
Daarnaast ben ik ook verder gegaan met het bouwen van de panden aan de Dorpsstraat.
De woning naast de fietsenwinkel vordert gestaag. De buitenmuren zijn allemaal ingekrast en daardoor van bakstenen voorzien.
Dit is daarna op kleur gebracht. De woning krijgt ook gedeeltelijk een interieur. Niet te gedetailleerd. De panden staan straks achteraan op de modelbaan, dus veel zal je er niet van zien, maar als er straks licht brand in het huis moet er wel iets van een interieur te zien zijn.
Ook de trottoirs voor de panden en het achterterrein van de fietsenwinkel zijn voorzien van tegels. En als laatste in deze update is de fietsenwinkel voorzien van een dakpannendak. Deze dakpannen zijn gemaakt van golfkarton. Stroken van 3mm die daarna boven elkaar gelijmd zijn. Nu nog verder afwerken.
Re: Crabbedam; De bouw
En nog wat foto's.
Re: Crabbedam; De bouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Crabbedam; De bouw
 B) Martin, dat is erg mooi wat je maakt, de huizen zier er zeer realistisch uit, een knap staaltje zelfbouw. :thumbup:
Ik heb ook net je topic aangegeven bij Karel, die wil ook gaan zelfbouwen.

Dirk-Jan
Re: Crabbedam; De bouw
Citaat van: Dirk-Jan op dinsdag 11 januari 2022, 20:26:54
B) Martin, dat is erg mooi wat je maakt, de huizen zier er zeer realistisch uit, een knap staaltje zelfbouw. :thumbup:
Ik heb ook net je topic aangegeven bij Karel, die wil ook gaan zelfbouwen.

Dirk-Jan

Bedankt Dirk-Jan. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het zelf bouwen van de huizen en andere scenery eigenlijk wel heel erg leuk vind.
Ik krijg daardoor een modelbaan die geen ander heeft. Niks ten nadele van andere schitterende modelbanen, maar daarop zie ik vaak de de standaard modelbouwpanden uit de catalogussen van de grote fabrikanten. Voor de Nederlandse modelbanen heb je dan natuurlijk de modellen van Tilly Models, Artitec en nog enkelen. Ik heb nu enkele resin bouwdozen gemaakt, maar nee, dat is toch niet mijn ding en aan 3D printen waag ik mij (nog) niet. Dan ben ik aan het modelbouwen op de computer en niet meer achter mijn hobbytafel.
Re: Crabbedam; De bouw
En dan heb je ineens heel veel vrije tijd.
Vorige week vrijdag kreeg ik wat verkoudheidsklachten en na een test bleek ik positief.
In plaats van 7 dagen werken werd dat minimaal 7 dagen binnen zitten.
Na 2 dagen waren de ergste klachten weg, maar mocht ik nog steeds niet naar buiten.
Intussen waren vrouw(3e keer ondanks inentingen en booster) en dochter (2e keer nog niet ingeënt) ook positief getest.
Nu hebben wij gelukkig een hobby waarbij we ons prima kunnen vermaken.
Zulke dagen zijn dan goed voor het doen van minder leuke klusjes aan/voor de modelbaan die je steeds maar weer uitsteld.
Bij mij zijn dat het juist programmeren van alle decoders. Dit was noodzakelijk omdat ik door de uitbreiding van het materieel geen logische decodernummers meer toe kon kennen aan nieuwe treinen. Nu heb ik dat anders en voor mij logischer ingedeeld.
Een nog veel vervelende klus maar zeker zo nodig is het reinigen en smeren van alle wielen van de rijtuigen, goederenwagons, locomotieven en treinstellen. Een dievenklus, maar wel noodzakelijk.
Re: Crabbedam; De bouw
Na de fietsenwinkel is ook de naastgelegen woning aan de beurt om te worden voorzien van een pannendak.
Het dak van de fietsenwinkel is gemaakt door losse stroken golfkarton. Dit geeft een lekker rommelig uiterlijk een daardoor het beeld dat het een oud dak is. Bij de woning moet het wat strakker worden. Daarom wordt dit dak iets anders gemaakt. Naar de methode ooit door Loek Bronkhorst beschreven in Railmagazine 90. Op een plaatje golfkarton wordt de omvang van het dak afgetekend. In dit afgetekende kader wordt om de 3 mm een snede gemaakt met een scherp mes. Aan de randen blijft het karton dus heel. Hierna worden er aan de achterzijde op de randen van de stroken een stripje karton van een halve mm dik gelijmd. Hierna wordt het geheel op een ondergrond gelijmd. Door het dunne strookje komen de stroken dakpan iets schuin te liggen en doordat het aan de randen nog vast zit blijven de pannen mooi in lijn boven elkaar liggen. Als de lijm droog is worden de randen eraf gesneden en het dak op maat gemaakt.
Re: Crabbedam; De bouw
Het verder afwerken van de daken gebeurd in een later stadium.
De daken liggen los op de panden omdat er ook nog verlichting in gemaakt moet worden.
Ondertussen gaan we verder met het volgende pand.  Dit wordt een 2 onder 1 kap pand. Het zijn kleine arbeiderswoningen zoals die veelal in dorpjes te vinden zijn. Van 2mm dik karton zijn de muren gemaakt. Ook deze zullen verder afgewerkt gaan worden met bakstenen muren. Met één van de twee woningen wil ik iets speciaals doen, maar dat lezen jullie nog wel.
Re: Crabbedam; De bouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Hoi Martin,

Ik lees nu net pas dat er corona bij jullie is  Martin :(
Dus binnen zitten en tijd voor de hobby als je je goed voelt, jij heb je niet verveelt zo te zien de gebouwen zien er leuk / mooi uit.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Crabbedam; De bouw
Citaat van: Degeluidsman op donderdag 27 januari 2022, 06:09:45
Hoi Martin,

Ik lees nu net pas dat er corona bij jullie is  Martin :(
Dus binnen zitten en tijd voor de hobby als je je goed voelt, jij heb je niet verveelt zo te zien de gebouwen zien er leuk / mooi uit.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Ha Peter,
Bedankt voor je medeleven. Inmiddels zijn we weer on running.
Vrouw weer aan het werk (zij het met beperkingen vanwege eerdere corona besmettingen), dochter weer naar school en zelf ook weer aan het werk (en zoals je kan zien aan de tijdstippen waarop ik dingen schrijf of reageer weer in de nachtdiensten  :D )
Gelukkig hadden we nauwelijks klachten. Alleen de quarantaine is vervelend, maar nu gelukkig weer voorbij.
Re: Crabbedam; De bouw
De afgelopen weken heb ik in de spaarzame vrije tijd een oude Roco loc aangepast.
De loc is voorzien van een Digikeys lichtset.
Omdat het een oude loc is moest er wel iets meer aangepast worden dan bij de latere versies.
Maar het is gelukt.
Wel heb ik er voor gekozen de sluitlichten niet aan te sluiten. Ik vind het niet mooi als een loc met goederenwagens rijd en de sluitverlichting brand dan nog.
Wat ik extra heb toegevoegd zijn de rode zwaailampen. Deze zijn voorzien van rode SMD leds en deze zijn in de Lenz Gold decoder ingesteld op knipperen.
Bij F1 gaan de rangeerseinen branden en bij F2 gaan de zwaailampen knipperen.
Helaas is er 1 led aan de voorzijde die nog niet wil doen wat ik wil, maar daar wordt aan gewerkt.
Re: Crabbedam; De bouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Hoi Martin,

Sluitlichten horen ook niet te branden als er wagons achter de loc hangen, dus een prima oplossing zo  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Crabbedam; De bouw
De afgelopen tijd ben ik wat minder bezig geweest met de woningen in de Dorpsstraat van Crabbedam, maar wel met het station.
Ik heb de perrons aangepast. De houten ondergrond is verwijderd en vervangen door hogere holle perrons. Doordat ze verdiept op de bodemplaat van de modules staan is de hoogte niet meer te zien. De perrons zijn demontabel en staan daarom in een soort bak van karton. Ze worden voorzien van perronlantaarn die ook kunnen branden en bij storingen moet ik er wel bij kunnen.
Re: Crabbedam; De bouw
De perronlantaarns zijn ook weer geheel zelfbouw.
Ik maak ze van kunststof hoekstrips van 1,5 mm.
Deze worden als een koker tegen elkaar gelijmd zodat de bedrading er in kan.
De lampenkap is ook gemaakt van hoekstrip van 1,5 mm aangevuld met een stukje strip van 1,5 mm.
Als lichtkap gebruik ik een stukje melkglas kleurig kunststof uit een oude bouwdoos.
In de lichtkap zitten 2 SMD leds en zorgen voor een mooie verlichting.
In totaal moet ik 23 lantaarnpalen maken en daarnaast nog 3 losse lampenkappen. Deze komen aan het station en aan de wachtruimte op het perron te hangen.
Re: Crabbedam; De bouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Lekker bezig Martin  :thumbup: de lantaarns heb je mooi in elkaar gezet, dat zal straks een leuk geheel worden op je perrons.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Crabbedam; De bouw
De warme zomer is voorbij, de temperatuur op de hobbykamer is weer gedaald naar aangename waardes, dus ik kan weer verder met de modelbaan. Heb ik dan helemaal niets gedaan de afgelopen zomer? Jawel hoor, maar dat was niet voor de modelbaan, maar voor de vitrine. Ik bouw namelijk ook de voertuigen van de brandweer Dordrecht in model na. Inmiddels een collectie van ruim 100 voertuigen. In de vakantie neem ik de knutselkist mee naar de camping en na een bezoek aan de modelauto winkel in Koblenz begint op de camping weer het verbouwen van enkele voertuigen die ik dan, eenmaal weer thuis verder afbouw. Hieronder enkele resultaten van de afgelopen zomer.
Re: Crabbedam; De bouw
Zoals ik hierboven al schreef ben ik inmiddels weer aan het bouwen aan de modelbaan.
Alle lantaarnpalen voor de perrons zijn klaar dus die kunnen geplaatst worden.
Allereerst heb ik een overpad gemaakt, zodat de (P)reizigers straks wel naar het andere perron kunnen lopen. Uiteraard wordt dit nog beveiligd met spoorbomen en moet alles nog op kleur gebracht worden. Van Faller heb ik meerdere setjes hekwerken gekocht en nadat deze zwart gespoten zijn gaan deze geplaatst worden als hekwerk langs de perrons aan de zijde waar de reizigerstreinen niet komen. Hiertussen worden ook de zelfgemaakt lantaarnpalen geplaatst. Als laatste zijn ook de seinen bij het station geplaatst.
Re: Crabbedam; De bouw
Vandaag weer wat vorderingen gemaakt met de hekwerken langs het perron. Het hekwerk langs het perron van spoor 2 is nu klaar, alleen de lantaarnpalen, de verlichting in het wachthuisje en het dwergsein moeten nog aangesloten worden.
Re: Crabbedam; De bouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Lekker bezig Martin, ja het wordt weer tijd voor de modelbaan ik moet zelf ook een start gaan maken  :)

Altijd leuk om een Nederlandse baan te zien  :thumbup: :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Hahaha verrassing. De weg slingert door het dorp en dan zie je een foto met een snoerstrakke kaarsrechte weg langs de rand van de plaat. Pas op de volgende foto komt de aap uit de mouw. Leuk bedacht hoor, zo een slinger in de weg. Maar dat wordt alleen zo gedaan als er noodzaak voor is vanwege obstakels (bebouwing of anders). Welke obstakels veroorzaken bij jou de noodzaak van een slinger in de weg. En dan bedoel ik niet de bocht achterin, waardoor de weg niet zichtbaar tegen de achtergrond eindigt.
En ik vind het ook goed als je zegt dat het gewoon bij jou zo is, het is tenslotte jouw project. Maar effe navragen mag toch wel?
Re: Crabbedam; De bouw
 @citaat

Ha Henk,

Natuurlijk mag je op en aanmerkingen maken. Het ontwerp voor de wegen is nog niet definitief. ;)
In een latere versie ligt de straat door het dorp meer recht, maar ook dat zou zomaar weer kunnen veranderen. :P
Bedankt voor je feedback

Citaat van: Degeluidsman op donderdag 10 november 2022, 08:41:27Lekker bezig Martin, ja het wordt weer tijd voor de modelbaan ik moet zelf ook een start gaan maken  :)

Altijd leuk om een Nederlandse baan te zien  :thumbup: :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman

Bedankt Peter. Het is ontspannend om vrijwel dagelijks na het eten even een uur, anderhalf uur te knutselen en dan weer naar beneden bij de rest van het gezin. Soms als ze naar het werk zijn of naar school heb ik wat meer tijd.  :)


Overigens had niemand gezien dat het inrijsein bij het dorp een verkeerd sein was dat normaal aan de linkerzijde van het spoor staat.
Ik had nog een juiste versie liggen, dus heb ik het sein vervangen.


Edit Frenkievee: eerste citaat (van gehele voorgaande bericht) verwijderd.
Re: Crabbedam; De bouw
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Leuk om al die Nederlandse gebouwen te zien. Op de voorgrond van je laatste bijdrage de brandweerkazerne van Tilly. Die had ik zelf ook pas onlangs ontdekt. Is dat een nieuw model, of heb je 'm al een poosje?
Re: Crabbedam; De bouw
 @citaat

Ik heb deze al een poosje. Het verslag van de bouw staat op mijn website.
Ik heb wel wat kleine aanpassingen gedaan en er een interieur in gemaakt.
http://www.vinkendrecht.nl/Modelbaan%20Crabbedam%20gebouwen.htm


Edit Frenkievee: citaat van gehele voorgaande bericht verwijderd.
Re: Crabbedam; De bouw
Langzaam aan bouwen we verder. Nadat de seinen geplaatst zijn moeten deze natuurlijk aangesloten worden en ook de perronverlichting moet aangesloten worden. Toen ik dit wilde doen kwam ik er achter dat ik het aansluitplan voor de 25-aderige kabels aan moest passen. 25 draadjes per modulebak zijn gewoon te weinig. Digitaal rijden gaf toch minder bekabeling?  :P  Ik heb nu bij 3 van de 4 een 2e 25-adrige kabel aangelegd en de kabels verdeeld in 1 voor de spoortechnische zaken zoals terugmelders en wissels e.d. en de tweede kabel voor de verlichting en eventuele aansturing van beweegbare scenery. Hiervoor moesten de modulebakken losgekoppeld worden om goed bij de bedrading te kunnen. Nu zijn de seinen qua bekabeling aangesloten alleen heb ik nog geen decoders om ze aan te sturen, maar dat komt nog wel. Daarnaast zijn er diverse woningen en winkels, die voorzien zijn van verlichting aangesloten en ook de perronverlichting werkt op het perron van spoor 2.
Al langere tijd liep ik met het idee om de wissels en ontkoppelrails in de rangeersporen van Crabbedam los te koppelen van de digitale aansturing via de computer en deze weer gewoon old school met drukknoppen te doen. Nu ik de modulebakken toch los had kon ik dat mooi aanpassen. Naast de intellibox is op het bedienpaneel een schematische voorstelling van de sporen getekend en daarin heb ik drukknoppen gemonteerd waarmee de wissels en ontkoppelrails aangestuurd worden. De voeding van de sporen is uiteraard wel digitaal gebleven.
Als laatste voor deze update, ook het perron van spoor 1 is voorzien van hekwerken en verlichtingsarmaturen, deze worden nu aangesloten.
Wordt vervolgd.
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Citaat van: Vinkendrecht op zondag 04 december 2022, 09:13:25Digitaal rijden gaf toch minder bekabeling? 
Ja, het rijden wel. Maar daar is niet iedereen direct tevreden mee, dan moeten er weer een hoop toeters en bellen bijkomen. En wanneer je dan ook nog de wissels en andere attributen analoog aan gaat sturen dan win je natuurlijk helemaal niets.
Je doet het toch echt jezelf aan. Dat geeft niet als je het leuk vind, maar klaag dan ook niet. :P
Re: Crabbedam; De bouw
Nee hoor ik klaag niet, het geeft ook zoveel meer. Was het vroeger met één knop, BAM, alle verlichting in de huisjes (zo'n fittinglampje op een sokkel) aan, kan je nu ook mooi alles in één voor één in een gewenste volgorden digitaal schakelen.
Re: Crabbedam; De bouw
De afgelopen dagen weer verder kunnen bouwen aan de perronverlichting. Die werkt nu.
Daarna de seinen aangesloten, ook die werken maar moeten nog gekoppeld worden in koploper. Dat is de volgende uitdaging.
Voor de aankleding van de perrons ben ik de reclame en vertrekstaat borden aan het maken met de stationsnaamborden erboven.
Re: Crabbedam; De bouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Hallo Martin,

Jij geeft mij weer een hoop ideeën voor mijn eigen perrons.
Leuk dat jij ook de verlichting in de huisjes los van elkaar aan en uit laat schakelen, dat wil ik hier ook gaan doen via de OC32 ( decoder ).


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2020

offline
Re: Crabbedam; De bouw
mooi werk!
enne: jemig, jij was vroeg op!
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Citaat van: doevie op donderdag 08 december 2022, 09:42:24mooi werk!
enne: jemig, jij was vroeg op!

Idem dito van hetzelfde. Of laat naar bed?
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Citaat van: Vinkendrecht op zondag 04 december 2022, 09:13:25Digitaal rijden gaf toch minder bekabeling?
Als je de decoders dicht bij de te schakelen apparaten legt, wel ja.
Re: Crabbedam; De bouw
Citaat van: Degeluidsman op donderdag 08 december 2022, 08:03:18Leuk dat jij ook de verlichting in de huisjes los van elkaar aan en uit laat schakelen, dat wil ik hier ook gaan doen via de OC32 ( decoder ).
Dat is bij mij ook de bedoeling Peter, alleen via de voorganger van de OC32, het lichtorgel van Leon van Perlo.

Citaat van: doevie op donderdag 08 december 2022, 09:42:24mooi werk!
enne: jemig, jij was vroeg op!
Bedankt.
Vroeg op? Nee het was meer laat op. Nachtdienst en als het dan stil is kan ik mijn website en dit item op het forum bijwerken :D

Citaat van: Jan22 op donderdag 08 december 2022, 11:23:50Als je de decoders dicht bij de te schakelen apparaten legt, wel ja.
Ja dat had ook een optie geweest als ik niet met modules had gewerkt want als ik dat had gedaan had ik weer kabels moet trekken van de ene module naar de (b.v.) wisseldecoder op de andere bak. Het is het een of het ander.
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2018

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Wat een mooi vloeiend baan verloop, ik heb notificatie aangezet. Enne, Plan-V altijd +1

Gr. Daan
Re: Crabbedam; De bouw
Zo, maar weer eens een bericht vanuit Crabbedam.
De laatste weken ben ik in de schaarse vrije uren bezig geweest met het inregelen/programmeren van Koploper.
Da's soms best een puzzel.
Ook na enige schroom (ik had geen idee hoe het moest) de meeste treinen geijkt en toen ik door had hoe het moest vond ik het zelfs leuk en kon er geen genoeg van krijgen. De meeste treinen/locomotieven zijn nu geijkt. Enkele locomotieven reden erg slecht, maar na een extra schoonmaakbeurt en nadat ik bij enkele Märklin locomotieven de massadraad aan een draaistel had gesoldeerd rijden ze nu als een zonnetje.
Maar toen ging de computer raar doen. Heel veel moeite met opstarten en de usb poorten niet meer herkennen. Oke het is een ouwetje draaiend op Windows XP, maar het was de enige computer die ik had waar ik mijn Intellibox via de 9-polige kabel op aan kon sluiten. Ik had al eens van die adapterkabels gekocht van 9-polig naar USB om de modelbaan te besturen met koploper via een PC met Windows 10, maar wat ik ook probeerde, die werkten niet. Tot ik op een ander forum las over een adapter van Digitus. Als laatste optie die dan ook maar besteld en zie binnen no-time werkte het EUREKA!! De oude PC kon eindelijk met pensioen. Gelukkig had ik vlak voor de USB poorten van de oude pc het begaven nog een back-up gemaakt van de modelbaan en de locomotief gegevens zodat ik na het inlezen in de 'nieuwe' pc niet alle treinen opnieuw moest ijken (op 2 locomotieven na).
Na al die computer perikelen had ik wel weer eens zin om gewoon te bouwen aan de modelbaan.
De naamsborden van het station zijn nu klaar en die zijn geplaatst en er is een aanvang gemaakt met het ballasten van de sporen.

Wordt vervolgd en voor alle lezers een fijne jaarwisseling.

2022-12-27; Perronaankleding (1).JPG

2022-12-27; Perronaankleding (3).JPG

2022-12-27; Perronaankleding (4).JPG

2022-12-27; Perronaankleding (5).JPG

2022-12-27; Ballasten (1).JPG
     
Re: Crabbedam; De bouw
Ondertussen ballasten we gestaag door.
De stationssporen op één module zijn intussen klaar op het weatheren na.
Verder met de rangeersporen achter het perron.
Re: Crabbedam; De bouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Hoi Martin,

Voor mij zijn dit mooie voorbeelden, zoals jou station gepositioneerd is gaat het bij ook worden.

Fijne jaarwisseling.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Crabbedam; De bouw
Toch we een eer dat mijn bescheiden baantje inspratie geeft voor jou grote project Peter. O:-D  O:-D
Re: Crabbedam; De bouw
Vandaag op de laatste dag van het jaar nog even 2 uurtjes kunnen hobbyen en van 1 module de overige sporen kunnen ballasten.
Dat kan nu lekker drogen en dan gaan we volgend jaar weer verder.

Fijne jaarwisseling allemaal en niet te veel brandjes stichten, dan heb ik het lekker rustig vannacht. :P  :P

2022-12-31; Ballasten (1).JPG

2022-12-31; Ballasten (2).JPG

2022-12-31; Ballasten (3).JPG
Re: Crabbedam; De bouw
De afgelopen week is er weinig aan de modelbaan zelf gebouwd. Wel zijn er grote veranderingen geweest voor de modelbaan zelf.
Zoals hier eerder beschreven staat de modelbaan bij mij thuis op zolder en ben ik die zolder aan het herinrichten.
Wanden plaatsen, balken leggen voor een vliering, deuren hangen e.d.
In dit hele plan stond de modelbaan wel in de juiste ruimte, maar aan de verkeerde kant van die ruimte. Dit was allemaal wel zo gepland.
Als de vloer gelegd zou worden moest alles toch verplaatst worden. Nu had ik net voor de jaarwisseling via een veilingsite een mooie laminaatvoer voor weinig op de kop weten te tikken. Die werd net na de jaarwisseling bezorgd en was de dagen na de jaarwisseling vrij. Mooi om de vloer te gaan leggen. Nu, 6 dagen verder ligt de nieuwe vloer en is de modelbaan verhuisd naar haar definitieve plek. Nu moet alles weer aangesloten worden en moeten er aanpassingen gedaan worden aan het baanplan om weer te kunnen rijden, maar dat was allemaal gepland. Ondertussen kunnen we wel verder bouwen aan de aankleding van de baan.

2023-01-04; Vloer leggen (5).JPG
De modelbaan wordt afgebroken op de oude plek

2023-01-05; Vloer leggen (1).JPG
De vloer ligt voor de helft in de kamer.

2023-01-07; Vloer leggen (3).JPG
De vloer is klaar en de modelbaan staat op de definitieve plek.

2023-01-07; Vloer leggen (6).JPG
Ook de knutseltafel is weer ingericht.

2023-01-07; Vloer leggen (7).JPG
En ik heb zelfs plek voor de vitrines, al zullen die op termijn weer plaats moeten maken voor de uitbreiding van de modelbaan.     
Re: Crabbedam; De bouw
Inmiddels heb ik de modelbaankamer wat verder ingericht. Nog wat kastjes boven de baan opgehangen en een extra vitrine.
Helaas kan de baan niet zo blijven als deze in de tijdelijke situatie was. Door het schuine dak kan de klimspiraal niet daar komen waar deze hoort.
Nu zou ik de hele baan kunnen verlagen, maar dan passen de kasten er niet meer onder en dat is juist zo fijn als opbergruimte.
Het baanplan, van schaduwstation tot klimgedeelte moet daarom aangepast worden. Het plan hiervoor is al getekend en daarbij is rekening gehouden met de uitbreiding in de toekomst. Het voordeel is dat de sporen in het schduwstation straks iets langer worden en de helling om te klimmen minder steil.
Alleen moet ik er nog wel diverse railstukken en wissels voor aanschaffen. Eerst even sparen hiervoor. Ik kan mijn geld tenslotte maar 1x uitgeven.
Ondertussen kan ik wel verder met de scenery. Zo ben ik verder gegaan met de woningen in de Dorpsstraat. Het blokje 2 onder 1 kap woningen is verder aangekleed. Van kozijnen, gordijnen en binnenverlichting voorzien. Het, als je ervoor staat rechtse pand heeft brand gehad. De slaapkamer is uitgebrand. Op de modelbaan zal dit straks zo gemaakt worden dat de brandweer net weg is. Politie is nog aanwezig en de verbrandde spullen uit de kamer liggen op straat. De ramen van de woning en de woning ernaast staan open om de brandlucht uit de woning te krijgen. Verder zijn ook de fietsenwinkel en de woning ernaast van verlichting voorzien.

2023-01-09; Vitrines (3).JPG
De 3e vitrine

2023-01-20; Schaduwstation afgebroken (4).JPG
Het schaduwstation is deels afgebroken

2023-01-20; Dorpsstraat Crabbedam (2).JPG
Er is brand geweest in een woning

2023-01-20; Dorpsstraat Crabbedam (4).JPG
De fietsenwinkel heeft binnenverlichting

2023-01-20; Dorpsstraat Crabbedam (3).JPG
Ook in deze woning hoeft men niet meer in het donker te zitten.
Re: Crabbedam; De bouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Crabbedam; De bouw
 B) Leuke details en een mooie vitrine. :thumbup:
 :? Wel sneu voor die Preisers met brand in hun woning, hopelijk heb je nog een plekkie voor ze voor de nacht. O:-D

Dirk-Jan
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Crabbedam; De bouw
Helemaal met D-J eensch. Behalve Preisers die in bed rokend in slaap vallen moet je geen medelijden mee hebben. Moeten ze maar niet zo stom doen. Lekker beneden op de bank slapen.
Overigens zou een dak op die huizen ook geen overbodige luxe zijn.
Re: Crabbedam; De bouw
Hopelijk zijn ze goed verzekerd.
In die tijd (jaren '80 /'90) moeste je een hoop zelf regelen.
Nu wordt stichting Salvage geregeld....
De oorzaak was overigens niet het roken in bed, maar een oude elektrische deken....

Het dak is in de maak. Ik ben nu de nokvorsten aan het maken op de loek Bronkhorst methode.
(voor degenen die hem nog hebben, Railmagazine nr 90)
Eens kijken of dat wat wordt.
Re: Crabbedam; De bouw
Nou dat maken van de nokvorsten op de 'Loek Bronkhorst' manier ging niet werken.
Het garen dat ik had bleek elastisch te zijn, dus bij het lossnijden sprogen de draden als een veer los.
Dan maar op de Martin Vink manier. Gewoon de staafjes van wattenstaafjes doormidden snijden en daarna in stukje van 4mm en die op het dak lijmen.
Zo gezegd zo gedaan en daarmee de daken verder verfraaid.
Ook de dakgoten zijn gemaakt en de fietsenwinkel van een naam en reklameborden voorzien.
De woning waar brand is geweest is ook verder gedetailleerd. Een dak, een dakkapel, een half afgebrande dakgoot, dakpannen die verwijderd zijn en die in stukken op straat liggen.

2023-01-21; Dorpsstraat Crabbedam (1).JPG
Het mislukt maken van nokvorsten

2023-01-22; Dorpsstraat Crabbedam (1).JPG
De nokvorsten van 4mm lengte op de daken gelijmd.

2023-01-23; Dorpsstraat Crabbedam (5).JPG
De fietsenwinkel is van een naam en reklameborden voorzien

2023-01-23; Dorpsstraat Crabbedam (3).JPG
Daken gekleurd en vervuild en dakgoten aangebracht.

2023-01-23; Dorpsstraat Crabbedam (8).JPG 
De uitgebrande woning is verder gedetailleerd.
Re: Crabbedam; De bouw
Nadat de 3 gebouwde woningen van verdere details zoals boeiboorden en loodslabben langs de dakkapel, schoorstenen en onder het dakraam hebben gekregen, gaan we beginnen aan het laatste pand van dit rijtje. Dit wordt een woning met aangebouwde schuur. De woning is bijna net zo groot als de schuur. De schuur krijgt schuifdeuren.
Na het maken van de wanden uit 2 mm dik karton worden dezelfde wanden ook gemaakt van dun gekleurd karton. Hierin worden de bakstenen weer ingekrast met behulp van een passerpunt in een vulpotlood.
Ook is de ombouw van de baan verder afgewerkt. Bij binnenkomst in de kamer keek je tegen het houten frame aan waar de baan op gebouwd is. Dit is nu weggewerkt achter een MDF wand. In deze wand is ook gelijk de lichtschakelaar en een wcd geplaatst die achter de modelbaan zaten en lastig te bereiken waren.

2023-01-24; Dorpsstraat Crabbedam (3).JPG
Boeiboorden en loodslabben zijn details die het af maken.

2023-01-27; Dorpsstraat Crabbedam (1).JPG
Pand 4 in ruwbouw

2023-01-27; Dorpsstraat Crabbedam (3).JPG
De wanden waar de stenen ingekrast gaan worden met de daarvoor gebruikte gereedschappen.

2023-01-27; Dorpsstraat Crabbedam (4).JPG 
De voorgevel is voorzien van bakstenen en lateien boven de raam en deuropeningen

2023-01-27; Modelbaan Crabbedam (1).JPG
De (zij)achterkant van de modelbaan is dichtgezet met MDF en moet nog geplamuurd en geschilderd worden.
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Crabbedam; De bouw
@citaat Alweer een pand op maat in de maak  :thumbup:
Zelfbouw / Scratch built gaat veel tijd in zitten,
maar levert vaak bijzondere bouwwerken op die de modelbaan een eigen identiteit geven.
Zo ook het straatje waar je hier mee bezig bent, Martin!

Groeten,

Erik.
Re: Crabbedam; De bouw
Dankjewel Erik.
Naast dat je iets hebt wat een ander niet heeft is zelfbouw goedkoper en leuk om te doen. :D
Re: Crabbedam; De bouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Crabbedam; De bouw
 B) Erg mooi, en de details kloppen allemaal, knap staaltje werk. :thumbup:
En inderdaad geeft de zelfbouw unieke pandjes, andere kunnen daar alleen maar van dromen. :D
Ikzelf heb ook al aardig wat eigenbouw panden en die zie je dus nooit ergens anders terug,
zoals wel vaak bij de alom bekende bouwpakketten die overal opduiken.

Dirk-Jan
Re: Crabbedam; De bouw
Dankjewel Dirk-Jan.
De standaard bouwpakketten, hoe mooi de meesten ook zijn, passen niet altijd in mijn ideeën over mijn modelbaan.
Ook al een reden om lekker zelf te bouwen. Je eigen fantasiewereld.  :D
En moeilijk is het niet. Ik kan het ook.  :P  :P
Re: Crabbedam; De bouw
Lid sinds: 2012

offline
Re: Crabbedam; De bouw
mooie bouwsels  :thumbup:,

zijn die muren (rode bakstenen) ook zelf gemaakt?

mvg,
Michel