Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan

Gestart door Eric-Paul woensdag 23 mei 2007, 16:00:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Het probleem
Bij het leggen van een wisselstraat met daarin een combinatie van slanke wissels en slanke engels wissels, kom je rails tekort!

Wat zeg je nou? Jawel, wanneer je bijvoorbeeld twee parallelle sporen met elkaar verbindt via een wissel (2271, 2272, 2273) en een engels wissel (2275), moet de trein een sprongetje maken om verder te kunnen.
In de volgende foto kun je in de rode en lichtblauwe cirkels duidelijk de verschillen zien met betrekking tot de lengte van de boog.



Het blijkt dat de booghoek van wissel 2271 inderdaad 14o26' (14.43o) is, maar dat de booghoek van engels wissel 2275 slechts 14.21o (iets meer dan 14o12') is. Hiermee is de lengte van de boog (v = 223.8 mm) bij het engels wissel dan ook kleiner dan de boog bij wissel 2271 (v = 227.3 mm)

Betekent dus dat je lengte tekort komt, hetgeen zeer vervelend is.

Formules en berekening
In de formules hanteer ik de volgende variabelen:
  r = de boogstraal
  l = de lengte van de rechte rail
  a = de hoek van het boogsegment c.q. de hoek tussen de rechte rails in de wissel
  v = de lengte van de boog

In het volgende plaatje heb ik de situatie geschetst met daarbij de verschillende variabelen.



De relatie tussen de verschillende variabelen is in 2 formules uit te drukken. Omdat gezien het probleem de booghoek en de booglengte van belang zijn en de lengte van het rechte stuk vast staan, kom ik tot de volgende notaties:
tan (a/2) = l/(2r) en daarmee is a = 2 tan-1(l /(2r)).
De lengte van de boog is een deel van de omtrek: v = 2p r a /360


Hoe had het kloppend kunnen zijn?
Wanneer wel de juiste booghoek voor de 2275 zou zijn gebruikt, dan komt de lengte van het rechte stuk op 228.5 mm. Dit had dan dus ook voor wissel 2271 (2272, 2273 etc) ook het geval moeten zijn.

Andere wissels
Voor de niet slanke wissels 2262 etc. en bijbehorend engels wissel 2260 blijkt de berekening wel uit te komen.
Ook bij de C-rails gaan de berekeningen goed, zelfs voor de slanke C-wissels levert de berekening een engels wissel (zou die er ooit komen?) op waarvan de afmetingen kloppen.

Oplossing?
Gewoon mee leren leven of korte stukjes railstaaf (bijvoorbeeld over van een flexibele rail) afslijpen en daar toevoegen waar nodig.


2014-07-02: Plaatjes hersteld (homepage geneuzel planet vs KPN)
2018-04-03: link gerepareerd
2020-03-21: quotes ' in hoekaanduidingen gerepareerd
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Wow...

Samenvattend: gezien langs het afbuigende spoor is het Engels wissel dus 3.5 mm te kort. Da's een naar gat inderdaad. Te lang om te overbruggen en te kort voor een extra stukje rail. Je zou dan eigenlijk ook een 3.5 mm langere las moeten hebben, wil je het fatsoenlijk kunnen dichten...

Bergrijp ik het nou goed dat het rechte spoor van het wissel (2271) dus ook 3.5 mm te kort is? Immers, als je de 2275 langer maakt, beinvloedt dat ook de lengte van de rechte sporen. En dan kom je alsnog niet uit in je geometrie omdat de rechte stukken van de wissels 3.5mm tekort komen.

Ik ben overigens benieuwd of er nog andere mensen zijn die hier tegenaan gelopen zijn. Ik niet, bij gebrek aan slanke K-wissels (of liever: bij gebrek aan ruimte, anders had ik ze wel gehad :-P)...

Martijn
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Citaat van: Acido op woensdag 23 mei 2007, 16:14:55
Bergrijp ik het nou goed dat het rechte spoor van het wissel (2271) dus ook 3.5 mm te kort is?

Die 3.5 mm slaat op de situatie dat Marklin de boog in 2275 wel juist had uitgevoerd. Dan wordt automatisch het rechte stuk langer. Wil je dan het geheel kloppend hebben, dan moet je natuurlijk ook de overige slanke wissels en de kruising aanpassen.

Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Voor mij is het nieuw..
Nooit vernomen dat K-railgebruikers hier problemen mee hebben.
Ik neem aan dat het om een niet gemodificeerde engels wissel gaat?

Even wat gestruind.
Marklin geeft zelf een oplossing voor een wisselstraat waarin de slanke engelse wissel is opgenomen.
Bij een wisselstraat ontkom je niet aan compensatiestukjes maar dat is om de lengte van het rechte spoor weer op 4 x 180 mm. te krijgen.

Zie deze pdf-link pagina 7
http://www.maerklin.de/produkte/pdfs/kgleis_20050512.pdf

In catalogi en railplanboeken staan andere voorbeelden uitgewerkt.
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Citaat van: Baanloos op donderdag 24 mei 2007, 08:16:56
Voor mij is het nieuw..
Nooit vernomen dat K-railgebruikers hier problemen mee hebben.
Ik neem aan dat het om een niet gemodificeerde engels wissel gaat?

Het gaat hier om het standaard af-fabriek engels wissel.
Behalve dat ik ooit dit probleem op de toenmalige MML (Marklin Mailing List) heb beschreven, heb ik ook nog nooit iemand er over gehoord.

In de praktijk ben ik dit dus tegengekomen en wanneer je een engels en een gewoon wissel op elkaar legt, zie je de verschillen.
Daarom heb ik dit ooit berekend en de formules, die ik hier beschreven heb, tonen de verschillen of beter fouten in de geometrie aan.

Tja, als ik de praktijk via de formules kan staven (of andersom) dan is dit een extra bevestiging.
Dan kan ik natuurlijk ook nog een fout in de formules hebben gemaakt en daarom heb ik voor de zekerheid de formules ook op andere (engels) wissels in het Marklin programma toegepast. Resultaat: de geometrie van die (engels) wissels klopt, oftewel de geometrie is in deze formules uit te drukken.

Citaat van: Baanloos
Marklin geeft zelf een oplossing voor een wisselstraat waarin de slanke engelse wissel is opgenomen.
Bij een wisselstraat ontkom je niet aan compensatiestukjes maar dat is om de lengte van het rechte spoor weer op 4 x 180 mm. te krijgen.

Er is niets mis met het gebruik van compensatiestukjes. Ik mis alleen de compensatie voor het engel wissel.  :) :(
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Eric-Paul,
Als ik je redenering dan volg is een dergelijke wisselstraat volgens het voorbeeld in de link niet zonder eigen aanpassingen, vijlen dus, te maken want volgens jouw metingen heeft het engels wissel een ander hoek dan de gewone slanke wissel.
Of zie ik dit verkeerd?
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
meschien hebben ze in hongarije een fout gemaakt daar laat marklin de k rails maaken.

mij is het echter ook opgevallen dat ik sommige lange wissels combenaties niet aanelkaar krijg.

groetjes van bas de module bouwer
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
@Bas,
Nou, dan moet dat foutje al heeeeel lang zo zijn, want ik heb ook de 2275 hier thuis en die is toch al minstens een jaartje of 20 oud en is inderdaad ook kleiner dan de bijbehorende 2271* wissels.

De constatering van Eric-Paul is dus niet nieuw, en klopt m.i. 100%.
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Citaat van: Baanloos op donderdag 24 mei 2007, 18:56:48
Eric-Paul,
Als ik je redenering dan volg is een dergelijke wisselstraat volgens het voorbeeld in de link niet zonder eigen aanpassingen, vijlen dus, te maken want volgens jouw metingen heeft het engels wissel een ander hoek dan de gewone slanke wissel.
Of zie ik dit verkeerd?

De hoek tussen de rechte rails van engels wissel 2275 is hetzelfde als die van wissel 2271. Echter de hoek van de boog is kleiner waardoor het verschil ontstaat.

Houd er rekening mee dat bij kleiner maken van de booghoek voor wissel 2271 (het vijlen) de afstand tussen de sporen kleiner wordt.

De formule voor de afstand d tussen twee sporen bij gebruik van twee gelijke wissels is:
     d = 2r(1-cosa)

Bij de 2271 is de afstand tussen beide sporen 57 mm, na het bijwerken tot een hoek van 14.21o is de afstand 55 mm.
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Eigenlijk onbegrijpelijk dat Marklin dit niet goed voor elkaar heeft gekregen.

Verder vraag ik me dan meteen af of dit niet DE reden waarom er nog geen slanke engelsman is van de C-rail. Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Niet netjes van Märklin!!
Dat men dat zelf niet inziet en dit verbetert.
Zo zijn er meer dingen maar deze hebben niet met Slanke K-wissels te maken dus laat ik het hier maar rusten
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Citaat van: Chimeara op vrijdag 25 mei 2007, 08:19:06
Verder vraag ik me dan meteen af of dit niet DE reden waarom er nog geen slanke engelsman is van de C-rail. Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?

Volgens mijn berekeningen zou een slanke engelsman in C-rails geen probleem zijn.
De geometrie ervan klopt, dus waarom het zolang duurt weet ik niet.

Of zou Marklin het probleem met het slanke K engels wissel al lang weten en denken dat het dan bij C-rail ook niet zou lukken?

Misschien moet ik de formules maar eens opsturen  :D
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Het kan natuurlijk zijn dat er in de slanke versie van de engelsman problemen zijn met de benodigde plaats/ ruimte voor bewegende onderdelen. Neem je de benodigde ruimte klopt de geometrie niet meer. Neem je die ruimte niet krijg je het niet goed werkend.

Ik snap anders niet waarom Marklin enige consessie heeft gedaan aan hun toch wel uitgekiende geometrie.

Een andere reden zou ik niet kunnen bedenken.
Maar ik blijf het raar vinden dat de engelsman nog niet uit is in C-rail.
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Citaat van: Eric-Paul op woensdag 23 mei 2007, 16:00:37
Het probleem


Eric-Paul,

Heb je die engelse wissel iets te heet gewassen.  :mrgreen:

Als je kijkt naar het rechte deel van beide wissels, zie je dat beide even lang zijn.
Dit maakt dat de boog van de engelse iets korter is en dus kleinere radius heeft.
Zou je boog kloppend maken dan wordt het rechte deel weer te lang.

Bij de M-rail moest je ook altijd met die hele kleine (1/2 of 1cm) passtukjes werken als je een engelse wissel gebruikte.
Als je na een 2272 wissel direct een tegenboog  2274 inzet heb je, geloof ik, ook weer andere passtukjes nodig om weer op "hele" 2200 uit te komen.

Marklin heeft bij de C-rail geometrie ontwikkeling direct rekening met slanke wissels en bij de K-rail zijn de slanke wissels later geïntroduceerd en moest dit verschil met allerlei (dure) passtukje worden opgelost oa de 2209 en de 2293.
De 2209 en de 2293 zijn volgens mij ook met de slanke wissel geïntroduceerd.

bij de 2262/2263 zijn de rechte delen ook weer korter dan een 2200 en moeten hier ook weer allerlei passtukjes bij komen 2207, 2204 en 2208.

Houdt ook rekening met het feit dat de slanke wissels een andere hart op hart afstand (57mm) hebben dan de gewone wissel (64,6mm).
Als je dus een slank wissel in een 64.6mm hoh geometrie inzet dan kom je een stukje tekort.

Gr Ad
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Beste Ad,

Citaat van: Kappa op donderdag 31 mei 2007, 05:56:15
Heb je die engelse wissel iets te heet gewassen.  :mrgreen:
Geen Dreft gebruikt hè  :)

Citeer
Als je kijkt naar het rechte deel van beide wissels, zie je dat beide even lang zijn.
Dit maakt dat de boog van de engelse iets korter is en dus kleinere radius heeft.
Zou je boog kloppend maken dan wordt het rechte deel weer te lang.
Inderdaad wordt dan het rechte deel langer, namelijk 228.5 mm in plaats van 225 mm. Marklin had dus voor het slanke wissel 2271 de rechte deze lengte moeten geven, dan had alles geklopt bij een wisselboog/hoek van 14o26'.

Citeer
Bij de M-rail moest je ook altijd met die hele kleine (1/2 of 1cm) passtukjes werken als je een engelse wissel gebruikte.
Zoals je in mijn uitleg (allereerste bericht) hebt kunnen lezen, klopt de geometrie wel voor C-Rails en de gewone (dikke :lol:) K-wissels.
M-rails heb ik hierbij niet meegenomen, maar wanneer je de formules loslaat op M-wissel 5202 (wisselboog 24o17' = 24.28o) en engels wissel 5207, dan kom je tot de conclusie dat de wisselboog van 5207 maar 23.25o is.

Verder is volgens de formules de lengte van de wisselboog in 5202 185.38 mm en de lengte van de wisselboog in 5207 177.49 mm. Een verschil van 7.89 mm (afgerond 8 mm)!
     Hierbij dus hetzelfde probleem als beschreven voor het slanke engelse K-wissel!
Vandaar de extra passtukjes, door Marklin omschreven als compensatierails 5208 en laat de lengte van het compensatiestukje 5208 nou net 8 mm zijn 8).

Citeer
Als je na een 2272 wissel direct een tegenboog  2274 inzet heb je, geloof ik, ook weer andere passtukjes nodig om weer op "hele" 2200 uit te komen.
Dit is een ander onderdeel van de geometrie en heeft niets te maken met het verkeerde ontwerp van de slanke wissels.
Het kernpunt is dat Marklin van verkeerde berekeningen is uitgegaan, waardoor een wisselstraat met een combinatie van gewonen en engelse wissels hiaten oplevert.
Had Marklin de rechte rail van wissel 2271 een lengte van 228.5 mm gegeven, dan hadden we dit draadje niet hoeven opzetten.

Citeer
Marklin heeft bij de C-rail geometrie ontwikkeling direct rekening met slanke wissels en bij de K-rail zijn de slanke wissels later geïntroduceerd en moest dit verschil met allerlei (dure) passtukje worden opgelost oa de 2209 en de 2293.
Bij C rails is het inderdaad uitgekiender, maar ook daar hebben ze kortere stukje en wel twee lange rechten waarin compensatie is opgenomen.

Citeer
Houdt ook rekening met het feit dat de slanke wissels een andere hart op hart afstand (57mm) hebben dan de gewone wissel (64,6mm).
Als je dus een slank wissel in een 64.6mm hoh geometrie inzet dan kom je een stukje tekort.
Natuurlijk heb je wat extras nodig wanneer je parallel sporen op een afstand van 64.6 mm liggen. Ik ga hier echter uit van een traject waar de parallelafstand 57 mm is en het gebruik van alleen slanke wissels. Dan zouden passtukjes niet nodig hoeven zijn.
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Hoi Eric-Paul,

Ik heb effe een copietje uit een oude catalogus gecopiërd.
Ik kan het zelf niet testen, want ik heb geen 2275.



Volgens Marklin moet je telkens weer op een veelvoud van een 2200 lengte uitkomen.
Ik heb dit wel even in Wintrack getest en dit geldt alleen voor de figuur linksonder.
Alleen daar is dan ook een referentie spoor van 2200en gezet.

Tevens als ik in de figuur linksonder de 2274 vervang door een 2275, kom ik lengte tekort (in Wintrack), dus wat jij zei klopt en Wintrack houdt wel hier rekening mee.

En bij de figuur rechtsonder kom ik niet meer op een veelvoud van 2200 uit. :(

Ik zou zeggen download even de demo van Wintrack en dan kun je veel sneller en makkeleijker bepalen welke passtukjes je nodig hebt, maar het blijft puzzelen.
Maar ik moet zeggen, het wordt er niet eenvoudiger op, met die slanke wissels. :?

Gr Ad
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Bedankt Ad, maar ik heb geen probleem met het bepalen van passtukjes, zeker niet omdat ik veel gebruik van flexibele rails (2205) maak. Ik ben dus gewend met het inkorten e.d. van rails en zo maak ik ook korte railstaafjes om de hiaten bij het gebruik van 2275 op te vangen.

:arrow: Dit draadje is opgestart om de foute geometrie aan te geven en de gevolgen ervan bij het plannen van een layout.

Citaat van: Kappa op donderdag 31 mei 2007, 23:57:16
Tevens als ik in de figuur linksonder de 2274 vervang door een 2275, kom ik lengte tekort (in Wintrack), dus wat jij zei klopt en Wintrack houdt wel hier rekening mee.

En bij de figuur rechtsonder kom ik niet meer op een veelvoud van 2200 uit. :(
Wanneer je zelf niet in de rails gaat zagen, dan is dit natuurlijk vervelend.

:!: Let op: de afstand tussen de paralelle sporen is bij gebruik van de 2275 niet zoals afgebeeld in dit overzicht.
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Citaat van: Eric-Paul op woensdag 23 mei 2007, 16:00:37
Het probleem
Bij het leggen van een wisselstraat met daarin een combinatie van slanke wissels en slanke engels wissels, kom je rails tekort!

Wat zeg je nou? Jawel, wanneer je bijvoorbeeld twee parallelle sporen met elkaar verbindt via een wissel (2271, 2272, 2273) en een engels wissel (2275), moet de trein een sprongetje maken om verder te kunnen.
In de volgende foto kun je in de rode en lichtblauwe cirkels duidelijk de verschillen zien met betrekking tot de lengte van de boog.



Het blijkt dat de booghoek van wissel 2271 inderdaad 14o26? (14.43o) is, maar dat de booghoek van engels wissel 2275 slechts 14.21o (iets meer dan 14o12?) is. Hiermee is de lengte van de boog (v = 223.8 mm) bij het engels wissel dan ook kleiner dan de boog bij wissel 2271 (v = 227.3 mm)

Betekent dus dat je lengte tekort komt, hetgeen zeer vervelend is.

Formules en berekening
In de formules hanteer ik de volgende variabelen:
  r = de boogstraal
  l = de lengte van de rechte rail
  a = de hoek van het boogsegment c.q. de hoek tussen de rechte rails in de wissel
  v = de lengte van de boog

In het volgende plaatje heb ik de situatie geschetst met daarbij de verschillende variabelen.



De relatie tussen de verschillende variabelen is in 2 formules uit te drukken. Omdat gezien het probleem de booghoek en de booglengte van belang zijn en de lengte van het rechte stuk vast staan, kom ik tot de volgende notaties:
tan (a/2) = l/(2r) en daarmee is a = 2 tan-1(l /(2r)).
De lengte van de boog is een deel van de omtrek: v = 2p r a /360


Hoe had het kloppend kunnen zijn?
Wanneer wel de juiste booghoek voor de 2275 zou zijn gebruikt, dan komt de lengte van het rechte stuk op 228.5 mm. Dit had dan dus ook voor wissel 2271 (2272, 2273 etc) ook het geval moeten zijn.

Andere wissels
Voor de niet slanke wissels 2262 etc. en bijbehorend engels wissel 2260 blijkt de berekening wel uit te komen.
Ook bij de C-rails gaan de berekeningen goed, zelfs voor de slanke C-wissels levert de berekening een engels wissel (zou die er ooit komen?) op waarvan de afmetingen kloppen.

Oplossing?
Gewoon mee leren leven of korte stukjes railstaaf (bijvoorbeeld over van een flexibele rail) afslijpen en daar toevoegen waar nodig.

moeilijk moeilijk moeilijk, de eerste gedachte bij mij is dat men bij een wissel er van uit gaat 1 rechte en 1 gebogen rails, en bij een engelse wissel 2 kruizende rechte rails, vandaar het lengte verschil, verder bereken heeft weinig zin het zij nu eenmaal zo
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Papier is geduldig!!
Daarmee wil ik zeggen dat ondanks alle berekeningen en tekeningen er niemand ervaring heeft men "een wisselstraat in de praktijk"
Dus laat vooral degenen die ze in gebruik hebben zich melden!!
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Citaat van: Baanloos op vrijdag 01 juni 2007, 08:29:52
Papier is geduldig!!
Daarmee wil ik zeggen dat ondanks alle berekeningen en tekeningen er niemand ervaring heeft men "een wisselstraat in de praktijk"
Dus laat vooral degenen die ze in gebruik hebben zich melden!!
Citaat van: Eric-Paul op donderdag 24 mei 2007, 08:49:26
Behalve dat ik ooit dit probleem op de toenmalige MML (Marklin Mailing List) heb beschreven, heb ik ook nog nooit iemand er over gehoord.

In de praktijk ben ik dit dus tegengekomen en wanneer je een engels en een gewoon wissel op elkaar legt, zie je de verschillen.
Daarom heb ik dit ooit berekend en de formules, die ik hier beschreven heb, tonen de verschillen of beter fouten in de geometrie aan.
Mee eens, voorlopig ben ik blijkbaar de enige die hiermee in de praktijk te maken heb.
Zijn slanke wisselstraten dan zo schaars onder de Marklin rijders?
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Citaat van: Baanloos op donderdag 24 mei 2007, 08:16:56
K-rail [..] wisselstraat [..] slanke engelse wissel
Zie deze pdf-link pagina 7: http://www.maerklin.de/produkte/pdfs/kgleis_20050512.pdf

Dit document is helaas niet meer beschikbaar, weet iemand misschien een werkende link?
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Daarvoor bestaat gelukkig de Wayback Machine, daar worden op ongeregelde frequentie kopieën opgeslagen van allerlei webpagina's en dergelijke:

https://web.archive.org/web/20070710154805/https://www.maerklin.de/produkte/pdfs/kgleis_20050512.pdf
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
De geometrie van M slanke wissels moet je wel uitvoeren zoals M dat ook voorschrijft in voorbeelden anders kom je idd raillengte te kort. Kijk maar eens goed naar het voorbeeld in de bijlage wat ik gemaakt heb. Het komt hier op neer: je MOET gewoonweg tussenstukjes 2293 - rail 2209 en TEGEN-boog 2274 alleen ook echt als tegenboog gebruiken en voor niets anders.
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Vanuit Märklin's zicht en aanwijzingen zou je plaatje kloppen, echter de berekeningen en de praktijk wijzen uit dat de boog van de 2275 niet gelijk aan de 2274 is.

De 2275 heeft namelijk een kleinere boogstraal (14o12' of 14.21o) dan in de catalogus aangegeven (14o26' of 14.43o) en zoals ook de bogen van de 2271, 2272, 2273 of 2274 daadwerkelijk zijn.

Daarmee is ook de lengte van de boog van de 2275 (afgerond 223,8 mm) kleiner dan die van de 2271, 2272, 2273, 2274 (afgerond 227,3 mm) en zal een parallelspoor op minder dan 57 mm komen te liggen, zoals in jouw plaatje voor de onderste sporen.
Leg je de rails zoals in jouw plaatje, dan hebben de bovenste twee parallelsporen wel een afstand van 57 mm, maar ontstaat (zonder te wrikken enschuiven) een gat tussen de 2273 en 2275.


Foto verschil booglengte, zie ook beschrijving in startbericht

Zelfde probleem als bij M-rails engelse wissel 5207 waarvoor passtukjes van 8 mm bestaan om het gat op te vullen.

Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Wat Eric-Paul zegt, klopt. U kunt het namelijk heel goed duidelijk maken in Anyrail door de hartafstand te gebruiken. Ik heb het plaatje even nagebouwd in Anyrail en ik zie dan, dat alle verbindingen gemaakt worden. Maar zoem ik dan in op de verbinding tussen de 2275 en 2273 (door Eric-Paul rood omcirkeld), en maak ik de verbinding los, dan zie ik de bijgevoegde afbeelding. Dan kan men zien, dat het zwarte en groene eindpunt niet in lijn staan.
Anyrail geeft de verbinding wel, omdat de kleinste in te voeren tolerantie 1 is en dit valt hierbinnen.

Door dit soort zaken wordt ik steeds enthousiaster over Anyrail. (PS: Geen aandelenbezitter  O:-D)
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
OK...ben het er helemaal mee eens dat dit binnen de tolerantie valt van 1. Maar ik heb op deze manier toch echt geen passtukjes van 3,5mm nodig waarover ook gesproken werd om e.e.a. op te gaan vullen.
Ik werk hiermee en dat gaat echt hartstikke goed hoor. Wat je ermee doet moet je uiteraard zelf weten. Ik vind het verder helemaal niet spannend om te weten of die boog vd wissel net zo lang is als de 2274 tegenboog, als het in de praktijk maar klopt, en dat doet het gewoon.
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
en hierbij een foto hoe het er in praktijk uitziet. Perfect op elkaar aangesloten hoor.

Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Dit probleem heeft Roco bij zijn DKW's opgelost door het lengteverschil als vulstukje los mee te leveren. Heb je het nodig gebruik je het, anders niet.
Fleischmann heeft (had) dit opgelost door twee verschillende DKW's aan te bieden, links en rechts. Hierbij is het kruisende spoor langer dan het rechte spoor.

Märklinisten moet dat op een andere (duurdere?) manier oplossen of sjoemelen. Want leg je deze wissels zoals het behoort dan past het inderdaad niet.
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
allemaal mooi maar wat is het nut van zulks een wisselstraat   :D ?
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Dat word je heel snel duidelijk als je bijvoorbeeld een redelijk complex rangeerterrein met slanke wissel wilt opbouwen......
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
de rechtse 2275 zal in werkelijkheid nooit gelegd worden maar vervangen door een gewone wissel.Alle rijwegen zijn dan hetzelfde als met die kruising.
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Ja, dat klopt. Het was alleen bedoeld om te laten zien dat parallelsporen met dubbele kruiswissels en normale wissels en boog 2274 prima te leggen zijn in de praktijk. En ik heb idd een heel rangeerterrijn met slanke wissels ontworpen in Anyrail dus schrok een beetje van de mededeling dat ik 3,5mm tekort zou komen. Dat is dus helemaal niet zo als je het maar goed toepast.
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Citaat van: Adjebelle op zaterdag 21 maart 2020, 11:06:35
Dat word je heel snel duidelijk als je bijvoorbeeld een redelijk complex rangeerterrein met slanke wissel wilt opbouwen......
Ik denk dat je van/in de praktijk zult schrikken van de fouten in de geometrie.
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
 @citaat

Dat valt nog te bezien. Zoals ik het nu zie klopt het als een zwerende vinger hoor maar je moet het wel doen zoals voorgeschreven en zoals ik in Anyrail heb laten zien en de foto van het voorbeeld.
Gaat gewoon perfect!
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
 @citaat En zo is het!
En bovendien: Lang leve flexrail, slijptol en soldeerbout. Met een beetje volharding en toewijding krijg je alles keurig passend, hoor.
Groet,

Peter
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan
Citaat van: Adjebelle op zaterdag 21 maart 2020, 16:18:38
maar je moet het wel doen zoals voorgeschreven
Sinds MadMenno's zaagfestijn heb ik er 4 (2275). Met een kruising, 2259.
Ze wachten met verwerking tot ik op niveau 3 ben aangeland.