Het probleemBij het leggen van een wisselstraat met daarin een combinatie van slanke wissels en slanke engels wissels, kom je rails tekort!
Wat zeg je nou? Jawel, wanneer je bijvoorbeeld twee parallelle sporen met elkaar verbindt via een wissel (2271, 2272, 2273) en een engels wissel (2275), moet de trein een sprongetje maken om verder te kunnen.
In de volgende foto kun je in de rode en lichtblauwe cirkels duidelijk de verschillen zien met betrekking tot de lengte van de boog.
Het blijkt dat de booghoek van wissel 2271 inderdaad 14
o26' (14.43
o) is, maar dat de booghoek van engels wissel 2275 slechts 14.21
o (iets meer dan 14
o12') is. Hiermee is de lengte van de boog (
v = 223.8 mm) bij het engels wissel dan ook kleiner dan de boog bij wissel 2271 (
v = 227.3 mm)
Betekent dus dat je lengte tekort komt, hetgeen zeer vervelend is.
Formules en berekeningIn de formules hanteer ik de volgende variabelen:
r = de boogstraal
l = de lengte van de rechte rail
a = de hoek van het boogsegment c.q. de hoek tussen de rechte rails in de wissel
v = de lengte van de boog
In het volgende plaatje heb ik de situatie geschetst met daarbij de verschillende variabelen.
De relatie tussen de verschillende variabelen is in 2 formules uit te drukken. Omdat gezien het probleem de booghoek en de booglengte van belang zijn en de lengte van het rechte stuk vast staan, kom ik tot de volgende notaties:
tan (
a/2) =
l/(2
r) en daarmee is
a = 2 tan
-1(
l /(2
r)).
De lengte van de boog is een deel van de omtrek:
v = 2
p r a /360
Hoe had het kloppend kunnen zijn?Wanneer wel de juiste booghoek voor de 2275 zou zijn gebruikt, dan komt de lengte van het rechte stuk op 228.5 mm. Dit had dan dus ook voor wissel 2271 (2272, 2273 etc) ook het geval moeten zijn.
Andere wisselsVoor de niet slanke wissels 2262 etc. en bijbehorend engels wissel 2260 blijkt de berekening wel uit te komen.
Ook bij de C-rails gaan de berekeningen goed, zelfs voor de slanke C-wissels levert de berekening een engels wissel (zou die er ooit komen?) op waarvan de afmetingen kloppen.
Oplossing?Gewoon mee leren leven of korte stukjes railstaaf (bijvoorbeeld over van een flexibele rail) afslijpen en daar toevoegen waar nodig.
2014-07-02: Plaatjes hersteld (homepage geneuzel planet vs KPN)2018-04-03: link gerepareerd2020-03-21: quotes ' in hoekaanduidingen gerepareerd