Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Back to the 80's and 90's

Gestart door kippenlijntje zondag 06 januari 2008, 16:15:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

offline
Re: back to the 90's
Prachtige foto 's... Je spreek trouwens van een onderscheid tussen verbouwde en niet verbouwde reeks 22 ers, was hier dan een zichtbaar verschil in?
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Artologic op woensdag 13 februari 2008, 10:15:30
Prachtige foto 's... Je spreek trouwens van een onderscheid tussen verbouwde en niet verbouwde reeks 22 ers, was hier dan een zichtbaar verschil in?

De bron waar ik dit gegeven vandaan heb zegt hierover:

CiteerHet type 122 werd gebruikt om reizigerstreinen te slepen tot in Roosendaal en vanaf de Nederlandse grens met beperkt vermogen. De treinlast werd beperkt en goederentreinen mochten niet gesleept worden. Testen op het NS net wezen uit dat er  problemen zouden kunnen ontstaan tengevolge van  een te grote opwarming van de tractiemotoren  omdat de ventilatoren en hulptoestellen slechts op halve kracht werkten. De NMBS besliste om 10 locomotieven aan te passen die geschikt waren om op 1500V te kunnen rijden. Toch vermelden dat ze niet omgebouwd werden als meerstroomloc.

De ventilatoren werden geschikt gemaakt om op 1500V te werken en in België werden ze dan in serie geschakeld. Ook de generator en de motor van de compressor werden aangepast. Deze verbouwing werd uitgevoerd in mei 1957 door de CW Mechelen. De 10 locs waren de 122.041 tot en met de 122.050.

Ze werden respectievelijk vernummerd in 122.201 tot en met 122.210. Reeds vrij vlug bleek dat 10 stuks te weinig waren en er werden nog 2 bijkomende machines omgebouwd n.l. de 122.039 werd  vernummerd in 122.212 (03/1958) en de 122.040 werd vernummerd in 122.211. (09/1957) Uitwendig waren ze enkel te herkennen aan hun derde koplamp op het dak.

(...)

Door de alsmaar stijgende trafiek van en naar Nederland, zowel in reizigers - als goederenverkeer, kwamen hoe langer hoe meer niet verbouwde machines van het type 122 naar Roosendaal. Deze niet verbouwde locs vertoonden geen problemen op het NS net en men besliste om de 12 verbouwde locs terug naar hun originele toestand om te bouwen met behoud van hun nummer, en derde koplamp. Vanaf 1960 kwamen ze terug in de reeks van de 122.0 en werd er geen onderscheid meer gemaakt in het gebruik van deze locs.

Vanaf 01/01/1971 werd al het tractiematerieel vernummerd. Het type 122.0 en 122.2 werden de reeks 22. Er werd geen onderscheid meer gemaakt en werden in gesloten volgorde genummerd van 2201 tot en met 2250.

Martijn
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Martijn,

Weer een erg mooi foto verslag zeg!
En dank je over de Bensdorp informatie!
Erg jammer dat daar niks meer gedaan wordt.
Ik had graag wat foto's anders willen maken van een mooie bensdorp trein bijvoorbeeld!
Nogmaals bedankt voor het plaatsen ik heb weer heerlijk kunnen genieten!

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2008

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Hans Biere op maandag 21 januari 2008, 22:57:45
Hallo Fans van de jaren 80 & 90,

Dit keer even iets anders. Ik neem je graag mee naar een Koninginnedag in de jaren 80. De NVBS organiseerde toen een "Afscheidrit van de 1505-Ariadne" door Westelijk Nederland over trajecten waar de 1500 normaal gesproken nooit kwam. Dit was, voorzover ik mij het nog kan herinneren, de route:

Den Haag CS-Utrecht CS-Loenersloot Aansluiting-Vinkeveen-Mijdrecht-Vinkeveen-Loenersloot Aansluiting-Duivendrecht Aansluiting-Amsterdam Watergraafsmeer-Amsterdam CS-Amsterdam Sloterdijk Hoog-Westelijketak (nog niet in dienst, wel gereed voor proefritten en instructie)-Schiphol-Leiden-Den Haag CS.

Ga je mee?




Om ons volgende doel te bereiken moesten we wel "even" de Rijksweg A2, Amsterdam-Utrecht, kruisen. Ook de Porschegroep uit Driebergen was van de partij om deze oversteek veilig te laten verlopen.

Zie je wel, ik heb ooit als kind in de file op de a2 gestaan omdat d'r een trein over moest steken. M'n familie kan het zich niet herinneren, maar ik stond met m'n opa bijna vooraan en had prachtig zicht op een werktrein (sik als ik me goed herinner)
Hele toffe foto
Re: back to the 90's
edwin1974
gast

Re: back to the 90's
Mooie foto met die oude politie Porsche  :D :D.

groetjes edwin
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

offline
Re: back to the 90's
Hey dank je Martijn.

Typisch iets voor de nmbs: Aanpassen en ze dan terug schroeven, alsof ze er problemen mee hadden als ze het zo hadden gedaan... Matriaal verandert door de jaren, maar beleid niet hahaha. Snappen wie het snappen kan

Mvg Kristof
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Ik had er nog een paar... :-D

Komen ze:


2424 + 2470 staan te wachten tot ze naar Crailoo mogen, terwijl de 1139 (daar is-ie weer) passeert met een staalproductentrein. Naarden-Bussum, 8-8-1988 (!).


De drieproductentrein nog een keer in beeld. De 1640 met daarschter het eerste deel: onderlossers met deksels die van oorsprong donkerbruin zijn, maar deze verf zit verstopt onder een dikke laag kalk. Naarden, 10-8-1988.


Dan in het midden de bollenwagens en daarachter het derde deel met overduidelijk open onderlossers (grijs), zonder opschrift of met het opschrift "Kalksteen". Naarden, 10-8-1988.


In begin van de avond kwamen er twee VAM treinen langs richting Amersfoort. Een korte van een wagen of acht, ik meen uit Haarlem, welke te Amersfoort werd gecombineerd met de ongeveer 20 wagens tellende Crailoose VAM. De eloc uit Haarlem trok het hele zaakje dan naar Wijster, de diesellocs bleven achter in Amersfoort. Daarnaast reed er nog een lange VAM trein, direct door naar Wijster. Dit is die lange VAM (31 wagens) getrokken door de 1656, Naarden, 10-8-1988.


De 2470 steekt samen met de 2466 de Bussumse Kerkstraat over, maar wel aan de verkeerde kant van de overwegboom! De overweg moest wel (handmatig) gesloten worden bij het bedienen van Bensdorp, maar de spooraansluiting liep dus buiten de AHOB om, hetgeen dit aardige plaatje oplevert. Bussum, 15-8-1988.


DB ETA 515 626-0 verlaat Maastricht met het karakteristieke seinhuis op de achtergrond, 16-8-1988.


Slechts enkele van de grijze kalk-onderlossers waren getooid met het woord "Kalk", in koeienletters in vergelijking met het opschrift "Kalksteen" op andere wagens. Het was een bijzonderheid als je er eentje fotografeerbaar tegenkwam, vandaar deze dia-met-telelens. Maastricht, 16-8-1988.


Zoals gezegd waren 1100-en voor werkelijk alle soorten treinen te vinden zolang deze niet te zwaar voor ze waren. Hier de 1124 met de Nord-West Express (als ik me niet vergis), bijna aan het einde van de reis op nog 22 km van Amsterdam. Naarden-Bussum, 18-8-1988.


Dit was de allereerste keer dat er een 6400 te zien was te Naarden-Bussum! De 6402 Marinus is op bezoek voor profielmeetritten op spoor 2. Of het door deze metingen kwam weet ik niet, maar later is aan deze zijde van de kap het windscherm helemaal verwijderd. Aan de andere zijde (spoor 3) zit het er nog, het is zelfs helemaal vernieuwd toen enkele jaren geleden de kap gerenoveerd werd. Naarden-Bussum, 18-8-1988.


"Paaltjesloc" 1111 met een standaardsetje bestaande uit een RD Plan E en vijf DB rijtuigen op weg naar Amsterdam. Naarden-Bussum, 19-8-1988.


Hondekoppen 360 en 1768 met op de achtergrond de loopbrug, Boxtel, 26-8-1988.


Loc 1624 met de 1124 + 2223 + 2334 in opzending met een gemengde goederentrein, Boxtel, 26-8-1988.


En jahoor: werderom verrast door de plotseling opduikende Kameel :-P Boxtel, 26-8-1988.


Daarmee is deze serie van diascans op. Het waren er een kleine 100, waarvan ongeveer de helft in het België 1988 topic is beland.

En oh ja: ik kwam erachter dat ik deze vergeten ben te posten:


De laatste actieve 500, de 525, staat te wachten tot zijn VAM-wagentjes gevuld zijn. Van een rode koppelstang is al heel lang geen sprake meer... De VAM, en dan met name het klaarzetten van de complete beladen trein van rond de 20 wagens, was de enige reden waarom er een Bakkie aanwezig moest zijn op Crailoo. En volgens mij is dat nog steeds zo: op dit moment is de 647 als eenzaam overblijfsel van de serie 600 actief op de voormalige stapelplaats... al wordt hij ook voor andere rangeerwerkzaamheden gebruikt. Crailoo, 11-12-1987.


Ik ben nu dus door mijn scannetjes heen, ik zal een nieuwe serie moeten laten maken. Of ik dat ga doen hangt uiteraard af van de belangstelling, maar ook van of er nog andere mensen kans zien hier iets te posten. Het kan ook nog zijn dat ik nog een special (zoals België 1988) ga maken, NS 150 of zo... eens even kijken wat ik nog heb ;-)

Martijn
Re: back to the 90's
Gerard
gast

Re: back to the 90's
Martijn, een hele mooie serie weer. Bedankt voor het posten, ik heb er weer van genoten. De foto van de 1656 voor de VAM-trein was nieuw voor me: deze combi had ik nooit eerder gezien.
Van de 1111 die jij de "paaltjesloc" noemt kan ik nog iets anders vertellen. Deze loc heeft een keer een aanrijding gehad en kwam daarbij in een sloot terecht. Een andere bijnaam voor deze loc luidde sindsdien "Alle eentjes zwemmen in het water".
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

offline
Re: back to the 90's
Keep up the good work, altijd leuke fotos!
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: back to the 90's
acido
graag meer foto's hoor ik was te jong toen om het zelf te maken en als ik dan zie wat een mooie loc's ze hadden
vind ik het echt leuk om te zien
ga zo door
bedankt
groet robert
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Gerard op zaterdag 01 maart 2008, 01:19:36
Martijn, een hele mooie serie weer. Bedankt voor het posten, ik heb er weer van genoten. De foto van de 1656 voor de VAM-trein was nieuw voor me: deze combi had ik nooit eerder gezien.
Deze trein werd meestal door een 1600 gereden, hoewel ik ook wel andere loctypes ervoor heb gezien. Omdat de trein reed op een tijdstip dat ik doorgaans al weer naar huis was en/of het inmiddels te donker was, heb ik er helaas maar weinig foto's van. Neemt niet weg dat het een leuke combinatie is voor op de modelbaan!

Citaat van: Gerard op zaterdag 01 maart 2008, 01:19:36
Van de 1111 die jij de "paaltjesloc" noemt kan ik nog iets anders vertellen. Deze loc heeft een keer een aanrijding gehad en kwam daarbij in een sloot terecht. Een andere bijnaam voor deze loc luidde sindsdien "Alle eentjes zwemmen in het water".
:lol: die kende ik nog niet :-)
Het was een vriend van mij die het ding "paaltjesloc" noemde want op de middelbare school waar wij toen op zaten was een "paal" het cijfer 1 voor een proefwerk of een overhoring... vandaar "paaltjesloc" ;-)
Re: back to the 90's
Gerard
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: Acido op zaterdag 01 maart 2008, 10:49:20
Deze trein werd meestal door een 1600 gereden, hoewel ik ook wel andere loctypes ervoor heb gezien. Omdat de trein reed op een tijdstip dat ik dorgaans al weer naar huis was en/of het inmiddels te donker was, heb ik er helaas maar weinig foto's van. Neemt niet weg dat het een leuke combinatie voor op de modelbaan!
Ik heb 1000'en, 1200'en, 2200'en en 2400'en voor VAM-treinen zien staan, zowel in het echt als op foto. Nooit een 1600, dus daarom is deze combi nieuw voor me.

De 1100-serie werd ook wel "meisjes voor dag en nacht" genoemd: overdag reden ze over het algemeen passagierstreinen, 's nachts kon je ze voor goederentreinen vinden.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Weer een hele mooie serie foto's en met alle verhalen en anecdotes erbij idere keer weer leerzaam en bijzonder leuk om te bekijken en te lezen!
En natuurlijk de reacties hier op en de leuke wetenswaardigheden zijn heel interessant om te lezen! 8)
Martijn, weer bedankt voor het plaasten van deze prachtige serie.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Martijn,

Super die foto's zeg!!!!
De staal/kalk treinen zijn ook erg gaaf zeg!
Ik heb nu sinds gister me tweede bollenwagen van me broer gekregen! :D
Deze is al lichtelijk vervuild en ziet er zo als op jouw foto's er ook uit. :D
Ga zeker zo door ik heb enorm genoten ervan!

Groetjes Antal
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Hallo,heren super fotografen.Ik heb 2 uur geleden dit dit draadje voor het eerst bekeken en nu is het half 7.Wat is dit adembenemend,hartlijk bedankt voor het plaatsen van de foto's en dat er vele mogen volgen.

groetjes Huib
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Zal ik dan nog maar een setje selecteren om in te scannen? ;-)
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!
Go Martijn go! :D :lol:

Groetjes Antal
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Acido op zaterdag 01 maart 2008, 18:33:50Zal ik dan nog maar een setje selecteren om in te scannen? ;-)
Zeg Martijn,

We gaan geen vragen stellen waar je het antwoord al op weet he :) :P :P ;).
Laat maar komennnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn 8).
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: back to the 90's
Ik zie hier weer mooie plaatjes!!!  8)
Re: back to the 90's
Het zijn gewoon geweldige platen om te zien Martijn. :D :D Zeker als je nu gaat kijken wat er allemaal veranderd is in de omgeving van veel stations ( Naarden-Bussum / Hilversum / Boxtel ).
Het smaakt zeker naar meer ............

Maarten


Re: back to the 90's
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Hallo Martijn,

In één woord:
Schitterend.

Ga zo door met plaatsen van dit soort foto's.

Groeten,
Richard
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Ik heb weer nieuwe voorraad, dus hier komt weer een setje :-D

Nog altijd op chronologische volgorde. We beginnen in Roosendaal...


Dit is de BPk van de 904, zo zwaar beschadigd bij een aanrijding (al weet ik even niet meer waarmee) dat de hele kop eraf gesneden moest worden om 'm vervoerbaar te maken. Het hulpdraaistel zit zelfs nog een stuk naar achteren gemonteerd ten opzichte van zijn normale positie. Hulpwerkplaats Roosendaal, 26-8-1988.


Een tweedeklasse rijtuig Plan E, de B 242, waarvan geen ruit meer heel is... Hulpwerkplaats Roosendaal, 26-8-1988.


In aanmerkelijk betere conditie verkeert dit fraaie rijtuig Plan K, nummertje 055. Hulpwerkplaats Roosendaal, 26-8-1988.


Dit rijtuig Plan N, de 016, is in gebruik als remrijtuig voor transporten van onberemd sloopmaterieel en heeft daartoe dichtgelaste ramen. Hulpwerkplaats Roosendaal, 26-8-1988.


Meer sloopmaterieel, maar nu in Amsterdam: Dit is de 354, in 1972 verkocht aan overslagbedrijf(?) Unicentre te Rotterdam, maar nu aan het eind van zijn loopbaan. Hollandia Schroot, Amsterdam Westhavens, 26-8-1988.


Loc 2249 met een buurtgoederentrein kruist een DE-III, Doetinchem, 29-8-1988.


Dieseltwee 167 aan het perron. Zowel de DE-II (Plan X) als de perronwand zijn voorzien van reclame, iets wat nu niet meer gedaan wordt. Arnhem, 29-8-1988.


De 1104 is er helemaal klaar voor en staat met zijn goederentreintje voor het dwergsein te wachten tot-ie weg mag. Nijmegen, 29-8-1988.


Time-out voor de 1137. Tilburg, 29-8-1988.


Dit is gaaf! Hondekoppen zijn ZWAAR en dan is het heerlijk om hangend uit het raam stampend en krijsend het station uit te denderen :-D Vanuit de 319, Roosendaal, 29-8-1988.


Wordt vervolgd...

Martijn :-)
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Martijn,

Ik heb enorm genoten weer van deze foto reeks!
Ik heb vorig jaar ook nog foto's gemaakt van een andere plan V stel gekust had met een class 66. :D
Die kleine goederen treinen hebben toch wel wat het ziet er gewoon mooi uit en lekker gevarierd in wagons. :D
Ga zo door zou ik zeggen super om dit weer te zien!

Groetjes Antal
Re: back to the 90's
Wederom mooie plaatjes!


Bas
Re: back to the 90's
Gerard
gast

Re: back to the 90's
Ik heb eerst even mijn toetsenbord moeten vervangen door een reserve-exemplaar. De vorige stond ineens weer vol met water :(.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Acido op donderdag 06 maart 2008, 19:51:58

Loc 2249 met een buurtgoederentrein kruist een DE-III, Doetinchem, 29-8-1988.

Martijn,

Op dit station kom ik nog regelmatig, nu rijden er alleen nog lint41 en buffels van Syntus. Heb je nog meer foto's van dit station ?

Groetjes,

Robbert
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
CiteerHeb je nog meer foto's van dit station ?

Doetinchem was nou niet echt één van mijn vaste fotografeerplekken... ;-)

Ik geloof niet dat ik daar vaker foto's heb gemaakt, ik heb alleen nog drie andere dia's die ik bij deze gelegenheid gemaakt heb. Die zitten alleen niet in deze scanronde...

Dus helaas :-(
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

offline
Re: back to the 90's
Top Foto 's!
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Hallo Martijn,

Het zijn weer een serie mooie foto's.

Groeten,
Richard
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: back to the 90's
hey acido
das weer een erg mooie serie foto's
vooral die uit doetinchem daar kwam ik erg vaak en nu kom ik er nog altijd wel eens langs met de auto
erg leuk om op een foto te zien
bedankt weer voor deze leuke serie foto's
groet robert
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
:-P Wat hebben jullie toch met Doetinchem? ;-) Ook jou moet ik teleurstellen, Robert... Ik kan voor Antal wel vast verklappen dat er een foto aankomt van een bijzondere trein in Lunteren :-D
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Weer genoten van deze prachtige serie foto's! (wordt bijna eentonig, maar niet heus! 8))
Eerst de (bijna) vergane glorie en daarna weer prachtig materieel!

Citaat van: Acido op vrijdag 07 maart 2008, 09:27:07
Ik kan voor Antal wel vast verklappen dat er een foto aankomt van een bijzondere trein in Lunteren :-D

Even een gokje, de Kippenexpres op het Kippenlijntje? :lol:

En weer heel benieuwd naar de volgende serie!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
CiteerWeer genoten van deze prachtige serie foto's!
Thanx & graag gedaan :-D

CiteerEven een gokje, de Kippenexpres op het Kippenlijntje?
Kippenlijn: ja
Kippenexpress: nope... :-P

CiteerEn weer heel benieuwd naar de volgende serie!
We ain't done yet... Ben van plan om er vandaag weer een paar te plaatsen. Er komen nog leuke dingen aan... stoom bijvoorbeeld... en een uitstapje naar Zwitserland, maar daar maak ik denk ik even een apart topic voor aan, net als voor de Belgische foto's. Dáár komen er trouwens ook nog een paar bij.

Martijn
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Martijn,

Je hebt me vreselijk nieuwsgierig gemaakt!!!
Ben erg benieuwd. :D

Groetjes Antal
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Nou Antal, ik heb even gekeken maar je zult nog een updateje of drie geduld moeten hebben ;-)

Laten we er dus meteen maar eentje doen! :-)


Hondekoppen 335 + 1788 onder de kap te Breda, 29-8-1988.


Loc 1146 met een gemengde goederentrein en de 2272 in opzending raast door Boxtel, 29-8-1988.


Sta je even in Tilburg om te kijken of er nog wat bij de werkplaats te beleven valt, komt daar de 2530 met z'n sproeitrein aan gekacheld... Tilburg, 30-8-1988.


De 1159 stond daar op dat moment ook, en aangezien de 2530 even moest omlopen konden ze mooi samen vereeuwigd worden. Tilburg, 30-8-1988.


De Sproeitrein was net weg en toen kwam deze aangereden: de 2429 met een ongevallentrein, bestaande uit een vierdeurs "Stalen D" en een gesloten wagentje. Tilburg, 30-8-1988.


Ik dacht dat ik maar één keer een rode 515 in Nederland voor de lens had gehad, maar het blijkt vaker te zijn voorgekomen :-P Hier de DB 515 565-0 bij binnenkomst in Maastricht, 30-8-1988.


De stuurstand van de 515 565-0. Als de stuurstand niet gebruikt wordt kan hij afgesloten worden met twee houten "rolluikjes". Maastricht, 30-8-1988.


De BEMO loc van de werkplaats Maastricht. Crailoo heeft er ook zo'n op afstand bestuurbare rangeerrobot en die is daar anno 2008 nog steeds in gebruik. Ze zijn bedoeld voor licht rangeerwerk bijvoorbeeld voor bij wasmachines en zijn bij sommigen beter bekend als Halfje Casino ;-)  Maastricht, 30-8-1988.


De 2508 is aan het rangeren met de 2506 + 2294 + 2424, op een plek waar ze nu aan het perron (spoor 6) zouden staan. Amersfoort, 30-8-1988.


Dit uitbundig geweatherde wrak trof ik op de losweg te Bussum aan. Het is een Gagms-v (jawel) van de Deutsche Reichsbahn, voor de liefhebbers: 50 DR 197 2412-5 ;-) Naarden-Bussum, 1-9-1988.


Volgende keer: de állereerste tekenen van NS150...

Martijn ;-)

Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Martijn,

Ik heb geduld maar mag ik raden zo ja is het een speciale trein?
Ja: De NOS Koploper de TEE treinstel of een Diesel 3?
Me broer heeft trouwens nog foto's van een Diesel 3 in de sneeuw in Lunteren. :D
Ik heb nog een foto van iemand gekregen waarop ik ook stalig in de kinderwagen naast de NOS koploper. :D
Het is weer een erg mooie foto reeks de sproeitrein en ongevallen trein zijn toch wel erg geinig om in model te hebben.
Ook een Gemengde goederentrein met 1100 is erg charmant. :D
Thanks voor het plaatsen en het mee genieten ervan.

Groetjes Antal
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Hahaha

Het was geen TEE, Dieseldrie of NOS-treinstel :-P

Het was een speciale rit voor een besloten gezelschap. Met dieseltractie, dat wel. En nee, het was niet de Kameel ;-)
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: back to the 90's
leuke serie foto's weer
bedankt heb weer genoten
groet robert
Re: back to the 90's
Henk-Jan
gast

Re: back to the 90's
Hallo Martijn,

Ook ik heb weer genoten van uw foto's.
(heeft u ook enkele van de "geelbander" Van Gend & Loos)
Deze nostalgische "Gs-t" goederenwagen van de NS vindt ik alleen nog in Arnhem.linkje
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
2400? :D
Ik weet dat van de Akzo nobel vroegah de akzo treinen over de kippenlijntje kwamen.

Groetjes Antal
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2006

Ns tijdperk V

offline
Re: back to the 90's
Alweer erg mooie foto's..
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Heerlijk zeg dit draadje,hiervan kom je weer een beetje op niveau.

groetjes Huib
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: kippenlijntje op zaterdag 08 maart 2008, 13:49:22
2400? :D

Hmmm... wat zal ik hier eens op antwoorden?

Onder andere :-P
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

offline
Re: back to the 90's
Ja, weer een aantal HELE mooie plaatjes!

De schroot-Sik (354) staat trouwens alweer heel wat jaartjes bij Riekje in de tuin! Rijdend!
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: timtrein op zaterdag 08 maart 2008, 21:49:43
Ja, weer een aantal HELE mooie plaatjes!

De schroot-Sik (354) staat trouwens alweer heel wat jaartjes bij Riekje in de tuin! Rijdend!

Hé wat leuk, ik wist niet dat dat die Sik is die bij Riekje staat :-D
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Ha die Martijn.
Zo, voordat ik vertrek naar Rail natuurlijk nog even op het forum gekeken.
En weer een prachtige serie foto's om op de vroege zondag morgen lekker te genieten van al het fraais wat jij ons voorgeschoteld hebt!
Vooral die 515 van de DB, gewoon schitterend en blijkbaar vond jij dit ook, dus ook nog even binnen geweest! 8)

Citaat van: timtrein op zaterdag 08 maart 2008, 21:49:43
Ja, weer een aantal HELE mooie plaatjes!

De schroot-Sik (354) staat trouwens alweer heel wat jaartjes bij Riekje in de tuin! Rijdend!

Hé Tim, dan moet die Riekje wel een hele grote tuinbaan hebben om dit gevaarte in de tuin te laten rijden! :wink: :lol:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Zoals beloofd dit keer niet alleen de eerste tekenen van NS150, maar ook stoom :-D


Ten behoeve van 150 Jaar Spoorwegen in Nederland (NS150) is de 3737 van het Spoorwegmuseum gereviseerd bij de SHM te Hoorn. Dit was de "afleveringsproefrit" met de fraai opgeknapte Oude Dame, waarbij 12 splinternieuwe Eanos-en als testtrein werden gebruikt :mrgreen: Achteraan hangt het restauratierijtuig van de SHM. Ik heb meerdere foto's gemaakt toen-ie voorbij kwam. Deze is qua timing niet zo gelukkig (paal voor de loc) maar ik heb 'm toch geselecteerd omdat de hele trein erop staat. En het is toch vooral de trein de de foto bijzonder maakt... Nabij Purmerend, 1-9-1988.


De 3737 met de testtrein na aankomst te Hoorn, 1-9-1988. Dit is mijn persoonlijke wunschmodell: ik zal Märklin eeuwig dankbaar zijn als ze 'm uitbrengen ;-)


Twee dagen later: nog meer hoofdlijnstoom, als de SSN op pad gaat met haar oliegestookte 41 105 (wat ik stiekum de mooiste loc uit hun collectie vind) en een lange sleep DB rijtuigen, op weg naar Zuid-Limburg. Helaas zou de loc stranden te Weert met een defect aan het drijfwerk, hetgeen het einde van de rit betekende. Rotterdam CS, 3-9-1988.


Dieseldrie 129 te Roermond, 3-9-1988.


Diesellocs 2221 + 2326 bij vertrek uit Roermond, 3-9-1988.


NMBS 2750 staat geparkeerd te Maastricht. 3-9-1988.


Dit vind ik een leuk plaatje. De rode DB ETA 515 616-1 met het oudste stationsgebouw van Nederland en een oude rollen-CTA (zonder aanduiding van de vertrektijd!). Een drietal reizigers is net uitgestapt en de conducteur staat klaar om de rit naar Aken, over de prachtige Miljoenenlijn, te vervolgen. Valkenburg, 3-9-1988.


De 2309 + 2239 hebben de gestrande excursietrein van de SSN teruggesleept vanuit Weert en brengen hier de turqoise SSN RD 7659, die ook in de trein meereed, terug naar het depot. Rotterdam CS, 3-9-1988.


Op het depot treffen we de 01 1075 aan, vóórdat de revisie van deze loc ter hand werd genomen. SSN Depot Spaanse Polder,  Rotterdam, 3-9-1988.


Kort na de proefrit met de Eanos-en mocht de 3737 op stap met een aanmerkelijk fraaiere trein bestaande uit echte Pullmann-rijtuigen van de Orient Express :-D Hier vertrekt de trein vanaf de Amsterdamse Watergraafsmeer richting CS, 6-9-1988.


Vertrek van de Orient Express, getrokken door de 3737, Amsterdam CS, 6-9-1988.


Hé, daar is-ie weer: de 20 Kameel. Dit keer werd er een gezelschap opgehaald te Bussum, dáár moest ik natuurlijk even bij zijn... ;-) Naarden-Bussum, 12-9-1988.

Wordt vervolgd! :-)

Martijn 8)
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Martijn,

Dat zijn weer speciale en prachtige platen zeg!!!!
De 3737 is toch een pracht stomer hopelijk is ie weer snel gereviseerd. (als ik het goed heb)
De plan U is ook een pracht treinstel jammer genoeg zijn ze niet meer dienstvaardig. :(
Dank je voor het maken en plaatsen.
Ik heb speciaal voor de foto serie allemaal 80 en 90' s muziek opgezet. (Dire straits Bruce Springsteen AHA en nog vele andere dan is het echt helemaal genieten. :D)

Groetjes Antal
Re: back to the 90's
Citaat van: Acido op zaterdag 15 maart 2008, 20:28:52

Twee dagen later: nog meer hoofdlijnstoom, als de SSN op pad gaat met haar oliegestookte 41 105 (wat ik stiekum de mooiste loc uit hun collectie vind) en een lange sleep DB rijtuigen, op weg naar Zuid-Limburg. Helaas zou de loc stranden te Weert met een defect aan het drijfwerk, hetgeen het einde van de rit betekende. Rotterdam CS, 3-9-1988.

Hij had geen defect aan het drijfwerk ;)
De loc had een verstopte smeerpot. Als je hiermee doorrijdt krijg je een warmloper aan een van de lagers en dan heb je echt een probleem. Zo kan bijvoorbeeld de drijfstang dubbel geslagen worden, of een cilinderdeksel van de cilinder af knallen. Maar er zijn nog pogingen ondernomen om de verstopping nog te verhelpen met een in de plaatselijke Doe-Het-Zelf winkel gekochte accuboormachine. Maar men vertrouwde het niet helemaal. Overigens is hetzelfde gebeurd met de 01 1075 met de tweede Kerstexpress van 2005 in Roermond. Deze is vervolgens met de 6471 verder gereden, en de terugweg werd gereden met een 1600 van Railion. Ik heb hier wel enkele plaatjes van maar ze horen niet in dit topic thuis ;)

Groeten Roel
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Dank voor de aanvulling! Wat wij, fotografen langs de baan, te horen kregen was "defect aan het drijfwerk", hetgeen natuurlijk niet echt ver naast de waarheid is ;-)