De laatste set van deze scanronde...
Tijdens groot onderhoud aan de Moerdijkbrug werden o.a. de Beneluxtreinen omgeleid. NMBS loc 1192 nadert de brug bij Culemborg, 12-3-1989.
Snel kiekje van de 1655 met een gemengde goederentrein op de Maliebaanlijn, Utrecht, 12-3-1989
De 2528 + 2453 rijden het terrein van Bensdorp op om de lege cacaowagens op te halen. Bussum, 28-3-1989.
Later die dag, om precies te zijn om 18:25 uur, trekken de twee de beladen VAM trein naar Amersfoort. Dat was in de wijde omtrek te horen! Bussum, 28-3-1989.
De 2530, op pad met de sproeitrein, loopt om. Op deze plek ligt nu het derde perron en het stationsgebouw, op de achtergrond, bestaat niet meer. Hilversum, 29-3-1989.
Nog meer 2400-en, drie zelfs! De Crailootrein was die ochtend extra lang, waardoor deze alleen op spoor 1 kon staan (het doorgaande spoor naar Amsterdam) én er een derde loc nodig was om het zaakje te trekken. Een zeldzame gebeurtenis
De 2522 + 2454 + 2418 zijn aan het omlopen, Naarden-Bussum, 29-3-1989. De foto is overigens genomen vanuit het seinhuis
Dit is de voorloper van de (tegenwoordig rode) Railion Instructieketelwagen. Als instructiewagen had deze dus afgedaan, maar dat wil niet zeggen dat je er geen ongevallentraining meer mee kunt doen
Hilversum, 29-3-1989.
Loc 1203 aan het hoofd van een Intercity richting Hengelo, in de tijd dat IC's nog stopten in Hilversum. Sinds kort doen ze dat weer, nu het derde perron klaar is. De kopsporen op de voorgrond, waar jarenlang een Blokkendoos-verblijfswagen heeft gestaan, zijn kort voor deze foto opgebroken. Dit ten behoeve van perronverlenging en, later, de bouw van een nieuw stationsgebouw annex kantoorgebouw. Hilversum, 29-3-1989.
Loc 2506 geeft Sikjes 279 en 292 een lift. Naarden-Bussum, 19-4-1989.
Omdat de welbekende 2400-en in de weer waren op spoor vijf (zichtbaar op de achtergrond), maakte deze 2216 kop op spoor vier, alvorens naar Crailoo te rijden om daar een extra trein met dwarsliggers etc. op te halen. Naarden-Bussum, 19-4-1989.
De werkzaamheden voor de spoortunnel te Rotterdam zijn begonnen. Het oude luchtspoor is uiteraard nog in gebruik, rechts ervan komt de tunnel. Op de achtergrond zowel 'De Hef' als de
Erasmusbrug Willemsbrug
. Rotterdam, 23-4-1989.
Diverse diesellocs bij de werkplaats Feyenoord, waaronder de radiografisch bestuurbare 2261 en de 2414. Rotterdam Feyenoord, 23-4-1989.
De omleidingen in verband met de Moerdijkbrug waren nog steeds aan de gang. Hier NMBS loc 2557 met een D-trein naar Parijs die een stoptrein passeert te Geldermalsen, 23-4-1989.
In 1989 was dit een soort blik in de toekomst: de ICR-stuurstandrijtuigen zijn 19 jaar later een vertrouwde verschijning in Utrecht, maar dan met een
blauwe band, zoals op het tweede rijtuig... Toen was dit echter een bijzonder plaatje: een omgeleide Beneluxtrein, met buiten beeld de duwende NMBS 1185, Utrecht
CS (en nog niet "Centraal"), 23-4-1989.
Omdat Koninginnedag op een zondag viel, werd het gevierd op de 29e april. Hier de net nieuwe 6407 met de NVBS Koninginnedag-express, waarmee een rondrit over o.a. de nevenlijnen in het oosten van het land werd gereden. Delden, 29-4-1989.
Tot slot nog een verdwaalde dia die zijn update gemist heeft:
De cabine van de 2490 in gebruik als overdekte stalling voor apparatuur die gebruikt werd bij het slopen van - veelal bruine - soortgenoten... Hoofdwerkplaats Tilburg, 10-10-1987.
Martijn