Nieuws:

De stichting 3rail Kalender: Een aanrader voor elke actieve modelspoor hobbyist!

Baanplan versie 6

Gestart door hermanvk zaterdag 27 december 2025, 19:42:12

hermanvk en 5 gasten bekijken dit board.
Re: Baanplan versie 6

BLIJ dat ik analoog RIJ

Waar de locs het beeld uitrijden is het ook kiele kiele...
Dus Herman, de bovenleiding nog even goed controleren en correct uitlijnen!
Het zou zonde zijn als je op zoek moet naar nieuwe panto's.

@Wico : ik dacht het wel dat dat je hart kon bekoren... ;-)

@Franky : mijne maat heeft al die bovenleiding gelegd en ik denk dat ik hem te laat heb verteld om vooral in de bochten goed op te letten dat de bovenleiding  de baan volgt...
Het wordt dus eerst de baan goed inspekteren vooraleer er "vollen bak" met bovenleiding gaat gereden worden..

@Hanzi : een verwittigd man is er twee waard... en nu ben ik een tweede keer verwittigd... 4x dan  >:-D
Maar niet "gezwansd": bedankt, want inderdaad zo'n afgerukte panto doet niet alleen pijn aan het hart, maar vooral aan de portemonnee..  :sad:

Hoi Herman, het is leuk als de treintjes doen wat jij wil nl: rijden. Die krokodillen zijn echt een plezier om te zien rijden. Ik heb er zelf ook een aantal: bruine, groene, zwarte en gouden zwitserse en nog een witte en groene duitse. Mijn groene en bruine zwitserse rijden in tractie wat het nog spectaculairder maakt. Veel plezier met het spelen.

Luc

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Herman.

Mooi dat je het euvel zelf hebt opgelost
met een klein beetje hulp en wat logica!
Dat moet toch enige zelfvoldoening geven :wink:

Groeten,

Erik.

@citaat inderdaad!  :thumbup:

Als het maar Zwitsers is.

Prachtig om de bovenleidingen te zien Herman. :favorite:
Geeft net dat beetje extra aan een modelbaan maakt het af zeg maar.
Hier wordt al een aantal jaar met bovenleidingen gereden en ben er nog steeds niet op uitgekeken en geniet er nog iedere (rij)dag van.

Groet Michel

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Herman,

Een mooi filmpje van evenzo mooie loks.

Ik zal mij van verder commentaar op de bovenleiding onthouden.
Je hebt al genoeg goede adviezen gehad.  :D

Henk

Om de panto's langer te laten leven, kan een potloodstift op de panto's gelijmd een optie zijn.
Als je bang bent voor de poeder ervan, kun je ook een stripje fosforbrons toepassen.

@citaat Dat zie ik zo niet direct gebeuren en dan bedoel ik, dat ik probeer te vatten wat je precies wilt bedoelen?  🤔
Aan de andere kant: zo veel rijden mijn treinen niet. Ik denk eerlijk dat ik rapper versleten ga zijn, dan de panto's...  ;-)

De bovenleiding van Märklin is bepaald niet glad te noemen. Daarnaast is het materiaal van de panto's best dun.
In het groorspoor zitten op de panto's ook koolstof blokken. Koolstof (grafiet) is een goed smeermiddel.

Ik noem het alleen maar als mogelijkheid. Het is geen moeten.

@citaat ik had het ook niet begrepen als "moeten". Ik heb echt geen idee.
Net min of meer mijn baan op bovenleiding gezet - dankzij mijn maat Wim (zie hoger).

En niet overal loopt het netjes.. vuile bovenleiding?
Vandaar dat ik ook nieuwsgierig ben, hoe die koolstof dan op de panto's te krijgen?
Je schrijft: een potloodstift?
Bedoel je daarmee zo'n vullingen voor een potlood? En zo ja: hoe moeten die dan aan de panto's worden gelijmd?

Vele vragen dus, maar ik probeer er echt uit te leren.
Alvast bedankt

Ik heb vroeger ook met bovenleiding gereden en met Velpon de potloodstift op de panto's gelijmd. Eerst de stift op de panto leggen en dan drupje Velpon er tegenaan.
De overbuurman van mijn oom en tante had ook een grote modelspoorbaan met bovenleiding. Van hem heb ik deze info. (dus uit een lang verleden :D ).

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: hermanvk op zondag 05 april 2026, 22:13:35want inderdaad zo'n afgerukte panto doet niet alleen pijn aan het hart
Je drukt een andere scenario weg, nog veel erger, de panto die bleef.
Ik spreek uit ervaring, ik was 11 toen het gebeurde. Een panto beet zich vast tussen hangdraad en rijdraad in, trok portalen mee omver en ontspoorde op de beroerdste plek van de baan, daar waar ik niet bij kon (zonder e.e.a. af te breken). Loc en sleep eindigden naast de baan, naast de tafel.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Herman,

Mooi dat je hulp gekregen hebt van Wim, vele handen maken............
De bovenleiding maakt het wel af, het is wat werk maar dan heb je ook wat.

Mvg,

Peter Degeluidsman 

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

:offtopic:

Citaat van: Jan22 op dinsdag 07 april 2026, 19:01:38Ik spreek uit ervaring, ik was 11 toen het gebeurde. Een panto beet zich vast tussen hangdraad en rijdraad in, trok portalen mee omver en ontspoorde op de beroerdste plek van de baan, daar waar ik niet bij kon (zonder e.e.a. af te breken). Loc en sleep eindigden naast de baan, naast de tafel.

Een waar jeugdtrauma, Jan Willem!  :eek:
Is het allemaal nog goed gekomen?
Met de modelbaan en de trein, bedoel ik dan  :roll:  :wink:

Groeten,

Erik.

@citaat  @citaat  En die vele handen waren dan nog bijna 100% Wim's handen. Zelf heb op het laatste alleen maar wat geholpen met de knelpunten, en of dat laatste dan goed is gedaan... is weer iets voor Joost, je kent hem wel, want die mag het weten... ;-)

Een update volgt...

Het wordt hier even the "never ending story of the non-planned layout;-)
Waarom? Wel -zoals ik al regelmatig durf te stellen- heb ik niets gepland en dan loop het niet allemaal van een leien dakje.

Maar laat mij niet vooruit lopen op de gebeurtenissen van de laatste dagen.
Ook al zag Wim het niet direct zitten om die isolatoren op de overspanningen aan te brengen, kon hij het zich toch niet laten en ging er dus voor.
Ik kon hem even op weg helpen, omdat ik op de hierboven getoonde video genoeg geleerd had (en een heel klein beetje ervaring had), om dat netjes voor mekaar te krijgen, want ze zijn rap gebroken,,, ;-)

Eens dat al die overspanningen netjes via 360mm bovenleidingen aan mekaar hingen, dook het eerste probleem op:
Ik had gehoopt om die overspanningen te gebruiken om de 3 perrons te overbruggen en dat extra spoor, dat ik later omhoog ga brengen...

Niet dus: wel eerst en vooral omdat ik dat niet omhoog kan brengen als dat spoor deel uitmaakt van de overspanning... :roll:
Dus even een beetje "brainstormen". Wim's eerste idee was om de andere sporen te overbruggen... maar dat zag ik niet zitten, want ik wou toch die overspanningen boven het station hebben, zodat het dus een combinatie werd van één niet-station spoor met de drie perron sporen te overbruggen.

Uiteindelijk bleek later ook, dat ik niet genoeg bovenleiding had om het "omhoog spoor" van diezelfde bovenleiding te voorzien... dus dat wordt dan een diesel- of stoomtrein spoor. Er is trouwens -hoe kan het ook anders- nog niets voor gepland, behalve omhoog en dan over de sporen naar links draaien en zien of ik daar aansluiting kan vinden, halvelings hopende om een keerlus gedaan te krijgen... ;-)
Of: wie dan leeft, zal dan zien.

En Wim, hij bouwde verder... ;-)
En dan moest er hier en daar toch een beetje "aangepast" worden, niet alleen bij "gewone" wissels, maar vooral bij de twee driewegwissels.

Moest ik niet echt gedroomd hebben van zo'n werkende bovenleiding, ik had het misschien al lang opgegeven.
Nu uiteindelijk -laat ons niet vooruitlopen-, mocht het niet werken, gaan alle eLocs terug naar puko's, maar wordt de bovenleiding niet werkend, zoals zo veel gebeurt... dacht ik toch ;-)

Waar heb ik nog problemen?
De drie perron blokken... die blokken heeft Wim geïsoleerd gekregen! Maar hoe krijg ik daar nog stroom aan toegevoegd. De Märklin toepassing is niet echt je dat.. 🤔
Ik kan die voorlopig laten werken, door de krokodil klemmen, die ik heb en die ik trouwens (toch eentje daarvan) gebuikt heb tijdens de eerst test rondes. En dat was dus nodig, want: panto's blijven hangen, rijdraden omgekeerd gehangen of te veel uit bereik gebogen, onderbrekingen in de stroom... enfin: zowat alles wat er kan gebeuren en/of mislopen met bovenleiding... ;-)

En voor de test was eerst de Duitser van dienst, dan later ga ik de groenen proberen (2 Duitsers en 1 Oostenrijker) en dan mogen beide krokodillen in voorkeursbehandeling ook op de baan. :lol:

En dan was Wim ook nog bekommerd over het plaatsen van de twee perrons, die ik heb: of ik die niet eerst moest plaatsen?
Eéntje schuift er netjes onder (getest dus ;-) ), het tweede is toch te breed en gaat geplaatst worden naast de "omhoog baan", want daar is plaats  ;-)
Dat had ik ook zo op mijn versie 5 baan....

Een paar foto's van de huidige toestand... de rommel wordt allicht nog wel eens opgekuist.. ;-)
Van links naar rechts:
red_Marklin_V6_18_catenary_finished_01.jpg
En ik zie die overwegen liggen, als ik die nog op de baan wil, zal dat zo goed als onmogelijk zijn, met die bovenleiding... :roll:
red_Marklin_V6_18_catenary_finished_02.jpg 
red_Marklin_V6_18_catenary_finished_03.jpg
red_Marklin_V6_18_catenary_finished_07.jpg
red_Marklin_V6_18_catenary_finished_06.jpg
red_Marklin_V6_18_catenary_finished_04.jpg

En dan -ik weet niet of het duidelijk is-
De nog niet afgewerkte aansluiting van de driewegwissel  ;-)
red_Marklin_V6_18_catenary_finished_05.jpg

Och ja: en een toeristen foto... gewoon omdat het kan  ;-)
Trouwens veel van de sneeuw is al weer gesmolten.
red_Toerist_foto_20260407.jpg

"De allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie", helemaal mijn ding!
Gewoon je zin doen, los van alle regeltjes, het plezier straalt er van af.
'Faut le faire' op zijn Vlaams, of Canadees  ;)

Fantasietjes op de baan

@hermanvk : wat een zorgen/sore toch hè 😆😆😆

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

@citaat

Je zou er bijna niet van slapen.   :D  :D

Na een (bijna) volle dag of twee aan de baan gewerkt te hebben.. hier een update.
De ex-collega Wim vliegt erin alsof zijn leven ervan afhangt. Wat als gevolg voor mij heeft, dat ik nu toch heel veel tijd spendeer in de basement. :roll:
Goed of slecht? Ja en neen: ik sta dus onder andere een 50tal berichtjes achter hier op het forum... :lol:, maar heel of toch bijna heel de baan heeft nu bovenleiding en er wordt veel getest: in het begin zaten er nog fouten in onvolledig afgesloten blokken en/of ontbrekende stroomtoevoer, hier en daar al wat draad getrokken en dan nog verder nakijken of de panto's niet blijven haken (met een traag rijdende loc ;-)), wat nog vrij veel gebeurt, dus ik/wij zijn nog wel even bezig.
red_Marklin_V6_18_catenary_finished_20260408_135151.jpg
En dat gordijn is ondertussen ook vervangen en ziet er nu heel netjes uit... ;-)

Het testen gebeurde voorlopig nog door met een krokodil klem spanning op de bovenleiding te zetten. Nu moeten ook nog acht van de tien aansluitmastjes verbonden worden aan schakelaars. Daarvan zijn er al weer twaalf toegevoegd aan mijn controle centrum.
Twaalf schakelaars: 10 voor de baan en 2 ga ik gebruiken als hoofdschakelaar om zowel puko's als bovenleiding met één knop te kunnen afzetten.

Ik moet nog wel even opzoeken waar ik Stekker Kroonsteen hier te lande kan vinden...
Stekker_Kroonsteen.png
Ik wil namelijk nog steeds makkelijk mijn controle centrum kunnen loskoppelen van de eigenlijke baan. Maar tot ik die gevonden heb, werk ik wel met zo'n standaard kroonsteen/lusterklem.., later makkelijk te vervangen.

Er waren ook nog wat knelpunten, onder andere aan de driewegwissels, waar de bestaande bovenleidingen nergens pasten, en dus bleek de enige oplossing om bovenleiding aan mekaar te solderen, wat dus weerom een uitdaging was, voor ondergetekende (niet-zo-handige) Harry...  ;-)
Het soldeersel bleef niet goed hangen, ondanks het wegslepen van vuil of wat dan ook en het aanbrengen van dat soort vet om solderen makkelijk te maken. Hoe dan ook: het is uiteindelijk gelukt en de gesoldeerde stukken blijven aan mekaar hangen... ;-) en de panto's blijven er ook niet aan hangen...
red_Marklin_V6_18_catenary_finished_20260408_105748.jpg
red_Marklin_V6_18_catenary_finished_20260408_124345.jpg 

Vandaag is Wim er niet, en dus kan ik wat andere zaken bijwerken... ;-)
FWIW: Wim zit met z'n gezondheid niet echt in goede papieren, vandaar dat hij hier wat blijft rondhangen... Hij leeft namelijk normaal gezien en nog steeds in z'n "van", wat een omgebouwde leefbare bestelwagen is. Dat terzijde dus. ;-)
en

En er is wat rommel opgekuist en de "scenery" ziet er al iets beter uit... :lol:
Allemaal netjes afgestoft... door Wim...  :thumbup:
red_Marklin_V6_18_catenary_finished_20260409_172511.jpg
red_Marklin_V6_18_catenary_finished_20260409_172520.jpg
Nu even bijbenen hier op het forum ;-)

Even terzijde, vóór deze update: bedankt aan allen, die hier een duimpje zetten. Dat vind ik enorm bemoedigend om toch te blijven posten.
:thumbup:  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:

Toch nog een update dus... zwaar aan het werk met de bekabeling, allereerst om alle blokken van de bovenleiding onder spanning te krijgen en daarna (later - volgende week 🤔) de wissel schakelingen...

Een paar foto's ter illustratie: ;-)
De Raspberry PI heeft de bovenverdieping verlaten en hangt nu boven het later nog verder op te bouwen wissel controle centrum.
Nog heel veel ideeën, wat ik met Arduino ga doen... automatisch perron kiezen in het station, wat beveiliging opbouwen, eerst via het scherm en later effectief treinen laten stoppen. Maar dat is echt iets voor later...
red_Marklin_V6_19_3116.jpg

De vers aangemaakte knoppen in plaats van de Märklin schakelkastjes, maar die knoppen moeten nog worden aangesloten.  ;-)
red_Marklin_V6_19_3117.jpg

De laatste versie van het andere controle centrum, met drukknoppen bovenaan om de tien bovenleiding blokken aan te sturen.
En helemaal rechts voorzien voor 2 "hoofdschakelaars", eentje voor de puko blokken en het andere voor de bovenleiding.
In geval van nood: beiden op "af", en er rijdt geen trein meer.... ;-)
red_Marklin_V6_19_3118.jpg

En het plan, met de benamingen van de blokken, hangt netjes aan de muur!
De blokken van de bovenleiding komen bijna volledig overeen met de blokken van de puko's.
Alle benamingen zijn wel in het Engels...
Met een grote E voor Oost  ;-)
red_Marklin_V6_19_3119.jpg

En beide zijkanten krijgen dan elke ook een aanduiding N voor North, en S voor South.. ;-)
red_Marklin_V6_19_3121.jpg

red_Marklin_V6_19_3122.jpg
En het gordijn hangt er ook al weer een stuk netter bij  ;-)

Zodat ikzelf het noorden niet verlies, want de blokken hebben volgende benamingen gekregen:
North 1 en 2
East 1 en 2
Platform 1 to 3
Station West
South outer
Sount inner

Eens alles is aangesloten (bovenleiding stroom toevoer en wissel aansturingen) kan er weerom gereden worden, met puko's en bovenleiding, zelfs tezamen.... hoe dat foutloos gaat lukken... 🤔 :roll:

Fantasietjes op de baan

Nou zeg , met dat plan heb je nog wel wat werk voor de boeg 🤞🏻🤞🏻🤞🏻

@citaat Dat valt nog best mee, hoor.
Het plan is een overzicht van al bestaande blokken, zowel puko blokken, als (bijna gelijklopende) bovenleidingsblokken.
De puko blokken/schakelaars zijn al een tijdje actief. De bovenleidingsblokken zijn getest door met een krokodil klemmetje afwisselend blokken onder spanning te zetten...en dat werkt.
Daarvoor ben ik nu bezig om die via de schakelaars aan te sluiten... Daar ben ik nog even mee zoet... :wink:

Herman, jij werkt wel lekker door hoor. Dat analoge is voor mij dan weer moeilijk te vatten wat er allemaal voor nodig is. Ik heb daar geen ervaring mee. Toen ik opnieuw begon zo'n 10 jaar geleden was digitaal voor mij logisch. Als kind speelde ik alleen met drie locs en was de baan gebouwd door mijn vader "sinterklaas". Veel succes met de verdere bouw en automatisatie, zij het analoog.

Luc

Carpe diem

Zo ook hier weer bij gelezen. Het gaat er allemaal al aardig uitzien. Uiteraard stukje bij beetje en niet altijd zonder problemen.
Maar eh, ik lees dat je een "dieselspoor" hebt, dat is link want dan kan een trein onder de draad vandaan schieten. Dat is dan tot daar aan toe maar vervolgens is je hele omloop verstoord als U begrijpt wat ik bedoel. Dus eigenlijk zou je daar ook nog een beveiliging voor moeten versieren. 

@citaat Ik moest even herlezen, wat of je nu precies bedoelde, maar dan viel mijne frank... (zeiden we héél héél lang geleden - toch in Vlaanderen ;-) )
En je hebt gelijk... ik denk op die manier:
Als een trein op dat "dieselspoor" - "Station West" genaamd rijdt, moet ik dat ergens later op dat spoor detecteren (voldoende afstand laten voor een volle sleep); toch een contactrail 🤔
Die dan de wissel terug op rechtdoor zet, met een eventueel bijkomend probleem, dat op "Platform 3" misschien toch een sleep is geparkeerd... :wink:

Op die manier moet ik wel altijd manueel ingrijpen (wissel zetten) vooraleer een trein (diesel of stoom) naar het dieselspoor kan afgeleid worden...  :thumbup:

Bedankt voor de tip...  :thumbup:

doe maar een treintje

@citaat als digitaal modelspoorder en dus compleet een leek op het analoge tijdperk ben ik hier wel onder de indruk van zoveel oude technische begrippen.
daar mee afsluitend ...deze hobby is dus heel divers  :) 

En gisteravond ging ik mijn subliem idee van een hoofdschakelaar even testen... toch op de puko's :roll:

Ik was wel even vergeten.... :roll:
De puko's worden door 3 transfo's van stroom voorzien en zo één schakelaar zet slechts stroom van één transfo op nul... :roll:
Dat idee ga ik wel even verder onderzoeken...
Namelijk hoe met één knop 3 drie stroom toevoeren gelijktijdig uit te schakelen... met relais??? Op de laagspanning wel te verstaan, want ik wil niet telkens de transfo's uitschakelen...  🤔

Bij de bovenleiding is dat dan of wordt dat geen, want de hele bovenleiding wordt door slechts één transfo van stroom voorzien.

Hieronder in rood omcirkeld mijn transfo voor de bovenleiding - 30VA - werkt op 110V
In het groen de drie andere voor de puko's - 3x 10VA - werken op 220V
red_transfos_setup_circles.jpg

Analoog ligt voor mij - trouwens net als puko's - in het verleden. Waarom moeten de drie trafo's in 1 keer uitgeschakeld worden?

@citaat Simpelweg om met één schakelaar alle stroom naar de puko's uit te schakelen... een soort van noodstop.
Trouwens de bedoeling is om de secundaire spanning af te sluiten, niet de primaire spanning op de transfo's...

Ondertussen even aan het rondkijken geweest: relais voor de auto zouden een mogelijkheid zijn.
Ik moet dan wel even zoeken of ik hier 12V DC transfo's ergens liggen heb... 🤔

Ah, dus zoiets  zou ook kunnen.

@citaat Dat is wel -wat ik zo noemen- overkill...
Trouwens ook veels te duur... €43.. :roll:
Maar het doet mij wel even verder nadenken over iets gelijkaardigs....   :thumbup:

Was ook bedoeld als voorbeeld. Je moet immers gelijktijdig 3 secundaire aansluitingen afschakelen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

4 zelfs, de bovenleiding meegerekend.
Ik gebruik er hier een industrierelaistje voor met 4 contacten, bijvoorbeeld een Omron MY4 of iets wat daar op lijkt.
Ik heb er hier nog wel liggen, tis jammer dat je wat ver weg woont.

@citaat Maar dat geeft mij wel een idee, natuurlijk....
Ik begin mij trouwens of te vragen op het sop de kool wel waard is... 🤔

En inderdaad: misschien ineens alle vier de transfo's op die manier aansluiten...
Ik kijk even verder - uiteraard...  :thumbup:

Citaat van: Hanzi op Vandaag om 21:48:11Omron MY4
Dat ding is dus ook te koop op amazon.ca - da's kort bij huis  ;-)

Ik ben even aan het uitzoeken hoe dat ding werkt. Het lijkt mij simpel, maar het zou niet de eerste keer zijn, dat ik de bal (serieus) missla... ;-)
Als ik het goed begrijp: is er de standaard "sturing" (besturingssignaal?) van het relais, MAAR worden er vier circuits tegelijkertijd aan- of afgezet?
Het lijkt dat de er zelfs verscheidene modellen zijn met verschillende stuur-spanning van: 24DC, 24AC, 12DC en zelfs 110/120AC en 220/240?

Het lijkt mij wel dat jij dit gebruikt?
Hoeveel verbruikt zo'n relais dan wel? Kwestie van er de juiste voeding op te zetten... 🤔

Wel best prettig, dat een fantasie van mij, wel echt bestaat in realiteit - alleen heb ik dus een hint nodig... zoals van jou dus...  :thumbup:

BLIJ dat ik analoog RIJ

Je koopt er één met de juiste spoelspanning; zet je die spanning er op dan worden er 4 omschakelcontacten (maak/verbreek) tegelijk bediend.
Het relais heeft hierdoor 14 aansluitpootjes. Tip: bestel er een montagevoet met schroefcontacten bij, anders moet je gaan solderen en die pootjes staan best dicht op elkaar.