Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani

Gestart door MrAdmiral maandag 21 augustus 2023, 17:31:39

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Hana no Shima: een samenvoeging van Howaitoairando & Hana No Tani.

Met dat de baan over twee ruimtes zit en ik initieel niet echt heb nagedacht over in de hoogte werken, is dit een aspect dat bij Hana no shima centraal zal staan.
Buiten de felle kleuren, unieke thema, leuke zweedse locomotieven  ;) zal op deze plaat het spoor meer een rol gaan spelen met een paradeba(a)n(en).

Waar gaat al dit leuks komen? Waar nu de twee banen Howaitoairando & Hana No Tani staan.
Deze worden gedemonteerd (met hun modulaire opzet is het demonteren en niet afbreken) de scenery elementen zulllen tijdelijk elders verblijven (lees bureau vrouwlief)

Hoe gaan we dan die twee ruimtes "samenbrengen"?
De dunne scheidingsmuur (blauw gearceerd) zal een bezoek krijgen van een 15-20 cmm klokboor om de sporen toe te laten.
De ruimtes in kwestie:


Op deze plaat zien we de platen en dat er veel plaat zal zijn met een propere wandelgang.
Qua oppervlakte win ik erop aangezien de volledige oppervlakte bijna een plaat zal worden.
Er zullen plekken zijn waar ik kan staan om bv een treintje dat vast zit eruit te halen.


Hier gaan we met verdiepen werken, zodat doorlopende schaduw station(s) en sporen mogelijk zijn.
Een klim spiraal denk je? Ik probeer het te vermijden aangezien ik vooral lopende meters wil creeren die afsplitsbaar zijn door een schakel van een wissel.

Hoeveel verdiepen? wel ik heb het idee lager te beginnen met de basis plaat dan het nu het geval is (97cm op het laagste punt).
De diepte van de platen zal een 124 cm zijn en tegen de muur op zal een balkenwerk zijn.
Zo kan ik flexibel hoogtes maken en met een Triplex plaat "leggers" om de sporen en scenerey op te zetten.

De bestaande scenrey elementen:
- Howaitoairando : Haven = gelijkvloers
- Hana no tani: Grootste dorp = gelijkvloers
- Hana no tani: Hoeve komt in verlengde samen met het meer (dit om de natuurlijke flow verder te zetten)
- Howaitoairando : hoeve komt op een hoger verdiep samen met het dorp

Deze setting zal vooral voor hogere bergen zorgen die ook weer in kleine modules zullen zijn.

Meer details zitten in de koker (hoofd) en moeten er nog uitkomen.  >:-D

Hoe dit structureel gemaak zal worden zit ook al ver in de koker, nl: modulair!
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Ooh! Ik ben heel benieuwd. Ik ga ook zeker dit topic volgen. Ben benieuwd hoe het uit jouw koker gaat komen  :D
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Het is nooit saai hier :-) , ben inderdaad ook heel benieuwd wat dit gaat worden. Dát het wat gaat worden staat nu al vast voor mij ;) .
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Vandaag wat tijd gehad om te brainstormen over de hoogte, overeen gekomen op 70CM te starten, dit zal het schaduwstation worden.

De constructie zal niet uit dennen balken zijn (zoals de andere platen) maar Multiplex van 18mm dik en 244cm hoog en 122cm breed.
Deze worden in banden van 10cm breed gezaagd, dit zal het geraamte maken van de plaat.
De eerste vlakte zal bedekt zijn met OSB en op het grootste stuk zullen zijsporen komen aka schaduwstation maar geen doodlopende stukken om treinen op te zetten die rijden.
Losse wagons zijn twee doodlopende stukken spoor voorzien.

Het geraamte (nog verder uit te tekenen)


De sporen voor het schaduwstation
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Dus als ik het goed begrijp ga je de logeerkamer en de technische ruimte samenvoegen. Van welk materiaal is die tussenwand gemaakt? Dry wall, gipsblokken of gasbeton? Een dergelijke dunne muur is zeker geen draagmuur dus waarom niet de hele muur verwijderen? Dan krijg je toch een veel beter zicht op de hele baan.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Hoi Henk, het is een snelbouw steen muur (zo van die rode gevallen)
Waarom de muur niet ineens weg? Er hangt aan die muur een ventilatie systeem met bijhorende buizen en daarvan gaat er eentje door het dak.
Dus helemaal slopen gaat niet lukken (het framewerk is uitgetekend en hier zal je zien wat ik bedoel.

Dus het framewerk hoe alles ineen gaat zitten is uitgetekend, zo zijn ineens alle oppervlaktes gekend en kan ik in AnyRail beginnen  :D
Die "cilinders" zijn de buizen van de ventialtie (steken 17cm uit) en 2m hoog vanaf de grond.
Dus die ventilatie bak hangt bijna tegen het plafond (kamer is 2m40)

Het framewerk zonder OSB laag
De rechtopstaande latten zijn 2 m hoog (blijven misschien zo hoog (nog onbekend).
Hier kan ik een stuk multiplex van Hoogte 2cm x Dikte 1,8 cm en 20-30 cm lang aan vastvijzen.
Op deze uitstekende latten ligt dan de triplex waarop een roze pur plaat van 2 cm komt en uiteindelijk het spoor rust.
Door lange latten overal te hebben heb ik nooit een beperking als ik spoor "anders" wil leggen op een bepaalde hoogte.



De OSB platen erop geven een duidelijk zicht qua afmetingen.
En waar nodig klok ik met een steenboor een gat van een 10cm diameter door die muur. (wel zien dat ik niet in de ventilatie buizen boor  >:-D


En nu verder in Anyrail, heb het programmatje aangekocht, beste aankoop om sporen te leggen  :D

Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Welja vrouwlief van huis, zit de vent op de pc te tekenen  :D

Het "schaduwstation" is al voorzien om al de huidige treinen te hosten en er is een keerlus zodat het geen dead end is waar treinen achteruit naar boven moeten tuffen.



De helling is 3% en dankzij anyrail is er nergens rood  :)
In het schaduwstation heb ik 45 cm ruimte om over aan te kunnen foefelen


Ook de ruimte tussen de overlappende sporen is top


Dan maar aan het gelijkvloers begonnen (schaduw station is -1)

Hier gaan de grootste scenery elementen op komen.

Verder is gaan we zien hoeveel we omhoog kunnen klimmen en hoeveel verdiepen we kunnen zetten  O:-D
De bedoeling is ook dat ieder verdiep op zijn eigen kan rijden dus we zullen hier en daar knooppunten moeten zetten of dubbel spoor  :D

Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Zoals velen dan weten hoe het gaat met sporen plannen is het vaak plannen en herplannen, brainfarts, ideen, inzichten en ja hoor, herplannen.

Dus het schaduwstation had een enkel spoor naar boven, om meerdere treinen de lus te laten maken is zo een enkel spoor altijd een knooppunt
Daarom had ik een idee om over te stappen naar een dubbelspoor volledig omhoog tot op scenery plaat.

Level 1: Het schaduwstation



Level 2: De scenery plaat
Hier komt het dubbel spoor uit het schaduwstation Level 1 omhoog op de rechterkant.
De hoogte hier is 45CM, dus er is plek zat om aan het schadustation te kunnen.
Overal is de hoogte aangepast en komt Level 2 op de OSB plaat op 97cm vanaf de grond.



Dan is er al een spoor dat aftakt naar andere levels (nog te bedenken)
Omdat de deuropening tussen de 2 ruimtes het knooppunt gaat zijn is hier natuurlijk aardig wat bedrijvigheid qua sporen


Qua overlapping van sporen valt het best nog mee


Ook al een teasertje, het spoor dat alleen verder gaat in de laatste foto gaat naar een open plekje (technische ruimte)
Daar komt een rangeer station om wat met de treinen bezig te zijn
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
En het enkel spoor naar boven heeft een mooi(e) wending(en) gehad.  O:-D
Ik wou zeker dezelfde mogelijkheid om één trein te laten rijden dat in beide kamers rond komt zonder een kans op botsingen.
Dus: Van de ene uithoek naar de andere uithoek, dat langs de bergtoppen komt, een baantje op hoogte waar vrouwlief heen kan kijken.
Geen doodlopend spoor maar een mooie lus aka dogbone mogelijk gemaakt door en mooi stukje driehoeksverhouding op wissels.



Dus zo gedaan met twee R2 keerlussen op het einde geeft een mooie "bergtop" baantje en de trein kan er langs beide kanten af.
(Geeft me een excuus om Märklin 3171 te gaan halen  O:-D )


Dus het eindresultaat: Van schaduwstation tot bergtop nergens een dead end.
Het gaat wel een opdracht worden om de wissels te leren (heb daar nu zelfs nog moeilijk mee)





Dus wat is het verdict, zo bouwen of nog wat raarder gaan?
Wat ook wel leuk is: alle grote stukken scenery passen er in.
Op de huidige banen zijn er 2 scenery elementen dat een doodlopend stuk spoor zijn, dat is hier opgelost.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Ik vind het een heel mooi baanplan
ben benieuwd hoe het met jouw kunsten er straks komt uit te zien

GR Ed
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
En ja hoor, vrouwlief kwam eens meekijken en gaf een mooie terrechte opmerking.

Letterlijk haar woorden "6 zijsporen in dat schaduwstation.. had jij nu al niet meer dan 6 treinen?"
Dus we gaan de lijst er is bijhalen en beginnen op de platen treinen te tellen en meten

T18: 50cm lang
BR51: 120cm lang
Bay 1: 60cm lang
Bay 2: 62cm lang
SJDAE: 70cm lang
Swloc: 82cm lang
Kittel: 25cm lang
Goldrhein: 120cm lang
Swloc combo: 120cm lang

Dus ja hoor vrouwlief had gelijk. Haar volgende voorspelling deden de nekharen rechtopstaan..
"En je hebt die 3171 nog op het oog en daar horen ook nog wagonnetjes bij, plus die ene set dat je op die beurs had gezien"

Welja ze heeft gelijk.. dus moesten we weer eens nadenken over die zijsporen in het schaduwstation  :?

Het resultaat: 12 zijsporen die niet doodlopend zijn en allebeide een lus maken.


Ik vrees alleen een mooie rekening aan sporen aan te kopen  :O
En ik hoor je aan denken hoe ga je daar aangeraken? Wel er is een mooi stuk spoor vooraan dat mer dan 3m60 lang is.
Dus ideaal om te gebruiken om treinen op samen te stellen, vandaar uit is het de trein rond de keerlussen laten tuffen tot dat ze op hun juiste zijspoor staan  ;)

Het wat was plannen en denken, maar vrij successvol denk ik zelf  O:-D
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Dag Yo.

Interessante ontwikkeling spiegel je ons voor!
Wat je tot op heden hebt laten zien aan modelbouw is redelijk
afwijkend t.o.v. de meeste modelbanen op het 3rail forum.
Ik ben dus enorm benieuwd hoe (afwijkend) het bargtraject er uit gaat zien!
In ieder geval bouwplannen genoeg: gaat dat dit najaar van start?

Groeten,

Erik.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Yo een beetje kennende start hij liever vandaag dan morgen, of wellicht gisteren al :-) !
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Wel inderdaad, gezien er een actie was bij Gamma op multiplex platen (tot vanavond).
De platen zijn 244cm, 122cm, 1.8cm tropisch hardhout, 60€ ipv 80€.
Dat nog eens kunnen betalen met ecocheques (belgisch dingetje) was de totaal prijs voor 4 platen een 30€ dat ik zelf heb betaald.  :D

Dus na wat zaagwerk om alle platen op banden van 10cm breed te hebben, kom je op dit uit:


Het volgende werkje is al die scherpe randen afwerken met de bovenfrees zodat ze mooi rond zijn.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
En zo beginnen we eraan.. schuren, morgen een freesje halen om de kanten te ronden.



Dan is het nog wat verder tekenen.. het bergpad is mooi, eventueel de hoogte wat hoger krijgen
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Welja gisteren weer een van mijn ideen gehad.
Er stak een ding me tegen in het huidige plan, nl: dat sommige stukken spoor lager geplaatst waren dan de sporen die ervoor lagen.
Dus je zag de trein niet rondtuffen en omdat er wissels waren op sommige plaatsen (die geen steek hielden) was de hoogte beperkt.

Dus na wat denken, brainfarts en eureka momentjes kwam er een duidelijk idee uit de hersenmist.
Er vertrekken twee sporen vanaf het schaduwstation, én ieder zijspoor van het schaduwstation kan aan die sporen geraken.
Dat wil zeggen dat geen enkele trein, waar die ook geprakeerd staat, is beperkt tot 1 baan vanaf het begin.


Is er perfect de mogelijkheid om de twee vertrekkende sporen ook te gebruiken als twee aparte "tracks" met ieder hun eigen route.
Het binnenste spoor vertrekkend vanuit het schaduwstation: "the village route" aka "Mura no rūto" gaat door de twee dorpen en komt beneden weer aan.


Het buitenste spoor vertrekkend vanuit het schaduwstation: "Mountain pass" aka "Tōge" gaat achter de dorpen door en slingerd zich over heel de baan.
Einddoel is de dubbele keerlus bovenaan de bergtoppen:


Als ik AnyRail mag geloven is het buitenste spoor 3976.67 lopende centimeter aan spoor?


Met dat het binnenste spoor naar de dorpen gaat heb ik op zijn terugweg een keerlus geplaatst.
Zo kan de trein lusjes blijven rijden op dat track zonder één keer in de wissels van het schaduwstation te komen.


Nu nog even de leuke evolutie beelden van dit spoor
Versie 1


Versie 2


Versie 3


En nu weer verder schuren...  O:-D
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Leuk he, als er dan na veel overpeinzingen een plan uit komt waar je blij van wordt! En dan mag je het nog gaan bouwen ook :D !
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
En vandaag was alles opgeschuurd en kon ik aan het zaag en schroef werk beginnen.
Ook het frame idee zoals op de eerste foto's heeft een verandering ondergaan.


Aangezien die lange latten niet echt nodig zijn en ik de hoogtes via anyrail kan aflezen zijn deze eruit gehaald.
Het framewerk nu is een stel rechthoekige bakken met tussenribben (nog niet getekend op de foto)
De poten zijn 2 latten tesamen zodat je een 90° hoek krijgt.


Verder zijn alle lattten gezaagd op lengte en liggen er nog een aantal latten klaar.


Next up is het demonteren van de eerste baan, Hana no tani.
Als deze gedemonteerd is, de sporen gesorteerd, dan nog de kast uit de kamer halen en dan waarschijnlijk een stuk muur nog blauw verven  :)

De 2de baan "Howaitoairando" blijft bestaan tot dat ik alle sporen, hellingen etc klaar heb in de eerste kamer.
Zo kan ik toch nog wat met de treinen rondtuffen zonder dat ik een heel jaar zonder moet zitten.

Ik schat een 6 maand voor dat alle banen liggen in de eerste kamer.
Dan is het plaatsen van de scenery elementen van Hana no tani.. maar dan ben ik ver in de toekomst aan het kijken.
Prettig vooruitzicht want herfst en winter staan voor de deur, dus ideale tijd om lekker te sporen  :)
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Er is ook al wat werk verricht.

De eerste baan is volledig gedemonteerd (niet afgebroken, gedemonteerd)  :D
De kast die in de weg stond is ook gedemonteerd en de smalle kast komt onderin het schaduwstation, deze zal dienen om de dozen van de locs en wagonnetjes te plaatsen.
Even in sketchup de kast onder het scaduwstation


En de lege kamer waar vroeger Hana no tani stond, deze staat nu overal verspreid in opslag.


Nu even pauze (14 daagjes werk gedoe) en dan weer voort met:
- de 4 plastic bakken naar container park
- muur verder blauw verven
- plint verder zetten?
- Element 3 maken en kast 50cm inbouwen
- Vilt op de bodem (gamma) om kast te verschuiven
- led TL lamp verlichting in de kamer hangen
- Ledstrip in de kast monteren
- Ledstrip in het schaduwstation monteren

Tot ziens allen!
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
En we zijn weer wat verder geraakt, gistern en vandaag

De vooruitgang van gisteren:
Inbouw van de ikea kast



Alle ikea platen hergebruikt om de bodem van het schaduwstation te maken


En vandaag de twee andere elementen gemaakt en de bovenkant met de beschikbare OSB platen bedekt.



Op het einde van de week de rest van de OSB platen halen en bijzagen.
Dan is het houten frame werk klaar voor de hoofdplaat en kan ik beginnen met de elektriciteit voor het schaduwstation te monteren.  :D

Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Vandaag hadden we nog een aantal uurtjes vrij en hebben we de verlichting en overblijvende OSB platen gezet

De verlichting (er komt nog een strip bij voor de andere elementen)




En de overige OSB platen (morgen twee nieuwe bij gaan halen)


Als de twee platen binnen zijn een fijn laagje karton om het wit en osb mix in het schaduwstation op te smukken.
En dan kan ik gaan uitkijken voor de wissels en sporen voor het schaduwstation  :D

Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
De OSB platen zijn binnen en de verlichting is geplaatst.
Het hele schaduwstation is goed verlicht en ik geraak overal goed aan  :D





Gisteren ook nog wat verf gaan halen dus ik kan beginnen met die laatste witte muur blauw te verven en hier en daar bijverven.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
En na wat verf werk aan het denkwerk begonnen  O:-D

De sporen die ik moet aankopen kost totaal 2.145,6€ incl btw, dus wel een ferm bedrag...  :O

Dan heb ik wat liggen denken en rekenen en als ik eerst het stuk van het schaduwstation maak zonder het schaduwstation zelf (dus allen de sporen die naar boven leiden)
Kom ik op een 275,85€ uit, wat te doen valt en zo kan ik verder bouwen aan de plaat (helling zagen etc)

Dan als dat ligt dan koop ik de sporen voor het hele bovengedeelte, dat kost een 923,85€
Als dat dan weer gemaakt is met zijn helling etc, koop ik de sporen aan voor het schaduwstation zelf te maken.

Dit schaduwstation kost dan weer eens een 945,90€ aan sporen maar is een plat stuk.
Ik heb nog oude rails van 1998 die ik dan tijdelijk als schaduwstation ga gebruiken om wat treinen op te stallen.

Als alle drie partijen rails zijn aangekocht zijn we 3 maand verder, bouwtijd van de 2de plaat niet meegerekend (maar zal 2 dagen zijn, mij kennende).

Cheers, Yo

Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
En al weer het einde, afronding, euhm.... verhuis? van Howaitoairando.

Omdat ik een leuke extra heb mogen ontvangen heb ik nog wat budget om de sporen ineens aan te schaffen.
Dit betekende wel dat Howaitoairando snel van plek moest schuiven aangezien alle sporen er ineens zouden zijn.

Dus dan begon het denken, neen geen baan werkt niet, ik wil toch wat kunnen sporen..
Maar heb dan ook weer geen dagen tijd om iets half ineen te zetten wat me aanstaat.

Dus hebben we Howaitoairando gewoonweg verhuisd (buiten de haven) naar de nieuwe plaat.
Zogezegd zo gedaan, 1uurtje later...
Lege technische ruimte

En Howaitoairando op zijn nieuwe plaat


Hoe mudulair zei u dat de baan is? Ja.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Schiet toch eens op, t gaat allemaal zo traag daar >:-D !
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Ha Yo,

Het tempo zit er lekker in! Voor je het weet is alles al weer klaar! O nee, alles is weer om gegooid dat scheelt al weer nu duurt het bouwen gelukkig wat langer! >:-D

Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Hier worden wel hele grote stappen gemaakt  :thumbup: ik denk dat er vandaag al gereden kan worden  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Wel allen, er is gisteren al gereden. De treintjes rijden als er niets is gebeurd.
En dan kon ik voortgaan met de bouw van de nieuwe plaat in de technische ruimte.
Ook hier een overschot gebruikt van MDF en ikea leggers, als de sporen binnen zijn komt ook hier een laag zwarte karton.


De verbinding plek tussen de twee platen


Vanavond eventueel nog wat verder doen met de platen te zagen en de toplaag zetten.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lekker bezig. :thumbup:

Groet Michel
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
En nog een paar platen dat bij moeten komen, dat is morgen.
De verbinding tussen de top platen is ook gemaakt, dus de losse elementen vormen nu 1 grote plaat.




Als de toplaag sporen ligt kan ik de top plaat bijzagen zodat het een mooi stuk is met genoeg speling en dat er geen sporen lopen nast een afgrond.

Morgen nog 2 OSB platen halen en we hebben alles toegelegd.
Nog een ledstrip voor het 3de stuk schaduwstation halen is het volgende, zo is alles op de -1 verlicht.

Cheers,
Yo
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Na een lange werktijd is het eindelijk klaar, de 2 platen met hun schaduwstation zijn klaar  :D

Nu moet er nog juist 1 ledstrip geplaatst worden en dan kan heel het schaduwstation verlicht worden met de druk op één knop.

Moe maar voldaan..


Cheers,

Yo
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
En dat laatste daar gaat het om. Wanneer het werk gedaan is en de werker voldaan, gaat het genieten aan.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Welja.. vandaag zei de vrouw tegen me, dit spoort toch niet?



Met de verlichting van de -1 volledig klaar:


Is ook Howaitoairando is gedemonteerd.


Morgen nog wat opruimen en stofzuigen en dan kan het spoorleggen beginnen.
Het schaduwspoor komt initieel op de bovenste plaat te liggen.
Zo kan ik zonder al teveel kruipwerk alle multiplex spoorbedding maken, hellingen ea bouwen én testrijden.

Ens dit succesvol is dan verhuisd de hele boel naar de -1
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Het wordt groots aangepakt! Wat een ontspoord gedrag. Je vrouw heeft gelijk.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Vandaag was de dag.. met toch een bang hartje (want de vorige banen waren uit de vrijhand ontworpen en aangepast)
Dus de proef was klopt het plan in AnyRail met de realiteit als het spoor er komt te liggen..?  :?

Dus we hebben de bovenste plaat leeg gemaakt en het start van de sporen leggen kon beginnen.

De lus om de trein van -1 naar 0 te laten rijden



En dan in de technische ruimte het vervolg van de lus


Dat viel allemaal perfect mee, wel één rariteit wat op anyrail niet echt klopt:
Een 24672 komt nooit met zo een spatie tussen de 2 sporen.

Met wat aanpassingen (de bocht wissel wat verder in de boch geplaatst komt het in orde.

En dan het huzarenstukje.. men schaduwstation met de 12 zijsporen die niet doodlopen met hun eigen keerlus.  ;)


Alles klopt als een bus, dus volgende stuk is de hoogte regelen en de multiplex voor de spoorbedding zagen.

Maar eerst wat rust voor men arme rug  O:-D


En ja die slappe verlichting gaat eruit en er komt een massieve led verlichting in de plaats (zoals in de technische ruimte.

Ik moet toegeven, dit spul is verslavend.. nu al aan het plannen om met computer de boel aan te sturen ipv een central station of mobile station.  :D
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Mooi hè, als alles klopt dan wordt je daar toch gewoon vrolijk van. Hoe heb je al die rails zo mooi op die plaat gekregen. Zelf op de knietjes op de plaat gekropen? Tja hoe ouder je wordt hoe meer de rug zich gaat laten voelen, wen er maar vast aan. Het leukste moet nog gaan komen als je straks alle trace's hebt gezaagd. Het spul op zijn definitieve plek leggen, dat is pas leuk. Succes
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Wel Henk, ik heb alle lange spoor elementen op voorhand gemaakt en dan op de plaat geschoven.
Dan op de plaat gekropen en gaan zitten op een plankje met 4 wieltjes onder (voor een plant op te zetten)
Zo bleef de rug gespaard en minder kruipen.

Next is de helling maken en de triplex uitzagen, verstevigen met een balk eronder, zo moet ik maar op 2 plekken per lengte een plankje zetten voor de hoogte.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Goeie genachten je gaat wel rap. Maar ja, je kunt dan wel op een krukje zitten, maar dat betekend toch dat je bij tijd en wijle moet bukken. Goed voor een knik-knak rug. Maar zoals Henk al schreef fijn dat het allemaal klopt wat je bedacht had. Als het niet geklopt had, had je waarschijnlijk nog meer pijn in je rug gehad.
Met alle respect het begint al heel wat te worden.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Ik gun je van harte de baan die je in gedachten hebt, maar ben je niet bang dat je straks nergens meer bij kunt? Wat doe je als er iets helemaal achterin ontspoort? Of, wat vaker gebeurt, zonder stroom komt te staan? En ik zie een kachelpijp - er staat toch niet ook nog een ketel onder die platen?
Ik ben ook benieuwd of we de Japanse gebouwen, in het bijzonder de pagode van Nara, nog weer terug gaan zien.
Succes!
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Freek: Ja het gaat vooruit en het bukken is eentje dat op het gemakje moet.
1200Blauw: het stuk achteraan is bereikbaar met men "treinen grijper" en er zijn een aantal booster boxen die daar gaan staan.
Ook is er nog een "man gat" voorzien om te zagen en ik heb zo een ligbedje op wielen dat auto mechaniekers gebruiken  :D
De kachelpijp is van een ventilatie systeem voor verluchting.

Qua scenery is het momenteel overal in het huis Japan..  O:-D







Dus er is niet echt veel verloren, zelfs de bergketen staan her en der  :)

Dus hoe modulair is het  :D
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
En vandaag hebben we wat kunnen werken aan de hobby.. vrouwlief gunde me even wat tijd.
De planken om de hellingen te maken zijn gezaagd uit Multiplex van 18mm dik en met AnyRail de exacte hoogte bepaald voor ieder stuk.
Alle stukken spoor hebben hun eigen steun met een balk onderin als versteviging en een MDF van 8mm als toplaag.
Dit geeft een vrij stabiel platform ( ben er zelf is op gaan zitten met mijn 80kg en gaf geen kik.





Wat slim denkwerk om een stut te zetten zonder dat ik het spoor blokkeer.
Er komt nog een Multiplex band langs om die L vorm op zijn plek te houden


En toen was het tijd voor een traditie bij iedere nieuwe baan: dat de meest "afgedankte locomotief" de spits mocht afbijten en als eerste mocht rondrijden.

Het resultaat tot nu toe was: geen ontsporingen, lekker door de wissels in beide keerlussen en schaduwstations.. leuk om hem eens de "beentjes" te zien strekken.


Enorm wazig maar dat is nu eenmaal iPhone voor je, goed voor selfies maar mijn selfies breken de iPhone lens.


En na wat hartelust heen en weer gaan, staat ie op zen stelplaats klaar voor het volgend ritje als de bochten uitgerekend zijn in MFD.


Morgen hopelijk meer maar ook weer op stap met vrouwlief  O:-D



Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Mooi dat de eerste testrit goed verlopen is, ik zou het ook even testen met een aantal wagons als ik jou was.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Vandaag maar een paar uurtjes tijd gehad maar wat een leuke vooruitgang!
De trein is klaar om de technische ruimte te verlaten op hoogte!  :)

De rechte stukken met een houten balk onderin doet wonderen en is enorm stabiel.
De bochten zijn ondersteund door MDF van 18mm ipv 8 (zo heb ik geen balk nodig) en hebben hun eigen "poten".
Op deze manier schroef ik alle "poten" aan elkaar en waar nodig schuur ik de MDF laag wat bij, maar tot nu toe niet nodig gehad.

De eerste testritten op hoogte verliepen véél beter tov mijn andere banen.
Daar waren ontsporingen in het begin een plaag, bij deze (tot nu toe) 1 voorval.

Het geheel inc bochten met ondersteuning:


En de "oude/nieuwe" test loc dat de top heeft bereikt  :D


En wat filmpjes van de testritten per baan omhoog


En nog een aanpassing aan het top level spoor, de keerlus rechts heeft nu een 3 weg wissel zo kan ik hier een kolenmijn maken.


Komende dagen verder de bochter te ondersteunen met MDF van 18mm en het grote stuk is die overgang van technische ruimte naar de grote kamer.

Cheer,
Yo
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Heerlijk, zo lekker als hier doorgebouwd wordt :thumbup: !
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Vandaag na wat meer bouwwerken  O:-D  heb ik de raad opgevolgd van Peter Degeluidsman en heb ik een "sleep" samengesteld.

De sleep: bestaande uit mijn 3 langste crash-test wagons (om bochten te testen) en een 8 ijzererts afval wagons (vanwegen hun gewicht) en de gewoonte om at random te ontkoppelen.
Inclusief de locomotief die jullie al gezien hebben kwam deze neer op 192cm



En dan begon het op het eerste spoor dat de technische ruimte kon verlaten en door de deuropening naar de andere kamer reizen.
De rit omhoog:

De rit omlaag (achterstevooren)

Nu komt een pauze, door het werk, een week dat ik niet veel kan doen.  :(

Alleszins, nog 1 MDF spoor stuk maken dat door de deuropening gaat en beide sporen kunnen de technische ruimte verlaten!

Cheers,

Yoni
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Werken... werken... en wij dan??? Ons gewoon een week laten wachten???
Ik geloof er niks van, er komt ongetwijfeld een update van dat laatste stuk MDF door de deuropening :D .
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Tut, tut Hans, geen paniek, Yoni schrijft wel dat hij niet veel kan doen, maar dat stukkie MDF ligt er zo in en die paar railstukken ook.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Welja.... eentje om te ontwennen dan.  :D

Het speciaal MDF bochtje in de technische ruimte is klaar en dan nog een stukje bocht op de grote plaat.



Ja het eindstukje staat krom, die balk word vervangen, die is kromgetrokken (hout he)


Filmpje!

Geniet ervan, komend weekend kan het zijn dat er nog iets komt, maar niet zeker van  O:-D
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Als ie nu de andere kant op was krom getrokken had je meteen verkanting gehad  :D  :D Alhoewel waarschijnlijk wat teveel van het goede.
Dank voor U bijdrage en doe kalm aan dan breekt het lijntje niet.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Tja Yo je kent de overeenkomst tussen een ambtenaar en een stuk hout nu dus. Het werkt (op de lange duur).
Een dergelijke kromming kun je er wel uit halen hoor. Het hout onderdompelen in water tot het helemaal verzadigd is. Dan in de juiste vorm terug buigen en onder spanning laten drogen. Nog beter gaat het met stoom. Maar een nieuw stuk balk is wel sneller gedaan.