Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani

Gestart door MrAdmiral maandag 21 augustus 2023, 17:31:39

Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Vandaag het nodige elektriciteitswerk gedaan.. dat wil zeggen veel klauteren en kabels overal tussendoor duwen.
Na het nodige zweten en evenwichtsoefeningen zijn we er toch doorgeraakt.

Het kasteel staat vrij hoog t.o.v. de rest maar dat was ook de bedoeling om een eyecatcher te krijgen.

By night

Volgende is de hele rots onder het kasteel uniform te krijgen met de rest erboven.
Dan verlichting op het kleine meer bijzetten zodat alles van de technische ruimte er staat.

Dus nog wel even werk want die woodland scenics just plug lighting systeem is vrij duur.
Maar het werkt altijd en is makkelijk te installeren.

Nu wat op de hoofdplaat op de bergroute bijwerken zodat daar alles weer kan rondtuffen.

Cheers!

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Mooie locatie voor het kasteel, Yo :thumbup:
Zeker en vast een eyecatcher:cool:

Groeten,

Erik.
En vandaag nog eens naar de lokale treinshop geweest.
Tusen de rekken struinen op zoek achter niets en iets en iets unieks.

Wel we hebben iets gevonden, dat mooi is en werkt en een gekke propellor achteraan heeft dat sneller gaat draaien als de trein sneller rijd  :D

En wat sfeerfoto's... zit al de hele tijd met de treinen te tuffen  :D

....en nu heb ik teveel treinen op de bergroute.
Dus er zijn wat opties beschikbaar, zoals deze route al eerder was bedoeld om de kleine unieke treinen te laten rijden.
Dat wil zeggen dat er moet wat geshuffelt worden in de treinen die bovenop gestald zijn.
Verder kan ik nog een schaduwstation maken onder een berg in de grote ruimte, wat ook een optie is.

Verder zit ik nog bezig met wat achter de schermen te tekenen in anyrail qua schaduwstation voor de personen treinen.
Dit zal een soortgelijke versie van de goederen schaduwstation worden maar dan 20 cm hoogte.
Aangezien ik nog geen miserie heb gehad met treinen die ontsporen of andere is dit de ideale oplossing om te dupliceren.. meer later

Groeten van uit de treinkamers

Dag Yoni.

Mooie plaatjes van aparte treinen in een evenzo aparte scenery  :thumbup:  :thumbup:
Bedankt voor het maken en delen!

Groeten,

Erik.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Een trein met propeller blijft een aparte verschijning Yoni, zeker in jou landschap.
Maar dat is het leuke van je eigen baan jij bent daar heer en meester en bepaald wat er op komt te rijden.

Veel plezier ermee.

Mvg,

Peter Degeluidsman 

@MrAdmiral  Dag Yo.

Zijn er nog verdere ontwikkelingen op jouw bijzondere modelbaan?  :roll:

Groeten,

Erik.
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 27 november 2025, 16:55:54Zijn er nog verdere ontwikkelingen op jouw bijzondere modelbaan?  :roll:

Wel, binnenkort gaat er een deel veranderd worden namelijk de grote grasvlakte met de boerderij (rood omkadert).
Hier is het idee om een groot meer te maken met wat kleine "eilandjes" erin.
Het kasteel op zijn berg komt dan op een klif te staan dat uitkijkt over het meer.

Tevens is er nog een plan om het schaduwstation van de personen loco's boven dat van de goederen treinen te zetten.
Dit niet "eventjes" maar met een heel plan met schuifgeleiders zodat ik dat schaduwstation naar achter kan rollen indien er iets fout gaat onderin.

Verder is het nog wat een hersenplan dat op PU schuim wacht en nog wat ideen (dorpje aan het meer etc)  ;)

Voornamelijk vooral veel liggen rondtuffen met de locs en de "ongemakken" van de baan ontdekken.
Met ongemakken is het eerder de plaatsing van zijsporen en gebrek ervan op de bergroute.. meer nieuws daar later over.

Mooie plannen. :thumbup:
Ik zit er weer klaar voor.

Fijne feestdagen toegewenst.

Groet Michel

The meaning of life is to give life meaning!

Hallo Yo,

Even de kerstdagen doorkomen en dan kun je volgend jaar weer verder met de nieuwe bouwplannen! :P
Mooie plannen, ik al uit naar de realisatie!

Fijne feestdagen,
Wico
Yo ik kijk met smachtende blikken naar je nieuwe plannen uit!! Maar eerst een goed uiteinde en een gezond en gelukkig 2026 toegewenst.
Blijf jouw baan toch erg leuk vinden tussen al dat Alpen en Nederlandse geweld een mooie Japanse baan. Die zeppelin trein is erg mooi. Benieuwd naar je vorderingen komend jaar. Gr henk
@citaat tussen al dat Alpen en Nederlandse geweld een mooie Japanse baan en daar geef ik je volkomen gelijk in....
Wat niet wil zeggen, dat "Alpen en Nederlandse geweld", niet kunnen of mogen..  :thumbup:
Dusja de zomer break is voorbij, en het eerste plannen is begonnen.

Plan 1: waar die andere scenery elementen zetten?
Hierbij dacht ik onderin de baan, hier staan nu veel pvc bakken met scenery spullen en gereedschap in, deze konden opzij om de rug uit de ikea kast te halen.

De kast leeg nog met rug, klaar voor een aanpassing

Zonder de rug

Daar is dus nog een grote ruimte beschikbaar om zaken te kunnen opbergen én ze was nog volledig leeg.
Ondertussen de elementen aan het wegnemen en toch hier en daar de vaststelling dat sommige elementen toch nog kleiner mochten zijn.

De boerderij is dus zonder veel gedoe onderin geraakt

En het andere stuk dus ook

Dus het eindresultaat: een vrij grote opening om een mooi stuk scenery te zetten. Misschien wel met een haventje met rangeer station?

Volgende week ergens zien roze pur platen en PUR schuim te vinden aan een goede prijs.
 @citaat Je Japanse landschap doet heel echt aan. Tweemaal het genoegen gehad om het land te bezoeken... en dus ben ik -min of meer- wat vertrouwd met de omgeving...  :thumbup:

En even  :offtopic:
Mijn jongste kleindochter, die in Japan woont, was twee jaar terug op bezoek, en na een korte periode van het spelen met de treinen, begon ze die paar huisjes die ik heb op de baan te plaatsen.
En terwijl ik de ruimte volledig wou gebruiken, plaatste zij alles heel kort bij mekaar....
En dan realiseerde ik mij: dat was/is inderdaad haar woonomgeving...  :thumbup:
Wel vandaag nog eens gedaan wat ik de voorbij maanden heb liggen doen, nl: naar de sporen, scenery en lay-out kijken.

Vanaf het begin was het plan dat de sporen het landschap volgen, niet het landschap de sporen.
Tot zover is dit aardig gelukt met alle wirwar van sporen die net niet zichtbaar zijn als je kijkt.
Het idee was altijd dat je kijkt en je ziet landschap en ineens tuft er op een plek waarvan je zegt "heh, daar?" een trein door.

Dit gevoel had ik een pak minder bij het station vooraan. Te rechtlijnig, te parallel..

Dus waarom niet wat meer beweging vrijheid qua spoor en mogelijkheden?
Ja inderdaad: in een "normaal" scenario belet dit de oude scenery van terug geplaatst te worden, maar ook hier, de sporen zijn modulair, maw niet fix op de basis plaat.

Dus ja nog wat meer onderin geplaatst en een half uurtje later met wat sporen te goochelen kwamen we op dit zicht uit:

Hier zou ik nog wat meer zwier bochten kunnen zetten maar dit is de dorp route, en S bochten is meestal ontsporingen, plus dit komt op een brug te staan.
Ik ga me nog eens bezighouden met balsa en een brug maken die net boven het wateroppervlak komt net zoals in de andere ruimte om naar dat dorp te rijden.

Dit stukje kan nog eens mooi worden met een waterval waar de trein onder door tuft.

Diezelfde waterval is de aanvoer van water voor het meer.

Rondom het meer (vooral naar de achterkant toe) is er een idee om witte bloesembomen te hebben die in het water tippen hier en daar.
Het stuk tussen de sporen in kan een klein eiland worden zodat er nog steeds een station kan zijn vooraan met een heuvel naar het dorp toe dat via een boogbrug verbonden is.

Dus veel plannen denken en bedenken  :)

Citaat van: MrAdmiral op zondag 28 december 2025, 10:52:09Dit stukje kan nog eens mooi worden met een waterval waar de trein onder door tuft.

Een flinke uitdaging, maar eenmaal verwezenlijkt zal dat een zeer spectaculair schouwspel zijn!  :cool:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Zo'n meer bied wel mogelijkheden. Uiteraard mag een traditioneel Japans vaartuig niet ontbreken. Zou een vissersboot kunnen zijn. In plaats van een boer komt er dan mogelijk een visser te wonen. Dat is natuurlijk leuk bedacht maar die visser voert zijn vis af per trein. Sorry Yo I was only dreaming.
Vissersbootjes komen er zeker op, zelfs een pier, ook de drijvende theelichtjes komen terug.
Alleszins, het nieuwe traject van het spoor was me nog te recht.

Dus een kleine aanpassing gedaan, her en der kleine rechte stukjes tussengeplaatst zodoende er geen S bochten zijn

Voor de brug, er is blijkbaar een treinspoor in japan dat door een "veen" rijd en die sporen zijn soms wel eens onderwater

Zover zo goed denk ik  ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Mooie "out of the box" plannen weer; leuk om te volgen :) .

M* en bezig te digitaliseren

IMG_0733.jpeg

Al eens gedacht over een brug zoals bij de Moerputten ? Dat is eigenlijk ook een moerasgebied.
Die brug-delen zijn in het programma van Markenburg te vinden.
Ik wil m ook bouwen in het okergeel, maar in t grijs is ie er ook.
Wel er was een mooie actie op Pur en Pur platen. Dus we zijn aan de slag gegaan.

Wat het idee is en ik wil bereiken is feitleijk iets uit een film, namelijk "Spirited away".
Het gehele landschap is fictief dus niet uit een boekje of een foto, dit zal het eerste zijn wat uit een film komt en deels ook echt bestaat.

Dus een stationnetje in het midden van het meer, waar een haventje gaat liggen met vissersboten.
Het effect ik wil bereiken is namelijk dit:

Hoe we dit gaan doen, wel ik heb de theorie al uitgedokterd, eerst de scenery, zijkanten met heuveltjes, gras etc bezetten (nog geen bomen of struiken)
Wandelpad langs het klif van het kasteel tot aan de andere kant, soms over rots soms over kleine wandelbruggetjes.
Eens dit gezet is een duidelijk plekje voor het station en haventje maken.

Dan komt het tricky bit: ik heb nog oude sporen liggen van 1995 met die broze plastic of andere met slechte contacten.
Ik heb de huidige extensie met die sporen gemaakt. Het idee is dan ook om deze her en der vast te zetten op de pur plaat met hot glue.
Om dan tegen deze sporen aan epoxy te gieten totdat de berm en de zijkant van de rail onderstaan.
Als er wat overkomt maakt dit niet uit want ik vervang dit spoor met nieuw spoor.
De onderkant van de roze Pur plaat, de plek waar het spoor loopt, snij ik door zodat dit twee losse elementen worden en het spoor eruit genomen kan worden en vervangen door nieuw spoor.
Omdat dit C rails zijn is de vorm altijd 100% en heb ik dus altijd een goede aansluiting.
Wat Mod podge lang het spoor om golven te maken en we hebben een spoor dat onderwater staat en een trein die rijd door het water.
Of we de binnenkant van de rails ook met mod podge gaan doen weet ik nog niet aangezien dit een contact gevoelig stuk is en ik wil geen stilvallede treinen halfweg.

Dus zover het idee dat een plan begint te worden.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Waarschijnlijk overbodig om te vermelden, maar je ondergrond waar de rails op liggen moet uiteraard 100% waterpas liggen voordat je epoxy gaat gieten! Flinke hoeveelheid ook, goed ventileren!!!
 @citaat  @citaat Dat ziet er fantastisch uit, en uiteraard blijf ik volgen, doodcurieus om het eindresultaat te zien!!  :thumbup:
Wat een gaaf plan! Mooie uitdaging om te maken.
Om Bob Ross te quoten "a happy little accident" is voorgevallen vanmiddag.
Bij het maken de de basis van de waterval kom ik ineens tot de vaststelling dat ik onbewust een perron heb gemaakt onderin de waterval.

Dus bij deze is er een station bij in de rots, hier gaan we veel pret aan beleven met een camera.
De tunnel dan naar het meer hebben we nog iets in gedachte met fluorescent verf en kristallen..

Cheers!
Ziet er veelbelovend uit, benieuwd naar de verdere aankleding.

Kanpai!!
 @citaat effe gaan zoeken...;)
Ik kende het woord, maar zo wordt het geschreven. ;) (blijkbaar allemaal katakana)
カンパイ
Met het idee dat duidelijk vorm begint te krijgen, hebben we de PUR spuitbus genomen en al een eerste deel van de scenery gemaakt.

Ervoor

Erna
Hier hebben we ook al de waterval uitgelijnd en is dit stukje al klaar voor gipsverband en de goede oude flexibele tegellijm.

Dan het meer heeft ook al wat features gekregen, al die pur blobjes worden rotsen.
Er is nu al wat duidlijker te zien waar het perron zich bevind, namelijk midden in het meer.

Met de tegellijm hebben we ook een waterdicht laagje voor de epoxy, en inderdaad, goed ventileren en kijken of er geen lekker zijn.
Want die roze pur plaat smelt als het met pur in contact komt.

Kanpai!!
Citaat van: MrAdmiral op zaterdag 03 januari 2026, 13:03:32Kanpai!!
Sorry, ik heb dienst vannacht. Ik sta droog   :-(
@citaat Maar mocht je het nodig hebben...  >:-D
red_beer_around_the_world.jpg
Mooi vorderingen. :thumbup:
Blijft een plezier om deze oosterse baan te volgen.

Groet Michel
Dat zijn niet alledaagse plannen!! En het begin ziet er goed uit. Mijn aandacht heb je!

Vandaag het eerste gipsverband werk afgerond.
De bedoeling is natuurlijk om overal gipsverband en dan flexibele tegellijm te zetten.

Maar zover de vooruitgang, te beginnen met een lading gipsverband

En dan beginnen we aan de werken, ervoor

Erna

De achterkant moet ook nog gebeuren maar hier moeten we de module uitlichten want zover kan ik niet (meer) bukken.

Dan ook achteraan (denk ik) is er een plan om een boeddhabeeld te plaatsen dat in de baai kijkt.
Het beeldje dat ik voor ogen heb is ongeveer 16cm hoog, is al in steenkleur dus al vrij goed in zijn plek.

Het spoor word nog proper gemaakt na al de werken :D
@citaat en over H0 of groter voor een Bhoedda beeld, hoeft men zich geen zorgen te maken. Ook in het echte leven vind je die van normale grootte tot grote en supergrote beelden.  :thumbup:

Een voorbeeld: Sendai Daikannon
Een beetje pur en een beetje gipsverband en hoppa fantastisch rotswerk. Ziet er zoals gebruikelijk weer prima uit. Dat Boeddah beeldje is ook geen verkeerd plan. Zou in realiteit dus bijna 14 meter hoog zijn. Wordt dus een kwestie van neerzetten en kijken of het "smoelt".
Wel, het gipsverband zit erop.. dit mag nu een dag of 4 drogen voor de tegellijm erop gaat.
Het was een werkje en die plaat is echt massief groot, ik ga blij zijn als het spoor dit kan doorsnijden.

En eens droog, de gebruiklijke tegellijm en de water oppervalkken glad strijken.
Waar het nog vlak is misschien een muurtje of klimplanten of gips rotsen tegen zetten.

Cheers! tot binnen een aantal dagen :)
En we zijn al wat verder geraakt.. vooral kijken hoe tegellijm droogt  :|

Dusja tadaaaa.. drogende tegellijm

Cheers!
Yes! Gedaan met tegellijm zien drogen.. de boel in de verf gezet. nog wat oude spuitbussen gebruikt

Dan de nodige afdichting met silicaone gedaan, Tec7 transparant kit en lijmen

Next up is wachten tot de maand uit is.
Ondertussen af en toe een bus epoxy hars halen en wat bijgieten, dDuur spul maar wel mooi resultaat.

Waarom bijgieten? wel om aan de juiste hoogte te geraken tot aan de bovenkant van de rail maar niet erover.

hoe het begon:

En dan wat bijgieten

En nog wat bijgieten

Tot net gelijk met de bovenkant van de rail

En voor je het weet is er een mooi laagje

Volgende week is er terug wat epoxy dat aankomt.
Hiermee ga ik de andere kant bijgieten en dan de waterval gieten en nog een klein stukje meer.

Cheers!

@citaat  @MrAdmiral :
Dat wordt een zeer bijzonder stuk scenery!
Wanneer de trein door het water rijdt zal
dat spectaculaire beelden opleveren  :cool:
Ik ben heel benieuwd  :thumbup:

Groeten,

Erik.
 @citaat Ook ik wacht met spanning af om de door het water rijdende trein te zien...  :thumbup:

M* en bezig te digitaliseren

Dat waterskieën wil ik ook wel eens zijn op een filmpje
Mooie plannen ook hier een lezer die benieuwd is naar de eerste trein die door het water heen rijd. :)

Groet Michel
We hebben weer wat vooruitgang, een klein stemmetje zei me probeer eens die sporen weg te krijgen en de plaat te splitsen.

Dusja met een breekmes via de onderkant de plaat doosnijden. Her en der toch kleine stukken epoxy onder de sporen  :O
Het was een geluk bij een ongeluk dat nog niet alle epoxy was uitgehard en het mes er nog door kon.
voetnootje: epoxy gieten bij 5-7 graden is niet echt aan te raden voor de droogtijd.

Het spoor zat extreem goed vast in de epoxy dus dan maar met een beitel het spoor doormidden klieven.
Hierbij ook het geluk dat het dat spoor was met pvc broosheid (productiefout van de jaren 90/00)

Wat er nog van spoor zit moet ik nog wachten totdat de epoxy harder is nu het warmer is in de ruimte.

Eerste indruk.. so far so good:

Eens alle oude stukken spoor verwijderd zijn van de epoxy gaan we nieuw spoor leggen.
dan met modpodge golven maken en wat groensel aanbrengen in het meer.

Dan hopelijk een fotoshoot van een trein die door het water rijd.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Was het spoor té vies geworden om te laten liggen?
Citaat van: Hanzi op donderdag 19 februari 2026, 18:56:56Was het spoor té vies geworden om te laten liggen?

Het spoor was oud broos spoor, en die epoxy zat her en der tussen en slechte contacten.
De plaat zelf moest ook in twee gedeeld worden omdat anders te groot was.

Ondertussen is er ook nieuw spoor en kan ik eens kijken hoe ik de kieren her en der ga opvullen (modpodge)
Eens de rimpelingen op het water zijn gemaakt zal dit gelijk met het spoor komen.

Ook is der eerste testrit al gedaan wat goed verlopen was.

Wat foto's van het geheel

Om het spoor beter te doen aansluiten was ik aan hotglue een het denken.
Transparante tec7 is te straf, dat had ik door toen ik het oude spoor eruit moest halen.

Verder zal het kijken zijn om de berg weer toe te maken en het stuk vooraan te laten aansluiten.

Cheers!
Nog een kleine update, de rijhoogte is nu top en als je kijkt is het net dat ie door het water rijd  :P

En de volgende werken zijn ook al gestart om de boel wat minder saai te maken

Hier gaan we een berg/heuvel zien te maken. misschien het station terugzetten.

En een kort filmpje
👏 👏
Gewoon fantabel (formidabel+fantastisch) :lol:
Ik blijf volgen...  :thumbup: