Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani

Gestart door MrAdmiral maandag 21 augustus 2023, 17:31:39

Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat Inderdaad Paul: het juiste gereedschap gebruiken en geen gepruts met tangetjes, soldeer of hot glue! :wink:

Groeten,

Erik.
Heel enorm bedankt voor de tips en links heren!
Ondertussen ben ik gestart met het "trekken" van de kabel door de pvc nagelklemmetjes (wat goed werkt)

De eerste lus is rond en ik heb de Wago 5 klem besteld maar zit met de vraag:
Moet ik de bruin/rood kabels die van de Marklin 60116 die schoentjes afknippen en aansluiten op de wago OF
Moet ik die bruin/rood die van de Marklin 60116 die schoentjes eroplaten, aansluiten op het spoor en van het spoor twee kabels naar die Wago 5 klem brengen?

Even diagram voor de duidelijkheid (die twee zwarte blokjes in het diagram zijn de Wago 5 klem)

Het idee is een tweede lus maken voor het spoor op de -1 (schaduwstation), daarom de Wago met 5 klem per draad kleur.
Op deze manier kan ik 2 signaal lussen maken op 1 wago klem.

Hopelijk maakt het wat duidelijk wat de vraag is en dat mijn redenering correct zit.

Cheers!
Klemmetjes/schoentjes afknippen en aansluiten/verbinen zoals op je tekening.

Cees
Enorm bedankt Cees, dan kan ik beginnen met het knip en draadwerk  :D
Met de tip van Cees, een paar Wago klemmen tussen de lippen geklemd en met het hot glue gun in de aanslag.
Die dingen kan je perfect overal op of aan lijmen.

De "hoofdschakeling" met de bruine en rode kabels van de Marklin 60116 en de draden van de bovenste lus

Op de plekken waar scenery over komt lopen de kabels tussen de sporen door waar ik toch niet kan lopen.

Hot glue is iets fantastisch, twee Wago klemmen rug aan rug lijmen en dan de onderkant wat lijm op de osb plaat vastzetten.
Wat nagelklemmen om de kabels te geleiden en presto, klaar voor een aftakking.
Het zal waarschijnlijk niet zo prachtig lopen als bij de meeste hier, maar ik ben dan ook echt geen voor elektriciteit, ik heb er altijd een mep van vast.

En de eerste aftakking, de andere Wago klemmen en schoentjes komen wat later binnen.
Dan nog een week om te prullen en dan een "pauze" van drie weken wegens werk verplichtingen.

Ik ben benieuwd wat het gaat geven en er geen vonken/rook gaat komen.  O:-D

Cheers
Een dagje verder en we hebben een al 1/4de van de baan gedaan, er waren nog wat Wago klemmen over.
Plus de lokale treinshop had de Marklin platte steehulzen 74995 in stock, 20 stuk voor 5€ Dus dan nog een drie zakjes meegenomen.
Natuurlijk eens door de "rommelbak" aan het gaan en 2 wagonnetjes meegenomen, zo zijn 2 slepen weer iets langer.

Zo ziet het baantje met signaal kabel eruit

De kables gaan door de MDF spoorbedding onder het spoor, dus geen kabels die aan de zijkant van het spoor uitkomen.
Deze week komen de rest van de wago klemmen aan kan ik alles aansluiten op het gelijkvloers.
De onderste laag spoor moet nog volledig voorzien worden van een signaal lus en bijhorende aftakkingen.
Hier ga ik de doorloopende zijsporen gebruiken op de keerlussen.

Welja ook eens een kleine baan gemaakt om de analoge sneeuw loc zijn ritjes te laten doen  O:-D

Tot nu toe is de bekabeling de spoor problemen aan het oplossen, er zijn nog ene paar stukjes maar dat is omdat het spoor daar geen onderbouw heeft.
De bestaande scenery modules gaan aangewerkt worden met PUR schuim dus dan zal dat probleem snel opgelost zijn.

Tot zover de vooruitgang, cheers!
Lekker bezig Yoni. En voordat de zaak in rook op gaat, je kunt ook even meten of je kortsluiting hebt. Als je een meter hebt. Zon niet zijn er ook nog andere methodes.
We zijn door de bekabeling!  :D  Geen rook, vonken en andere ongewenste zaken.  :-)

Dus na een grondige stofzuiger beurt was het tijd om alle treinen weer samen te stellen en op de juiste rangeerterrein te parkeren.
De achterste set sporen zijn voor de goederen treinen, de voorste is voor personenvervoer, dat is ook de langste met een Rheingold set (loc in herstelling).

Dus één voor één het spoor op en een testrit om te zien of er nog slechte stukken zijn.
Er is nog een kleintje vooraan op het personen rangeerterrein, maar dat is snel op te losesn  :)

Verder tuffen ze vrolijk rond en ben ik ook weer vrolijk want het was dat ze te lang in hun doos zaten te niksen.
Naar dozen staren word een normaal mens niet vrolijk  :D

Zonder gezever de foto's:
Treintje in het eerste dorp

De rangeerterreinen

Het overzicht van de hele "Yard"

PS: de bekabeling gaat nog met nagelklemmen vastgezet worden.

Maar helaas is er een mindere noot bij.. onze grijze muis (BR52), de tweede loc dat ik heb aangekocht sinds de start een 4 jaar geleden zit met een enorm defect.
Hij gaat maar hij schud enorm bij het rijden waar op een bepaald moment de wielen blokkeren en hij stopt..
Tis eentje dat nog delta analoog is, geen geluid.. dus economisch gezien zal het eerder vervanging zijn  :?

De achterste sleep op de goederen rangeerterrein heeft nog geen loc, dus daar ga ik nog eens moeten jagen voor iets uniek.
Zoals de meeste kunnen spotten zijn er ondertusen 3 Litt D109's aanwezig (ja, deze kunnen me echt charmeren, maar 3 is genoeg).
Hier van zijn 2 die nog digitaal gemaakt moeten worden (140€ het stuk (geluid, motor, decoder, instellen)) dus dat is voor na de werk verplichting.

Dan hebben we de T18, die komt uit hetzelfde tijdperk van aankoop als de BR52, maar deze heeft wel een ESU decoder maar geen geluid.
De T18 is een leuke maar ook geen geluid en dit is wel iets wat ik wil zien op alle locs.
Rook generator is een twijfelpunt qua vervuiling maar wel iets waar ik bij sommige aan denk te doen/laten doen.

Verder ben ik happy aangezien de sporen mooi gevuld zijn.
De meeste slpen zijn nog niet volledig spoor vullend, dus kan ik hier en daar nog houten wagonnetjes aankopen.  :P

Een vermoeide maar tevreden modelbouwer/treinrijder
Cheers!

Gefeliciteerd met deze mijlpaal, Yo :thumbup:
Van de BR52 de wielen opnieuw kwartieren is niet de oplossing?

Groeten,

Erik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dat vermoed ik wel Erik. Dit zijn typische klachten die optreden bij één of meerdere verdraaid(e) wiel(en).
Je ziet het ook op de foto van de loc: het achterste drijfwiel staat op 2 uur terwijl de voorste richting 4 uur gaat, en dat gaat natuurlijk wringen op de koppelstangen.
En dan weten we nog niet hoe de wielen aan de andere kant staan.
Yoni, dat begint er heel fraai uit te zien en je hebt inderdaad een mijlpaal bereikt. Nu de zaken "boven" de tafel. Maar ik zou eerst de suggestie van Hans en Erik opvolgen, want ik vrees dat ze gelijk hebben.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Vrezen hoeft niet hoor. Is tamelijk eenvoudig oplosbaar.
Heren, namen mezelf en de grijze muis wil ik jullie allen bedanken.
Ik had het nog eens niet gezien maar er was er inderdaad een wieltje een slag af.

Na het afkoppelen van de drijfstangen en herkwartieren is de wobbel weg en tuft hij lekker door.
Dus dank Heren, dit betekend dat de de grijze muis weer vrolijk rondtuft met een hele sleep ijzer wagons.
Dit is buiten de Goldrhein één van de zwaarste slepen en hier is de muis uitstekend voor  :D

Dus lang zal ie tuffen, nogmaals dank!  :D
Mooi dat het opgelost is Yoni. Gelukkig was het eenvoudig op te lossen. Tijd om weer verder te tuffen met je baan.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Fijns, zo simpel kan het dus zijn ;) !

En dan te bedenken dat je haar nog wou vervangen ... :roll:

Groeten,

Erik.
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 07 december 2023, 18:36:32En dan te bedenken dat je haar nog wou vervangen ... :roll:

Groeten,

Erik.

Ja, we kunnen niet alles weten  :) daarom is er dit forum   :favorite:

Alleszins, nog wat bezig geweest en de wissels in het schaduwstation staan mooie georderd in de Mobile Station 2.
Nummertje bij de wissel en hey presto, de boel gaat gesmeerd
Vandaag weer een van men "brainfarts" uitgedacht..
Ik zat al een tijd in men hoofd met die "dogbone" (groen gearceerde stuk baan) en het stuk baan om daar te geraken

Wel al de baan ervoor is vrijnutteloos omdat deze als doel heeft om de trein zo hoog te krijgen.
Maar zoals je hieronder ziet is dit wel een afstand (groen gearceerde stuk baan)

Dus dacht ik bij mezelf, wat als... we met drie treinen tegelijk zouden kunnen rijden....   >:-D
Drie treinen die:
- nooit botsen
- een mooie lus maken
- wat "speel" gelegenheid geeft.

Dus daarom heb ik volgende extensies gemaakt op plan en één ervan is al uitgevoerd.
Dus voor dat we boven aan de dogbone komen heb ik een keerlus gemaakt, hier komt een sneeuwlandschap achtig iets.
Dit trace is waar de derde trein aka "de kolenroute" zijn split neemt van de "dogbone"

Om dan wat meer "speel" gelegendheid te geven aan de kolenroute heb ik een zijspoor gemaakt (niet doodlopend) in de technische ruimte

Hier komt een kolenmijn in de tussenlagen van de berg, hier en daar zal je wandelpaden zien aan de buitenkant en verlichting binnenin de berg
Er zal een grote kolenschacht zijn waar wagons gevuld kunnen worden. Hier kan ook een trein van 2meter stoppen zonder een obstakel te zijn voor andere treinen.
Dus als er een trein van de dogbone afkomt staat de kolenwagon niet in de weg.

Dus zijn we wezen goedkoop shoppen in de lokale treinwinkel achter kolenwagons, een combo van 5 tweedehands, 1 afdankertje en 1 nieuw hebben we volgende sleep.

Deze wagons zullen nog een laagje prut krijgen en andere stuff (sneeuw?) om meer bij de sneeuwloc te passen.
Ik dacht eerst een stel van die houten wagons een wit laagje te geven maar ik vind die te mooi om dat te doen.

Dus zover de aanpassingen via brainfarts.

Cheers!

Na wat zaag werk te doen en een stuk PUR plaat opnieuw op maat snijden is de keerlus van de kolenroute compleet.
Bvenste is de dogbone, Middelste is de kolenroute, Onderste is de dorproute.

Dus het is compleet bijna, drie routes, alle drie zonder conflict  :D
De treintjes rijden prachtig, zoveel begweging en pret  O:-D

Cheers

Na een lange pauze weer wat aan de baan kunnen prullen.
Nog een leuke lading pir platen kunnen kopen bij de brico, helaas niet de goei kwaliteit van de roze pir platen.
Maar de boel gaat toch nog een lading pur foam krijgen om te verstevigen.

Zoals je kan zien is het geen perfecte fit, maar er komen nog stukken bij hier en daar

Soms eens het gedacht om die bergen weg te doen maar dan heb ik nog meer werk  :?
komende dagen/weken/... zal het pir platen snijden en plaatsen zijn zodat overal de ruwe vorm is uitgezet.

Cheers!
Er is nog wat vooruitgang geboekt met de bergketen achteraan.
Hier is het vooral de bedoeling de berg elementen te hergebruiken en wat bij de verven waar nodig om een mooie "blend" te krijgen.

Met de magie van Pur schuim kan je al heel snel ruwe vormen blazen die mooi aansluiten.

Deze pur maakt hele mooie vormen en randen waardoor er al een mooie berg-achtige rots ontstaat.
Hier is ook de bedoeling om een vloeiende berg te krijgen van top tot bodem.

Cheers!

BLIJ dat ik analoog RIJ

Lekker bezig! Maar hou ook de bereikbaarheid in het oog.
Dat begint er al aardig op te lijken Yoni. Je hebt in een paar maanden aardig wat werk verzet. Gelukkig heb je die bergen niet weggedaan want op de 1 of andere manier geeft dat een niet Europese sfeer aan de baan waarvan ik kan genieten. Bovendien ontkom je er niet aan vanwege de stijgingen en dalingen van het spoor.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: Freek op vrijdag 05 januari 2024, 00:01:23geeft dat een niet Europese sfeer aan de baan
Gelukkig dan maar want het moet een Japanse baan voorstellen. En daar komt het ook heel aardig bij in de buurt (Voor de aardrijkskundig niet zo onderlegen medemens, Japan ligt nogal ver van Europa verwijdert).

Nu krijg ik bij het lezen van Yoni's laatste arikelen sterk de indruk dat daar foto's tussen moeten staan. Maar die krijg ik weer eens niet te zien. Zal wel komen omdat ik ietwat dichter bij Japan woon.
Ter uwer geruststelling Henk, ja, ik weet dat het een Japanse baan is. Maar de Alpen plaatsen op een Japanse baan lijkt me niet de bedoeling. 

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Wie heeft het hier dan over de Alpen gehad? In Japan hebben ze ook bergen hoor, weleens van Mount Fuji gehoord?. Een Japanner moet die minstens éénmaal in zijn leven beklommen hebben. En wanneer je dat als Gaijin doet heb je een streepje voor bij de Japanners.
Ze hebben ook uitgestrekte skigebieden die wel wat op de Alpen lijken maar dat niet zijn.
Henk ik denk dat je me een beetje verkeerd begrijpt. En ja je hebt de zgn. Japanse Alpen zoals het Hida en Kisho gebergte, ik drukte me dus een beetje ongelukkig uit. Excuse me, don't be angry. En een berg is een berg.
Alhoewel,ook een vulcaan (actief of inactief) vind je in Japan en niet in de Europese Alpen en is min of meer een berg.
In Japan zijn er een aantal inactieve een attractie.
Maar dat terzijde.

Waar ik op doelde is dat een berg ook aankleding/begroeiing en bebouwing heeft en dat verschilt toch zo her en der volgens mij wel een beetje.

Nou heren, prachtige discutie om te volgen. Toen jullie aan het beredeneren waren heb ik eens een bezoekje gebracht aan de lokale treinwinkel.
10% korting op meeste modellen en tweede hands  O:-D met vrouwlief naast me en rustig snuisteren door de rekken vond ik deze: Marklin 37960

Omdat foto's meer zeggen dan een nummer, prachtige kleuren en mooie actie in de aandrijflijn.

Ondertussen heb ik ook niet stilgezeten en aan de rechterkant al de pur platen geplaatst

Waar de treinnen bovenkomen en onderin gaan, de berg en tunnelopening gemaakt

Rond het dorp de pur plaat gezet, klaar voor gipsverband en bergen ea.

Volgende is de hele linkerkant met de pur platen inkleden en de boerderij met rivier een plekje geven.
En de verlichting vervangen (eindelijk)

Cheers,

Yoni

Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Prachtige aanwinst Yoni, en mooie vorderingen van je baan  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

BLIJ dat ik analoog RIJ

Da's een hele deftige machine en erg chique dat donkergroen met die witte accent-bestreping.
Zal het prima doen in je Japanse landschap :thumbup: !
Pjoe mooie loc Yoni, zal het goed doen op je baan. En aardige vorderingen gemaakt voor de verdere afwerking. Het geeft al een beter beeld hoe het straks wordt.
Thanks iedereen! Het is inderdaad een mooie loc  :D

Ondertussen ook nog wat foto's van de trein vloot, de sporen in het schaduwstation zijn vrijwel vol aan het raken.

Dus ik zal bepaalde keuzes moeten maken, eerste plan is om de locs zonder geluid aan te pakken.
Afhankelijk van de staat en kost om deze te upgraden zal er al dan niet een vervangen gezocht worden.
1- T18 is al enorm oud en hier en daar optisch en mechanische mankementen en geen geluid, maar wel digitaal gemaakt lang geleden.
2- De BR51 (grijze muis) is delta analoog en ook geen geluid en niet vol met details, het grijze maakt het wel een looker.

Verder zijn er dan nog de 3 zweedse houten locs.
3- Die met de sneeuw (3171)is uniek en geschenk van de vrouw, deze gaat volledig digitaal incl geluid worden.
4- De set 2870 is één van de favorieten en gaat ook volledig digitaal incl geluid worden, de lampjes in de wagons gaan vervangen worden.
5- Dan de loc (3170) die ik los gekocht heb, is digitaal met geluid en heeft 2 wagons ook apart gekocht.

Ergens heb ik iets van er is één houten loc teveel in de hoop, dus misschien verkoop ik die nummer 5 setup.
Wel ambetant dat ik net deze heb laten digitaliseren met motor, decoder en geluid.
Ik dacht dan dezze te wisselen met die uit de zweedse set maar dat gaat niet aangezien er kleine details en nummer anders zijn.

Verder is alles zowat op zijn plek en is het aangenaam tuffen, nog een sfeer foto van de nieuwe aanwinst en zijn sleep

Dusja wat denken jullie? één van die zweedse te verkopen of andere optie(s)?

Cheers,
Yo

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst, Yo :thumbup:

Groeten,

Erik.

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

Wat je ook doet verkopen gaat altijd zeer doen, zowel financieel als emotioneel

gewoon een extra opstelspoor maken dan kan alles blijven

GR Ed
Vandaag weer wat tijd gekregen van vrouwlief om verder te prullen aan de pur platen.
De boerderij staat op zijn plek, er gaat natuurlijk nog wat rondom bijgewerkt worden.

De rotspiek met de pagode met drie verdiepen heeft ook zijn plek gevonden, daar moet ook wat bijgewerkt worden.

En de boerderij in de technische ruimte is al getestfit, morgen nog wat osb zagen..

Als dat er is had ik nog een idee om in de technische ruimte in die berg een trein te laten tuffen.
Deze staat op een geisoleerde track (eenvoudige cirkel) en rijd rondjes met 4 kolen wagons.
Aan de voorkant komt die dan de berg uit om er dan weer in te duiken achteraan, dit vooral als een oogwink naar men eerste baantje toen ik 10 was.  ;)

Cheers!
Yoni je hebt een aantal treinen met trekkracht bij elkaar geraapt, maar in het echt is er ook nog zoiets als reserve locs. Die dingen hebben hebben onderhoud nodig of gaan ook wel eens defect. Als je geen reserve loc hebt en daardoor een trein niet kan rijden wordt het Japans preiservolk chagrijnig.
Na lang nadenken, inderdaad Freek je hebt gelijk, moeten er toch altijd wel wat reserve loco's zijn.
Plus de kans dat ik mooie locs + sleep zie is altijd reëel, dus ben ik eens in de teken pen gekropen en shunting yard XXL ontworpen.

Er was ook altijd al een ding wat me niet aanstond, dat was het botsing gevaar als treinen naar beneden kwamen met die X en Y wissel op de kop van de yards.

Met die redesign is het eerste en tweede spoor vooraan een "shunting" spoor geworden met ontkoppel stuk en voorbij de wissel kan de loc parkeren.
Als ik dan "nieuw" spul kop dan kan ik die manueel op de sporen zetten en dan de shunters gebruiken om ergens te pakeren of een loc kiezen om een sleep te maken.

Op de groen gearceerde plekken gaat een shunter geparkeerd staan

Natuurlijk had ik geen zin om een massa aan doorlopende sporen te hebben en heb ik een 3de "yard" kunnen maken tussen de twee bestaande in die ook een keer lus heeft.
Hier kan ik hele sets parkeren (4 sporen met een lengte tussen 136 cm tem 67cm lang)
Het totaal plaatje

En de draaischijf zal jullie ook niet ontgaan zijn. Hier kan ik alle zijsporen aanwenden die op de schijf mogelijk zijn, met een loc lengte van max 34,4cm
Dit laatste zal nog niet voor direct zijn (dit is duur spul!)

De spoor aanpassingen vooraan (start van de post vermeld) gaan uitgevoerd worden.
De zijsporen zijn voor wanneer het nodig is (ik teveel treinen heb) maar dan is het design af en kan ik al wat shunten hier en daar.

Cheers!
Yo
Ook dat nog, een draaischijf in de toekomst er bij. Heb je een tweede Kyoto in gedachten, een museum voor loc's die over of reserve zijn? Zo niet je kunt er nog altijd een locloods plaatsen waar de loc's onderhoud krijgen. Maar dat even terzijde.

Enfin, ik ben blij dat je locomotieven bestand niet uitgedund wordt, want wat heb je er aan als je later spijt van krijgt.
Er zijn trouwens nog wel meer redenen om het niet uit te dunnen.
Treintje komt binnen op een kopspoor, van het loc opstelspoor komt er een andere loc voor en je kunt weer verder of terug tuffen. Andere loc gaat naar het loc opstelspoor of in een later stadium naar de draaischijf. En ook dat is realistisch.
Ondertussen nog wat verder kunnen PUR'ren en PIR'ren  O:-D

Met een goede deal in de lokale doe het zelver, pur schuim aan  6€ voor een bus en de PUR platen 2 kopen 1 gratis aan 5€ gaan we gestaag vooruit.
Het doel is over de hele scenery op hetzelfde "level" te zitten van vooruitgang.

Deze fase is pur en pur spuiten zodat de ruwe vormen zijn gespoten en als er een aha mometje is de boel bijsnijden tot dat het idee er in ruwbouw vorm is.
De boerderij is een stuk "omwalling" kwijt en er is een afhelling in de maak zodat het mooi aansluit tot aan de voorste twee sporen.
Zodoende heb ik een geheel dat vloeiend is qua landschap.

Wat foto's

De berg wat meer aangespoten.

De toekomstige rivier (nog wat snijwerk nodig)

De berg in de deuropening is ook in de maak.

Meer vordering als er meer tijd is en aha momentjes.
Cheers,

Yo
Vandaag is het maar een kleine update, wel eerder een test van een nieuwe techniek voor mij.
De pur als deze gesneden is heeft een goede hechting oppervlakte voor de sculptamold.
Als je de natuurlijke rondingen van het pur schuim wil gebruiken is deze vaak te glad en valt de sculptamold eraf na het drogen.
Je kan de pur verven wat ik ervoor gedaan heb maar dat geeft niet altijd het gewenste resultaat.

Dus hier heb ik het lanschap gevorm door de natuurlijke pur rondingen te houden en her en der bij te snijden.
Hierover heb ik dan een enkele laag gipsverband aangebracht en daarover komt dan een fijna laag sculptamold.

Het gipsverband hecht veel beter over de glassde pur vlakken, een foto hoe het er nu uitziet.
Voor het gipsverband

Na het gipsverband

Ik moet toegeven dat er wel al 4 rollen van 3m op 10 cm gipsverband in dit stuk zijn gegaan.
Dus dat word bulk aankopen als ik deze techniek ga toepassen.

Wat denken jullie? Iemand een betere techniek?

Cheers,
Yo
niet noodzakelijk beter maar een andere techniek, flexibele tegellijm kan je direct op de pur aanbrengen; heb je geen gipsverband en sculptamold nodig;

mvg,
Michel
Wel.. wat vooruitgang op het vlak van pret!

De drie aparte routes lopen zonder issues, de dorp, kolen en berg route gaan hun gang.
Zo rijden er tegelijk drie treinen (met alle pret van dien) zonder me ergens zorgen te maken over een botsing  :D

Wat sfeer beelden..
De bergroute

De kolenroute en droproute treinen naast elkaar en natuurlijk het fel verlichte schaduwstation onderin.

Ook zit het dorp bij de bergroute nu goed op zijn plaats.
Het spoor moet hier nog aan 1 kant 6 mm omhoog.

In de komende dagen is het hier ook, pur, pur en pir om alle basis elementen te maken.

Cheers!
Yoni
De laatste PUR-tjes wegen het zwaarst. De technische ruimte is de krater al deels gemaakt.
Wat sfeer foto's

Het stuk van het meer staat al terug, wel een ingekorte versie.

Next up is alle bestaande scenery een plek te geven of te demonteren in kleinere delen.
Dat is dus het meer en de rots die eraan grensde.
Het meer zal zijn "omwallingen" kwijt geraken zodat het water overblijft.
Deze gaat dan op een hoger gelegen deel komen bij de kolenroute met dezelfde gele bomen errond.

Cheers
Vandaag de eerste test gedaan met de mifoshape, normaal gebruikte ik altijd de sculptamold of de PUR zo verven.

Een paar posts terug heb ik de pur schuim een laag gipsverband gegeven.
Nu was dat verband droog en was de mifoshape en sculptamold aangekomen om te testen en vergelijken.

First off, de mifoshape is véél fijner, geen klonters en papier brokken zoals bij sculptamold.
Het heeft eerder de textuur van cement, de laag is dan ook heel dun aan te brengen.
Ik heb het gebruikt om een fijne laag te zetten over pur en gipsverband met pur schuim eronder.
De groeven en rotsen zijn in pur uitgesneden of gevormd door het pur schuim, Pur schuim geeft ook een hele mooie natuurlijkere vorm tov alles uit pur platen te snijden.

Het goedje heeft net zoals sculptamold een uitdrogend effect op de huid, dus handschoenen!

Prijs gezien heb je meer, 1.5 kg ipv 1.3 kg bij sculptamold, de mifoshape was een euro goedkoper dan de sculptamold.

Ik heb ook een test gedaan van de mifoshape direct op de pur schuim om te zien of deze houd.
Sculptamold is hier alleszins al in gefaald, tenzij je een laag van 1 cm bijna gaat zetten.

Een foto, nu laten drogen

Cheers,

Yoni

Na wat droogtijd voor de mifoshape en brainfarts hebben we de boel in de verf gezet.
Wat cheap and cheerful verf van action kan je niet verkeerd mee gaan.
Een overzicht foto

Wat sfeer foto's

De rivierbedding

De uitkijktoren staat net aan de plek waar de twee sporen van het schaduwstation naar boven komen.
Het idee hier is subtiel palen met richting wijzers te zetten zodat ik zelf kan zien als een trein op het verkeerde track zit.
Hier ga ik nog 4 wissels zetten zodat ik hier nog de trein kan stoppen en van spoor kan veranderen.

De volgende fase is gras her en der, met gips de rivierbedding hars dicht maken en de rivier gieten.

Cheers!
Wauw Yoni, Het is indrukwekkend zoals jij werkt. IK ben benieuwd naar de uitkomsten van je test. Gr. Peter
Thanks Peter, het gaat inderdaad goed  :)
We zijn weer een stapje dichter bij een minder OSB/PUR look.

Van het weekend de nodige zaken zwart geverfd en her en der wat aardekleur.

Een muurtje van kleine steentjes

En de plaat van de hoeve ook in een mooi bruin gezet, klaar voor static gras.

En zoals je ook kan zien op de foto's de eerste set wissels om treinen van traject te veranderen.

Cheers,

Yo

En nog een klein beetje vooruitgang in de paden in het voorste stuk.
Hier staat de uitkijk toren nog, wat later ga ik eentje maken die over de dubbele sporen komt net voor de tunnel

En dan was het de beurt aan de.. euhm.. paden wat verder..
Alleszins met drie treinen die rondtuffen is er teveel afleiding om verder te doen.. dus dan maar een fotoshoot.

De (tot nu toe) kale bergroute

Dan de gezellige kolenroute, mar nu met een gesloten transport sleep

En dan de o zo mooie (in wording) dorproute

En dan opeens.. een idee dat door het voorhoofd schiet aka brainfart.
De mooie zweedse loc op de laatste twee foto's heb ik er 2 van en 1 met sneeuw op.
Nu had ik al vastgesteld dat er maar 1 as antislip bandjes heeft en deze locomotief wel 3 wagons de heuvels opkrijgt maar 5 is (letterlijk) ééntje teveel.
Het idee: omdat één nog omgebouwd moet worden naar digitaal kan ik aan de trein specialist vragen om het geluid, snelheden en decodercode identiek te maken aan die één dat al digitaal is.
De theorie zou dan hebben dat deze twee locs met aandrijving als een tandem met één bediening in één stel te laten rijden.
Maw een grote sleep van 5-7 houten wagons met twee locomotieven die de boel de bergen optrekken.
Zou dit kunnen?

Cheers!

Dank voor de foto's, er zit aardig schot in. Eh, tussen () zo ook kun je het locomotieven park uitbreiden  :P

BLIJ dat ik analoog RIJ

Tandemrijden moet gewoon mogelijk zijn hoor, goed idee zelfs :thumbup: !