Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani

Gestart door MrAdmiral maandag 21 augustus 2023, 17:31:39

0 leden en 5 gasten bekijken dit board.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
En de actieve ambtenaar is eruit gehaald (kromme balk) en vervangen door een gepensioneerde balk.
Dan had ik links en recht wat tijd om wat MDF te zagen af en toe een schroefje hier en daar en hebben we toch wat kunnen vooruitgang boeken  :D

Stukje MDF in de bocht en de gepensioneerde balk


Dan nog wat kunnen prullen met de wipzaag


Waar nu de stootblokken staan is ook het einde van het schaduwstation en de toplaag MDF komt exact overeen met de hoogte tussen de twee toplagen OSB  :-)
Dus beide sporen komen boven op de plaat uit exact waar ze moeten, van plannen gesproken..  O:-D

Natuurlijk is er hier en daar nog een werkpuntje zoals in het midden van iedere bocht een stut of balk te plaatsen (mdf geeft nogal mee met 1m92 trein erop).
Dat werkpuntje zal je hieronder in een filmpje zien, mij met men favoriete tool, de treinenknijper.

En dan een kortfilmpje van het binnenste spoor van de top naar beneden, over de keerlus en weer naar boven.

Nu gaat het vooral voorbereiden worden voor men werk en soms nog is een treintje laten tuffen.
Als ik terug ben van men werk, dan hoop ik alle stop puntjes eruit te hebben zodat het geheel naar beneden kan verhuizen.

Wel vraag ik me af hoe ik die massa aan sporen van stroom ga voorzien aangezien ik denk dat dit kleine zwarte marklin transfo bakje niet gemaakt is voor zoveel spoor en treinen.

Cheers,

Yoni

Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
"Love it when a plan fits". En het rijdt ook prima, op naar de volgende stap.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Zoals verwacht met het schaduwstuk mooi uitkomt zat ik wat naar het zichtbare stuk spoor te kijken en de hoogtes enzo..

En er was iets dat me al een tijdje "tegenzat" was dat lange rechte spoor vooraan.
Vrij moeilijk om een mooi stuk scenery daarbij te verwerken, zeker omdat dit vlak op de plaat ligt.
En er was ook hoe het  een berg ging komen en dan weer langs een berg afdraaien.. allemaal vrij kort opeen.
Dan nog in de technische ruimte dat die keerlus te identiek was aan de rechtse in de kamer.
Voor de gemakkelijkheid de boel even in het rood gearceerd


En dan de oplossing dat meer organisch is en ook een haven toelaat vooraan ipv twee lange rechte stukken spoor


In 3D..


Dat stuk vooran zal ook nog een helling krijgen maar dat is nog wat denkwerk bij nodig  :D
Meer als de grijze massa heeft kunnen stoven.

Cheers,

Yoni
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
En ons werk zit er weer op.. wel enorm moe (mentaal als fysiek) dus de vooruitgang in treinland is in korte vlagen.

De foto's hieronder is het werk van verschillende dagen.



De bochten boven moeten nog uitgezaagd worden in de OSB.
Eens dat gedaan kan het werk aan het bovenste spoor beginnen, natuurlijk eerst wat rust vastkrijgen.


Cheers!
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Yoni, het is hobby en geen aangenomen werk dus rustig aan. Lijf en leden gaan voor de hobby.
Maar eh, het ligt er netjes bij.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
herkenbaar Yo, dat gevoel van iedere keer de volgense stap te willen maken. Liefst nog voor de laatste stap volledig is afgemaakt. Maar het gaat er helemaal tof uitzien bij jou.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Yo, daar zijn wel meters gemaakt, de boog kan niet altijd gespannen staan dus lekker even het gas er vanaf  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Thanks Heren, soms vergeet ik het dat het inderdaad een hobby is want ja ik zie de boel graag vooruit gaan.
Plus ook de scenerey dat letterlijk overal staat is iets wat ik wil beperken in tijd  :)

Tussen veel zweten door (koorts) en lichte hoestbuien is er toch een leuke vooruitgang geboekt  :D
De rode is bovengeraakt, hier en daar nog wat bijzagen en dan beginnen onderaan de sporen vast te nagelen aan de osb/ikea plaat


Volgende is her en der een kijkgat zagen, een mdf plaat plaatsen voor de eerste keerlus op de -1.
Op de basis plaat gaan er scenery elementen zijn die de afmeting van een A2 hebben die me een staanplek geven op de plaat.

Cheers!
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Yoni, beterschap toegewenst. En ondanks het gekuch en de koorts toch nog vorderingen gemaakt. "Maar zweten is goed" zei mijn huisarts vroeger, dan komt de grieperigheid er uit.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
..And so it begins, het gelijkvloers



Pas als alle stukken spoor liggen (buiten die de bergen ingaan) ga ik de scenerey elementen is proef passen.
Her en der zijn er wat bemerkingen en punten die ik waarschinlijk ter plekke ga moeten aanpassen, dit zal dan vooral de weg van het spoor zijn.
Ook op deze baan is het de bedoeling dat het spoor zich in het landschap bevind ivp de weg van het spoor het landschap bepaald.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
..And a slight change of plans..  :?

Het spoorplan dat ik had voor dit verdiep was wat te druk naar mijn zin.
Ook na het nodige uitleggen van de sporen kwam dit duidelijk naar boven dat er teveel spoor was.


Dus na wat denkwerk en tekenwerk en wat eureka's (vrouw is ook blij, geen gat door de muur)


De rechterkamer
Hier hebben we de 5 verdiepen pagode op de uiterst rechtekant (in de keerlus).
Op het centraal laagste punt komt de boerderij met watermolen en rivier
Daarboven op het middelste punt, het grote dorp van de eerst plaat en 3 verdiepen pagode
Het hoogste punt is nog vrij, daar zal nog iets komen, waarschijnlijk een berg.


De technische ruimte
Hier is het de bedoeling dat er een dorp in een caldera van een uitgebarste vulkaan ligt.
De boerderij komt op de hoogte en daar zal een stuk kolenmijn aan zijn.
Deze mijn gaat de diepte in en daarom zal er her en der een gat in de rotswand zijn, waar wat verlichting zal komen en figuurtjes.


Hoe ziet dit eruit (wel zonder de nodige hoogte stutten, dat is voor later.
Waarschijnlijk ook nog wat multiplex voor nodig en wat andere zaken. Ondertussen zitten er ook bijna 800 schroeven in de constructie.




De sporen in het schaduwstation zijn vastgenageld en strubbelingen in de sporen zijn eruit gehaald.
Volgend werk hier is de wissels coderen zodat ze in een logische volgorde in de Mobile Station 2 komen en later in (een nog nader te bepalen programma op pc, hulp hierbij is altijd welkom)

Cheers!
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Ik lees programma op pc, alleen voor je wissels lijkt me dat wat overdone, maar als je later geheel automatisch wil gaan rijden zal je daar nu al serieus rekening mee moeten houden met de aanleg van de rails (stopstukken, terugmelding etc.).
Wellicht realiseer je je dit nu niet/onvoldoende, en zo wel dan is dit berichtje totaal overbodig.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Ik denk dat er wat verduidelijking nodig is wat Yoni met die PC wil ...........
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Hoi heren, ja het gaat vooral zijn om de treinen automatisch te laten rijden maar in eerste instantie om de wissels te bedienen.
Handig zou zijn als dat programma dan de verwachte loop van de trein zou kunnen aanduiden aan de hand van de stand van de wissels.
Die mobile station 2 is wat klein en zoek vooral iets dat ik mobieler kan dragen aangezien ik over 2 kamers moet gaan kijken.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Dan zul je moeten gaan denken aan WiFi met tablets of smartphone, hoewel ik de schermpjes van de laatste over het algemeen te klein vind.
Er zijn al genoeg systemen op de markt die die mogelijkheden hebben. De vraag is of er ook een programma is die dat ondersteunt (iTrain, RocRail?)

Maar nog even terugkomend op wat Hanzi al aanstipte. Indien je geautomatiseerd wil gaan rijden via pc of dergelijke dan zul je de nodige meldsecties in je baan moeten inbouwen. En wel nu omdat dat later een veel groter probleem gaat worden. Zonder meldsecties kan geen enkel pc programma werken, het is namelijk vereist dat een programma ten alle tijde weet (gemeld krijgt) waar een trein is.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Voor bediening van de wissels via een tablet heb ik vorig jaar een SRSEII aangeschaft.
zit een Z21 emulator op en daarmee schakel ik de wissels.
Zie mijn draadje
Kan nog veel meer met die SRSEII maar heb het voorlopig alleen bij bediening van wissels via tablet gelaten.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 31 oktober 2023, 15:59:00Dan zul je moeten gaan denken aan WiFi met tablets of smartphone, hoewel ik de schermpjes van de laatste over het algemeen te klein vind.
Er zijn al genoeg systemen op de markt die die mogelijkheden hebben. De vraag is of er ook een programma is die dat ondersteunt (iTrain, RocRail?)

Maar nog even terugkomend op wat Hanzi al aanstipte. Indien je geautomatiseerd wil gaan rijden via pc of dergelijke dan zul je de nodige meldsecties in je baan moeten inbouwen. En wel nu omdat dat later een veel groter probleem gaat worden. Zonder meldsecties kan geen enkel pc programma werken, het is namelijk vereist dat een programma ten alle tijde weet (gemeld krijgt) waar een trein is.

Vooral dit stuk is me nog onbekend "de nodige meldsecties in je baan moeten inbouwen" Zijn dit bepaalde modules die onder de sporen zitten?

Citaat van: Remco70 op dinsdag 31 oktober 2023, 16:22:44Voor bediening van de wissels via een tablet heb ik vorig jaar een SRSEII aangeschaft.
zit een Z21 emulator op en daarmee schakel ik de wissels.
Zie mijn draadje
Kan nog veel meer met die SRSEII maar heb het voorlopig alleen bij bediening van wissels via tablet gelaten.

Ik heb nog een iPad dat hiervoor gaat dienen, die is vrij groot, verder zal het een intel NUC zijn dat de grootte van een vuist heeft met een groot scherm (24") ofzo.
Liefst van al een programma dat alles doet, zoals die iTrain, maar daar weet ik ook niet van hoe ik deze aan de baan koppel.. (scenery bouwer he)
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Meldsecties zijn korte railstukken waarbij één van de railstaven geïsoleerd wordt van de rest. Dit geïsoleerde stukje railstaaf dient dan als massacontact voor de meldmodule. Je kan hiervoor ook een schakelrail, reedcontact, hallsensor of IR-poort gebruiken.
Ieder stuk rail tussen twee wissels vormt minstens één blok. Hele korte stukken rail kunnen hierbij buiten beschouwing worden gelaten en bij de wisselstraat worden gerekend. Hele lange stukken rail kunnen in meerdere blokken worden opgedeeld. Je moet er echter altijd vanuit gaan dat een blok langer is als de trein. Hoewel ook daar enkele uitzonderingen gemaakt kunnen worden.
Goede raad is duur en deze is gratis. Op youtube zijn vele video's waarin dit thema behandelt wordt, kijk daar eens aandachtig naar. Ook zijn er vele tutorials en handleidingen die je kan lezen. De materie op zich is niet erg ingewikkeld maar velen kunnen het dat wel ervan maken. Onderstaand een stukje uit mijn baan waarin de meldsecties (Mxx) en de blokken (Bxx) zijn aangegeven. De blauwe driehoekjes zijn de isolaties in één van de railstaven. Je ziet dat het verbindingsstuk tussen de driehoek geen blok is en ook geen melders bevat.
SS1lok.jpg

Een pc programma communiceert uitsluitend met je centrale (CS3, EcoS, Intellibox etc.) Een mobile station is hiervoor niet geschikt, of je moet het ding ombouwen, aanpassen met een Gleisbox (geen standaard Märklin apparaat). Je centrale moet namelijk een pc poort hebben en het programma moet deze centrale ondersteunen. Dat zijn dus twee aparte prerequisites.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Hoi Henk, Dank voor deze gratis kennis!

Ik ben wat gaan googlen heb onderstaande playlist gevonden wat de boel mooi uitlegd.
Deze playlist legt alle van begin uit op een eenvoudige manier
Digitaal modelspoor voor beginners

Dus wat ik zowat doorheb is dat alle stukken spoor in blokken zijn opgedeeld.
Ieder stuk spoor heeft zijn melders die getriggerd worden als een trein erover rijd en de assen van de wagons de twee rails weer verbinden.
Straks nog even de rest bekijken maar misschien is dit ook handig voor andere (zoals ik) die dit wereldje pas binnenwandelen.  :)

Komend weekend wat meer als ik dan terug verder werk om de hellingen te maken voor de sporen.

Cheers!
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Vandaag een aantal uur tijd gehad, dus het plan de hoogtes opgesteld en vanalles gezaagd.
Volgende is alle stukken op hoogte brengen dus hopelijk heb ik tegen het einde van de maand een rijdende trein.

Wat sfeerfoto's van de grote kamer



De technische ruimte


Cheers en tot de volgende  :D
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Zo, dat worden flinke hoogteverschillen zeg!
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Ik ben er wel benieuwd naar of je nog mangaten gaat maken of dat je iedere keer je etaleurssloffen gaat aantrekken om aan de baan te werken. :D Maar ik blijf je project uiteraard wel volgen.

groet, Wim
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
@citaat
Citaat van: MrAdmiral op donderdag 26 oktober 2023, 20:36:10Op de basis plaat gaan er scenery elementen zijn die de afmeting van een A2 hebben die me een staanplek geven op de plaat.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Ik keek daar ook al een beetje vreemd tegen aan Hans. Het is te hopen dat Yoni niet op de scenery elementen gaat staan ... ;)
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Wel inderdaad, ik ga niet tapdansen op de scenery, daarvoor dienen de specifieke elementen.

Ik heb weer wat verder kunnen doen, het houtwerk begint me nu wel stilletjesaan genoeg te worden. Ik wil die trein zien rijden...

Technische ruimte


Door de deur



Die bovenste stukken zullen ook voorzien worden van de nodige MDF laag in de bochten.
Dit zal eerder voor het weekend zijn aangezien de rest van de week vrij druk is qua werk.

Cheers,

Yo
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
En een paar dagen verder en weer wat meters spoor verder.  :D
De testboemel heeft officeel de technische ruimte verlaten en tuft zonder problemen van -1 naar +2?
Als ik in de toekomst meer hobby oppervlakte heb zal het schaduwstation eerder een volledige plaat worden incl scenery.
Maar even stoppen met dromen en de vooruitgang tonen  :P




Morgen is een lange werkdag maar het weekend heb ik zeker 1 hele dag  O:-D om aan de sporen te werken.

Cheers!
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Wel beste heren, er is een probleempje/vraag dat ik me stel.

Hoeveel spoor kan zo een Marklin 60116 aan?
Ik heb al die rood zwart kabels met printplaatje dat je kan gebruiken om stroom door te voeren van het initiele aansluitpunt.

Maar is er een bepaalde extra "box" dat je nodig hebt om meer stroom te voorzien op de sporen.
Er zijn redelijk wat meters spoor bijgekomen en ik denk dat die 60116 het niet meer trekt op zen eentje.

Alle hulp is zeker gewaardeerd  :)

Morgen de grote werken (osb plaat etc) voor de vlakke stukken zagen etc.
Wat vooruitgang beelden


Cheers
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Je bent flink opgeschoten Yo. Die 60116 kan best wel wat aan, maar dan zul je met een ringleiding of een sterleiding als dat gunstiger is de zaak moeten voeden. Het kritische punt is de overgangsweestand tussen de railstukken.
Zie: https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/Kundenservice/faq/Maerklin_-_Verkabelung_Ring-_Sternleitung.pdf
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Zo is dat, die 60116 kan overbelast worden door het aantal treinen, maar niet door het aantal rails dat er op is aangesloten.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Thanks voor de tips en diagram heren! Dus het is inderdaad nodig om de stroomvoorziening her en der door te trekken met een kabels zoals deze:

Deze ga ik dan nog wat bijhalen of me aan het solderen zetten met enkele meters kabel.

Vandaag was ook de ultieme test voor de helling door de zwakste loc erop los te laten, de Kittel DT8.
Deze heeft geen rubber op zijn wielen en heeft de zwakste motor in de vloot.
Van het schaduwstation tot boven zonder enig probleem



Dus de % helling voor het stijgen in hoogte is door anyrail perfect berekend.

Next up is de grote platen zagen en de poten eronder zetten.
De bekende roze plaat was in afslag dus hebben we een aantal meegenomen  :-)

Cheers
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Dergelijke kabels met een draaddikte van 0,5 tot 0,75mm² zijn uitermate geschikt om de spanningsvoorziening over de hele baan te optimaliseren.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Als de vrouw van huis is dan kan de hobby-ist doorwerken  :D

En dat we hebben doorgewerkt weten we  :O

De overtollige plaat aan de voorkant is ingekort en we kunnen weer gemakkelijker door


Buiten wat roze plaat (winkel was toe) is de technische ruimte vrijwel rond.

Volgende stap daar was het dorp terugplaatsen en kijken hoe het spoor gaat..


Na wat hot glue


Dan de grote kamer is ook alles geplaatst en hebben we wat scenerey terug op zijn plek gezet



En het geheel


Na wat elektrisch werk


Volgende stap zal alle stukken rand scenery naast elkaar zetten, incl bergen en de boel een plek geven achteraan.

De sporen doen het goed, de 2 enigste dode punten eruit gehaald (oud spoor van 1998) en de test trein rijd vroliijk rond van - zoveel tot + maximum
Morgenavond kijken of ik het traject dat door de dorpen gaat kan afronden en testen.

Cheers  :)


Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Zooo hard gewerkt. Leuk dat je de scenery delen nu zo terug kunt plaatsen. Mooi!
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Na wat pauze en werk natuurlijk nog wat verder kunnen doen aan de sporen, het houtwerk is op 2 kleine blokjes na voltooid
Het spoor door het dorp in de vulkaan krater is aangesloten en nieuw spoor gaat erdoor.



Dan de eerste berg in de hoek terug op zijn plek gezet. de onderkant past er niet meer bij dus een nieuwe versie van maken


De berg in de hoek zal ook wat bijgewerkt moeten worden


Dan rond de grote pagode het kant werk terug geplaatst, wel wat moeten bijwerken en deze moet nog ingewerkt worden.


De andere bergen komen ook terug op hun oorspronkelijke plaats (waar het past)
Of zoals de grote berg, word de basis opnieuw gemaakt en de boel met pur opspuiten dan past het mooi samen.

Er begint wat meer druk aan te zitten aangezien vrouwlief die kant van haar bureau weer nodig heeft  O:-D
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Aha, nu komt het leuke werk eraan, de aankleding/scenery inpassen. Jammer dat die grote berg niet past. Vind die heel geslaagd. Maar wie weet komt die elders nog van pas met de nodige aanpassingen/uitbreiding.
Begint er weer goed uit te zien.

Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Het aanwerken gaat zijn gangetje, het is wat een laag pitje hier, teveel werk dat energie vreet.

Het eerste stuk is ingezonken rond de pagode met 5 verdiepen


De grote berg heeft de nodige ondersteuning gekregen en hier komt ook een nieuwe basis laag onder.
Er zal een stukje tunnel zijn maar geen halve meter lang


Van het weekend kijken of ik in de hobbywinkel geraak voor meer roze plaat.

Cheers!
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Laag pitje bij jouw is net zo iets als vol gas voor de meesten hier :-) .
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Vandaag nog wat hout werk gedaan zoals de houten staketsels aan elkaar bevestigen en nog wat ijzeren winkelhaken gekocht om een paar zaken te bevestigen.

Dan wat spul besteld online, pvc nagelklemmen van 5mm en 2x 100m 0,75mm² rode en blauwe draad.

De nagelklemmen gaan aan de basis plaat van de osb genageld worden tussen de sporen en hierin zal de ringgeleiding lopen.
Voor af te takken had ik de volgende in gedachten: WAGO 222 Lasklem Flexibel: 0.08-4 mm² Massief: 0.08-2.5 mm² Aantal polen: 5 40 stuk(s) Grijs, Oranje (26€ bij bol.com)
Dan knip ik de ringleiding door, strip de kabel einden en steek deze erin in de eerste en vijfde opening in de wago.
Op deze manier kan ik op die zelfde plek 3 sporen voorzien van een aftakking, aangezien de sporen bijna altijd naast elkaar lopen is dit een goed ding en moet ik de ringleiding maar 1 maal knippen.

Enigste waar ik nog aan zit te denken is die "schoentjes" vinden, dan kan ik de kabel over die ijzeren lipjes schuiven en wat hot glue deze bevestigen, dan moet ik niets solderen.
Iemand een idee welke "schoentjes" ik moet kopen dat direct passen op de C rails?

Morgen een bezoekje brengen aan de limburghal in Genk voor de spoorbeurs daar  :D
Hopelijk kom ik met geen trein naar huis, daarom gaat de vrouw mee.

Cheers, tot laters
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Leuke baan !
En er gebeurt regelmatig wat. Die Kittel Dampftriebwagen heeft wel z'n charme, vind ik.
Wel apart om de baan over 2 kamers te verdelen.
Snap alleen niet wat een airco doet in een soort berghok.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Dit zijn volgens mij de kabelschoentjes die je bedoeld. Ik heb er niet zulke goede ervaringen mee. Ze zitten soms te los. Uiteindelijk heb ik ze vast gesoldeerd aan de rails of de kabel direct aan de rails gesoldeerd. En misschien ook even kijken of je niet een goedkopere shop kunt vinden (Elaktramat, Allekabels of een chinees).
Schermafbeelding 2023-11-26 064827.png
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Citaat van: robkop op zondag 26 november 2023, 00:35:53Leuke baan !
En er gebeurt regelmatig wat. Die Kittel Dampftriebwagen heeft wel z'n charme, vind ik.
Wel apart om de baan over 2 kamers te verdelen.
Snap alleen niet wat een airco doet in een soort berghok.

Wel die airco is omdat daar een server staat (werk gedoe) en die kan het nogal warm hebben in de zomer en dan heb ik koelte als ik aan de treinen werk/rij  :D
Ja de baan over 2 kamers is een oplossing om in de hoogte te geraken zonder een klimspiraal en dan kon in onderin een schaduwstation maken met 12 sporen die in een loop zitten over een centrale as.


Citaat van: Jongslog op zondag 26 november 2023, 07:01:46Dit zijn volgens mij de kabelschoentjes die je bedoeld. Ik heb er niet zulke goede ervaringen mee. Ze zitten soms te los. Uiteindelijk heb ik ze vast gesoldeerd aan de rails of de kabel direct aan de rails gesoldeerd. En misschien ook even kijken of je niet een goedkopere shop kunt vinden (Elaktramat, Allekabels of een chinees).
Schermafbeelding 2023-11-26 064827.png

Dank u! dat is het geen ik zocht! Nu 7,39€ incl btw voor 100 stuks is niet echt duur denk ik  :)
Heb je ook een website hiervan? Voor het loskomen zie ik eerder een dropje hot glue ipv solderen, dan kan ik dat er nog afhalen indien nodig later.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Kabelschoentjes bij Allekabels.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Deze kabelschoentjes zijn niet bedoeld om te solderen en zeker niet om de kabel met hotglue te bevestigen. Je hebt een speciale tang nodig om het schoentje aan de gestripte kabel te "knellen". Zie: https://www.allekabels.nl/kabelschoentjes/4491/1757/kabelschoen-krimptang.html?gclid=CjwKCAiA9ourBhAVEiwA3L5RFn5UmbElsCb4WlN_li6ZJoKZVSBQwwcLfBoCfXgh6yPLXDZ8Sl0FFhoCcgcQAvD_BwE

Groet, Arie
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Citaat van: MrAdmiral op zaterdag 25 november 2023, 20:13:05Morgen een bezoekje brengen aan de limburghal in Genk voor de spoorbeurs daar  :D
Hopelijk kom ik met geen trein naar huis, daarom gaat de vrouw mee.

Cheers, tot laters

Het bezoekje was de moeite waard, vrouwlief vond het zeer leuk.
Haar opdracht is tot op de letter gelukt, "Hopelijk kom ik met geen trein naar huis"

Wel zoals ze het zelf zei "een locomotief is geen trein op zich, dus feitelijk is het letterlijk gelukt"
Ook dank voor het mooie locje als cadeau vrouwlief  :D  O:-D

Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
 :-)  :-)  :-)
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Dat is een mooie aanwinst Yoni!
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Citaat van: MrAdmiral op zaterdag 25 november 2023, 20:13:05Enigste waar ik nog aan zit te denken is die "schoentjes" vinden, dan kan ik de kabel over die ijzeren lipjes schuiven en wat hot glue deze bevestigen, dan moet ik niets solderen.
Iemand een idee welke "schoentjes" ik moet kopen dat direct passen op de C rails?

Märklin heeft daarvoor steekhulzen 74995 in het programma. Ik gebruik een veel goedkoper alternatief, Vogt steekhulzen 3760a.67.

Zoals Arie al schrijft, is het de bedoeling om een krimptang te gebruiken om het draadje er aan te zetten, maar die heb ik niet. Als je een beetje handig bent, lukt het met een tangetje ook wel. Heb ik inmiddels honderden keren gedaan. In het begin was het wat gepriegel, gaandeweg ging het steeds sneller en beter.

Als je deze steekhuls op het lipje van de rails schuift, zit 'ie tamelijk los. Bij een kleine verplaatsing van de rails kan hij zomaar los raken. Daarom buig ik het lipje een beetje, zodat de steekhuls stevig klemt terwijl hij toch nog gemakkelijk los te halen is. Dat laatste vind ik belangijk bij mijn vloerbaan, voor het geval ik iets wil veranderen. Solderen aan steekhulzen heb ik niet geprobeerd, maar zal ook vast wel kunnen, zowel het draadje aan de steekhuls als de steekhuls aan het lipje. En voor wie dat allebei zou willen, dan kun je natuurlijk de steekhuls weglaten en direct een draadje aan het lipje solderen.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Dus zijn de kabelschoentjes van reactie #92 de goedkoopste al heb ik niet gekeken naar de verzendkosten. Gewoon aan de kabel knijpen met een goede tang, zo'n dure krimptang hoeft niet per sé. Die schoentjes schuif je op de lipjes van de c-rail. Die raken makkelijk los. Dat kun je voorkomen door de boel een beetje te buigen of hete lijm te gebruiken.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
Een rond- of puntbektang is daarvoor uitermate geschikt en voor vele andere doeleinden ook te gebruiken.
Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani
goede dag een krimptang hoeft niet zoveel te kosten werkt gewoon makkelijker en sneller , voor +/- € 10,00 heb je er al een met een stel schoenen erbij kijk eens bij temu
groet Paul