Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani

Gestart door MrAdmiral maandag 21 augustus 2023, 17:31:39

Re: Hana no shima - samenvoegen van Howaitoairando & Hana No Tani

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: MrAdmiral op donderdag 06 juni 2024, 11:18:55Next up is de brug achteraan maken, ik ben er nog niet uit of deze staketsels zal hebben of ondersteuning tegen de rotswanden af.

Is dit een goed ontwerp voor je?
Thailand_Burma_Railway_Bridge.jpg
The Wang Pho Viaduct built by civilian and POWs on the Death Railway during World War II.

Het is dus wel een Japans ontwerp.

Foto Bron: Flickr.
Hoi Henk, prachtige brug wel. Hier ga ik zeker eens naar kijken als ik een brug ga ontwerpen.
Mogelijk kan het zijn dat ik een boogbrug ontwerp ga maken maar met de boog onderin ipv bovenop.

Omdat de brug dat ik nu aan het maken ben ook een voetgangerspad heeft aan beide kanten is verlichting een must.
Na wat denken met lantaarnpalen en die thee lichtjes ben ik op het laatste gekomen maar dan wel op een unieke plek.
Wat sfeer foto's bij dag..

En bij nacht..

Het geel witte op het looppad zorgt dat het reflecteerd en zo de boel mooi oplicht.
Ik kijk uit naar het moment als er een trein over de brug gaat gaan  :D

Cheers!

Vandaag is een postje met veel foto's  :D
Ondertussen staat de brug op zijn plaats en zijn de eerste testritten gedaan en ook de eerste foto's gemaakt, bij deze:

Gisteren met de vrouw een dagje naar Oostende geweest en ook daar, ja hoor, een treinwinkel gevonden  O:-D   >:-D
Na wat rondneuzen zag ik dit nummertje staan: 37069, een fijn dingetje dat al even in de winkel stond en promotie had, nl: 195€.

Wat testritjes laten en wat opzoekwerk is deze mee naar huis gegaan en heeft deze al zitten rondtuffen op de baan.

Met de voorlopige sleep

En op de baan, wat sfeer foto's

En naast één van zijn broertjes

Cheers!

BLIJ dat ik analoog RIJ

Mooi locje. Apart ook met 2 pantografen en dan ook nog een schoorsteen (?).

zonder fantasie ook geen creativiteit

Citaat van: Hanzi op zaterdag 08 juni 2024, 11:39:38Mooi locje. Apart ook met 2 pantografen en dan ook nog een schoorsteen (?).

Een bijzonder kenmerk was de achter de voorste cabine staande stoomketel voor de treinverwarming, waarvan de schoorsteen door het dak stak. Daarom moest de voorste stroomafnemer in het midden van het voertuig worden geplaatst.

bron: https://www.marklin.nl/producten/details/article/37069

Bij dit leuke lokje past heel goed de rijtuigset 43320.

Leuk lok-modelletje Yoni, veel plezier er mee!
Mooie aanwinst Yoni. Een aparte loc waar je hopelijk veel plezier aan beleefd.
Hoi Yoni,
Fantastisch wat jij allemaal creeert. Ik heb dezelfde driedelige Zweed en kon daar alles achter hangen wat ik maar wil. (Alles is nu helaas ingepakt, dus ik kan het niet filmen.) Voor mijn gevoel zit je wel in de juiste richting te zoeken: amperage op de baan!
Kan het ook aan de radius van je bochten liggen? Immers hoe kleiner de radius des te groter de wrijving?
Als alternatief zou je ook nog aan die driedelige, tweemotorige Nohab-diesels kunnen denken. Die zijn zwaar en sterk, of een V200? Ik blijf je met veel interesse volgen!
Dankje allen! Aan die nieuwe loc heb ik inderdaad al veel plezier gehad  :D

De amperage booster LDT-DB-4 is besteld en onderweg, het neemt alleen een tijdje blijkbaar.
@Peter Alex  Qua bochten zijn het R2 bochten dus daar heb ik niet direct problemen, de 24130 heb ik om die reden vermeden om als standaard bocht te gebruiken.

Verder zijn we bezig geweest met het maken van een ander stukje brug aan de haven.
De tunnelopening is nu ook gemaakt en getest dus morgen wat pur schuim spuiten om het een geheel te maken en aan te werken.

Dus de haven is in zijn mock up staat, zo kan ik alles zien dat het me aanstaat, klaar om alle elementen vast te lijmen aan de plaat.

Hierna gaat het de achterste brug worden, deze gaat een pretje worden gezien het design ik in petto heb  :D

Cheers!

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Citaat van: MrAdmiral op dinsdag 11 juni 2024, 22:01:25Hierna gaat het de achterste brug worden, deze gaat een pretje worden gezien het design ik in petto heb  :D

Nou, ik ben benieuwd Yo!  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Weer mooie plaatjes Yoni. Ik ben eerlijk gezegd welke brug constructie je ons nu weer voorschoteld.
Wel een kleine update, er is nog wat scenery werk gedaan.
De laatste witte berg is nu grijs en wat groen hier en daar.

Dan nog wat wezen kijken in de 2de hands wagon dozen en een "nieuwe" sleep gekocht voor de T18.

Next up is wat bomen zetten en wat kleine details op het stuk hierboven.

Die laatste berg gaat vast ook weer een pracht worden.

Ik verbaas mij iedere keer weer dat jij in die 2e handsdozen in je winkeltje complete slepen vindt. Dat moet een aardige schatkamer zijn daar,
Oh en btw, de T18 is eigenlijk een snel(personen)trein locomotief. Maar dat is slechts een onbelangrijk detail.  :)
Mooie vorderingen zijn er weer gemaakt. :thumbup:
Ook het nieuwe sleepje mag er zijn ziet er leuk uit de achterste wagons in de sleep de grijze zijn van de SBB ?

Groet Michel
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 20 juni 2024, 02:42:47Ik verbaas mij iedere keer weer dat jij in die 2e handsdozen in je winkeltje complete slepen vindt. Dat moet een aardige schatkamer zijn daar,

Wel vaak zit ik wel een uurtje of twee te zoeken, ze liggen niet samen en zijn vaak verspreid over 4 aparte rekken en dozen.
Sommige vind ik met doos, andere zonder, soms zijn er twee met schade waar ik 1 goede van maak.
Al bij al als je fotografisch geheugen hebt kan je inderdaad in die winkele hele slepen vinden voor 80 a 110€

Vandaag heb ik bv nog dit nummertje gevonden: 4629 met doos maar allemaal met aparate kleur dak.
De vorige eigenaar had deze daken eens herspoten, dus afplakken en herspuiten..

Dan nog een leuk gebouwtje gevonden  :)

Citaat van: h0_miessie op donderdag 20 juni 2024, 06:22:32Ook het nieuwe sleepje mag er zijn ziet er leuk uit de achterste wagons in de sleep de grijze zijn van de SBB ?
Groet Michel

Wel het zijn wagons van Roco, wel zonder doos maar het waren er net drie dus paste ze net in die sleep.

Morgen naar Houten eens kijken of ik nog iets unieks vind om toe te voegen.  :)
Vandaag de beurs in Houten gedaan, prachtig om zoveel volk op de been te zien en standen!
Gewapend met wat cash geld is meneer de duivel en de advocaat van de duivel aangekomen rond 10u20 te houten.

Vrouwlief wou de beurs ook eens zien en om mij wat bij te sporen en om de speciallekes te kiezen en geen "weer zo een zwart rode locomotief, want zo heb je er al" mee te nemen.
Dus wij de standen in en om te starten al een leuk gebouwtje gevonden voor 15€ voor op de kolenmijn.
Het herstelwerk is uitgevoerd al, dak en muur stond los, slechte lijm.

Dan wat verder struinen op zoek achter iets unieks....
Hebben we nog een 14 4661 wagons gevonden die we voor een mooi prijsje mee hebben gekregen:

Zoveel stalletjes gezien met wel vaak dezelfde locomotieven en hééél veel Delta voor 100€ of bijna zelfs 200€
Als het geen geluid moet hebben maar er wel mooi moet uitzien heb je keuze zat.
Ben je op zoek naar uniek dat MFX, geluid en led heeft dan ben je wel even zoet met zoeken.. tot dat je dit vind

Deze groene heeft de 14 bovenstaande wagons als sleep

Dan even iets te eten nemen en dan nog eens door de laatste hal waar we de 14 wagonnetjes hadden gevonden.
Vrouwlief kijkt wat rond en ziet nog iets leuks dat we bij die standhouder konden laten testen, MFX, digitaal met wat geluid bij en led verlichting overal.
Ze begint er wel goed in te worden om de kleurige en eigenaardige locs te vinden.

Het dingetje staat mooi op de bergroute:

En wat sfeerbeelden in het bergstationnetje ergens op een avond

Dan verder nog wat kiezel aan de laatste berg geplaatst en wat bomen en bankje enzo.

Nu qua treinen zit het aankopen van de spielerei er bijna op..
De kolenroute heeft nu alle zijsporen vol en tevens ook voor de dorproute.
Dan het schaudwstation onder de berg van de bergroute zit ook vol, er is nog één zijspoor mogelijk daar bij te zetten.

Voor de schaduwstations voor de kolen en dorp route is het dan wissels bijzetten en de kleinere treinen erop parkeren.
Hiervoor hebben we al wat 2de hands decoders gekocht enzo.. dus het is in de maak.

Tot zover het vertier en nu de boel zien rondtuffen  O:-D

Je hebt weer een aardige slag weten te slaan Yoni. Wel leuk dat je eega zo meeleeft.  :thumbup:
Prachtige aanwinsten zijn er aangeschaft. :thumbup:
Heel veel rijplezier toegewenst.

Groet Michel
Wat leuk die aanwinsten. De Gläsener Zug doet het goed in het berglandschap. De kiezels langs het spoor vind ik zeer geslaagd.
Hoi Yoni, wat een aanwinsten!! Heel fraai! Succes met de verdere vervolmaking. Ik vind die bomen ook heel erg geslaagd. Je hebt gouden vingers. Gr. Peter

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ga je nog wat Preiservolk/Nochies/Aziaten in die glaserne Zug zetten? Loont de moeite want je ziet ze goed en het staat een stuk gezelliger!
Prachtige aanwinsten en plaatjes Yoni! Je moet echter wel uitkijken dat Mrs. Admiral de leiding niet overneemt.

Die Klaus van Hanzi zegt een neus te hebben voor van alles en nog wat. Maar Mrs. Admiral heeft echt een fijne neus, als U begrijpt wat ik bedoel.
Wel heren, inderdaad mevrouw weet er een handje van ondertussen  :D   O:-D
De voorbij tijd wat stiller omdat ik bezig ben met wat Pur werken in de deuropening in de vorm van een scenery element, meer nieuw later daarover.

Vandaag nog wat tijd vrij en eens bij de kleine schatkamer gewest, de lokale treinshop.
Er was weer wat 2de hands spul binnengekomen en was deze dus aan het snuffelen gegaan.

In de nieuwe lading dat niet eens degelijk gesorteerd was, nummertje 41324, ook voor 189€.
Nieuw, nooit gereden vers in de plastic, voorzien van led lampjes en stroomdoorvoerende koppelingen.

Deze jongen vond de lange goederensleep teveel van het goede dus dze bovenstaande wagons gaan naar deze heer.

Omdat de laatste wagon van die set ook een sleper heeft heb ik deze verwijderd aangezien de locomotief hierboven ook binnenverlichting kan aansturen.
Dus deze heeft stroomdoorvoerende koppelingen en past ook qua kleur deze hier mooi bij. Het geheel:

Dan zat er nog een sleep aan goederenwagons zonder locomotief dus daar moest iets aan gebeuren..
Deze locomotief lag ergens in de rekken verstopt, beperkt qua geluid maar net genoeg om te voldoen en qua prijs ook, 189€.
Sleper en wieltjes zijn zo goed als nieuw dus koopje.

Met zijn sleep en wat sfeer foto's

De twee tesamen, de ene met een nieuwe sleep de andere met ene nieuwe loc.

Verder is het scenery time allround, regelmatig even stoppen en de locs zien rijden.
Nu over locs en slepen, voor de laatste passagiersleep heb ik al een zijspoor bijgezet onderaan:

Het totaal aan locomotieven staat nu op 17, alle doorlopende sporen staan vol.
De aankoopregel is: het moet kunnen staan op een doorlopend spoor en rijden. Geen vitrine en/of verzamel gedoe.
Dus bijkomende locomotieven gaan schaarser zijn, buiten die zware zweed als de ampere booster nu eindelijk eens wil aankomen...
Indien er toch nog iets bijkomt moet het al een knappe zijn en moet er eentje uit, hier is mogelijks de Kittel de eerste.

Cheers!

Ik za je even helpen herinneren. Je dacht ooit nog eens aan een draaischijf met een BW'tje .......... Dus of Kittel straks echt moet verdwijnen ..................?

Voor de rest prachtig mooie foto's van treinen in een prachtige omgeving.
Een tijdje verder en wat vooruitgang. Omdat al die wite pur op foto niet veel zegt omdat je er geen diepte in ziet, dan het afgewerkte stukje.
De berg in de deuropening is klaar en staat op zijn plek.

Er was al een hele tijd een probleem met aan de schakelaar te geraken voor de verlichting in de technische ruimte.
Vandaag de moed bijeen genomen en dat ding verplaatst. Ik en elektriciteit komen niet zo goed overeen, dat spul wil me altijd en schokje geven  :(

Maar vandaag is het gelukt, de schaklaar is verplaatst, de verdeeldoos in de technische rumte hangt op en de eerste schakelaar staat voor het berg element in de deuropening.
Wat foto's

De berg in de deuropening

Wat detail foto's van mister Akari dat een trein wil stoppen..

En Mister Kaito dat gisteravond teveel sake heeft gedronken en de deurklink zoekt.. alle geluk dat de omheining hem kan tegenhouden.

Next up is het station achterin van details voorzien. Hier komt een zwarte karton onder de sporen geschoven en daar wat stenen en ruwe ballast langs de sporen.
Ook ga ik hier 6 lantaarnpalen zetten omdat dit in de scenery ligt en niet eronder zoals het schaduwstation onderin.

Meer later, ook nachtfoto's als de verdeeldozen zijn aangesloten.

Cheers!

Dag Yo.

Dat zijn mooie scenery plaatjes voor op de zondag  :thumbup:  :thumbup:
De combinatie van een spatwaterdichte opbouw- en een inbouw schakelaar verdient niet de schoonheidsprijs (voor mij als elektricijnman :lol: ), maar het werkt naar behoren en daar gaat het om  :wink:

Groeten,

Erik.
Mooie vooruitgang en mooie plaatjes Yoni.
Wel... vandaag was één van die spoor mijlpalen.
Na het uitproberen van die LTD DB-4 booster zonder het gewenste effect dat die driedelige zweed de boel kon trekken, toch even de handdoek in de ring gegooid ivb het mobile station 2 traject.

Ergens in augustus word deze jonge knaap een oudere rakker met een nieuwe voordeur dat met nummer 4 begint ipv nummertje 3.
Wat witte haren (ja van kleur naar wit, grijs kent men lijf niet) en kale plekken rijker, dan toch de knoop doorgehakt en me een vroegtijdig verjaardag geschenk gekocht voor mezelf.

Een Central station drie plus met een 100watt voeding erbij.. pijn aan de portefeuille welliswaar aan 930 euro totaal  :|

Maar iedere kost heeft een voordeel (tenzij het belastingen zijn) ik kan nu met drie treinen rijden, de 2de Mobile Station gaat dienen voor de wissel bediening.
Zo moet ik niets van die wissels in de CS3+ steken en kan ik lekker tuffen met alle 3 treinen wanneer ik wil.

Ook is het schaduwstation van de goederentreinen weer 172mm langer geworden op ieder spoor en is er een zijspoor en wissel bij voor een doorrij spoor te voorzien.

Het "doorrijspoor" is voor een lange sleep, ondertussen 30 wagonnetjes van het nummertje 4431 met aan de kop, ja hoor, de driedubbele zweed, nummertje 37753.
Dit achterste spoor gaat wat langer worden, zo kan de sleep nog langer zijn, meer daarover later. De driedubbele zweed met zen sleep van 30 wagonnetjes

Nu nog wat genieten en naar moeders gaan, straks weer wat verder tuffen  :D
Dure hobby wel als je het nieuw moet kopen  :-(
Maar met nieuw kopen heb je garantie, met 2de hands meuk ontbreekt dat nogal eens. Maar U is tevreden en dan ben ik het ook zeker na die mooie plaatjes met de 3delige Zweed
Wel Freek, nog een kleine update; na het zalig rondtuffen van de grote zweed te zien (die ondertussen die 30 wagons met een totale lengte van 3m30 aan het trekken is).
Kwam ik tot een idee.. wat als ik nu eens een wissel bovenop verplaats en zo kan er nog is 1m55cm aan kolen wagons bij  :)
Dan is zijn stelspoor in het schaduwstation in de technische ruimte en de keerlus op het goederen schaduwstation en de keerlus op de kolenroute overal ongeveer even lang.
Dus de kleine geplande aanpassing:

En dan nog een klein filmpje van de grote zweed dat met zijn sleep aankomt..

Cheers!
Wauw, wat een fantastisch gezicht met die grote Zweed! Ook gefeliciteerd met de aankoop van de CS3!
Niet alleen een kort filmpje maar helaas ook een smal filmpje van deze schitterende sleep. :-(  :thumbup:

Groet Michel
Wel we hebben vandaag elektriciteitswerken gedaan.. de CS3+ en de twee MS2's verplaatst.
De CS3+ is voor de 2 treinen te bedienen, 1 MS2 is voor een trein te bedienen en de 2de MS2 is voor de wissels te bedienen.

Het prachtige elektriciteitswerk, nu kan ik buiten de stroom naar de verlichting naar het schaduwstation en de verlichting op de baan ook die van de bediening met 1 schakelaar aanzetten.
Gedaan dus met in en uittrekken van een snoer..

En dan de bediening op zijn nieuw plekje, minder in de wandelweg.

En omdat een smal filmpje niets is.. een lang filmpje van de lange sleep en andere  :)

Cheers!

BLIJ dat ik analoog RIJ

Prachtige loc met een fantastische sleep :thumbup: !

wel die ene wagon nog ff vullen met kolen
Prachtige film waar de sleep helemaal tot zijn recht komt. :thumbup:
Ook mooi op je scenery goed te zien in het totaal plaatje.

Groet Michel

Hele mooie sleep met 30 ertsbakken. En dan die lange Zweed er voor. Mooi gezicht, zo'n lange goederentrein.

:offtopic: In de laatste jaren dat ik nog thuis bij mijn ouders woonde en ik op zolder bezig was met mijn modelbaan, keek ik 's-avonds altijd uit het zolderraam in afwachting van een 1300 met een trein bestaande uit 29/30 VAM-wagens, afkomstig uit Amersfoort en rijdend in de richting van Amsterdam. En dan tellen hoeveel wagens de 1300 trok. Machtig gezicht om te zien!  :offtopic:

BLIJ dat ik analoog RIJ

:offtopic:
Haha dat tellen ken ik wel Frans. Opa en oma woonden vroeger in Koog aan de Zaan met uitzicht op de spoorlijn langs de N203 en daar kwamen ook regelmatig ontieglijk lange erts(?) of kolen(?) treinen voorbij! En maar tellen :D !

Terug Hana no Shima maar weer, waar ik tot 30 kwam :thumbup: !

@citaat  :offtopic:
Dat is stark. Mijn opa en oma woonden tegenover station Koog Bloemwijk aan diezelfde weg. 8)
@ Hans, zal ongetwijfeld de cokes trein geweest zijn.

Toen ik in de Zaanstraat werkte kwamen daar geregeld kolentreinen voorbij met Faals die overigens nooit tot aan de nok gevuld werden t.b.v. de Hemcentrale. Trekkracht 4 x 2200 multi of 1 x 1300. Aantal wagens varieerde van 30 - 36. En vergis je niet meerdere 1300'n sneuvelden met uitgebrande rijweerstanden. Ook 4 x 2200 hield het lang niet altijd vol. En let wel het ging over vlak terrein.
Nou worden de kolen alhier niet vervoerd met Faals, maar zijn wel aardig gevuld, dus om het geloofwaardig te houden moet je er niet veel meer achter hangen.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Yoni,

Ik liep behoorlijk achter en zag dat je samen met je vrouw je goed vermaakt hebt in Houten, zeer mooie aanwinsten hebben jullie gescoord  :thumbup: :thumbup:
En daarna hadden jullie de smaak te pakken want er kwam nog meer moois binnen gereden, veel plezier ermee.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Vandaag tijdelijk de dorp route onderbroken voor wat scenery details aan te brengen.
Beginnend in de hoek, het dorp opzij geplaatst om deze wand te kunnen wegnemen en bewerken aan de tafel

Na al een aardig stukje gras, bloemen, stenen, steengruis en nog wat later, bomen.

De bomen die erop gaan komen, dit gaat een bos worden om het hele stenen kale klif effect te breken.

En misschien wat koeien?

Daarna is het op naar de brug en alle witte pur stukken een rotstint geven.
En de bomen staan erop. Het is een klein bosje maar breekt de bergketen perfect  :)

Voor koeien te plaatsen is het geheel de smal en zou het te druk worden.
Dus dit element is klaar, misschien nog wat groene of kleurige klimplanten op de top plaatsen.
Misschien gele zou wel een mooi contrast maken  :D

Ziet er weer schitterend uit Yoni, weer een stapje verder. Koeien zou ik inderdaad ook niet plaatsen, maar misschien een of twee konijntjes? Of misschien een paar vogels in e bomen? Zo maar een idee hoor, vraag mij af of er wel vogels (duiven, eksters) bestaan als scenery-object...

Jazeker wel. Busch en waarschijnlijk ook Preiser hebben die, en niet alleen vogels maar van alles wat kruipt en sluipt. Maar een paar stuks mooi roodbont IJssel vee is ook niet verkeerd hoor. Die doen het altijd goed.
Prachtige vorderingen aan je mooie baan Yoni. :thumbup:
Het blijft iedere keer weer genieten van je updates.

Groet Michel
Wel vandaag het stukje scenery weer bij het geheel geplaatst en het past er mooi bij.

Een closeup

En dan nog wat rondtuffen "by night" op de grote baan  :D

Nu wat ontspannen en wat wandelen.
Weer mooie foto's, maar is dat rondtuffen "by night" dan niet ontspannend?
@Freek Wel dat is fijn maar het mooie weer lokt ook wel voor een fervent wandelaar als ik  :)

Ondertussen elektriciteit vooruitgang.. de hoodleiding is afgetakt naar de 2de verdeeldoos.

En het eerste element is aangesloten met zijn eigen schakelaar.

Nu komt het stuk van alle bergwand scenery en het dorp in vulkaan krater even opzij zetten om over verlengsnoeren te leggen en die op schakelaars aan te sluiten.
Aangezien dit een 6 tal snoeren en schakelaars zijn zal dit even nemen want elektriciteit is niet met favo spul  ;)
Het is wat kalmer hier, ik had een hele hoop opruimwerk op de agenda staan.
Ondertussen bijna 4 dagen liggen klusjes doen en opruimen in en rond de treinkamer.

Nu de boel weer proper is en alle overbodige scenery afgevoerd is naar het stort heb ik voor 84€ wat gaan snuisteren bij de lokale treinshop.

Momenteel is hier nog geen loc voor, er is nog wat werk om een nieuw stukje spoor in het schaduwstation aan te sluiten.
Verder nog steeds die elektriciteits werken waar ik me niet snel aan kan zetten  :|

Binnenkort met vrouwlief nog eens gaan neuzen in Houten  O:-D
Weer mooie aanwinsten voor een nieuwe sleep, danwel uitbreiding in de overige slepen. De lokale treinshop heeft maar een goede klant aan je.

Dag Yo.

Mooie aanwinsten, voor een prima prijs!
Gefeliciteerd daarmee  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.