Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Loreley - Gotthard - Ticino

Gestart door Jongslog maandag 06 juni 2022, 21:21:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Foutje in de planning, een probleem in de uitvoering.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Foutje in de planning, een probleem in de uitvoering.
Citaat van: Wico op vrijdag 22 juli 2022, 20:33:15
dan tot over de rode stoel rechtsachter een lus
Het volstaat om je aan de tekening te houden, zoals Wico al aangeeft.
Het rood-omkaderde deel heb je gebouwd (staat op je foto's),
maar de rechter hoek (met die rode stoel erin) nog niet.
Re: Foutje in de planning, een probleem in de uitvoering.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Foutje in de planning, een probleem in de uitvoering.
Dat -je aan de tekening houden- is niet wat Wico aangeeft.
Wico stelt juist voor om daar van af te eijken door de lus wat wijder naar rechts te maken (of dat kan is nog maar de vraag met de overige daar geplande sporen). Op de tekening blijft de bocht binnen het rode kader.
Maar Henk gaat dit zeker op zijn eigen creatieve manier oplossen! :thumbup: :D
Re: Foutje in de planning, een probleem in de uitvoering.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Foutje in de planning, een probleem in de uitvoering.
@citaat @citaat

Nu ik het totaalplaatje weer zie weet ik ook niet of er voldoende ruimte is, maar we gaan zien hoe Henk dit oplost :).

Groeten,
Wico
Re: Foutje in de planning, een probleem in de uitvoering.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Foutje in de planning, een probleem in de uitvoering.
Als ik de tekening goed lees moet het kunnen zoals Wico al voorstelde. Heb wat in Paint gekliederd. De rode baan is het probleem(oplossing) gebied. Deze komt uiteindelijk uit op de groen gemerkte baandelen, ja? Wanneer je dus het probleemstuk verder doortrekt naar rechts volgens de rode lijnen (ongeveer) moet je goed uit gaan komen. Alle baanstukken waar dit deel onderdoor gaat liggen hoog genoeg.
Re: Foutje in de planning, een probleem in de uitvoering.
Dank voor het meedenken! Dat hielp in de goede richting.

De suggestie van Wico om het spoor helemaal naar rechts te trekken over de stoel heen zou niet kunnen want daar komen andere sporen op dezelfde hoogte maar dat had hij ook al ontdekt. De correctie daarop van Lobomotion69 met de rode paint lijnen is het geworden. Dit in combinatie met wat andere maatregelen:


  • Eerst heb ik gekeken naar de bestaande sporen waar het nieuwe spoor overheen moet gaan. Die bestaande sporen kon ik hier en daar iets aanpassen en zodoende kon ik die 2 cm verlagen.
  • Vervolgens het nieuwe spoor langer gemaakt. Een halve rechte (094) naar rechts, en recht naar achteren met een kort stukje bocht (207), en verlengd met twee rechte stukken (188). Hiermee wordt dit stuk 62 cm langer, dus meer lengte om te stijgen.
  • Aan de voorzijde het spoor iets harder laten stijgen met 4%, zodat het onzichtbare deel wel een maximale stijging van 3,3% heeft. (Nou ja eigenlijk 3,5% gesjoemeld.) Mocht de trein niet omhoog komen aan de voorzijde dan hebben we altijd nog "the hand of God" om te helpen.
  • En om dan nog 1 cm te winnen komt er geen plank en kurk onder het stuk rails wat oversteekt.

Dat was een dag hard werken om zover te komen. Helaas heb ik wel mijn mooie frame-constructie moeten verzagen omdat de sporen nu iets anders lopen dan van tevoren bedacht. Nou dat zal nog wel op te lossen zijn met hier en daar nog wat verstevigen.

Re: Foutje in de planning, een probleem in de uitvoering.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Foutje in de planning, een probleem in de uitvoering.
Mooi dat de meedenkkracht geholpen heeft, Henk  :thumbup:
Nou kan ik met een gerust hart naar bed  O:-D

Grtz Tony
Re: Foutje in de planning, een probleem in de uitvoering.
Interessant project Henk. Beste spaghetti van sporen, hier druipt het van ervaring. Ga je graag volgen!
Re: Foutje in de planning, een probleem in de uitvoering.
 :D
Gestaag verder bouwen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gestaag verder bouwen
Na de puzzel met de hoogteverschillen en stijgingspercentages is het gelukt om deze kluwe van sporen te bouwen.



Bovenop komt Göschenen maar dan moet ik eerst nog een keerlus maken en daar moet ik even mee wachten. Eerst moet het lage deel langs de andere wand worden gebouwd want het is makkelijker om van laag naar hoog te werken. De Wattinger keertunnel ligt er al.



Tijdens het bouwen pas ik toch regelmatig iets aan in het sporenverloop. Vaak is het optimisme op papier en met Wintrack te groot voor de praktijk. Dus met het oog op scenery mogelijkheden vaak kleine verschuivingen. En soms pakt het wel goed uit. De hoogte van wat straks de Mittlere Meienreuss Brücke moet worden komt goed tot zijn recht.

Re: Gestaag verder bouwen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Gestaag verder bouwen
Henk,

Het oogt in elk geval indrukwekkend :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Gestaag verder bouwen
Zeker indrukwekkend en een heerlijk grote baan in de opbouwfase. Als het af is, is het magistraal Henk :D  Heerlijk er komt weer een stukje Zwitserland bij  :P
Re: Gestaag verder bouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gestaag verder bouwen
Met passen en meten................

Neem er ook de tijd voor Henk, het is geen aangenomen werk  :)
Het ziet er indrukwekkend uit  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gestaag verder bouwen
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Gestaag verder bouwen
Ik sluit me aan bij de vorige commentaren: most impressive 👍🏻👍🏻👍🏻
Re: Gestaag verder bouwen
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Gestaag verder bouwen
Je eerste foto van de framebouw dateert van 17 juni. Dat gaat in rap tempo Henk. Kun je ons uitleggen wat de bedoeling is van de knik in de 2 meest rechtse sporen van de eerste foto?
Dan weten wij dat ook weer. :D

groet, Wim
Re: Gestaag verder bouwen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Gestaag verder bouwen
Tunneltje of galerij in een bergwand vermoed ik zomaar.
Re: Gestaag verder bouwen
Dazio Grande wellicht?
Re: Gestaag verder bouwen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gestaag verder bouwen

WimFPU merkte op dat de bouw op 17 juni is gestart en dan realiseer je je dat het inderdaad best vlot gaat. Dat gevoel heb ik zelf eigenlijk niet omdat ik redelijk wat tijd nodig heb met het passen en meten zoals Peter Degeluidsman al opmerkte. Het mooie is wel dat ik het idee heb dat ik daarmee heel wat verbeteringen aan kan brengen ten gunste van de scenery en soms ook een wat mooier spoorverloop. Het bouwen wordt daardoor niet gemakkelijker omdat het frame dan ook weer aangepast moet worden.

Om een beetje logisch van Duitsland naar Zwitserland te komen heb ik een tunnel gemaakt en een slimme keerlus om alle richtingen uit te kunnen. Die tunnel heb ik nu verlengd en helemaal achterlangs laten lopen zodat je de keuze hebt tussen Noord of Zuid Zwitserland. Een soort Gotthard-basistunnel :) Daarmee slinkt de voorraad rails behoorlijk. Als ik de top bereik bij Göschenen heb ik waarschijnlijk geen rails meer om daar nog sporen te leggen :)
So much voor mijn toch redelijk doordachte planning...

De knik in de 2 meest rechtse sporen is inderdaad bedoeld voor een tunneltje. Marc-lin zat dichtbij met Dazio Grande. Het is ietsje verder naar het zuiden. Na de Prato keertunnel komt de Broscerina-tunnel. Het dubbelspoor loopt hieruit uit elkaar, 1 spoor gaat door de tunnel en het ander spoor gaat er langs.

Re: Gestaag verder bouwen
Lid sinds: 2016

offline
Re: Gestaag verder bouwen


Voor diegene die niet kunnen wachten, na 4:00 minuten is te zien wat Henk bedoeld.

Maar het loont ook om de gehele film te bekijken.

Jos
Re: Gestaag verder bouwen
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Gestaag verder bouwen
Bedankt Jos voor de film. Nu is mij duidelijk wat Henk precies van plan is.
Ik doe ook mijn voordeel met het filmpje want ik heb nu al een aantal dingen gezien die ik ook ga realiseren op mijn baan. Ik bedoel o.a. de lawine hekken die goed in beeld kwamen.

groet,
Wim
Het dak zit in de weg
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Het dak zit in de weg
@Jos: Dank voor het plaatsen van de video. Dat maakt het veel duidelijker. Overigens kun je bij die YouTuber veel meer mooi beeldmateriaal vinden. Ik heb het al vaak bekeken om te bepalen hoe de baan met het Gotthardtraject moet worden.

Ondanks de warmte hobbyen we lekker door. Vandaag een vrije dag dus die goed besteed aan bouwen. Aan de rechterkant is nu ook de keertunnel Leggistein aangebracht. De keertunnels zijn bij mij spiraaltunnels om voldoende hoogte te winnen. Hoger kan niet want dan zit het zolderdak in de weg. Ik had mij ook niet gerealiseerd dat je met de schroefboormachine er niet goed bij kunt onder het schuine dak.

Ik plaats maar een beperkt aantal steunen want er komen bruggen in de baan en dan zit zo'n steun straks in de weg. Het zit nu stevig maar er moet nog wel wat aan gebeuren want dit gaat uiteindelijk doorhangen.



Ondertussen prepareer ik ook de railsjes voor de terugmelders en de voeding. Ik had er al heel veel dus het is nu meer controleren en de juiste kleur draad er aan solderen. Voor elke groep terugmelders pak ik een andere draadkleur. Dat lijkt mij handig met het aansluiten en storing zoeken. Gewoon leuk, uiteindelijk doe je er denk ik niet veel mee en kan het net zo goed allemaal groen zijn, de gangbare kleur voor de terugmelders.

Elk railsje met terugmelder krijgt ook een voedingsdraad. Extra voedingsdraden zitten ongeveer om de anderhalve meter. De voorraad rails slinkt al behoorlijk trouwens. En de kurk is op...

Re: Het dak zit in de weg
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Het dak zit in de weg
Ik had mij ook niet gerealiseerd dat je met de schroefboormachine er niet goed bij kunt onder het schuine dak.


Hans, misschien  ken je iemand die een accuboormachine heeft van festool. Die hebben nl een haakse schroefkop waarmee je op beperkte ruimte toch nog kan schroeven.
https://postimg.cc/ts64swM8
Re: Het dak zit in de weg
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Het dak zit in de weg
Montagekit :thumbup: ;)
Re: Het dak zit in de weg
Hoe steil zijn je spiralen? Ze zien er aardig steil uit namelijk... misschien ff proefrijden om te kijken of alles wel goed bovenkomt....
Re: Het dak zit in de weg
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Het dak zit in de weg
@Kelderspoorder, LeenVdab, Hanzi: Een haakse schroefkop is wel een mooie oplossing voor lastig bereikbare plaatsen. Ik heb het nu opgelost met een beetje schuin schroeven en houtlijm. Het zit vast. Groet, Henk :)

@ Maarten: De klimspiralen zijn inderdaad steil. Maar de radius R1 en R2 is nog uitdagender. Langs de buitenkant omhoog met 3,3% en in de binnenbocht afdalen met 4%. Ik heb een soortgelijke baan al eerder gebouwd dus ik weet dat het werkt voor mijn materieel. Maar die stijging blijft spannend, zie reactie #55.
Re: Het dak zit in de weg
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Het dak zit in de weg
Hoi

Radius en percentage moet geen probleem geven.

Ik rij in mijn klimspiraal met 3 lagen in Radius 1 naar beneden en radius 2 omhoog met een 4 procent.
De langste trein is een goederentrein van 3,5 meter lang en een 1200 ervoor, geen problemen met de klim  B)

gr Matje

Re: Het dak zit in de weg
Ik heb gemerkt dat de volledig metalen locs vanwege hun gewicht de beste trekkracht hebben. Bij mij komt de "half plastic" br147 met 8 Roco 30cm rijtuigen de 2,5% niet op, echter de volledig metalen br 140 wel. Ik heb R4/5 qua bogen, heb veel proefgereden om het uiteindelijk goed te krijgen...
Re: Het dak zit in de weg
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Het dak zit in de weg
Hi,

Zelf wilde ik geen risico nemen dus .....
- Bogen in R-4 en R-5 met rechte stukken erin (en in de spiraal de aftakkingen in slanke wissels)
- Stijg-sporen +/- 2 % en daal-sporen +/- 3%
Zie hier (ff verder scrollen.
En inmiddels al een stuk hoger hier .

groet
Harald
Ontwerpen in de lucht
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Ontwerpen in de lucht
De keuze voor de radius en de stijgingspercentages is voor iedereen verschillend. Mijn overweging voor een kleine radius is vooral het ruimtebeslag. R1 en R2 bochten nemen minder ruimte in zodat er meer plaats is voor andere dingen. De ervaring van Matje deel ik ook, die hellingen lukken wel en bij mij zijn de slepen een stuk korter. De ervaring van Maarten heb ik ook, de zwaardere metalen locs presteren beter op de helling. een lichte loc gaat sneller slippen. Misschien die plastic locs eens verzwaren met wat metaal of zo?

Vandaag enorm aan het puzzelen geweest. Ik had het plan om in de hoek een soort silo van klimspiralen te maken. Maar met een doorrijhoogte van 8 cm en het schuine dak paste de boel toch niet boven op elkaar. Bovenop geen rijhoogte meer. Uiteindelijk zo'n beetje alle sporen aangepast zodat ze in feite naast elkaar lopen en er ook iets meer rijlengte is om ze op hoogte te brengen.

Het ontwerp met de vrije hand ïn de lucht" gemaakt want zien is geloven.



Vervolgens het hele ding kunnen bouwen.

Onder de keerlus van het schaduwstation (70 cm hoog), daarboven de Wattinger keerlus van de Gotthard noordzijde bij Wassen, dan de Freggio keerlus van de Gotthard zuidzijde, en bovenop een slinger om via de Naxbergtunnel ook aan noordkant op hoogte te komen voor station Göschenen (140cm hoog). Het laatste stukje moet nog worden gemaakt. Noord en Zuid door elkaar, in modelbouw kan alles!

Re: Ontwerpen in de lucht
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Ontwerpen in de lucht
Henk,

Fraai stuk constructiebouw! Ik hoop dat de locs straks ook nog weten welke kant ze op moeten :D.

Groeten,
Wico
Re: Ontwerpen in de lucht
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ontwerpen in de lucht
 @citaat
als ze de weg kwijt zijn komen ze in Donnerwetter terecht  :P

Luc
Re: Ontwerpen in de lucht
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Ontwerpen in de lucht
Knap staaltje spooracrobatiek.

Google maps raakt hier zelfs nog de weg kwijt, dus alles is mogelijk.
Gereedschapswand
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gereedschapswand
Bij de Lidl voor een klein prijsje een bord gescoord om je gereedschap op te hangen. Helemaal mooi en handig voor de mancave!

Re: Gereedschapswand
Lid sinds: 2016

offline
Re: Gereedschapswand
Prachtig!
Ik zou dat ook eens moeten doen. Alles netjes en overzichtelijk opbergen... Ik werk maar steeds in een relatieve rommel.Maar zoals Einstein al zei: als een rommelig bureau staat voor een rommelige geest, waar staat een leeg bureau dan voor?
Jouw werkplek is zeker niet leeg, wel keurig gesorteerd!


Groet en complimenten!

Peter
Re: Gereedschapswand
Lid sinds: 2013

offline
Re: Gereedschapswand
Tja, die van mij ziet er soms ook zo uit...., maar heel even... :D 8o
Re: Gereedschapswand
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Gereedschapswand
Henk,

Dat ziet er goed uit :thumbup:. Ik heb op zolder alleen maar schuine wanden en dan blijft het gereedschap zo lastig hangen ;).

Groeten,
Wico
Re: Gereedschapswand
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Gereedschapswand
Och als je de juiste haken gebruikt valt dat best mee hoor. En het grote voordeel is dan dat je er met je knuistje zo omheen kunt grijpen zonder je knokkels te stoten. Ook wat waard toch?
If it works it ain't stupid
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
If it works it ain't stupid
Met alle kleine wijzigingen in het sporenverloop en het gevecht met de doorrijhoogtes was het oorspronkelijke frame niet meer in tact. De bedbank moet onder de treintafel kunnen waardoor ik daar geen poten kan plaatsen. De overspanning is 2.50 meter en dat gaat wel doorzakken als daar gewicht op komt en het niet stevig genoeg is. De afgelopen dagen diverse verstevigingen aangebracht met ook twee flinke dwarsbalken waar ik gelijk de kabelgoten aan vast kon maken. Het zit nu wel lekker stevig. Een timmerman gruwelt waarschijnlijk van mijn oplossingen maar voor mij is het vooral 'if it works it ain't stupid'.

Links en rechts de Zuidkant en de Noordkant van de Gotthard die nu bovenop bij elkaar moeten komen op station Göschenen.

Re: If it works it ain't stupid
Geweldig Henk, dit doet me zo denken aan de huttenbouw vroeger! Voordat je op het matras gaat liggen eerst het houtwerk controleren op uitstekende spijkers!   :-)
Re: If it works it ain't stupid
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: If it works it ain't stupid
Kunst- en vliegwerk    :thumbup:  :P

En maak je geen zorgen, Henk
De rails buigt in de loop der tijd gewoon mee, dat heb ik hier met een "zwevende" treintafel ook.
Nog nooit problemen mee gehad  O:-D

Grtz Tony
Re: If it works it ain't stupid
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: If it works it ain't stupid
Citaat van: LeenVdab op vrijdag 19 augustus 2022, 18:35:42
Ik zie niet direct iets dat het doorbuigen kan verhinderen...
Ik zie stevige balken en degelijke driehoekconstructies :thumbup:
Re: If it works it ain't stupid
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: If it works it ain't stupid
Das een flinke constructie hoor, denk niet dat daar iets gaat doorbuigen
Re: If it works it ain't stupid
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: If it works it ain't stupid
En dat witte ding is de bedbank? Dat gaat zo dan prima passen toch.
Overigens had je voor een dergelijke overspanning ook een rechthoekige stalen buis kunnen nemen van 2,5 x 5 cm, wanddikte 1,2mm. Daar is mijn hele frame mee opgebouwd en ik heb nu alle poten op minstens 2,5 meter uit elkaar staan. Stevig? Jawel meneer, ik kan er op zitten. Dat had je een hele partij hout bespaard.
Göschenen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Göschenen
Met het oorspronkelijke railplan had ik precies genoeg rails om alles te kunnen leggen. Maar tijdens het bouwen wat zaken toegevoegd zoals een hele lange tunnel achterlangs de baan en daar heb je dan toch zo'n 6 meter rechte rails voor nodig. Ook de verdekte zijsporen meer lengte gegeven. Aangekomen bij bij het station Göschenen kon ik eigenlijk alleen nog maar de wissels leggen.



Ik had natuurlijk tijdens de bouw al aan zien komen dat ik rails te kort zou komen dus die toch maar bij besteld. Ik koop tegenwoordig vrijwel alles tweedehands. Daarmee ook weleens pech gehad dat er een partijtje afbrokkelrails tussen zit omdat er toen bij de productie geen weekmakers in het plastic zaten of zoiets. Die rails gebruik ik ook gewoon maar dat vereist vaak wat reparatie, lijmen en solderen. Maar nu had ik geluk met een partij nieuwe rails die werd verkocht als tweedehands omdat de doosjes waren aangebroken. Het was wel puzzelen met de resterende rails. Rekensommetjes als 172 + 064 is hetzelfde als een 236 bijvoorbeeld. En de marges wat oprekken in Wintrack helpt ook. Dat soort gepruts.

Met de aangevulde voorraad de stationssporen gelegd. Het lukt op deze oppervlakte natuurlijk niet om het sporenplan van Göschenen natuurgetrouw te leggen dus het is meer een impressie. Ik had eerst het plan om één van de doodlopende sporen wel weer aan te laten sluiten op de rijbaan maar dat uiteindelijk toch niet gedaan. Daarmee ging toch de algehele indruk van dit station een beetje verloren vond ik.



De sporen variëren in lengte van 160 - 190 cm en een kortere van 130 cm. De zijsporen zijn 100 en 120 cm. Voor mijn doel kan het wel zo. De ICN met 5 bakken past nog net op 160 cm. Een langere sleep van 2 meter of meer moet dan maar doorrijden.

Ik had nog een restant kruk van 4mm dik. Dat leek mij wel prima op dit grote vlakke stuk wat een lekkere klankkast kan zijn. Nog even geprobeerd of de groene xps schuimplaten van de bouwmarkt nog een optie zouden zijn maar voor geluidsisolatie werkt kurk toch echt beter is mijn indruk. De kurkmat zet ik hier en daar vast met de nietmachine. De rails leg ik vast met hier en daar een drupje lijm. Er is dus geen vaste verbinding door schroeven of lijmen met de ondergrond want dat zou de geluidsisolatie teniet doen. De rails is ook al voorzien van de terugmelders en aansluitpunten. Ik boor gaatjes in de tafel om de draden onder de tafel te laten verdwijnen. Die sluit ik later verder aan waarbij de draden door de kabelgoten van boek-bindruggen lopen.

Commandopost
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Commandopost
Inmiddels aan de slag met de bekabeling. Boekbinders verlijmen als kabelgoten. "Oneindig" veel draden aan elkaar solderen om de baan van spanning te voorzien, dat gaat nog wel even duren. En dan moet dat hele boeltje op een centrale plek uitkomen. Liefst waar ook de Trafo's, de PC en de Ecos staan opgesteld. Dus daar eerst maar eens wat tijd aan besteed.

Ik had nog een oude laptop die het nog wel goed genoeg doet voor de treinbesturing met Koploper. De laptop heeft een touchscreen dus dat lijkt mij eigenlijk wel ideaal. Gewoon in de baantekening op een wissel drukken en dan gaat ie om. Maar de laptop zelf vond ik niet mooi. Dus heb ik voor een bijzondere opstelling gekozen zodat alleen het scherm zichtbaar is. De laptop staat dus op zijn kop. Met Ctrl-Alt-Pijltje kun je het beeld 180 graden draaien zodat het weer goed staat. Met een draadloos toetsenbord en muis is alles weer normaal te gebruiken. Het scherm ligt dus bijna plat. Dat vind ik geen probleem want meestal loop ik wat rond en bedien ik de boel staand. Bovendien wil ik vooral automatisch rijden, dus niks zelf bedienen. Het inrichten van Koploper doe ik op mijn nieuwere laptop en dan kopieer ik de backup naar "productie", de treinenlaptop.



Op de achterwand van het meubel de step-down-modules gemonteerd en enkele K83 en K84 prints. Dat hele spul is bedoeld om de scenery-projecten te kunnen aansturen met de juiste spanning en ook op tijd aan- en uitschakelen te kunnen schakelen mbv Koploper.
Bij het onderste deel moet de achterwand nog worden gemaakt. Daar dus straks ook nog ruimte voor bijv. drukknoppen of schakelaars.
Het geheel is 80cm breed en bijna op bureauhoogte. Ik moest namelijk ook rekening houden met de sceneryplannen bij het spoor wat er overheen loopt.



Tot zover alles oke. Alleen de computer staat niet altijd op standby en is soms helemaal uit. Ik kon niet meer bij de aan/uit-knop! De PC aanslingeren met een draadloos toetsenbord gaat niet. Je moet op die fysieke knop drukken. Ik zag het niet zitten om de laptop open te schroeven om die knop te vervangen door een externe schakelaar. De knop wordt nu bediend met staafje wat door de wand van het meubel steekt tussen de printplaten door. Er waren wel drie boorgaatjes nodig om de juiste plek uit te mikken zodat het staafje precies op de juiste plek op de aan/uit-knop duwt. Met het staafje bedien je dus de aan/uit-knop. Het werkt!

Re: Commandopost
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Commandopost
Je commandocentrum mag er wezen Henk. :thumbup:
Slim gedaan met de oude (touchscreen) laptop en zeker het staafje is een goede uitvinding al was het wel even zoeken in wel gaatje hij moest komen. :)

Groet Michel
Re: Commandopost
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Commandopost
Handige Henk. Slim gemaakt hoor. Maar kan je dat aan/uit zetten met het toetsenbord niet in de BIOS aanpassen? Er zijn versies waarbij het kan!
Koploper layout
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Koploper layout
@Lobomotion69: In de BIOS geen mogelijkheid gevonden om aan en uit van de PC op een andere manier te regelen. Maar mijn aan en uit-staafje werkt prima.

Ook maar eens aan de slag met Koploper. Ooit ga ik wel over naar een nieuwe applicatie maar ik weet hoe Koploper werkt en het bevalt eigenlijk wel. Ik zit nog wel steeds op een beginnersniveau.

Het baanplan getekend. Ik wil de hele baan met de keerlussen in beeld hebben zodat ik zelf ook snap wat er gebeurt op de baan. Dus de tekening uit elkaar getrokken en alle lussen naast elkaar getekend. Het ziet er nu niet echt uit als een "Stellpult". Misschien maak ik nog wel eens een tweede tabblad daarvoor.



Niet alle wissels zijn voorzien van een aandrijving. Met name bij overloopwissels vind ik dat niet nodig. Er wordt links gereden in Zwitserland. Soms bewust over rechts rijden om bij een helling de buitenbocht te kunnen nemen. Daarna wordt de trein weer naar de linkerbaan gedwongen. Daarom heb ik soms vaste lijnen ingetekend, dan is ook duidelijk dat je die wissels niet kunt bedienen. dat kan vast slimmer.
Het aantal baanvakken, dus het aantal terugmelders, probeer ik te beperken. Er zijn grenzen aan de hobby, euh aan het budget. 128 (8*16) melders moet maar genoeg zijn. Tien daarvan ga ik gebruik voor sceneryprojecten met signaleringen of drukknoppen.
Ook de knoppen op het scherm toegevoegd om de K84 relais te schakelen. Dat gaat later automatisch met de software maar handmatig ingrijpen is soms makkelijk. Die knoppen zijn vrij klein op het scherm. Nog niet gevonden hoe ik die groter kan maken.

De inrichting van koploper is nog lang niet klaar. Eerst maar weer verder met draadjes aan elkaar bouten...

Automatisch rijden met Koploper
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Automatisch rijden met Koploper
Gisteren de hele baan voorzien van voedingsdraden. Ik kon de eerste testrit maken. Helaas nog geen video van gemaakt. Zodra ik de camera aanzet gaat er wat mis... De loc reed wel over de gehele baan. Slechts op enkele railstukken die ooit waren geschilderd waren bleef de loc hangen en moest ik even poetsen. Rijden met een sleep lukte nog niet zo goed. Op sommige punten toch net iets teveel een knik in het stijgende of dalende spoor en dan ontkoppelen de wagons. Dus dat gaan we eerst fixen.

En aan de slag geweest met Koploper want ik uiteindelijk wil ik dat de boel automatisch kan rijden. Dat lijkt nu 'in demo' aardig gelukt. Er worden 8 treinen aangestuurd. Koploper kiest zelf de routes. Voor elke loc wordt de baan eerst gereserveerd met een gele lijn. De trein komt over dat spoor en houdt deze bezet met een rode lijn. Daarna wordt het baanvak weer vrij gegeven met een groene lijn. Zie de video.

https://www.youtube.com/watch?v=U9reNVBLozo

Het vereiste wel de nodige instellingen om deadlocks te voorkomen zodat de boel niet vast komt te staan:

  • Zo min mogelijk tweerichtingsgroepen in gesteld. Enkele overloopwissels hebben geen aandrijving en schakelen niet, de treinen worden al gedwongen links te rijden.
  • Op het gedeelte linksonder na de flessenhals met het enkelspoor van blok 15 mogen maar 2 treinen rijden.
  • Op de sporen daar naar toe (16, 17, 18, 19) altijd een vrije route houden zodat de treinen weg kunnen naar de rest van de baan.
  • Vanuit Göschenen naar Locarno vanaf 46, 47, 48 mag alleen een trein vertrekken als er bij Locarno geen treinen staan op 25 en 30, filevorming voorkomen.
  • De beperking dat goederentreinen niet langs het station/perron mogen rijden of daar niet mogen stoppen bleek niet houdbaar, das alles mag overal rijden.
De treinen komen de helling niet op!
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
De treinen komen de helling niet op!
Wat een enorme clickbait titel! Maar ik vond het echt wel even spannend dat de locs met sleep slipten op de helling en niet omhoog kwamen. Bij mijn vorige treintafel had ik ook 3,3% hellingen en dat was geen probleem. Dus wat was er mis? Nog het nodige nagemeten maar dat klopte toch aardig.

Nu vond ik de wagons wel wat zwaar lopen. Dus misschien is dat met een langere sleep wel het probleem. De wielen en assen maar eens gereinigd met wasbenzine. Daar kwam een enorme lading vuil vanaf. De uiteinden van de assen voorzien van een heel klein drupje olie. De wagons lopen wel iets beter maar het is niet een enorm verschil.

Toen de slipbanden van de locs maar eens bekeken. Die zijn wel wat verouderd. Helaas de juiste maat niet op voorraad om ze te vervangen. Dan de slipbandjes maar eens schoonmaken. Niet met wasbenzine want daar kunnen die rubberen bandjes niet tegen volgens mij. Met spiritus de wielen met slipband gereinigd. Daar kwam ook een hoop vuil vanaf. En dat was de oplossing! Veel meer grip met als resultaat de loc de sleep weer prima omhoog trekt. Weer wat geleerd!

Ook bezig geweest met de plaatsen waar de wagons spontaan ontkoppelen. Met name de stukken met verkanting gaven problemen. Die railstukken had ik met lijm en een lijmtang vastgezet. Nu blijkt dat op de plek van de lijmtang in feite het spoor ingedrukt is. Een soort kuiltje. Dat vinden de koppelingen niet leuk blijkbaar. Het was simpel op te lossen door op die plekken een stukje karton er onder te schuiven zodat de rails weer echt vlak ligt. Datzelfde gold voor enkele "knikken" in de overgang naar de helling. Hier en daar moesten die ook wat verder uitgevlakt voor een meer vloeiende lijn. Het is echt millimeter werk. Maar het rijdt nu door zonder afkoppelen.

Nog maar weer flink testen voordat ik mij ga wagen aan een filmpje.

Re: De treinen komen de helling niet op!
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De treinen komen de helling niet op!
Oei, die kop was wel even schrikken! Maar gelukkig is het al grotendeels opgelost. Zeker met deze hellingen zijn goede antislipbandjes onontbeerlijk blijkt maar weer! Ik kan er over meepraten met oldskoolhellingen van 5% ;). En die knikken herken ik ook. Aan de rails zie je het niet altijd direct, maar aan de treinen die er overheen rijden des te meer. Steile trajecten geven nou eenmaal grote hellingsverschillen op een korte lengte die zich uiten op railovergangen. Waar dit echt een probleem was heb ik de M-rails met gepast geweld wat gebogen zodat t allemaal wat geleidelijker gaat. Of dit ook met C-rails kan weet ik niet.
Veel succes én plezier met testrijden!