Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Cargodorf Tp V/VI......laatste aanwinst....14-12

Gestart door Sanderz28 maandag 06 december 2021, 16:53:19

Re: Cargodorf....bovenleiding update 5-06
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Dat maakt het wel af Sander, jammer dat je een mast mist op dit moment.

Ik vroeg mij af hoe het met het omspuiten van je loc gaat, zijn daar al vorderingen van?

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Die ligt weer even stil op dit moment, rustig aan het bedenken of hem nog verder vervuil of dat ik hem zo laat zoals hij nu is.
Re: Cargodorf....bovenleiding update & Houten 19-06
Afgelopen zaterdag naar de beurs in Houten geweest, ik had nog wat rails nodig en liep ook nog tegen een paar mooie wagons aan.

IMG_20230617_150418 by Sander Zuurbier, on Flickr

Tevens nog een projectje binnen gekregen, Taurus van Roco digitaal 3 rail. Alleen wat lichte schade aan de kap :-)

IMG_20230614_174350 by Sander Zuurbier, on Flickr

Vandaag verder gegaan met de bovenleiding, voegt echt wel een hoop toe :thumbup:

IMG20230619141502 by Sander Zuurbier, on Flickr

IMG20230619141509 by Sander Zuurbier, on Flickr

IMG20230619141528 by Sander Zuurbier, on Flickr

IMG20230619141441 by Sander Zuurbier, on Flickr

IMG20230619141419 by Sander Zuurbier, on Flickr

En we zijn allemaal gek op filmpjes.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Sanderz28 op maandag 19 juni 2023, 14:49:34Vandaag verder gegaan met de bovenleiding, voegt echt wel een hoop toe :thumbup:
Zeker als je de pantografen omhoog zet ;) !

Swiss rail .. what else?

@citaat  @citaat

Haha een beetje lichte schade noemt hij dat. Wordt een uitdaging om daar weer wat moois van te maken, we gaan het zien. Verder een leuke uitbreiding van je "Van den Bosch" wagens. Dat wordt een mooie sleep zo :thumbup:.

Groeten,
Wico

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: Sanderz28 op maandag 19 juni 2023, 14:49:34liep ook nog tegen een paar mooie wagons aan

Je zegt tegen een paar wagons aangelopen maar het ziet er meer naar uit dat je tegen een lok bent aangelopen en die lok heeft dat niet overleefd. Hard hoofd of wat?
@Hanzi kan nog niet, moet nog iets maken dat ze opgevangen worden aan het einde(bovenleding zit alleen in het zichtbare gedeelte)

@Wico ja op zoek naar een nieuwe kap en baanruimers, misschien nog wel meer..

@Lobomotion69 deze is per post binnengekomen, verkoper doet vaag over de oorzaak. Maar ik heb hem iig in deze staat gekocht ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Zoiets dacht ik al Sander.
Maar je had ze voor de foto wel even omhoog kunnen zetten om het plaatje met de bovenleiding nóg mooier te maken ;) .
Daar heb je zeker een punt ware het niet dat de foto's gemaakt zijn van rijdende treinen :P

Dwarsliggers op de rails sporen niet

ik zie uit naar je bouwverslag:

Er zijn tovenaars, ik hoop dat jij er ook eentje bent.

Je moet niet alles geloven wat je denkt

Hoi Sander, je berichtgeving over je baan met interesse gelezen.  Goed bezig.  ik ben zelf ook bezig mijn baan op te bouwen en ben binnen kort toe aan het leggen van de rails welke in het zicht komen.  Ik zie ergens in het begin van je draadje dat je begonnen bent met het schilderen van je rails echter de linkjes die er bij staan krijg ik niet geopend.
Ik zie dat de railstaven een roestbruine kleur hebben en ziet er al realistisch uit.  Heb je deze gespoten of met de kwast geschildert ?  Mag ik vragen welke kleur je gebruikt hebt. Ik ben behoorlijk technisch van aard maar de juiste kleuren gebruiken bij het weatheren is bij mij nog "under construction" :D
Succes met je voortgang en ik ga je volgen.  Grt Ton
Hallo ton, leuk dat je interesse toont. Er zijn inderdaad wat foto's verdwenen, deze waren van mijn oude layout en zijn niet meer van toepassing. Ik gebruik verf van Vallejo in dit geval 70.982 cavalry brown. Deze is wel vrij roodbruin, sommige mensen met hebben meer de voorkeur voor wat bruiner maar eigenlijk kan je nooit misgaan als je kijkt op het echte spoor, daar zijn ook veel tinten te zien. Ik breng deze verf op met een penseel, het makkelijkst is als je de rails nog los hebt dan kan je overal goed bij. Als je rails al ligt kan het ook alleen het is wat lastiger.

Hoi Sander, bedankt voor je reactie. Hier kan ik wat mee. Ik moet de rails nog leggen dus kan over een paar weken aan de slag.  Grt Ton
Re: Cargodorf....Starten met ballasten 27-08
Vandaag een start gemaakt met het ballasten in het tunnelgedeelte. C-rails is vrij lastig te ballasten dus ik hoop uiteindelijk wel tot een mooi resultaat te komen. Voordeel dat het in een tunnelgebied is zodat ik nog wat kan oefenen, het is namelijk de 1e keer dat ik dit doe.

Tussel de rails had ik al opgevuld met schuim zodat je minder verlies hebt, de naden heb ik afgekit zodat het er niet tussenvalt.

IMG20230827140027 by Sander Zuurbier, on Flickr

Omdat ik bang was dat het witte van de kit misschien zou opvallen heb ik eerst 2 laagjes grijs erover gesmeerd.

IMG20230827140755 by Sander Zuurbier, on Flickr

Toen de 1e laag ballast gestrooid, het ligt nog niet vast dat ga ik aangekomende week doen. Dan kan ik ook de lagen op gaan bouwen want de c-rails bedding is nog teveel te zien.

IMG20230827192151 by Sander Zuurbier, on Flickr

Mooi verslag Sander. Ik volg je bevindingen met interesse. Mag hier binnenkort ook mee beginnen  ;) Grt Ton

Fantasietjes op de baan

Mooi gedaan Sander, ik doe dit idem dito met c-rails

doe maar een treintje

ik zou de zijkanten van de railbedding nog een beetje opvullen (dus tot aan de c rail spoorbielzen) zodat ze je op de hartlijn van de 2 sporen een (natuurlijk) verlaging krijgt.

gr. Ruud
Wat bedoel je precies Ruud, want in mijn bericht heb ik al gezegd dat ik nog niet klaar ben en nog lagen moet opbouwen. :D
Vandaag ben ik begonnen met lijmen, tevens daarna de 2e laag erop om de c-rails bedding volledig te verhullen. Zo op het 1e gezicht aardig gelukt. Volgende stap is het vervuilen van de ballast zodat het allemaal niet zo steriel oogt.

IMG20230828151801 by Sander Zuurbier, on Flickr

IMG20230828192912 by Sander Zuurbier, on Flickr

IMG20230828153628 by Sander Zuurbier, on Flickr

IMG20230828192930 by Sander Zuurbier, on Flickr

doe maar een treintje

@citaat  @citaat ja je hebt gelijk zag je zin over het opvullen over het hoofd .

gr. Ruud

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Ik vind dat het mooi aan het lukken is, die ballast! Neem ik zeker mee voor als ik daaraan toe ben.

Ik heb een ander vraagje, op een paar foto's terug is de verkanting te zien die je aangebracht hebt, en ik keek even terug in het topic, maar kon niet precies vinden wat je daarvoor gebruikt hebt.
Zijn het dunne stukjes spaanplaat ofzo? En zoja, mag ik weten hoeveel mm?
Het ziet er namelijk goed uit en lijkt me een heel redelijke manier om dat aan te brengen. Ben benieuwd!
Ga naar de supermarkt, koop een doos raketjes en bewaar de stokjes ;)

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

@citaat
:D :D Fijne oplossing!

"Lekkere" oplossing.
Na dik 2 jaar zoeken naar de Citybahn lok van Märklin of Roco voor een niet al te gekke prijs heb ik nu toch besloten om die van Piko aan te schaffen, hij was nu afgeprijsd naar 175,- (digitaal met sound). Ondanks dat hij qua afwerking toch wel minder is dan de andere merken ben ik toch blij dat ik de beslissing genomen heb, nu even afwachten tot hij binnenkomt.

bron Piko/modellbahnshop-lippe
Re: Cargodorf....1e zak met ballast is op 4-09
Vandaag het 1e zakje ballast opgemaakt, gaat hard. Ben wel tevreden met het resultaat. De baan komt steeds meer tot leven.

IMG20230904092418 by Sander Zuurbier, on Flickr

De 2 witte vierkante plakkers die je ziet daar komt het tunnelportaal op, uiteindelijk is er netto misschien een dikke meter te zien van de onderlaag de rest ligt onder de bovenlaag.

IMG20230904092427 by Sander Zuurbier, on Flickr
Hallo Sander,
Hoe krijg jij die opvulrandjes zo netjes gesneden? Ik worstel steeds met een haperende snijlijn. Is mijn mes dan te bot? of de sjabloon niet goed, of de ondergrond niet juist? Ik ben benieuwd naar je antwoord. Succes, het wordt heel mooi op die baan van jou. Gr. Peter

Stand en scherpte van het mes zijn bepalend. Hoe scherper het mes hoe strakker de snede maar ook hoe vlakker je het mes houdt hoe strakker de snede.
De stand van het mes is heel belangrijk maar ook de scherpte. Beter eerst een paar keer oefenen voordat je het op je baan gaat gebruiken.

Swiss rail .. what else?

@citaat

Ik gebruik hiervoor een Stanley afbreekmes. Zodra je de eerste haper voelt/ziet een mesje afbreken en door ...

Groeten,
Wico 
Re: Cargodorf....Ballasten klaar....voor nu 18-09
Vandaag weer lekker aan het rommelen geweest. Ballasten op de onderlaag is nu klaar. Misschien nog wat gemiste plekjes bijwerken tzt. De muren van de tunnel beginnen ook vorm te krijgen. Wanneer deze af zijn verf ik ze zwart. Tevens bezig geweest om een oplossing te verzinnen voor de bovenleiding. Deze komt alleen op het zichtbare stuk maar er moet wel iets komen om de pantograaf op te pakken voordat de lok de tunnel uit komt. Ik zal daar binnenkort wat foto's van proberen te laten zien.

IMG20230918151220 by Sander Zuurbier, on Flickr

IMG20230918151146 by Sander Zuurbier, on Flickr
Re: Cargodorf....Ballasten klaar....voor nu 18-09
Sander,

Ik heb eens gezien dat de rijdraad aan een soort juk was opgehangen in de tunnel, ruim boven de uitvaarhoogte van de pantograaf. Richting de tunnelopening zakte het niveau van de draad geleidelijk naar beneden en kwam de pantograaf er zo vanzelf mee in aanraking. Misschien een idee?

Vr groet, Wim
Re: Cargodorf....Citybahn lok gescoord 20-09
Na ruim 2,5 week wachten is hij binnen. Nadat ik al een tijd op zoek was naar de Märklin versie of eventueel die van Roco toch maar besloten om deze van Piko te bestellen. Uitgevoerd met sound decoder en de prijs vond ik aantrekkelijk.

IMG20230920184959 by Sander Zuurbier, on Flickr

IMG20230920185010 by Sander Zuurbier, on Flickr

IMG20230920184950 by Sander Zuurbier, on Flickr

BLIJ dat ik analoog RIJ

Mooie kleurstelling :thumbup: .
Die donkere strepen is schaduw van bovenleiding neem ik aan (?).
Veel rijplezier ermee :) .
Forum Moderator

Mooie aanwinst Sander en ook nog een fraai op de foto gezet  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Telefoons maken mooie foto's dezer dagen....
Re: Cargodorf.... opvang pantograaf gemaakt 2-10
Vandaag de baan schoongemaakt na het ballasten, nu kon ik gelijk testen of mijn plannetje werkte voor de pantograaf. Even een korte uitleg waarom ik doe wat ik doe.  Ik vind namelijk dat wanneer je bovenleiding monteert je dan de pantografen er ook tegenaan moet zetten, is wat meer een uitdaging natuurlijk maar het moet ook niet te makkelijk worden. Ik heb alleen bovenleiding op het zichtbare gedeelte gemaakt, zodra de trein de tunnel in verdwijnt stopt ook de bovenleiding. Wat ik gedaan heb is gewoon een portaal monteren en de onderste uitligger eraf knippen met een tang, vervolgens heb ik de rijdraad aan 1 kant op de normale manier gemonteerd en aan de kant van de afgeknipte uitligger heb ik het onderste gedeelte van de rijdraad op de bovenste uitligger gemonteerd. Hieronder een filmpje zoals het werkt.

Hahaha moest het filmpje driemaal bekijken, dacht dat de tunnel net andersom zou lopen dus miste ik de clou volslagen.

Maar een prima oplossing toch, werkt uit de kunst.

Swiss rail .. what else?

Slimme oplossing :thumbup:
 :) Werkt prima zo te zien. :thumbup:
Misschien wel even kijken of dat bij al je loks zo is, bij bijvoorbeeld de Krokodil staan de pantografen best een eind omhoog zonder bovenleiding.

zonder fantasie ook geen creativiteit

Mooie oplossing voor als de lok de tunnel inrijdt. Maar hoe zit het als de lok de tunnel uitrijdt. Blijft de panto dan niet ergens achter steken?
Forum Moderator

Mooie oplossing Sander, die staat op mijn hardeschijf  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Hoe bedoel je dat Frans?

@citaat Als de lok onder de draad is en de tunnel inrijdt, dan stopt kort daarna de bovenleiding. Lok rijdt verder, pantograaf komt omhoog. Maar als de lok nu (terug) de tunnel uitrijdt, ontmoet de pantograaf weer de bovenleidingmast waar de bovenleiding een aanvang neemt. Zal de panto dan niet ergens achter blijven haken? Of gaat de panto netjes onder de bovenleiding door en rijdt dan gewoon door? Juist ook omdat ik zie dat de bovenleiding in een boog omhoog komt. Dat bedoelde ik met mijn vraag.
In de eerste seconden van het filmpje zie je precies wat er gebeurt, Frans. De loc komt aanrijden, panto staat omhoog en wordt neergedrukt door het schuin gemonteerde stuk rijdraad.
En bij het inrijden van de tunnel komt de panto netjes los.

Het is een pantovanger volgens het Kiss principe. Lekker simpel en effectief!

Groet,

Peter

@citaat Heb ik ook gezien, Peter, zij het niet goed want die beeldjes zijn van opzij genomen, het fragment dat de lok de tunnen inrijdt is van bovenaf genomen en daardoor wel goed te zien hoe de draad 'zich los maakt' van de panto.
Welk merk & kleur ballast gebruik jij voor de C Rails? Beide passen bij jou heel goed samen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Mooie simpele oplossing, voorwaarde is natuurlijk wel dat de tunnel inwendig hoog genoeg is zodat onderweg de pantograaf nergens achter blijft haken. Een loc met geheel uitgeveerde panto's is best hoog; zeker een antieke 3015 >:-D , maar als je daar geen plannen mee hebt hoef je daar ook geen rekening mee te houden ;) .
@ns1200

IMG20230816125450 by Sander Zuurbier, on Flickr

@Hanzi

ik rij alleen modern spul maar ik heb nog wel wat speling. Maar goede tip :thumbup: