Tijdens het tekenen in Wintrack van het station Bad Dirksheim liep ik tegen een probleem aan.
Het ging om het het spoor links tussen de bochtwissel en aftakkende wissel naar het doodlopende spoor. Daar was een bochtstuk R5 nodig van 24,2 grd maar die is er alleen in R2
.
Radius R2 wil ik eigenlijk zo min mogelijk (dus eigenlijk niet) gebruiken bij de sporen die in het zicht liggen, vandaar R5, voor R9 (2x 24912) heb ik geen ruimte op die plek.
Dit probleem heb ik opgelost door een zaag in een R5 van 30 grd te zetten. Of dit ook goed uitpakte heb ik een verkleinde versie van station Bad Dirksheim in de testbaan verwerkt.
De werkwijze van de rail aanpassen heb ik hier op het forum gevonden! Hoe ik dit heb gedaan laten de foto's hier onder zien.
Foto 1 en 2
Ik ben begonnen met het maken van een 'mal' voor het uitzetten van exact de juiste hoek. Controleer of de tekening overeenkomt met de rail, dus schaal 1:1.
Foto 3 en 4
De vier markeringen aanbrengen op de rail waar deze gezaagd moet worden. Wel rekening houden met de dikte van de zaag.
Foto 5
Nu met een Dremel, of een ander gereedschap, de middenrail doorslijpen/zagen op beide plaatsen.
Dit lukt niet met een gewone ijzerzaag, daar is het metaal van de middenrail te hard voor.
Foto 6 en 7
Als de middenrail is doorgeslepen, kan met een zaagje de bedding op beide plaatsen doorgezaagd worden. Let op, niet de rails.
Dan voorzichtig het stukje bedding er tussenuit 'breken'.
Foto 8
Aan beide uiteinde de massaverbinding van één rail los wrikken met bijvoorbeeld een schroevendraaier.
Beide rails blijven dus aan één zijde (schuin tegenover elkaar) verbonden met de massa!
Foto 9
Als de massaverbinding los zijn kun je de twee stukken bedding zo naar elkaar schuiven als op de foto.
Nu kunnen de twee uitstekende railstaven op maat afgeslepen worden.
Foto 10
Rest alleen nog te zorgen voor de elektrische verbinding tussen beide raildelen. En het fixeren van beide zijden met bijv. hete lijm.
Foto 11 en 12
Voor en na de bewerking van rail 24530. Hij pas nu mooi op z'n plek.
En het resultaat in de testbaan, de treinen rijden er perfect over heen alsof het een standaardrails is.