Afgelopen weekend waren Wico en ondertekende een langweekend naar Zwitserland om Wico zijn auto in te rijden.

We zijn begonnen in Basel Bad BF wat een station is van de DB wat wij in eerste instantie raar vonden een DB station in Zwitserland maar al gauw maakte ik mij daar niet druk meer om want er reden daar veel "losse" locs iets wat ik ook heb rijden op mijn baan.

Zeker de vijf BLS locs bij elkaar maakte onze dag al goed maar ook de drie rollende landestrasse treinen die langskwamen gaven ons al het gevoel dat dit weekend niet meer stuk kon.

Wat ons wel op viel bij één rollende landestrasse trein was dat er een chauffeurs rijtuig achter de loc was zoals altijd maar dat er helemaal achteraan in de lange trein er nog een was maar misschien moest die gewoon mee terug naar de andere standplaats.
En later kwamen we er achter dat Basel nog een station had Basel SBB genaamd maar die gaan we de volgende keer bezoeken.

Na dit bezoek van vele uurtje in Basel zijn we naar ons hotel gegaan in Luzern waar we rond 23,30 moe maar zeer voldaan zijn gaan slapen.
De volgende dag stond er een bezoek aan Flüelen op het agenda waar veel goederentreinen van en naar de Gotthard tunnel door heen gaan en ja we hadden de auto net geparkeerd en de eerste prachtige lange goederentreinen kwamen al langs rijden.

Ook werd er een passagierstrein neergezet bij het eerste perron en werd de loc losgekoppeld en die ging omlopen om weer aan de andere kant aangekoppeld te worden dit wekte natuurlijk onze interesse dus wij zijn daar heen gelopen.
Daar aangekomen begon Wico een praatje naar wat bleek de hoofdconducteur te zijn van de Gotthard Express die van Flüelen naar Lugano en vv reed wauw daar stonden wij naast.
Deze trein stond in deze combinatie een Re 4/4 dan een eerste klas rijtuig dan een panorama rijtuig dan weer een eerste klas rijtuig en daarna twee panorama rijtuigen een mooie sleep om thuis na te maken.

Maar het leukste was dat we van de hoofdconducteur binnen mochten kijken waar we meteen naar de panorama rijtuig gegaan zijn want die is toch het mooiste van de hele sleep en daar zat een houten beeld van Alfred Escher (20-2-1819 - 6-12-1882) de bedenker van de Gotthard route natuurlijk moesten wij met deze grootheid op de foto.

Ook kregen wij souvenirs die de reizigers krijgen die meegaan met deze reis zoals een prachtige pen en ansichtkaarten en chocola en toen ik vertelde dat we thuis met h0 zwitsers materiaal rijden kwam de beste man terug met andere souvenirs zoals de Märklin panorama wagon met sticker van de Gotthard Express als teken dat hij daar gekocht is in de trein en een zakmes en speldjes en die leuke hebbedingetjes konden we met korting kopen dus waarom niet we waren er tenslotte toch.

Ik heb bijvoorbeeld de prachtige panorama wagon gekocht die in mijn sleep je met andere SBB rijtuigen geplaatst gaat worden Wico nam weer leuke andere aandenkens mee naar huis toe ook nam de deze uiterst vriendelijk man nog wat foto's toen we plaats hadden genomen in het panoramarijtuig en jullie snappen onze dag kon niet meer stuk althans dat dachten we.

Na uren rond gehangen te hebben op de perrons van Flüelen zei Wico we gaan even naar de Gotthard tunnel ingang dus hup de auto in en even later stonden we bij de tunnelingang en zagen we de eerste treinen erin en uit rijden wat een happening schitterend de adrenaline nam langzaam weer de overhand in mij wouw wat een schitterend gezicht om die treinen met hoge snelheid langs te zien denderen.

En omdat de tunnelingang vlak naast of liever gezegd tegen Erstfeld lag zijn we daar ook even langsgereden wat maar vier minuten rijden was en wat we daar zagen ons geluk kon niet meer op daar stonden buiten op ons te wachten een bruine krokodil die ze aan het opknappen zijn waar ik dus helaas geen nummer van kon zien en een Ae 8/14 nummer 11801 ongelofelijk en dat alleen voor ons want wij waren de twee enigste die daar stonden te fotografen / filmen en toen ja toen gingen de deuren van de locloods open en gingen de lichten aan van de Re 6/6 nummer 11411 die uit de locloods kwam met een prachtige rode rijtuig eruit en dat voor onze ogen we konden het gewoon niet geloven en al deze schoonheiden werden wegereden wissels werden goed gezet en de loc werden opgeborgen in de locloods dit alles duurde dik een half uur wat een schouwspel zo voor onze neus.

Met een grote glimlach op ons gezicht zijn we terug gereden naar Flüelen waar we op een terras heerlijk gegeten hebben en dat terwijl de treinen op amper 15 afstand langsreden ja ook de bestelde Railcare loc van Wico en nog twee Vectron's in tractie moe maar voldaan zijn we daarna naar ons hotel gereden.

Op zondag zijn we naar het station van Luzern gegaan waar de ene naar andere prachtige treinstellen langskwamen.
Na een uurtje of wat zijn we om het station heen gelopen zo richting het rangeerterrein want rondom het station legt en we konden gewoon bijna letterlijk het rangeerterrein op we konden te stilstaande locs en wagons gewoon aanraken.
Ook lag er nog een oude draaibrug waar ik veel foto's van gemaakt heb net als van het hele rangeerterrein.
Rond 5 uur zijn we bij het Luzerner See waar we onder het genot van een drankje over het meer gekeken hebben en onze belevenissen uitvoerig besproken hebben.
Na het eten zijn we moe maar weer zeer voldaan naar bed gegaan om op maandag de derde juni weer vroeg naar huis te gaan waar ik rond half 6 in de namiddag weer thuis aankwam.
Conclusie een wereld weekend heerlijk weer rond de 28 graden iedere dag heel maar dan ook heel veel Zwitsermateriaal gezien en in gezeten zoals in de cabine van de SBB hogesnelheidslijn vele leuke SBB en SOB mensen gesproken en weer plannen gemaakt voor volgend jaar want dan gaan we zeker weer naar Zwitserland terug voor weer een geweldig weekend mits Wico van land gaat veranderen op zijn baan in wording want dan gaan we ook naar dat land toe om treinen te spotten.

Ik zeg Wico bedankt voor de goede en veilige heen en terugreis en je auto is lekker ingereden en ja hij reed geweldig goed.
Verder zal ik regelmatig hier foto's en filmpjes plaatsen van onze reis door een deel van Zwitserland heen.
Groet Michel