Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Nieuwe baan Woerden

Gestart door Ferdi zaterdag 31 juli 2021, 20:53:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2012

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Citaat van: Ferdi op zondag 16 januari 2022, 21:22:11
Misschien ook wel een idee om er blanke lak op te spuiten?
Heb jij er ervaring mee?


blanke lak helpt niet als de zon erop schijnt,


mvg,
Michel
Re: Nieuwe baan Woerden
 @citaat De blanke lak van Vallejo beschermt wel tegen UV-straling.
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Beste mensen,

Ik heb in een ander draadje raad gevraagd over het aanmaken van een 'noodstop' langs de baan.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=87668.0

Het is gelukt. Ook hier het filmpje:

https://youtu.be/sCX0sg4WCeE

Vriendelijke groeten,
Ferdi
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Beste mensen,

Laatst liep ik op station Woerden en zag dat de vertrekseinen niet meer branden, maar knipperen. Ik heb Leon van Perlo (VPEB, dinamousers.net) gevraagd een nieuwe definitie te maken om ze op mijn OC32 te kunnen programmeren. Dat is gelukt! Dank Martin en Leon.
Bijgaand het filmpje:

https://youtu.be/iYZhatiU3V0

Vriendelijke groeten,
Ferdi
Re: Nieuwe baan Woerden
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Hoi Ferdi,

Mooi dat de mannen dit gerealiseerd hebben, op het filmpje lijkt het of het ledje nadat het uit gaat nog een keer kort knippert.
Is dat in het echt bij jou ook zo, of gaat de camera de mist in?


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Beste Ferdi,
Ik zit net je draadje helemaal door te lezen en te kijken.
Ik moet zeggen: fantastisch hoe jij dit allemaal voor elkaar krijgt.
Geweldig vind ik dit.
Ook heel veel kennis heb jij om dit zo voor elkaar te boksen.
Voor mij krijg jij de grote complimenten.
En, ik blijf je met veel belangstelling volgen.
Succes.
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2022

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Maar Ferdi, de knipperfunctie (Blink) was er toch al. Het zit in OC32Devices Generic 20130325.def uit 2013 en is beschreven in de handleiding.



Of is wat jij hebt iets anders?





Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Citaat van: Spoors op zondag 04 september 2022, 13:43:30
Of is wat jij hebt iets anders?

Dag Ben,

Deze aspecten zijn gecombineerd met de seinen. Het was mij te ingewikkeld om dat zelf in te stellen. Op dinamousers.net staat bij mijn draadje een uitleg hoe dat ingesteld is geworden door Martin.
https://www.dinamousers.net/forumthread8699-Vertrekseinen

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Citaat van: Degeluidsman op zondag 04 september 2022, 11:43:21
op het filmpje lijkt het of het ledje nadat het uit gaat nog een keer kort knippert.
Is dat in het echt bij jou ook zo, of gaat de camera de mist in?

Dag Peter,

De ledjes van het sein en het vertreksein gaan samen aan en uit. Afhankelijk wanneer ik de testknop indruk, gaat hij meteen uit. Het lijkt daardoor alsof het nog een keer kort knippert.

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Beste mensen,

Even een update. Ik heb eindelijk tijd gehad om weer eens aan de baan te werken.
Als eerst een afspraak gemaakt met Martin van DTS in Ermelo. De servo's allemaal werkend gekregen.
De software van OC32 was zwaar verouderd. Deze eerst allemaal geüpdate naar 3.2.0.0. Vervolgens bleek een van de RS485 kapot.
Ook de OC config heb ik een nieuwe versie op de computer kunnen downloaden.
En tot slot moeten de draden getwist worden. In heb ze nu onderling verbonden met een cat5 kabel.
Dank Martin!

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Beste mensen,

Station Woerden heeft 2 liften. Deze heb ik gemaakt van de Faller 180692 lift die ik heb verlengd. Met de Faller 140470 6 aandrijving kun je met een switch de lift omhoog of laten zakken (zie foto). Ik heb de lift nu aangesloten op de Märklin 32VA transformator (gele en bruine draad).
Op het filmpje zie je dat het werkt.
Ik zou graag de lift automatiseren: bijv. met een terugmelder. Als een trein binnenkomt op het spoor, wordt de S88 geactiveerd die dan ook de lift naar beneden laat gaan. Of andersom: als een trein vertrekt, gaat de lift omhoog.
Ik werk met iTrain. Ik heb geen idee hoe dat op te lossen. Misschien iemand een suggestie?
Op de andere foto zie je het aansluitschema van de switch uit de handleiding.
Ik heb deze vraag ook in een iTrain draadje gesteld.
Filmpje:

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Hoi Ferdi,

Ik zou een schakeldecoder de werking van de meervoudige schakelaar (met nulstand?) laten overnemen waarbij aandacht voor de eventuele nulstand van de schakelaar. Aansturing door een bezetmelder in iTrain.

Gr Matje
Re: Nieuwe baan Woerden
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Volgens mij zit er in de lift een eindstop zowel aan de boven als onderzijde?
Je zou dan via een schakeldecoder in combinatie met iTrain het geheel kunnen bedienen.

Het geheel via een of meerdere bezetmelders laten triggeren moet geen probleem zijn voor iTrain neem ik aan, in koploper waar ik zelf mee rij is dit een fluitje van een cent.

Leuke toevoeging Ferdi, gaat vast goedkomen  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2012

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
van de lift heb ik geen verstand :D;
wel opvallend in jouw filmpje is dat de lampen in de lift en jouw klokken zo fel knipperen, is dat in het echt ook zo of ligt dat aan het filmen?

mvg,
Michel
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Citaat van: ramdani op zaterdag 31 december 2022, 12:23:23wel opvallend in jouw filmpje is dat de lampen in de lift en jouw klokken zo fel knipperen, is dat in het echt ook zo of ligt dat aan het filmen?
Dag Michel,
Nee, dat is alleen in het filmpje. Heeft te maken met de camera volgens mij.
Vriendelijke groeten,
Ferdi
Re: Nieuwe baan Woerden
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Komt omdat je (zo te lezen) het op wisselspanning hebt aangesloten. Als dat het geval is, en die maar half wordt gelijkgericht via een diode, krijg je geknipper.
Aansluiten op gelijkspanning en je bent er vanaf.
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Mooi project! Zoals aangegeven de switch vervangen door een schakeldecoder. Een K84 of 6084 of 60841.
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2008

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Leuk om te zien dat je toch weer een stapje verder bent gekomen Ferdi. Het blijft een gave baan die je aan het maken bent. En dit soort details maken het een leuk geheel.

Groet Dennis
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Citaat van: Jongslog op zondag 01 januari 2023, 09:05:41Mooi project! Zoals aangegeven de switch vervangen door een schakeldecoder. Een K84 of 6084 of 60841.

Zal je er toch ook een relais tussen moeten zetten. (dat wordt aan / uit gezet door de schakeldecoder )
Anders kun je de spanning van de motoraansluitingen niet omkeren / af laten slaan bij aankomst.

Edit : Krijg net per Pb te horen dat Ferdi dit vrijdagmiddag even gaat/ hier komt uitproberen.
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Beste mensen,

Ook andere zaken gaan gewoon door. De Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) rijdt sinds kort ook in Woerden. Ik heb een Piko 59307 ofwel ET 442 Flirt Talent 2 gekocht en deze is omgebouwd door opa Joop.
Ik ga de sprinter nog aanpassen met binnenverlichting, cabineverlichting, passagiers en het binnenwerk, waaronder de ramen met het fietslogo en koersbord. Dank opa Joop voor deze prachtige ombouw. Let ook op de details: wifi en cameratoezicht decals, fietsen etc.
Filmpje:

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Leuk treinstel. Ik hoop niet voor je dat er komende weken een wordt aangekondigd door een fabrikant.

Afgelopen vrijdag Ferdi op de thee gehad.
Hij had een lift mee. zn Proto type.
Helaas zat die niet zo aangesloten als dat Faller het doet. (is dus wat lastiger na te bouwen. )
Met twee relais tussen de voeding en het motortje is de lift nu extern geschakeld te bewegen.
We gaan proberen een richting op er nog een eind stop in te bouwen. Dan hebben we geen last van verloop doordat de lift af en toe iets zwaarder loopt.
Een test wees uit dat met de aandrijving achter en een extra verenstaal aan de voorkant de loop een stuk rustiger is. De cabine schud dan een stuk minder.
Ik zal binnenkort als alles definitief werkt een schema maken en hier posten. Een voor de Faller situatie en een aangepaste zoals het in Woerden gaat worden toegepast.

Verdere voortgang komt vanuit Woerden.

Mvg, Robin
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Beste mensen,

Ook hier even een update: het automatiseren van de lift is gelukt!

Filmpje:

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2020

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Mooi project! Fraai stukje modelbouw! Echt heel mooi gedaan!

Die knipperlichtjes: dat zie je alleen op de camera denk ik? Komt dat van een wisselstroom AC voeding? LEDjes op gelijkstroom hebben dat niet toch? (sorry, zit even hierboven te lezen, dit is al behandeld...)
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Prachtig gedaan 👌
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2022

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Ferdi, leuk om je baan in het echt gezien te hebben. Dit was een verrassing. Alles zag er verzorgd uit. Zeker ook gezellig om met elkaar te kletsen over de hobby. Heb ook weer dingen om over na te denken. Ik blijf je draadje volgen.
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2008

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Oh joh, de lift werkt! Had ik even gemist, maar wat een gave feature op je baan. Fijn dat het naar behoren werkt.

Groet Dennis
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Hi Ferdi,

Geweldig die geautomatiseerde lift.

groet
Harald