Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

De Bureaubaan | En nu… Kabels

Gestart door DJ dinsdag 01 juli 2025, 20:38:29

Re: De Bureaubaan | En nu… Kuch kuch kuch!

Als 't maar rijdt...

Het is alweer een poosje geleden!

Tot mijn spijt moet ik bekennen dat er nog niet veel is gebeurd aan de Bureaubaan. De plannen zijn er! De wil ook! Alleen aan tijd ontbreekt het me nog...

Wel heb ik een filmpje voor jullie. Niet van de baan, maar van een paar ietwat grotere locs en treinen die ik eind september het halve land achterna ben gereisd. En, om het af te maken, de belofte dat er met de zojuist begonnen herfstvakantie hopelijk wat tijd is, zodat er een update kan volgen ;-)

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Daan.

Mooie film  :thumbup:
Fijne herfstvakantie!  :cool:

Groeten,

Erik.

Als 't maar rijdt...

Geen zorgen, aan de baan wordt gewerkt! In de achtergrond van de foto alvast een sneak peak...

Ik kwam een heel stel van deze tegen in een doosje. Iemand enig idee wat dit zijn?
WhatsApp Image 2025-10-16 at 21.41.57.jpeg

Duitsland TP III/IV

Dit zijn telegraafmasten die langs de spoorbaan te vinden waren.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Hoeveel stof je er ook moet afkuchen, en hoewel ik begrijp dat je niet zit te wachten op oude NS-voorseinen,
ik blijf je draadje volgen.

Als 't maar rijdt...

Citaat van: DB69 op donderdag 16 oktober 2025, 21:55:39Dit zijn telegraafmasten die langs de spoorbaan te vinden waren.
Aha! Daar ben ik te jong voor vrees ik ;-)

Citaat van: Jan22 op donderdag 16 oktober 2025, 22:33:21Hoeveel stof je er ook moet afkuchen, en hoewel ik begrijp dat je niet zit te wachten op oude NS-voorseinen,
ik blijf je draadje volgen.
Leuk! Tja, stof... nu is het nog gemakkelijk, ik kan zo met de stofzuiger eroverheen. (maar niet over dit draadje natuurlijk) In de toekomst moet ik gewoon blijven rijden!
Zoals @DB69 al zegt: telegraafmasten (niet alleen langs spoorbanen). De rechtse is voor in een bocht, de linkse voor rechtuit. De schuine paal van de rechter zorg ervoor dat de boel overeind blijft.

doe maar een treintje

@citaat zo'n schuine paal wordt ook wel een schoor genoemd en hierdoor krijg je een driehoek met de andere 2 palen en zo krijg je een vormvaste constructie.
Re: De Bureaubaan | En nu… Grove ideeën

Als 't maar rijdt...

Zoals beloofd, een update. Om nou te zeggen dat er superveel gebeurd is... Maar ik ben weer een stap verder met het uitdenken. Tot mijn spijt moet ik bekennen dat er van het voornemen niet teveel aan te passen niet veel is gekomen. Het eerder gefabriceerde kopstation is verdwenen om het werkblad leger te houden. Het hoofdstation komt weer op het uitschuifbare deel van het bureau, met daarachter, in de hoogte, een nieuw kopstation ter vervanging van het oude. Het idee hier bergen te maken speelde al in mijn hoofd, en op deze manier kan ik dan ook nog voor een beetje hoogteverschillen in mijn verder vrij platte baan brengen.

Om voor mezelf - en jullie uiteraard - een beetje duidelijk te maken hoe het er dan grofweg (héél grofweg) uit gaat zien heb ik toen de Duplo uit de kelder getakeld, het stof erafgeblazen, en een 'berg' gebouwd:

WhatsApp Image 2025-10-19 at 17.15.09.jpeg
WhatsApp Image 2025-10-19 at 17.15.09 (1).jpeg

Om duidelijker te maken hoe het er in de berg dan uit zal zien, ook nog een foto van bovenaf:

WhatsApp Image 2025-10-19 at 17.15.09 (2).jpeg

Te zien zijn het normale doorgaande spoor (rechts), het omloopspoor (midden), en het spoor dat naar het kopstation leidt (links). Dit laatste spoor gaat buiten de berg om in een bocht omhoog, het idee is hier een brug te maken, een beetje zoals bij Brusio (maar uiteraard minder extreem!)

Deze update markeert ook weer het einde van de vakantie, dus de volgende kan wel weer even op zich laten wachten ;-)

Als 't maar rijdt...

Hallootjes!

Ik ben ondertussen bezig met bedraden, maar het gaat slechts traag door een gebrek aan tijd. Wel weet ik al dat ik nooit genoeg draad heb om alles te kunnen doen, en daaruit stamt ook dit bericht. Om even uit te vogelen hoe en wat met betrekking tot draad. De Sint komt ook bij ons langs straks, in december, vandaar dat ik me alvast oriënteer ;)

Mijn vraag bestaat uit twee delen: wat is een goede dikte voor de draad (want tot nu toe gebruik ik gewoon wat ik nog heb liggen...) en waar zou ik dat wellicht voor een redelijke prijs kunnen krijgen? (Daarbij in acht nemende dat ik geen fan ben van Amazon/Ali e.d. omdat ik me niet kan voorstellen dat ze voor dergelijk lage prijzen erg bewust hebben geproduceerd.)

Ik weet al dat je voor een ringleiding het beste normaal installatiedraad kunt gebruiken, maar een echte ringleiding krijg ik niet echt. De gemiddelde afstand van een draad is iets van anderhalve meter en ik laat er eigenlijk alle soorten stroom doorheen lopen. Niet hoe het hoort, wel makkelijk en voor een baantje als het mijne (dat binnen enkele jaren al zal verdwijnen, dat staat vast) hopelijk genoeg.

Alvast bedankt!
Kijk eens op kabel24 punt nl en dan Installatiedraad > Montagesnoer. 0,752 kan en is voor €20,11 incl. Zelf gebruik ik 0,52 en dat is €15,25. Veel kleuren en 100 m op een rol.

Als 't maar rijdt...

@citaat
Dankjewel voor je antwoord! Hier kan ik wel wat mee. De prijs lijkt me ook vrij redelijk, in ieder geval beter dan wat ik bij (bijv.) Conrad zag.
Citaat van: DJ op dinsdag 11 november 2025, 16:32:11Mijn vraag bestaat uit twee delen: wat is een goede dikte voor de draad (want tot nu toe gebruik ik gewoon wat ik nog heb liggen...) en waar zou ik dat wellicht voor een redelijke prijs kunnen krijgen?

Citaat van: DJ op dinsdag 11 november 2025, 16:32:11Ik weet al dat je voor een ringleiding het beste normaal installatiedraad kunt gebruiken, maar een echte ringleiding krijg ik niet echt.

Gebruik montagedraad en geen installatiedraad. Installatiedraad is één kern, terwijl montagedraad uit meerdere kernen bestaan en daardoor flexibeler is. Ik heb montagedraad hier besteld. Voor bezetmelding gebruik ik 0,14 mm2, voor ringleiding 1,50 mm2 en als aansluitdraad (tussen rail en ringleiding) 0,50 mm2.

Als 't maar rijdt...

Ik wist niet van het verschil tussen installatiedraad en montagedraad. Flexibel is natuurlijk beter in dit geval. Bedankt voor het linkje, ik zal daar ook eens even rondneuzen!
Citaat van: DJ op donderdag 13 november 2025, 14:16:07Ik wist niet van het verschil tussen installatiedraad en montagedraad. Flexibel is natuurlijk beter in dit geval. Bedankt voor het linkje, ik zal daar ook eens even rondneuzen!

Flexibel noemen we ook wel soepel draad.  O:-D

Als 't maar rijdt...

Weer wat geleerd  ;)
In Vlaanderen heten we dat multibrin en monobrin, of stranded en solid  ;)
 @citaat stranded en solid aan dees kanten...:lol:

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

VD (Vinyl draad) en VDS (Vinyl draad soepel)
in de installatiewereld  :wink:

Groeten,

Erik.
Duidelijk toch?  ;)
@Cor @DJ @Lapjeskat @Nieuwenhuis @hermanvk
Ik heb dit altijd multifilament of monofilament genoemd. Zoveel mensen zoveel uitdrukkingen.
Je mag dat natuurlijk zo noemen, maar de term die jij gebruikt komt niet van elektrische bedrading maar uit de wereld van de touwen en vezels.

Als 't maar rijdt...

Pffff, dat zijn te veel verschillende namen voor mij ;) Ik denk dat ik het maar houd op 'soepel', dat is in mijn hoofd ook het meest logische. Maar bedankt voor al jullie informatie!
Citaat van: Lapjeskat op donderdag 13 november 2025, 23:37:57maar de term die jij gebruikt komt niet van elektrische bedrading maar uit de wereld van de touwen en vezels.
Klopt. Daar kwam ik ook achter toen ik op internet zocht waar ik deze termen vandaan gehaald heb. Ik herinner me dat ik iets dergelijks hetzij bij Conrad of bij een andere dradenboer ben tegengekomen. Ik kan het alleen niet meer terugvinden.
Vanuit mijn (voormalige) beroep heb ik wel veel meer te doen gehad met touwwerk dan met bedradingen.
Re: De Bureaubaan | En nu… Kabels

Als 't maar rijdt...

Re: De Bureaubaan | En nu… Kabels
Hallo!

Ik heb even de tijd gevonden om wat foto's die ik zo te zien al bijna drie weken geleden heb gemaakt over te zetten, te verkleinen en hier te plaatsen. Sinds het maken van de foto's is er niet veel veranderd (alleen opgeruimd!)

Dus hier zijn ze:
WhatsApp Image 2025-11-17 at 21.08.25.jpeg
Om te waarborgen dat de rails van het 'schaduwstation' blijven liggen moest nog het een en ander gebeuren. Het komt hier heel nauw met de muur en pootjes van de plank daarboven (foutje in het ontwerp) maar het past wél. En gelukkig ligt de rails hier op een metalen rooster, dus met wat draadjes zit de boel zo muurvast! (zie foto hier onder)
WhatsApp Image 2025-11-17 at 21.08.25 (1).jpeg

WhatsApp Image 2025-11-17 at 21.08.25 (3).jpeg
Voor enkele te verwijderen delen is het wenselijker de draden onder het bureau door te laten gaan. Ik ben nog jong, dus het hoeft allemaal niet perfect bereikbaar te liggen. Dit zijn ondertussen een hele boel meer draden.

de.jpeg
De draden die onder het bureau langsgaan duiken daarna keurig op in de linkerhoek. Verder te zien zijn de kabelgoten die al redelijk gevuld worden en mijn lak aan kleurcodering.

Hopelijk vind ik meer tijd om aan de baan te werken. Wellicht met kerst ;-)