Zo waren alle foto's tot op heden buiten kijf, laten we nu maar eens binnen gaan kijken
Kijfhoek is het enige rangeerterrein waar nog geheuveld wordt (Amersfoort werd het laatst gesloten). Je komt er als leek (en dat ben ik) er niet in. Echter een goede kennis van mij werke er des tijds (ik praat zo rond '87 -'88) en die heeft mij op een Zondag morgen mij Kijfhoek laten zien.
Jammer genoeg werkte het weer niet mee, ik heb het beste van proberen te maken.
Zet je schrap wordt een lange serie
1304 en 1125 afgesteld aan de noordzijde wachten op goederendienst.
NX tableau van Kijkfhoek. De verdeelsporen bestuurd door de Wabco apparatuur staan hier niet op het stuk tussen de heuvelsporen en de uithaalsporen is leeg.
Het kijk tableau waarop te zien is welke sporen bezet (gele lampjes) zijn en welke rijwegen zijn gesteld (groene lampjes)
De NX apparatuur zal inmiddels wel vervangen zijn door computers met Arie.
(De kleur van deze dia is niet helemaal juist, tijdopname op statief onder TL verlichting geeft een te groene waas op de dia)
Het hart van Kijfhoek het Wabco tableau, Hier wordt het hele heuvelproces beheerst. De computer krijgt allemaal meetgegevens van temperatuur, windsnelheid en richting enz. De lijst van te heuvelen wagens wordt ingevoerd en het Wabco apparatuur dirigeert de pneumatische wissel om de afloopjes naar de juiste verdeelsporen te sturen. Tevens wordt de snelheid van de afloopjes met diverse railremmen in de hand gehouden. Wabco is van Amerikaanse afkomst.
Staat het NX tableau gewoon tegen een muur opgesteld vanaf de Wabco post (wel in dezelfde ruimte) heb je prima uitzicht op de verdeelsporen. Foutloopjes worden dan ook visueel geconstateerd. De ramen zijn van getint glas.
Vier 220 machines waren omgebouwd tot Wabco loks te weten de 2301 t/m 2304. Deze machines kwamen niet buiten Kijf op de hoofdlijn en waren alleen voor het heuvelproces bedoeld. Hier staat Wabco-lok 2304 voor de post.
Het heuvelproces gezien vanaf de post met een autotransportwagen in de afloop.
Wabco-lok 2301
Op de aankomstsporen worden de wagens losgemaakt en worden tijdens het heuvelproces door de Wabco-lok over de heuvel gedrukt. Hier de Wabco-lok 2302 in actie. De diesel draait op volle toeren, deze mcn verkoos er voor gehoorbescherming te dragen (was niet verplicht). De wabco-loks hadden een technische aanpassing om bij lage snelheid het volle vermogen te gebruiken. Daarom kwamen ze ook niet buiten Kijfhoek. Op het dak is de extra Wabco antene te zien.
De Wabco apparatuur van de 2303. De Wabco computer geeft de heuvelsnelheid per radio signaal door aan de lok. De mcn heeft zich aan de opgegeven heuvelsnelheid te houden. (De lok wordt dus niet door de Wabco daarwerkelijk bestuurd, dat doet de mcn zelf)
De laatste drie afloopjes gezien vanaf de Wabco-lok 2303. Aan de palen links en rechts zit meetapparatuur voor snelheid, wind ect. Rechts de post met de schuine ramen de Wabco post.
Een afloopje op de railrem. Door de spoorafstand te verkleinen wordt de rolweerstand meer en remt het afloopje meer af. De railrem wordt door pneumatsche cilinders bedient. Ook de wissels gaan op lucht om, binnen een seconde. (echt meodelspoor wissel dus
)
Aan de zuidzijde van het rangeerterrein loopt een verkeersbrug over het emplacement. Hier haalt de 2260 wagens voor de werkplaatstrein uit.
Mijn kennis kon zich verbeteren binnen NS en ging buiten Kijf.
In de nadagen van de oude lokken wilde ik nog wel een keer oude lokken fotograferen binnen Kijf. Ik had nog een kruiwagentje en kwam weer binnen
Met twee man (een NS-er hobby-ist) en ik hebben we een middag lang (1 maart 1997) over Kijf gezworven. Voor de veiligheid kregen we een portofoon mee. Ingeval van calimiteit moetsen we ons zo snelmogelijk van het terrein verwijderen volgens aanwijzing die over de portofoon dan gegeven zou worden (was gelukkig allemaal niet nodig
)
Hier onder wat foto's die toen gemaakt zijn, het weer was gelukkig beter
1107 in rust
1113 en 1316 tussen wat 6400-en
1122 met de 6511
De enige 1200 van die middag. De 1201 komt een goederentrein brengen. De lok was ook meteen weer weg.
De 1302 heeft net een goederentrein op de aankomstsporen gebracht en rangeert af.
5000 tonner aan erts tijdens een korte stop binnen Kijf.
Rustende 1313 samen met een paar 1600-en
De Wabco 2200-en waren allang vervangen door de 6411 t/m 6414. Deze kregen de Wabco apparatuur. Antene op de korte huif je te zien. Ook deze 6400 Wabco loks kwamen niet van Kijf af.
Wabco-lok 6413 met er achter 6412
Wabco-lok 6414. Bij mijn weten zijn deze 6400 Wabco-loks later vervangen door andere 6400-nummers (nummers zijn mij onbekent)
Ze waren er nog wel maar je moest ze met een lampje zoeken, 2361 met er schuin achter de 1316. Het elfje was de 1113
Mvg, Johan