Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Back to the 80's and 90's

Gestart door kippenlijntje zondag 06 januari 2008, 16:15:16

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: back to the 90's
Matthijs
gast

Re: back to the 90's
Super draadje dit. Vooral de foto's van de 1100 zijn super (de 1100 vind ik de mooiste lok die de NS heeft gehad  :) ).

Reden de 1100 ook korte reizigerstreinen???

mvg,

Matthijs
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Matthijs op maandag 21 januari 2008, 14:10:06
Reden de 1100 ook korte reizigerstreinen???

Het minimum wat in de praktijk voorkwam was vier of vijf rijtuigen, Plan E bijvoorbeeld. Voor kortere treinen werden (en worden) in Nederland treinstellen gebruikt.

Martijn
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Allen,

Nou ik heb echt enorm genoten ervan!
Wat is dat heerlijk om te zien zeg!! :D
Super bedankt voor het plaatsen en ik zou zeggen ga zeker door! :D

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: kippenlijntje op maandag 21 januari 2008, 19:52:38Super bedankt voor het plaatsen en ik zou zeggen ga zeker door! :D

Hallo Antal,

Graag gedaan! Ook ik ben weer het nodige aan het voorbereiden en ben nog lang niet klaar. Het is allemaal, zoals ik al verwacht had, erg arbeids-intensief. Het is niet even een kwestie van dia's scannen en hup klaar.

Dus zo af en toe kom ik ook weer is met een serietje.
Re: back to the 90's
Gerard
gast

Re: back to the 90's
CiteerDus zo af en toe kom ik ook weer is met een serietje.
Hans, take your time. Het gaat niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit. De foto's die je ons tot nu toe hebt laten zien waren super.

Overigens geldt dat voor alle geplaatste foto's (voordat iemand zich benadeeld voelt).
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Hans,

Zoals Gerard al zou neem je tijd!
Tot nu toe heb ik enorm genoten en is mijn kennis van de jaren 90 en 80 een stuk verbreed!
Nogmaals mijn dank ervoor ik heb er heel wat aan en hoe meer info hoe leuker het wordt!:D

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Matthijs
gast

Re: back to the 90's
Als iemand nog foto;s heeft van een 1100 met een korte sleep rijtuigen graag posten  :D 8) Geeft mooi de mogelijkheid om een leuke trein samen te stellen in model en wat ook in 1:1 heeft gereden

mvg,

Matthijs
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Matthijs, je kunt elke reizigerstrein die je hier achter een 1100 ziet, inkorten tot vier rijtuigen... of drie als je er niet meer kwijt kunt :-)


Hier zijn weer een paar plaatjes voor jullie hongerige 80's/90's fans :mrgreen:


De serie 500 verschilt van de serie 600 doordat ze alleen over een rangeerrem beschikken en niet over een treinrem. Dat maakt ze ongeschikt voor bepaalde taken en de 500-en werden dan ook als eerste afgevoerd. De 533 is al grotendeels onttakeld, Hoofdwerkplaats Tilburg, tijdens de open dag, 10-10-1987.


Achterop het terrein staan de blauwe 1118 en de 1126 (zonder de naam Lombardijen) op bokken. Hoofdwerkplaats Tilburg, 10-10-1987.


Omdat AlbertJan hem zo leuk vindt: de 20 Kameel nog een keer. De VIP-Car vertrekt met véél rook uit Utrecht CS, 10-10-1987.


Hoogst ongebruikelijk: diesel trek-duw met 2400-en! En dat op Utrecht CS... Dit was één van de pendeltreinen naar het Spoorwegmuseum (in het kader van de landelijke open dag) bestaande uit de 2454 + 3 Plan E B + 2510. Nou was het geen échte trek-duw zoals de klompentrein, want de locs reden niet in dubbeltratie. Alleen de voorste loc trok, maar dat zie je op de foto toch niet ;-) Utrecht CS, 10-10-1987.


Dit is Jim. Jim is familie van Jaap en Jules en was een motorpost die later gebruikt is voor proeven met luchtvering. Hier staat de Blokkendoos in één van de loodsen van de Hoofdwerkplaats Amersfoort, 10-10-1987.


Boem is ho, ook voor een 111 ton zware 1300 (al wil je die niet op je pad tegenkomen...). De ongevallentrein is er bij, ik weet alleen niet meer wat de 1307 toen geraakt heeft. Haelen, 1-11-1987.


Het passeren van de stoptrein door de Intercity in beeld gebracht.
Plan T 516 wordt ingehaald door de 1635, Naarden-Bussum, 13-11-1987.


De 2290 (met laaggeplaatst derde frontsein) heeft zojuist het emplacement Crailoo verlaten met een werktrein beladen met dwarsliggers, op weg naar Naarden-Bussum om kop te maken. Bussum Zuid, 15-11-1987.


Ik denk dat dit de kortste electrisch aangedreven trein was die je kon maken in die tijd... De losse 1123 in de boog te Naarden, 7-12-1987.


Wordt vervolgd...

Martijn


Re: back to the 90's
Gerard
gast

Re: back to the 90's
Ik heb even een ander keyboard aan mijn PC gekoppeld, de vorige staat nu ineens vol water :(.
Ik weet echt niet hoe dat komt :wink:.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Deze dia kwam ik ook nog tegen... Bonusplaatje zeg maar ;-)



Het is geen NS maar wel familie van onze 1600. Wat je noemt de Grote Broer ervan: dit is de prachtige zesassige CC6500 van de SCNF, een serie die helaas onlangs in Frankrijk buiten dienst is gesteld. Imposante locs in een erg fraaie kleurstelling van Paul Arzens. CC6559 te Paris Gare de Lyon, 19-10-1987.

Martijn
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: back to the 90's
Hallo Fans van de jaren 80 & 90,

Dit keer even iets anders. Ik neem je graag mee naar een Koninginnedag in de jaren 80. De NVBS organiseerde toen een "Afscheidrit van de 1505-Ariadne" door Westelijk Nederland over trajecten waar de 1500 normaal gesproken nooit kwam. Dit was, voorzover ik mij het nog kan herinneren, de route:

Den Haag CS-Utrecht CS-Loenersloot Aansluiting-Vinkeveen-Mijdrecht-Vinkeveen-Loenersloot Aansluiting-Duivendrecht Aansluiting-Amsterdam Watergraafsmeer-Amsterdam CS-Amsterdam Sloterdijk Hoog-Westelijketak (nog niet in dienst, wel gereed voor proefritten en instructie)-Schiphol-Leiden-Den Haag CS.

Ga je mee?



Koersbord op de zijwand van uitsluitend uit Plan E rijtuigen bestaande trein.



De 1505 met een sleep Plan E met NVBS-gezelschap.



Na vertrek uit Den Haag is de 1505 "Ariadne" met het NVBS-gezelschap zojuist te Utrecht Centraal ge-arriveerd alwaar kop gemaakt moet worden.



De naam van de 1505 op de zijwand onder het NS-vignet.



Zoals gezegd, kopmaken te Utrecht CS. Omdat ons volgende reisdoel Mijdrecht zou zijn en dus voor een belangrijk deel over een niet geëlektrificeerd traject zou voeren, had de trein dieseltractie nodig. DE lok 2412 was de uitverkorene om deze klus te klaren.



De 1505 was inmiddels al omgereden en voor de trein gerangeerd. 2412 neemt de leiding een poosje over.



Allemaal nog even snel een foto maken en dan klaar voor vertrek. Op naar Mijdrecht...



Ter hoogte van Loenersloot takken we af van de hoofdlijn Utrecht-Amsterdam. Het weiland in richting Vinkeveen en Mijdrecht. Let op de karakteristieke zwarte rookpluim boven de 2412.



Om ons volgende doel te bereiken moesten we wel "even" de Rijksweg A2, Amsterdam-Utrecht, kruisen. Ook de Porschegroep uit Driebergen was van de partij om deze oversteek veilig te laten verlopen.



Daarna konden we spoedig zingen: In een rijtuigie, in een rijtuigie, helemaal naar....





Spoedig daarna bereikten we het einde van dit gedeelte van onze reis. Het terrein van de Gebroeders Koek te Mijdrecht. Zijnde de plek waar vele treinstellen en lokomotieven hun definitieve einde vonden. Hier een "Blauwe engel" in afwachting van de snijbrander.



Vanaf dit terrein moesten we weer terug naar de hoofdlijn Utrecht-Amsterdam dus ook hier moest kop gemaakt worden. De 1505 bleef op z'n plek zodat we eenmaal op de hooflijn aangekomen onze reis vrijwel direct met tractievoerende 1505 richting Amsterdam konden vervolgen. We bedankten de 2412 voor de bewezen diensten die, nadat ze ons onder de draad had gesleept, los naar Utrecht terug ging.



Via de zogenaamde "verbindingsbaan" wat later ook de "Zuidelijketak" zou worden, bereikten we Amsterdam Watergraafsmeer. Van daaruit door naar Amsterdam CS om vandaaruit de net vrijgegeven sporen van de Westelijketak te mogen berijden. Eerste station na Amsterdam Sloterdijk is het nieuwe, en inmiddels ook al niet meer bestaande, station Amsterdam De Vlugtlaan.



Ook nieuw en nog in afbouw het station Amsterdam Lelylaan. Tevens het einde van deze reportage. Van hieruit ging het verder naar het einde van deze prachtige afscheids-rondrit van de 1505. Via Schiphol en Leiden terug naar waar we begonnen: Den Haag CS. Een dag om nooit te vergeten waar werkelijk alles meezat. Zelfs het weer.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Hans,

Dat was een hele leuke rit waar ik bijzonder goede herinneringen aan heb! Het oversteken van de A2 zal ik nooit vergeten... de gezichten van de wachtende mensen als er een trein voor hun neus langs trekt helemaal vol met hobbyisten die hen op de foto zetten... Overal hingen mensen uit de ramen en zaten ze op de treeplanken :-P Dat kon makkelijk want het was zomers warm en harder dan 20 km/h ging het niet :-)

Leuk! :-D

Martijn
Re: back to the 90's
Gerard
gast

Re: back to the 90's
[zucht] :? Weer een nieuw keyboard :( [zucht].

Prachtig Hans, bedankt dat ik even mocht meerijden met deze schitterende afscheidsrit.
Gelukkig is het met de 1505 nog helemaal goedgekomen. Hij (of is een loc een zij) staat nu in Engeland (Liverpool?) in een spoorwegmuseum, in NS-kleuren :D.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: back to the 90's
helemaal super verslag en foto's
groet robert
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Hallo Hans.
Prachtig verslag met hele mooie foto's en een schitterende tocht!
Bedankt dat ik met je mee mocht.

@Martijn.
Bedankt voor het, speciaal voor mij, plaatsen van zo'n prachtige foto van deze bijzondere "kameel"!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: back to the 90's
Marklin-Tim
gast

Re: back to the 90's
Er zijn zeker mooie foto`s bij gekomen!!!

Ik vind het erg leuk om daar naar te kijken...

Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Martijn,

Prachtige foto's weer!
Dit is echt heerlijk genieten.
1 vraagje de 1126 heeft die echt met Lombardijen erop gereden?
Super bedankt voor het plaatsen echt weer enorm genieten dit!

Heey Hans,

Prachtig verslag zeg! :D
De foto's zijn ook fantastisch!!!!
Heel erg bedankt hiervoor!!!

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
@ AlbertJan: Graag gedaan! :-D

Citaat van: kippenlijntje1 vraagje de 1126 heeft die echt met Lombardijen erop gereden?
Jazeker, maar dat was slechts gedurende een week. Om precies te zijn de laatste week voordat deze loc buiten dienst ging. Het "bijzondere" eraan was dat de 1126 de eerste was die "regulier" buiten dienst ging, dus vanwege ouderdom. De naam is toen verwijderd.

Martijn
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Martijn,

Dank je voor de info!
Ik dacht dat het vanwege de beurs gewoon fantasie was van die naam.
Maar het heeft er dus echt opgestaan erg leuk! :D
Jammer dat er niet meer zoveel elfjes rijden. :( :cry:

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's




;-)
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Martijn,

het ziet er trouwens niet verkeerd uit!
Jammer dat de elfjes niet vaker is geinigs haddden zoals de tekst Lombardijen.
Het is en blijft een prachtige lok!

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: back to the 90's
Leuke combinatie Martijn, echt en model!!

Het valt mij ineens op dat je "speciale gast" bent geworden. Het kan zijn dat je dit al een tijdje was, maar toch.... Gefeliciteerd daarmee.
Re: back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re: back to the 90's
Begin jaren 90 kwamen de container shuttles in zwang. O.a van Veendam en Leeuwarden naar Rotterdam v.v. S'avonds zaten die twee na Meppel altijd vlak achter elkaar. De Leeuwarder eerst gevolgd door de Veendammer.


1213 met de Leeuwarder ter hoogte van Hattemerbroek. De Leeuwarder werd doorgaands door een 1200 gereden.


De 1313 met de Veendammer bij de Ijsselbrug Zwolle. De Veendammer werd doorgaands door een 1600 gereden. Als het geen 1600 was dan werd het een 1300. Een 1200 zag je slechts zeer zelden voor de Veendammer.

Eind jaren 90 stond het containervervoer onder druk. NS-C wilde eigenlijk wel er van af en de binnenscheepvaart rook zijn kans. Een shuttle verviel en werd door de binnenscheepvaart opgevangen.
Een particulier was achter de schermen bezich het spoorvervoer over te nemen, we weten het, dat was ACTS.


We spreken 8 mei 1998. 2200-en waren allang uit Zwolle verbannen en waren een zeldzaamheid geworden. Ik was in Zwolle voor slooptransport DE-II en hoorde achter mij een bekend gebrom, draaide mij om en schoot de bovenstaande plaat. 4x 2200. Voorop de ex-Lovers lok 2207 en in de midden twee Belgische 2200-en. (De laatse weet ik niet).
Meteen de info tamtam geraadpleegd waarom er 4x2200-en naar het noorden gingen en ik kreeg al spoedig uitsluitsel.


Als proef voor een particulier werd zaterdag 9 mei 1998 de shuttle met 4x 2200 gereden. De 1600 was regulier voor de trein gesteld. De 2200-en zouden tot Rotterdam rijden echter te Amersfoort werden ze wegens defect van één der 2200 er afgehaald, de 1600 ging alleen verder. De foto hier boven is te 't Harde gemaakt.

Hoe het verder gegaan is weten we inmiddels, dit is dus het prille begin van ACTS geweest  8)

Mvg, Johan.

Edit: datums toegevoegd.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Johan,

Gaaf zo'n soort geschiedenis les!
Prachtige foto's ook van zo'n mooie container shutle!
Toch wel geinig dat deze dagen nog de 1200 voor de shutle zit.
Die dit jaar overigens wel weg gaat heb ik gelezen. :(
De 1200 blijft ook gewoon een machtig mooie lok!!
Bedankt voor het plaatsen heerlijk weer om dit te zien!!!! :D

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: back to the 90's
weer een paar zeer mooie foto's
groet robert
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Gaaf verhaal, Johan, dat wist ik niet :mrgreen: Ik hield me in die tijd met andere dingen bezig dan met het Spoor, denk ik, want 4x2200 is iets wat ik graag van dichtbij meemaak... ;-)

Martijn
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Laten we er nog eens een paar doen...


De 1642 + 2221 + 2233 + 50 beladen Fals denderen langs de stapelplaats Crailoo. De 1600 is op zich met ruim 6100 pk sterk genoeg om de trein te trekken, maar heeft domweg niet genoeg gewicht en adhesie om de trein uit stilstand weg te krijgen... Bij het wegrijden sprongen daarom de 2200-en bij, die werden uitgeschakeld als de zaak eenmaal een beetje vaart had. De 1600 (of 1300) kon het dan alleen af. Crailoo, 11-12-1987.


Dit is de "loctrein", een overbrengingrit die enkel uit locomotieven bestond. Soms reed-ie niet, soms was het een losse loc, soms was het een sleep van vijf of zes machines. Dit keer brengt de 1214 de 1642 naar Amsterdam.
Bussum, 18-12-1987.


Gorilla's in de mist? Neehoor... 2200-en ;-) De 2239 en 2335 hebben net omgelopen en plaatsen zich voor de Crailoose ochtendtrein. Naarden-Bussum, 21-12-1987.


Dieseltwee 170 doet net als het sein en slingert zich door station Zutphen, 22-12-1987.


Zoals vaker gemeld waren 1100-en met stammetjes Plan E een vaste verschijning op de IJssellijn. Hier zien we de 1143 en 1154 elk met zo'n trein, Zwolle, 22-12-1987.


Voor wie er nog nooit in geweest is: het interieur van een Plan E B 372, tweede klasse. Zwolle, 22-12-1987.


DB 218 152-7 domineert over DE-II 173. Het Duitse bakbeest trok een lange Duitse gezelschapstrein en vertrekt hier richting Amsterdam. Arnhem, 24-12-1987.


De neus van Plan T en V is afgeleid van die van Plan U, maar er zijn wel degelijk verschillen. Hier kun je ze, met medewerking van de 125 en de 419 (!), mooi vergelijken. Arnhem, 24-12-1987.


De 2229 komt door het station gereden met een trein uit het werkplaats-sternet, met een rijtuig ICR in opzending. Arnhem, 24-12-1987.


Zucht... nog zo'n mooie trein: EuroCity Rembrandt staat gereed om de landsgrens over te steken. Een comfortabel eerste klasse rijtuig met een uitnodigend openstaande deur... Ik heb mezelf moeten bedwingen om niet in te stappen en lekker mee de bergen in te gaan! :-P Arnhem, 24-12-1987.


De 1628 komt binnen met trein 417 uit de richting Utrecht, met een bonte verzameling versterkingsrijtuigen achter de loc: een Plan E, een Plan W1 (Benelux) en een Plan W2 (IC). Arnhem, 24-12-1987.


De 2348 staat rustig warm te draaien en zet daarbij in zijn eentje het hele emplacement in de mist... In de rookwolken is nog net Sik 342 te ontwaren. Nijmegen, 24-12-1987.

Wordt (wederom) vervolgd...

Martijn 8)

Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: back to the 90's
mag nog wel veel meer  :D :D
zien er weer goed uit die foto's
groet robert
Re: back to the 90's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Acido op woensdag 23 januari 2008, 23:16:46

De 2348 staat rustig warm te draaien en zet daarbij in zijn eentje het hele emplacement in de mist...


Lijkt mijn auto wel....... :mrgreen:
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Heb weer genoten van de foto's :D. Ik hoop niet dat de heren al door hun fotomateriaal heen zijn.

Groeten,
Richard
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Martijn,

Weer ene prachtige fotomateriaal!
Heb weer lekker genoten ervan!!
bedankt voor het plaatsen!!

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Kappa op donderdag 24 januari 2008, 05:24:19
Citaat van: Acido op woensdag 23 januari 2008, 23:16:46

De 2348 staat rustig warm te draaien en zet daarbij in zijn eentje het hele emplacement in de mist...


Lijkt mijn auto wel....... :mrgreen:

Je moet er ook geen kolen in gooien :?
Re: back to the 90's
Luitjes, jullie hebben geen idee hoe extreem gaaf ik dit vind. Ik ben zelf 100% Naardernees en al die foto's van Naarden-Bussum doen wel wat me met! :wink: Ik ga ze stuk voor stuk opslaan hier en hoop dat er nog meer zullen volgen! Ik ben van '89 en heb op een basisschool langs het spoor gezeten. Toen zag ik iedere keer 6400'n voorbij schuiven die aan het omlopen waren om de crailootreinen. Bensdorp heb ik nauwelijks bewust meegemaakt, maar ik heb er al foto's van voorbij zien schuiven hier met 2400 op het terrein!  :D En dan foto's van de losweg hier met keteltjes en alles, onwijs super gaaf, bedankt  :)

Groeten uit Ndb, Sean
Re: back to the 90's
Hallo,

iedereen bedankt voor het plaatsen van al dit moois.
Persoonlijk vindt ik dit de mooiste topic die ik op dit moment volg.

Ik zou zeggen..... Vooral doorgaan!!!
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: back to the 90's
Pffff, wat een ongelofelijk mooie en interessante foto's van vroeger.
Ik moet eigenlijk zeggen dat ik me een beetje schaam met wat ik nu spot.
Ik hoop dat ik over een paar jaar ook zo'n draadje kan vullen met foto's van vroeger !

Jullie bedienen Antal wel heel erg op zijn wenken en andere mensen geniet gewoon lekker mee, ga zo door !

Groetjes,

Robbert
Re: back to the 90's
Henk-Jan
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: kippenlijntje op donderdag 24 januari 2008, 11:19:16
Heey Martijn,

Weer ene prachtige fotomateriaal!
Heb weer lekker genoten ervan!!
bedankt voor het plaatsen!!

Groetjes Antal.

Hay Antal,

Je topic doet het goed man :wink:

Hallo Martijn,

Het zijn zeker helle mooie foto's vooral de 2200 serie's kan daar niet genoeg van krijgen.
Misschien komt de 2281 ook nog eens langs. :)



Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Henk-Jan,

Dank je wel ik ben er zelf ook onder de indruk van dat die zo goed loopt!
Ik heb al veel gezien geleerd en het belangrijkste de stap naar jaren 90 materiaal op me baan ook gemaakt.
Ik kan er ook niet genoeg van krijgen en hoop nog enorm lang te genieten van deze topic! :D
En ben dan ook enorm dankbaar aan Martijn Tim Hans Johan en die ik vergeten ben voor de foto's en verslagen!

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re: back to the 90's
Zo nu wat foto's van de nadagen oude lokken. WInterseizoen 97/98 was de laatste dat alle loktypen nog voor de Alpen Expressen te zien waren. Alles moet op het laatste moment dus ook dit. In Februari '98 een aantal Zondag morgens vroeg op pad en rond 8:30 was ik bij Hogebrug onder de rook van Gouda. De Alpjes reden toen nog door naar Den Haag en reden tussen Utrecht en Gouda redelijk goed voor de zon. In ganzemars kwamne ze voor bij, veel met 1600 hier en daar een elfje en een dertientje maaaaar eindelijk eindelijk een twaalfhondertje voor de lens  :P
De Alpen Expressen waren standaard 12 bak, voor een efje toch een hele trek  :shock: Zo'n 5 tot 7 stuks afhakelijk van de drukte) kwamen er Zondags s'morgens altijd terug uit diverse ski oorden.


1147 voor de Alpen Express.


1204 voor de Alpen Express


1315 voor de Alpen Express


1640 voor de Alpen Express. Ach je maakte ze wel, niets vermoedend dat enkele jaren later de vernummering naar de 1800 serie zou plaatsvinden. Dat maakt nu deze foto toch weer interessanter  :mrgreen:

Voor de oude lokken heb ik altijd een zwak gehad. In de nadagen ben ik dan ook veel langs de lijn geweest om ze nog zoveel mogelijk te platen.
Nah van iedere type nog even één plaatje in deze post  :P


1122 met slooptransport DE-II gereed op RGS Zwolle. de 2200 ging voor de sier mee (geintje van de sloopdienst Amsterdam westhaven)


1311 met werkplaatstrein onderweg richting Amersfoort op de dijk naar de Ijsselbrug Zwolle.


Na afscheid te Geldermalsen van de 12200 serie hebben nog enkele 1200-en sporadisch diensten gereden. De 1203 rijdt hier een extra containertrein van Onnen naar Kijkfhoek. Dit is de laatste 1200 in NS outfit die ik in actieve dienst heb gezien (later kwamen de 1200-en terug in ACTS outfit voor dezelfde containertreinen)
Deze foto is gemaakt ter hoogte van Nieuleusen.

Tot zover maar weer  :wink:

P.s. Hans, je haakt toch niet af?

Mvg, Johan.

Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Johan,

weer een serie prachtige foto's zeg!
De Skitreinen zijn trouwens ook aardige mooie stammen!
Lekker lang en erg mooi!
Super bedankt voor het plaatsen!!

Groetjes Antal.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Sean op donderdag 24 januari 2008, 20:17:15
Luitjes, jullie hebben geen idee hoe extreem gaaf ik dit vind. Ik ben zelf 100% Naardernees en al die foto's van Naarden-Bussum doen wel wat me met! :wink: Ik ga ze stuk voor stuk opslaan hier en hoop dat er nog meer zullen volgen! Ik ben van '89 en heb op een basisschool langs het spoor gezeten. Toen zag ik iedere keer 6400'n voorbij schuiven die aan het omlopen waren om de crailootreinen. Bensdorp heb ik nauwelijks bewust meegemaakt, maar ik heb er al foto's van voorbij zien schuiven hier met 2400 op het terrein!  :D En dan foto's van de losweg hier met keteltjes en alles, onwijs super gaaf, bedankt  :)

Groeten uit Ndb, Sean
Hee wat leuk, een plaatsgenoot :mrgreen:
Ben blij dat je ervan geniet, zoals je ziet was er meer dan genoeg te fotograferen in Bussum in 1987 ;-)


Citaat van: Henk-Jan op donderdag 24 januari 2008, 21:22:18
Het zijn zeker helle mooie foto's vooral de 2200 serie's kan daar niet genoeg van krijgen.
Misschien komt de 2281 ook nog eens langs. :)
Oh ja, da's waar ook, die had ik beloofd... ;-)

Nou, dit blijkt de enige dia te zijn die ik van de 2281 heb:


De 2281 en 2345 na een frontale aanrijding, werkplaats Rotterdam Feijenoord, 31-1-1987

@ Johan, mooie serie weer!

Martijn :-)
Re: back to the 90's
Henk-Jan
gast

Re: back to the 90's


éh tja wel een mooie foto maarehe had haar toch anders gezien.

Wel bedankt hoor Johan  :wink: eigenlijk was ik van overtuigd dat ze roodbruin van kleur zou zijn. Niet dus.
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Tjah, sorry... ;-)

Overigens is de 2281 als ik me niet vergis een 2200 die lang bruin is gebleven, dus het zou goed kunnen dat hij in jouw herinnering bruin is. Ze zijn allemaal bruin geweest natuurlijk, maar er was een beperkt aantal wat dat lang heeft volgehouden. De 2275 is de enige die helemaal tot het eind in het bruin heeft gereden.

Op de originele scan meen ik op de 2281 de revisiedatum 10.85 waar te nemen. Dat zou betekenen dat de loc op het moment van de foto pas ruim een jaar in het geel/grijs reed. Hij zit ook nog vrij goed in de verf, dus dat zou best eens kunnen dat hij bij die Grote Revisie zijn bruine jasje is kwijtgeraakt.

Martijn

P.S. Wellicht ten overvloede: de 2281 is na die confrontatie met de 2345 niet meer op de baan gekomen - einde loopbaan...
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: back to the 90's
leuke serie foto's weer
complimenten
groet robert
Re: back to the 90's
Henk-Jan
gast

Re: back to the 90's
O sorry Martijn  neem mij niet kwalijk de foto is van u.
Heel even over de 2281.
Ik was toen die tijd 12 jaar oud en stond bijna elke dag op het perron van station Zaandam te kijken naar het rangeren van de goederenwagen van Van Gend & Loos .
Op een zekere dag in het jaar 1981(daar voor weet ik  ook zo goed het locomotief nummer te onthouden)
Mocht ik van de rangeerder en de meester mee rijden naar Uitgeest en zelf de
diesel locomotief 2281 bestuurd.
Volgens mij  was de 2281 toen ook bruin net als de goederenwagens met gele strepen op de hoeken.
Re: back to the 90's
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: back to the 90's
Citaat van: Blausee-Mitholz op donderdag 24 januari 2008, 21:59:33P.s. Hans, je haakt toch niet af?

Nee Johan, dat zeker niet. Ik ga nu eerst het nodige proberen om de kwaliteit te verbeteren want daar ben ik zelf eigenlijk niet zo tevreden over.

Je kunt zeer zeker nog wel het e.e.a. van mij verwachten... :wink:
Re: back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: Acido op donderdag 24 januari 2008, 22:24:14
De 2281 en 2345 na een frontale aanrijding, werkplaats Rotterdam Feijenoord, 31-1-1987

Martijn :-)

Zijn dat die lokken die met lege erts tegen de half geopende brug zijn geknald of waren dat andere 2200-en? (Ben de naam van de brug even kwijt Botlekbrug?????)

Mvg, Johan
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: back to the 90's
Nee, voor zover ik weet zijn deze twee elkaar tegengekomen, zoals ook wel te zien is op de foto. Als ze tegen een brug aan waren gereden hadden ze náást elkaar moeten rijden om deze identieke schades te krijgen. Heb je enig idee wanneer die aanrijding met die brug was? Misschien kunnen we het aan de hand van de datum achterhalen.

Martijn
Re: back to the 90's
Ricejuh
gast

Re: back to the 90's
Citaat van: Acido op woensdag 23 januari 2008, 23:16:46

Zucht... nog zo'n mooie trein: EuroCity Rembrandt staat gereed om de landsgrens over te steken. Een comfortabel eerste klasse rijtuig met een uitnodigend openstaande deur... Ik heb mezelf moeten bedwingen om niet in te stappen en lekker mee de bergen in te gaan! :-P Arnhem, 24-12-1987.


Volgens mij heeft mijn opa hier een stationsbordje van, dus zoiets:



deze hangt natuurlijk op zijn treinkamer :mrgreen:

ik kan me in iedergeval de naam Rembrandt zeer goed herinneren.

Groetjes

Maurice


Ps ik kan bijna mee gaan doen met Duitse foto's :mrgreen:

Edit Johan: foto formaat aangepast naar 800x533,
Re: back to the 90's
Blausee-Mitholz
gast

Re: back to the 90's
Zo waren alle foto's tot op heden buiten kijf, laten we nu maar eens binnen gaan kijken  :P  8)

Kijfhoek is het enige rangeerterrein waar nog geheuveld wordt (Amersfoort werd het laatst gesloten). Je komt er als leek (en dat ben ik) er niet in. Echter een goede kennis van mij werke er des tijds (ik praat zo rond '87 -'88) en die heeft mij op een Zondag morgen mij Kijfhoek laten zien.
Jammer genoeg werkte het weer niet mee, ik heb het beste van proberen te maken.

Zet je schrap wordt een lange serie  :D


1304 en 1125 afgesteld aan de noordzijde wachten op goederendienst.


NX tableau van Kijkfhoek. De verdeelsporen bestuurd door de Wabco apparatuur staan hier niet op het stuk tussen de heuvelsporen en de uithaalsporen is leeg.


Het kijk tableau waarop te zien is welke sporen bezet (gele lampjes) zijn en welke rijwegen zijn gesteld (groene lampjes)
De NX apparatuur zal inmiddels wel vervangen zijn door computers met Arie.
(De kleur van deze dia is niet helemaal juist, tijdopname op statief onder TL verlichting geeft een te groene waas op de dia)


Het hart van Kijfhoek het Wabco tableau, Hier wordt het hele heuvelproces beheerst. De computer krijgt allemaal meetgegevens van temperatuur, windsnelheid en richting enz. De lijst van te heuvelen wagens wordt ingevoerd en het Wabco apparatuur dirigeert de pneumatische wissel om de afloopjes naar de juiste verdeelsporen te sturen. Tevens wordt de snelheid van de afloopjes met diverse railremmen in de hand gehouden. Wabco is van Amerikaanse afkomst.


Staat het NX tableau gewoon tegen een muur opgesteld vanaf de Wabco post (wel in dezelfde ruimte) heb je prima uitzicht op de verdeelsporen. Foutloopjes worden dan ook visueel geconstateerd. De ramen zijn van getint glas.


Vier 220 machines waren omgebouwd tot Wabco loks te weten de 2301 t/m 2304. Deze machines kwamen niet buiten Kijf op de hoofdlijn en waren alleen voor het heuvelproces bedoeld. Hier staat Wabco-lok 2304 voor de post.


Het heuvelproces gezien vanaf de post met een autotransportwagen in de afloop.


Wabco-lok 2301


Op de aankomstsporen worden de wagens losgemaakt en worden tijdens het heuvelproces door de Wabco-lok over de heuvel gedrukt. Hier de Wabco-lok 2302 in actie. De diesel draait op volle toeren, deze mcn verkoos er voor gehoorbescherming te dragen (was niet verplicht). De wabco-loks hadden een technische aanpassing om bij lage snelheid het volle vermogen te gebruiken. Daarom kwamen ze ook niet buiten Kijfhoek. Op het dak is de extra Wabco antene te zien.


De Wabco apparatuur van de 2303. De Wabco computer geeft de heuvelsnelheid per radio signaal door aan de lok. De mcn heeft zich aan de opgegeven heuvelsnelheid te houden. (De lok wordt dus niet door de Wabco daarwerkelijk bestuurd, dat doet de mcn zelf)


De laatste drie afloopjes gezien vanaf de Wabco-lok 2303. Aan de palen links en rechts zit meetapparatuur voor snelheid, wind ect. Rechts de post met de schuine ramen de Wabco post.


Een afloopje op de railrem. Door de spoorafstand te verkleinen wordt de rolweerstand meer en remt het afloopje meer af. De railrem wordt door pneumatsche cilinders bedient. Ook de wissels gaan op lucht om, binnen een seconde. (echt meodelspoor wissel dus  :P :wink: )


Aan de zuidzijde van het rangeerterrein loopt een verkeersbrug over het emplacement. Hier haalt de 2260 wagens voor de werkplaatstrein uit.

Mijn kennis kon zich verbeteren binnen NS en ging buiten Kijf.
In de nadagen van de oude lokken wilde ik nog wel een keer oude lokken fotograferen binnen Kijf. Ik had nog een kruiwagentje en kwam weer binnen  :mrgreen:
Met twee man (een NS-er hobby-ist) en ik hebben we een middag lang (1 maart 1997) over Kijf gezworven. Voor de veiligheid kregen we een portofoon mee. Ingeval van calimiteit moetsen we ons zo snelmogelijk van het terrein verwijderen volgens aanwijzing die over de portofoon dan gegeven zou worden (was gelukkig allemaal niet nodig  :) )

Hier onder wat foto's die toen gemaakt zijn, het weer was gelukkig beter  8)


1107 in rust


1113 en 1316 tussen wat 6400-en


1122 met de 6511


De enige 1200 van die middag. De 1201 komt een goederentrein brengen. De lok was ook meteen weer weg.


De 1302 heeft net een goederentrein op de aankomstsporen gebracht en rangeert af.


5000 tonner aan erts tijdens een korte stop binnen Kijf.


Rustende 1313 samen met een paar 1600-en


De Wabco 2200-en waren allang vervangen door de 6411 t/m 6414. Deze kregen de Wabco apparatuur. Antene op de korte huif je te zien. Ook deze 6400 Wabco loks kwamen niet van Kijf af.


Wabco-lok 6413 met er achter 6412


Wabco-lok 6414. Bij mijn weten zijn deze 6400 Wabco-loks later vervangen door andere 6400-nummers (nummers zijn mij onbekent)


Ze waren er nog wel maar je moest ze met een lampje zoeken, 2361 met er schuin achter de 1316. Het elfje was de 1113

Mvg, Johan
Re: back to the 90's
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: back to the 90's
Heey Johan,

Weer een prachtig informatieve foto serie!
Ik heb enorm genoten!!
Je had wel geluk dat je er op kon toen! (in een erg mooie tijd!)
Super bedankt voor het plaatsen en ook om wat over Kijfhoek te vertellen waar ik bar weinig van afweet.
Behalve dat het een rangeer terrein is en in Rotterdam ligt.
Ik heb echt genoten ervan!
Wederom bedankt!!

Groetjes Antal.

(Wat zijn de 90's toch enorm gafe jaren geweest zeg!!!!!!)