CiteerWaren er ook vaste diensten voor de locs?
Ja en nee. In principe werden de Elocseries door elkaar ingezet, hoewel ze natuurlijk wel een omloop kenden.
De serie 1000 was in die tijd echter alleen in de goederendienst te vinden en voor een enkele extra (vakantie)trein, omdat ze vanwege de verwoestende uitwerking van hun onderstel op het spoor niet harder mochten dan 100 km/h. Vaste taak van de 1000 was het bietenvervoer in het Zuiden van het land, waar ze te vinden waren voor lange slepen tweeassige bakwagentjes type E, die nu zo ongeveer helemaal uitgestorven zijn. Ze werden ook gebruikt voor schrootvervoer en zijn later vervangen door de lichtblauwe, vierassige Eanos-en.
De bekendste uitzondering en, naast de 1000, de enige serie met een echt vast werkterrein was de serie 1500: die waren hun hele loopbaan eigenlijk alleen tussen Den Haag en Venlo te vinden, met uitstapjes naar Maastricht om ze bij de lijnwerkplaats aldaar te krijgen.
De 1300-en waren in theorie goedenlocs maar in de praktijk ook volop in het reizigersvervoer te vinden. Wel was het zo dat ze, zeker voor de komst van de serie 1600, veelal de zwaardere treinen voor hun rekening namen, zowel in het goederen- als het reizigersvervoer.
De serie 1200 werd ook breed ingezet maar was vooral veel te vinden voor de lange ICR/Plan W-treinen tussen (toen nog) Zandvoort en Maastricht. Hieruit zijn zij enigszins verdreven toen de serie 1600 in dienst kwam.
De serie 1100 was de ultieme manus-van-alles, al moest je die met zijn 1900 kW niet voor een zware ertstrein of een 16 rijtuigen tellende nachttrein zetten, want dat schoot letterlijk niet op
Behalve dat zag je ze werkelijk overal, voor alle soorten goederen- en reizigersmaterieel.
De diesellocomotieven series 22/2300 en 24/2500 werden breed ingezet en waren voor vrijwel alle soorten goederentreinen te vinden. Alleen de allerzwaarste treinen werden niet door 2400-en gereden, omdat die in de praktijk niet goed met zijn vieren in multiplebedrijf functioneerden, terwijl de (iets sterkere) 2200-en dat wel konden. Als je 4 2400-en aan elkaar knoopte, deed de vierde loc vaak niet mee omdat het stuurstroomsignaal daarvoor te zwak was. Drie stuks in treinschakeling ging op zich wel goed, maar ook dat kwam eigenlijk in de praktijk niet veel voor; meestal waren ze met zijn tweeën.
De serie 6400 werd, toen deze eenmaal in begon te stromen, voor dezelfde taken ingezet als de 2200-en en 2400-en.
De 2200-en hebben, ten tijde van een groot tekort aan dieselstellen, nog een bijzondere inzet gekend in de diesel-trek-duw, ook wel
Klompentrein, die bestond uit Plan E met aan weerszijden een 2200 en in de winter ook een energiewagen (generatorwagen). Dit omdat 2200-en geen hoogspanning kunnen leveren voor de treinverwarming. Deze leuke treinen werden ingezet vanuit Zwolle.
CiteerEn wat voor goederentreinen reden er?
Veel van wat je nu ook nog ziet, alleen veel minder containers; het containervervoer heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen. Er was beduidend meer wagenladingvervoer (gesloten goederenwagens (G, Gs en Gbs), schuifwandwagens (Hbis) etc) en buurtgoederen (vanalles en nog wat) dan nu, maar er waren ook toen al zware tot zeer zware erts/kolentreinen, getrokken door 4x2200, 1300 + 2x2200 of 1600 + 2x2200.
Afzetcontainers (waar ACTS zijn naam aan dankt) waren er nog niet, de VAM-treinen werden gereden met de wagens zoals Roco die heeft uitgebracht (Takkls).
Een leuke, bekende en vooral herkenbare trein was de drie-productentrein die drie soorten kalk naar de hoogovens bracht. Deze trein bestond uit een stuk of 15 bruine onderlossers (ertswagens zeg maar) en een stuk of 15 grijze onderlossers (met het opschrift "Kalksteen") met daartussenin geklemd een stuk of vijf bollenwagens voor ongebluste kalk. Er is overigens maar één grijze onderlosser geweest waar met koeienletters "Kalk" op stond, die stond bekend als "De Grote Kalk". De rest had geen opschrift of in kleinere letters dus de tekst "Kalksteen". De bruine wagens waren overigens vaak helemaal wit uitgeslagen en je kon aan het spoor zien wanneer er een kalktrein langs was geweest: links en rechts liep er dan een witte streep over de dwarsliggers, vooral bij wissels, omdat de kalkonderlossers behoorlijk lekten.
Een uitgestorven treintype is de posttrein. Motorposten reden, al dan niet met Hbbkkss-en, in een sternet tussen de PTT distributiecentra, voornamelijk 's-nachts. Af en toe werden hier ook 2200-en voor ingezet als er niet voldoende mP's beschikbaar waren.
CiteerOok ben ik benieuwd naar wat Lovers rail had en reed.
Het verhaal van Lovers rail is een bijzonder verhaal wat ik hier niet eventjes uiteen kan zetten zonder eerst de nodige research te doen. Kijk even
HIER of
HIER of
HIER voor meer info.
Martijn