Nieuws: Zet in je agenda!! Op 12 en 13 januari 2019 staan ook wij weer op de Nationale Modelspoordagen in Rijswijk!! Kijk in de kalender!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Eindelijk terug toekomst
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Eindelijk terug toekomst  (gelezen 1342 keer)

Steamy J

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Marklin C-rail met Ecos 1
Eindelijk terug toekomst
« Gepost op: woensdag 29 augustus 2018, 19:58:46 »

Beste mede-liefhebbers,
na vele jaren (15j) alles in dozen te hebben verzameld, is het nu eindelijk tijd om terug te kunnen starten. Ben al geruime tijd bezig met plannen, al lukt het me niet goed; vandaar zou ik heel blij zijn met jullie feedback.
Vanuit mijn vorig banen heb ik heel veel C-rails en enkele K-rails. Spijtig genoeg enkel korte wissels, deze zou ik nu willen gebruiken om te kunnen rijden en op termijn (als het budget er is) te vervangen door slanke en de korte in een rangeerstation(lange termijn).
Wegens gedeelde ruimte en mobiliteitsproblemen is de onderbouw in deze vorm gemaakt. De rechthoeken kunnen/zullen afgerond worden. De smalle overgang van links naar rechts wordt een verrijdbaar deel en is geen must.
Toch ben ik niet helemaal gelukkig, dus alle hulp is welkom.

Gelogd

feniks

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • heb er verdomme geen zin meer in
Re: Eindelijk terug toekomst
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 29 augustus 2018, 21:14:53 »

de draaischijf en bijbehorende zijn op zich al goed gesitueerd, alleen voor een volwaardig spoorwegwerkplaats zou ik meer werksporen aanleggen voor bv inspectie- en slakkenkuilen en  bekolingsspoor etc ect
Gelogd
iets meer C rail, een beetje K rail, een PC'tje, een CS2'tje en wat overige onbenulligheden

Tjoekedoris

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Zonder trein spoor je niet.
Re: Eindelijk terug toekomst
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 29 augustus 2018, 21:18:57 »

T
Hallo "Steamy"...tja, ik kan me jouw gevoel wel voorstellen. Het is eigenlijk niet anders dan veredeld rondjes rijden. Ik mis schaduwstations en daar is,
als ik het beschikbare oppervlak bekijk, genoeg ruimte voor. Nu is het eigenlijk vlees noch vis. Probeer eens een hondenbot principe met 2 schaduwstations en een doorgangsstation te plaatsen met, als daar nog ruimte voor is, een aftakkende zijlijn. Dat is een heel populair thema.
Gelogd
...beetje digibeetje....

MARTIN

station "Engental"    tijdperk III (K-rails, U-vorm 245x249x330)

 

Gerrit-1959

  • Gast
Re: Eindelijk terug toekomst
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 29 augustus 2018, 21:55:14 »

Hoi Jan,

Ook hier? >:-D Dacht al, bekend plan :D
Gelogd

Hitmaan

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Eindelijk terug toekomst
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 29 augustus 2018, 23:50:48 »

Ik zie heel wat aaftakkende sporen. Naar mijn idee ga je er niks mee doen in de toekomst of je wilt al je locs op de baan hebben. Sommige sporen zijn te kort voor meer als 3 rijtuigen. Maar weet niet wat je senery wordt dus laat ik even in het midden.

Rechts onderin moet je nog even naar kijken. Je gaat van 4 sporen naar max 1. Mits je een goed blok systeem krijgt zou het lukken anders is het botsingentijd. Die S form in rails zou ik anders doen, of weglaten. Als je dit wel wilt doen test het even met je locs en wagons er achter. Het geeft echter geen mooi resultaat, maar is nog steeds mij mening.

Waarschijnlijk wil je links onderin een station plaatsen. Tenminste lijkt mij logisch en is de enige plaats nog. Echter vanaf dat punt moet je de hoogte in om de overlapping van je sporen nog te halen. Gezien ik aanbeveel om je stijging tot max 3% te houden heeft je station niet zo'n mooi achtergrond.  Het kan ook zijn dat je het station boven de S form gaat plaatsen. Dan nog is het persoonlijk niet mooi als op de achtergrond op eens uit het niets een heuvel verschijnt.

Links bovenin: Te veel aftakkingen die nergens naar toe leiden. Wat ben je er mee van plan. Er zit er zelfs een brug over de aftakkingen. Kijk er eens na en misschien als het kan vanaf 3d perspectief. Gezien je rails hebt, maar een kleine opstelling. Is makkelijk te creeren.

Tip: Je hebt C en K rail. Beslis welke je zou nemen. Afwisselend gebruik maken komt je sporen niet goed uit. Als je kiest voor C rail zou ik bocht 24130 weg leggen en alleen gaan voor 24230 of hoger. De reden hiervoor is het beleid van Marklin. Zij hebben vermeld dat elke loc op de R1 geometrie past. Echter hebben ze wel eens een loc uitgebracht die het niet kon. Misschien in de toekomst kunnen ze iets wijzigen aan hun instelling. Tevens zorg je ervoor dat met de R2 geometrie dat je wagons soepeler lopen door de  bochten.

Alles is eigen keuze, maar denk er eens over na.

En ja, ik zou ook een schaduw station adviseren.
Gelogd
Met vriendelijke groeten,

Tony

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Eindelijk terug toekomst
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 30 augustus 2018, 00:44:03 »

Als ik je ontwerp bekijk, dan ga je over veel ruimte beschikken.
Ik ga me er nu nog niet teveel in verdiepen, maar ik begrijp wel al dat je hoogte wilt winnen,
gezien je ontwerp, en dat je gezien je inlognaam met stomers gaat rijden, en dus een scenery kiest die daarop aansluit.  Twee tips over bogen als je met stomers rijdt: mijdt 2221 (K-rails r=360 mm) en 24130 (C-rails r=360 mm). Er zijn (hele mooie) Roco stomers die een minimale radius willen van 419 mm, en die zijn niet aan te passen. Ook een BigBoy wringt zich moeitelozer door een R2 dan door een R1 boog, al kan die dat in principe wel, mits traag. In het zicht is het geen gezicht.

En een tip over tunnelingangen: 2 losse tunnelingangen zijn mooier dan 1 hooischuur. Bepalend in een boog is waar je de tunnelmond plaatst, en hoe klein de hart-op-hart afstand tussen parallelle sporen uitvalt. In Boogstraal en Bodemplaat heb ik me destijds uitgeleefd in het verzinnen van formules om de overhanging en uitzwenking van wagonbakken uit te drukken in aantal millimeters (centimeters). Van stoomloks heb ik geen verstand.

Stel nou dat je een basisontwerp kiest, zoals Appenzellermichel's baan, dat is een mooi, doordacht plan, met enkelspoor, lussen, schaduwstations, met doorgaande treinen en beperkte rangeermogelijkheid, met een natuurlijk landschap in een U-vorm, en op een oppervlak van 400x260 cm.

Vervolgens pas je dat plan aan, aan de jouw beschikbare ruimte, en dan zie je dat die draaischijf er ruimschoots inpast, dat er ook makkelijk een keerdriehoek bij past om stoomloks om te laten draaien zonder draaischijf, dat er andere wijzen zijn om hoogte winnen, en dat een doorgangsstation in een opgerekte S-boog prima kansen biedt.

Voorbeeld station  in 's Unteres Appenflüher Tal
foto van Helmut (Appenzellermichel):


Het station doet vaag een beetje denken aan wat Anne W. op z'n baan heeft, maar daar ligt dat station verder in de boog,
een pril begin van Anne W:

Foto Anne W.:

« Laatst bewerkt op: donderdag 30 augustus 2018, 01:12:57 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)

Steamy J

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Marklin C-rail met Ecos 1
Re: Eindelijk terug toekomst
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 30 augustus 2018, 12:14:48 »

@Gerrit, inderdaad, alle hulp en feedback is welkom. Ik kan er alleen maar uit leren
Gelogd

Steamy J

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Marklin C-rail met Ecos 1
Re: Eindelijk terug toekomst
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 30 augustus 2018, 16:51:01 »

@Feniks: ja, de ruimte is nog voldoende voor uitbreiding van het locdepot. Optie is nog om deze op een aparte module te maken; indien de realiteit aantoont dat het optisch niet zo mooi is, dan gaat dat.
@Tjoekedoris: geen schaduwstations voor mij. Bedoeling is om een verplaatsbare afsluitbare cassette te maken met opstelsporen. Deze moet (voorlopig) nog gestockeerd worden onder de baan, maar bij rijden optie zichtbaar zijn. Een hondebot was het originele startidee, wou ook niet teveel sporen. Het is me al druk genoeg. Net wat jij bedoelde was mijn droom, een hoofdlijn en een zijlijntje erbij. Indien je een voorstel hebt op de huidige oppervlakte hoor ik het graag.
@Hitmaan : de treinen vallen in het kopstation automatisch stroomloos en kunnen slechts manueel terug geactiveerd worden. Bovendien is het de bedoeling om op termijn daar ze te verlengen naar een zichtbaar rangeer-opstelterrein. Helaas is die ruimte de komende jaren nog niet vrij.
Inderdaad, de stijging is een probleem: die moet ik inderdaad weten te verlagen, thx!
De s vorm in het station geeft wel wat leuke opportuniteiten, al moet dan nog (heel) wat verfijnd worden.
Al de aftakkende sporen zijn bedoeld om industrieaansluitingen, al moet ook daar de realiteit me raad geven. Er komt een mijngebouw linksboven, een brouwerij uiterst rechts, bovenrechts (binnenkant) autoverlading
Station links in 2 niveau's, onderste spoor is kleine goederenlijn haven.
Dubbele stopsporen onder de brug, zijn zeker te verlaten, mogelijks daar een middeleeuwse stad te maken
Ik heb genoeg C rails (meer dan ik voor deze baan nodig heb) De K rails heb ik enkel rechte stukken, die zijn bedoelt voor de opstelsporen.
R1 bochten probeer ik te vermijden, en zullen maximaal 2 achter elkaar volgen en dan nog bedoelt in tunnels waar je ze niet ziet. Voorlopig zijn al mijn huidige locs (bijna uitsluitend stomers) getest op een cirkel van 12 * 24130 en geen enkele had problemen, maar inderdaad niet mooi!

@Jan22 : heel mooie foto (Appenzellermichel), en erg gelijkend wat ik in gedachten had voor het linker gedeelte. Als ik het plan bekijk, dan toont het me te druk en ook heel wat korte bochten. Maar het is een mooie start om mee verder te denken.
Volkomen gelijk, enkelvoudige tunnelingangen zijn veel mooier, dat is ook een aanpassing die ik moet maken. Merci, dat was ik even vergeten.
Een baantje om zeker verder te bekijken!!


Gelogd

Steamy J

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Marklin C-rail met Ecos 1
Re: Eindelijk terug toekomst
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 05 september 2018, 10:02:04 »

Hoi collega's,
na heel wat denkwerk en proberen heb ik een nieuw ontwerp gemaakt. Het is ontworpen dat het in 2 grote fases kan gebouwd worden. De eerste fase, daarover beschik ik praktisch alle materialen, in de 2de fase bouw ik er schaduwstations bij op basis van het hondebot. Gezien de hoogte en eigen mobiliteit zullen deze niet onder de baan gebouwd worden, maar naast de baan. Door het feit dat de ondertafel in aparte modules is gebouwd, is het gemakkelijk om de tafel in delen te verplaatsen. In geval van dit plan zal dit nodig zijn.
Fase 1

Fase 2
Gelogd

Tjoekedoris

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Zonder trein spoor je niet.
Re: Eindelijk terug toekomst
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 06 september 2018, 20:30:40 »

Dat ziet er veel beter uit en hier kan ik me wel in vinden. Dat heb je goed gedaan...er is goed over nagedacht..  :thumbup: :thumbup:
Gelogd
...beetje digibeetje....

MARTIN

station "Engental"    tijdperk III (K-rails, U-vorm 245x249x330)

 

Steamy J

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Marklin C-rail met Ecos 1
Re: Eindelijk terug toekomst
« Reactie #10 Gepost op: zondag 30 september 2018, 11:21:22 »

Beste medespoorders,

Ben voor mijn project aan het denken geweest aan een naam voor mijn stad en voor het bergdorp.
Wat is jullie mening over:
Brauburg     -    Braustadt     -    Braufelden
Hisadorf      -    Hisahofen     -    Hisalingen
Janisdorf     -    Janisfeld       -    Janisstein
Katzburg     -    Katzfeld        -    Katzstein

De ene dient voor een kleine, 'moderne' stad voor periode III. (platgewalst en strakke bestrating)
De andere dient voor een klein dorpje zoals je langs de Moezel en de Rijn tegenkomt (startend tegen de waterkant, stukje plat en dan steil omhoog)
Gelogd

Hero

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • De bouw van Hero's baan
Re: Eindelijk terug toekomst
« Reactie #11 Gepost op: zondag 30 september 2018, 17:48:55 »

Als ik jou was ,zou ik dat rechter schaduw station gelijk in fase 1 zo voorbereiden dat er al 1 spoor ligt.
Dat maakt de bouw van je baan achter het hoofdstation meteen definitief en je kunt eventueel spoor voor spoor uitbreiden.

En links de keerlus achter de baan maken.Heb je daar ook geen gerotzooi onder je baan als die voor een deel af is.
Je zou daar ook het achterste schaduw spoor neer kunnen leggen.Is dus eigenlijk hetzelfde als rechts.
Dan is het op twee plaatsen een kwestie van sporen erbij plaatsen als de wissels en rails beschikbaar zijn.

Mvg Robin

Kelderspoorder

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thóes idderen daag Limburgs.
Re: Eindelijk terug toekomst
« Reactie #12 Gepost op: zondag 30 september 2018, 20:12:38 »

Hey Steamy J,

een indrukwekkende baan dewelke je gaat bouwen goed doordacht, ( beter doordacht dan mijn baan althans)
maar als ik met pensioen ga hoop ik de baan die ik nu aan het bouwen ben klaar heb ( of zo goed als...).
en dan heb ik de tijd en ruimte om een heel doordachte baan te gaan bouwen met de kennis die ik nu opdoe aan deze baan.
maar nu terug naar jou baan

wat betreft  een naam voor je stad en bergdorp

ik vind Braufelden voor je stad
en Katzburg voor je bergdorp
wel gepaste namen

veel suc6 met de bouw, en ik ga dit zeker blijven volgen

grts Freddy


Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Robert

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
Re: Eindelijk terug toekomst
« Reactie #13 Gepost op: zondag 30 september 2018, 20:48:21 »

Indrukwekkend en ambitieus ontwerp.
Ik zal dit met belangstelling volgen.
Mvrgr
Robert
Gelogd
 



Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.356 seconden met 23 queries.