Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

railgeometrie, hart-op-hart, flexrails

Gestart door Jan22 vrijdag 04 maart 2016, 13:02:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
railgeometrie, hart-op-hart, flexrails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
railgeometrie, hart-op-hart, flexrails
Hoe zijn jullie ervaringen met hart-op-hart afstanden bij R3 t.m R5 bochten en 1:87 lange wagons?

De wiki wordt steeds beter, en zo kun je lezen dat bij C-rails t/m R3 de hart op hart afstand 77,5 mm is, en daarboven 64,3 mm. En bij k-rails kun je lezen dat, ongeacht de radius, de afstand tussen 2 parallelle sporen steeds 64,6 is. Normaal verdiep je je daar niet in. Wintrack weet het allemaal beter.

Als je parallelle bogen zelf aan legt (flexrails), dan wil je toch eigenlijk wel zeker weten dat je het goed doet. Op een vorige k-rail baan kwam ik uit op 67 mm afstand bij de k-rail radius van normale cirkel 2 (2231, r=424,6 mm) en de parallelle bocht daarbuiten (die Marklin nooit heeft gemaakt).

Die 67 mm was nodig voor de echt op schaal zijnde Liliput rijtuigen. Misschien was 67 mm iets teveel, en heb je het dan eigenlijk toch over 64.6 mm? Maar zeker weten doe ik dat niet meer. Het was gewoon trial and error.

Toch neem ik aan dat die hart-op-hart afstanden af fabriek ergens op berusten. Ik neem aan dat die 77,5 mm bij C-rails (voor R1 t/m R3) teveel is, en 64,3 echt te weinig. Piko duikt daar zelfs nog  onder met 63.9 mm h.o.h. voor parallelle bogen met een vergelijkbare straal.
Ik kan me niet echt voorstellen dat wagons elkaar niet schampen in de bocht bij 64,3 mm hart-op-hart afstand bij een radius kleiner dan 515 mm. Dus ben ik benieuwd naar de ervaringen van anderen.



Re: railgeometrie, hart-op-hart, flexrails
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: railgeometrie, hart-op-hart, flexrails
De standaard railafstand van K-rail is 64,6 mm, dat is zowel voor de grote bogen (2241/2251) als voor de kleine bogen (2221/2231).
De standaard railafstand van C-rail is 64,3 mm, voor alles vanaf R3.

Het verschil hiertussen is verwaarloosbaar (0,3 mm).

Ik kies voor mijn nog te bouwen baan voor 64,3. Dit is omdat ik alle wisselstraten met de slanke C-rail wil leggen, en de overige trajecten met K-rail.leggen, en de overige trajecten met K-rail.
Re: railgeometrie, hart-op-hart, flexrails, aftekenhulp, en 1:87 wagons
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: railgeometrie, hart-op-hart, flexrails, aftekenhulp, en 1:87 wagons
Roy heeft ooit een aftekenhulp ontworpen voor diverse soorten rails. Daarbij leverde hij de maten van de radiussen per railtype. Hij ging ervan uit dat die afstanden goed zijn. Daar ben ik ook altijd van uit gegaan. Tot ik van die lange wagons op de baan zette.
Re: railgeometrie, hart-op-hart, flexrails
Citaat van: Jan22 op vrijdag 04 maart 2016, 13:02:29
Ik kan me niet echt voorstellen dat wagons elkaar niet schampen in de bocht bij 64,3 mm hart-op-hart afstand bij een radius kleiner dan 515 mm. Dus ben ik benieuwd naar de ervaringen van anderen.

Kan het je nog sterker vertellen: Rocoline ligt dichter bij elkaar... en daar gaan gewoon lange rijtuigen naast elkaar door bogen 420 / 481,4mm geen enkel probleem. De foto is mijn vorige baan met spiraal. Volg de Nem-norm 103: Afstanden in bogen en de Nem-norm 112: spoorafstandenen je ziet wat minimale afstanden zijn: Voor R=400mm >> hoh 64mm, R= 450mm >> hoh 61mm, R=500mm >> hoh 59mm en R = 550mm >> 57mm.

Groeten Ronald.
Re: railgeometrie, hart-op-hart, flexrails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: railgeometrie, hart-op-hart, flexrails
Grappig, daarin zat ik dus net te kijken: http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_103_nl.pdf (daar kon ik geen chocola van maken) en http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_112_nl.pdf waar het inderdaad prachtig in staat. Die lange Liliput's zijn type C (313 mm buffer tot buffer maat).



Goed om dit te zien, want ik ging er ten onrechte altijd van uit dat die h.o.h=57 mm pas gold voor stralen buiten de 2251 rails om, en dat daarom M* de 2241 (533,9 mm) en 2251 (618,5 mm) met een h.o.h. van 64,6 had uitgevoerd. Maar M* zit er letterlijk tussenin, met alle vaste radiussen.

Het verschil lijkt peanuts tot je het uitrekent op een tafel met een bepaalde maat. Op basis van de piko-rail indeling 55212,55213,55214+een flex-boog eromheen van 600 mm heb je een tafel nodig van net iets minder dan 130 diep om 4-voudig de bocht om te kunnen, met de standaard k-rail maten is dat eerder 134 cm.
Piko boogstralen lijken geknipt voor standaard maten voor houtplaten (122x61, 244x122). Met M* rails kom je nou nooit eens lekker uit.

Maar ja, wie wil er nou 4-voudig de bocht om bij een straal > 400 mm ?