Hoe zijn jullie ervaringen met hart-op-hart afstanden bij R3 t.m R5 bochten en 1:87 lange wagons?
De wiki wordt steeds beter, en zo kun je lezen dat bij C-rails t/m R3 de hart op hart afstand 77,5 mm is, en daarboven 64,3 mm. En bij k-rails kun je lezen dat, ongeacht de radius, de afstand tussen 2 parallelle sporen steeds 64,6 is. Normaal verdiep je je daar niet in. Wintrack weet het allemaal beter.
Als je parallelle bogen zelf aan legt (flexrails), dan wil je toch eigenlijk wel zeker weten dat je het goed doet. Op een vorige k-rail baan kwam ik uit op 67 mm afstand bij de k-rail radius van normale cirkel 2 (2231, r=424,6 mm) en de parallelle bocht daarbuiten (die Marklin nooit heeft gemaakt).
Die 67 mm was nodig voor de echt op schaal zijnde Liliput rijtuigen. Misschien was 67 mm iets teveel, en heb je het dan eigenlijk toch over 64.6 mm? Maar zeker weten doe ik dat niet meer. Het was gewoon trial and error.
Toch neem ik aan dat die hart-op-hart afstanden af fabriek ergens op berusten. Ik neem aan dat die 77,5 mm bij C-rails (voor R1 t/m R3) teveel is, en 64,3 echt te weinig. Piko duikt daar zelfs nog onder met 63.9 mm h.o.h. voor parallelle bogen met een vergelijkbare straal.
Ik kan me niet echt voorstellen dat wagons elkaar niet schampen in de bocht bij 64,3 mm hart-op-hart afstand bij een radius kleiner dan 515 mm. Dus ben ik benieuwd naar de ervaringen van anderen.