Vandaag de laatste zaken op zolder uit gesorteerd, het ligt nu logisch op "bestemming", daarna op de vliering gaan kijken wat daar nog ligt, o.a. oude catalogussen die woensdagavond op gehaald worden door één van voetbalclubs bij mij in de buurt.
Daarnaast kwam ik ook de "printmaskers" tegen van mijn eerste leerproces in de modeltreinelektronica van voor de digitalisering, zie bijgaande foto's, in de periode 1979-1988, de baan is in principe niet gewijzigd na de verhuizing in 1988, wat smaller, maar ook wat dieper.
De basis komt uit het boek "De Digitale Trein" van Platerink en heeft wat weg van het huidige Dinamo systeem, dus per blok een blokkaart die een impuls breedband spanning op de rails van dat blok zet.
Het ontwerp van de blokkaart komt uit het boek op de foto, het printmasker is linksboven, daar zaten ook een aantal transistoren om de condensator die de impulsduur bepaalde aan "plus" of aan "min" (via de k-rails) of aan het volgende blok te leggen, verder weet ik niet meer wat de andere dingen deden.
Verder is er printmasker voor de flip-flops die posities van de treinen vastlegden (leuk, dat gebeurt nu nog steeds in de huidige terugmelder.
Waar het andere printmasker voor was weet ik niet meer, het grote printmasker was voor de "gesoldeerde" computer, een verzameling logische poort IC's waarvan de ingangen verbonden waren met de flip-flops en die dus voor elke trein in elk blok bepaalden of de trein door mocht rijden of moest stoppen, dat was nog eens een verzameling draadjes.
Ik heb van dat project ontzettend veel geleerd, alleen niet hoe ik een transistor uit moest rekenen, ze waren bij mij allemaal te groot, vandaag heb ik de nog resterende ladekastjes in de ondergrondse vuilcontainer laten vallen.
Groet, Anne W