Citaat van: 1200Blauw op dinsdag 12 maart 2024, 10:14:03Citaat van: Link op maandag 11 maart 2024, 19:07:34Nu nog wel even een dringende vraag mbt de realisatie van de baan. Welke afstand tussen 2 stukken rails (vooral in de bochten) is gebruikelijk? Afstand van het midden van het ene rails met de andere. Of misschien is het gebruikelijk om te meten de afstand tussen de ene bedding en de ander? Gaat om C-rails.
Dit plaatje en een heleboel andere informatie kun je natuurlijk vinden op onze Wiki.
Wat een veilige afstand tussen twee parallelsporen is, hangt af van de trein en, bij bochten, van de boogstraal oftewel bochtradius. In dit plaatje zie je de hart-op-hart afstanden voor alle normale C-rail bochten. Daarmee gaat het bij vrijwel alle treinen goed. Als dat niet zo is, staat het er in de documentatie wel bij, dan staat er bijvoorbeeld dat het minimaal boogstraal 437,5 mm moet zijn. Bij Märklin geldt dat maar voor heel weinig producten, bijna alles rijdt zelfs goed door de krapste bochten.
In het algemeen geldt voor rechte sporen bij H0 een minimale parallelafstand van 48 mm, dat is altijd veilig. Daar zit nog een veiligheidsmarge in, in de praktijk gaat het met een paar mm minder ook nog goed. Uiteraard geldt dit niet als je extra brede lading in een wagon hebt, maar dat spreekt voor zich.
Voor bochten geldt, hoe krapper de bocht, hoe meer vrije ruimte er naast het spoor moet zijn. Leg maar eens een paar van jouw R3-bochten neer en zet er een lange wagon op. Dan zie je dat 'ie aan de uiteinden iets uitsteekt terwijl 'ie in het midden juist naar binnen overhangt. Als je hetzelfde met een korte wagon doet, zie je dat dat effect minder groot is. En als je nog andere bochten hebt, kun je daarmee hetzelfde nog eens herhalen.
Er bestaan zogeheten
Morop-normen voor (onder andere) de minimale vrije ruimte naast bochten van verschillende boogstralen en verschillende wagoncategoriën. Heel nuttig, maar eerlijk gezegd vind ik ze niet erg leesbaar. Het heeft wel een tijd geduurd voordat ik het begreep. Inmiddels gebruik ik ze al niet meer, ik heb voor mezelf een spreadsheet gemaakt waarmee ik veilige parallelafstanden voor allerlei wagons nog nauwkeuriger kan berekenen. Als je daar meer van wilt weten, raad ik het topic
Boogstraal en Bodemplaat aan.