Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

K Flexrails op ondergrond bevestigen

Gestart door Daan donderdag 19 oktober 2023, 13:52:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
K Flexrails op ondergrond bevestigen
Hoi allen,

Ik ben bezig met het aanleggen van mijn schaduwstation, en daarin gebruik ik her en der ook flexrails. Als ondergrond heb ik multiplex met daarop 6mm depron isolatieplaat. Wat is jullie ervaring met het bevestigen van flexrail op de ondergrond, ik heb her en der al wel houtlijm voorbij zien komen, maar er zijn enkele bochten (bv de radius tussen R2 en R4 in waar mijns inziens er best wat spanning op de rails staat als je ze legt. En ik ben bang dat met alleen houtlijm het losschiet. Iemand tips?'Het gaat dus om schaduwstation waar niet geballast wordt.

mvg Daan
Re: K Flexrails op ondergrond bevestigen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: K Flexrails op ondergrond bevestigen
Met depron heb ik helaas geen ervaring, het spul is hier niet verkrijgbaar. Ik leg alles op kurk of foamboard. De werkwijze is als volgt:
1) De rails uitleggen tot het naar de zin is en vloeiend overgaat.
2) De rails met plaatschroefjes 3x16 vastzetten, onder de kop van de schroef leg ik een 3mm ringetje. De schroefjes plaats ik aan de buitenzijde van rails om en om links en rechts tussen de bielsuiteinden op een onderlinge afstand van 15 tot 20cm. In bochten korter dan op rechte stukken. Niet te strak aandraaien! De rail moet net niet meer kunnen bewegen.
3) Indruppelen met sterk verdunde latexlijm, géén houtlijm. Houtlijm wordt gemaakt op basis van beendermeel en wordt keihard. Latexlijm is gemaakt op basis van rubber en blijft soepel. Men noemt het ook wel boekbinderslijm.
4) Minstens 24 uur laten drogen, daarna kunnen de schroefjes er weer uit en blijft de rail muurvast op zijn plaats liggen.

Oh en tijdens het drogen gewicht er op leggen. Ik gebruik twee verschillende soorten. Lege lijmpotten gevuld met water en dozen met nieten en krammen voor de luchttacker. Maar alle andere gewichten werken ook als de rail maar vlak wordt aangedrukt.

Succes!
Re: K Flexrails op ondergrond bevestigen
Beste Daan,

Belangrijkste is de K rail goed 'voor' te buigen zodat de rail zonder spanning gelegd kan worden. daarna zorgen dat de contact-lipjes onder de kunststof bielzen goed aansluiten. als de rail goed op maat gezaagd is valt e.e.a. mooi op zijn plek.

Re: K Flexrails op ondergrond bevestigen
En dat werkt dus ook zonder ballast ertussen?
Re: K Flexrails op ondergrond bevestigen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: K Flexrails op ondergrond bevestigen
Ja, dat werkt ook zonder ballast ertussen. Je moet eerst de lijm indruppelen en daarna de gewichten er op zetten. Dan laten drogen.
Re: K Flexrails op ondergrond bevestigen
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 19 oktober 2023, 15:41:521) De rails uitleggen tot het naar de zin is en vloeiend overgaat.
2) De rails met plaatschroefjes 3x16 vastzetten, onder de kop van de schroef leg ik een 3mm ringetje.
Zo doe ik het ook, alleen doe ik de schroefje op de puko's. Niet te strak, anders kun je puko's gaan zoeken. Daarna met het lijmpistool de boel vastlijmen.
Re: K Flexrails op ondergrond bevestigen
En verdunde lijn,  welke verhouding 1:3 ofzo?
Re: K Flexrails op ondergrond bevestigen
En als je niet gaat ballasten, kun je ook gewoon de K-rails schroefjes gebruiken.
Alleen moet je wel een beetje houvast hebben om ze ergens in te draaien. Schuimplaat zal niet stevig genoeg zijn. Multiplex wel. Met 3mmm isolatieplaat onder de rails raak je het hout nog wel.
En ja, dan is er contact met de houten plaat en dus ook enig contactgeluid. Maar het is niet dramatisch.

Groet,

Peter
Re: K Flexrails op ondergrond bevestigen
Thanks voor alle input. Ik heb latexlijm besteld en laat jullie weten hoe het gaat. Ik kwam trouwens ook onderstaand product tegen. Lijkt me verdomd handig.

https://handlaidtrack.com/shop/?wpf_filter_cat_0=1470&wpf_filter_cat_list_0=1470&v=796834e7a283

Gr Daan
Re: K Flexrails op ondergrond bevestigen
Hier nog een kleine video over die sweepsticks.