Na het verven van de derde laag de vervangingsmotor gepakt en eens op mijn gemak kijken of de inbouw daarvan een beetje te doen is. Ik zou zeggen: oordeel zelf:
Uiteraard begint het met de te vervangen motor:
Aan de onderkant zit met twee schroefjes het imitatie-draaistel vast aan het motorblok. Deze zijn natuurlijk zo los:
Bij de vervangingsmotor zit een uitgebreide handleiding. Deze is (uiteraard) in het Engels, maar is prima te begrijpen.
De oude motor uit elkaar gehaald: na het losschroeven van het motorschild even opletten, want de koolborsteltjes zitten met veertjes vast en die kunnen wegschieten. Bewaar de schroefjes, die zijn nog nodig. De metalen ring, waarin de magneet gevat zit, moet eruit. Maar .....
.... die heeft een nokje, wat je even voorzichtig uit zijn houder moet wippen. Uiteraard met enig gepast geweld, want de houder voor de motor moet niet kapot natuurlijk.
Als dat lukt, zie je dit:
De ring met de magneet ligt links vooraan.
Het motorframe met de nieuwe motor.
De onderdelen van de oude motor die niet meer nodig zijn. Deze kunnen uiteraard bewaard worden om bij verkoop van ze weer terug te bouwen of mee te leveren. Of uiteraard cadeau doen aan de gemeente (lees: bij het afval).
Oeps... en toen past het niet.
Het plaatje waarin de nieuwe motor bevestigd is, zorgt ervoor dat deze niet direct op zijn plek geduwd kan worden. Simpelweg omdat de wielen in de weg zitten. Maar geen nood: een scherp mes deed wonderen. Haal er niet teveel vanaf, maar zorg wel dat de wielen vrij kunnen draaien.
Even een proefpassing en ...
.... vastgezet met de schroefjes, die je moest bewaren.
Een testje met een voeding van 6,5 volt gelijkstroom leerde mij dat het ding netjes wil rijden.