Kan nu even niet verder, want ik moet zoeken naar stroomvoerende koppelingen.Kies maar uit ===> klik (https://www.google.nl/search?q=stroomvoerende+koppelingen+ho&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjroZXghsPLAhWEAJoKHTWVCMYQsAQIMA&biw=1265&bih=571)
Voor de bouw kosten van een marklin heb je nu een limaZou zomaar kunnen, maar het is voor mij als leek op diverse vlakken, juist een mooi experiment om ervaring op te doen met electronica, solderen en meer van dit soort dingen. En dan vind ik dat ik daarvoor mooi deze Lima kan gebruiken. En voor mij heeft het als voordeel dat de Lima een drietje is, tegen de Marklin een viertje.
Zelf zou ik de draden niet door de kap laten gaan, maar onder het interieur. Als je de kap er eens af moet halen zitten ze hoe dan ook in de weg. In principe hoef je maar 2 draden boven het interieur, namelijk die voor de interieurverlichting.Wijbe, de tussenbak van de Lima Koploper heeft een afneembaar dak. De rest (dus de vloer, zijwanden en kopwanden) is één gietstuk. Vandaar mijn oplossing op deze manier. En de bedrading komt dan onder het interieur (dus het gietstuk met de stoelen) te liggen.
Met de kleur van de wandjes kan ik je niet helpen.Ik heb alleen foto's van na de revisie van die afdelingen.
Ik weet alleen dat de 1e klas stoelen wel rood waren.
En alles is mooier als dat plastic rood. ;)
En wat die leuningen betreft, je ziet een kleur contrast.Dus dat heeft wel degelijk zin.
Zoek jij niet ongeveer zo'n afbeelding Frank?
Nooit geweten dat die wanden bruin waren. Ik ken ze niet anders dan wit met een oubollig plaatje er op. :)
Beetje naast de lijntjes gekleurd, maar ziet er goed uit, Frank :D
Veel succes met de (zwarte) dradenboel :DEn dank je wel weer John.... :? ;)
Als je dan toch priegelwerkexpert bent, waarom dan niet papieren harmonicabalgen er tussen gemaakt ? :)Ik denk dat dat misschien wel mooier wordt als het treinstel gewoon rechtuit rijdt, maar in bochten en zo denk ik dat dat wel lastiger wordt. Verder wat Tony zegt: of het een toegevoegde waarde heeft denk ik niet echt. Maar misschien ooit, je weet het niet.
De nieuwe versie oogt veel natuurlijker, en werkt het terdege?Ja, het blijkt prima te werken. Nu nog puzzelen en meten op de andere koppelingset, want daarbij zit ik met de afstand tussen de motor en het uiteinde van de bak.
Ik zie dat je het koffiekopje hebt vervangen door een raam, knap werk! ;) :P :-)Zoals je begrijpt heeft dat wel het nodige zaag-, lijm- en ander kunst- en vliegwerk gekost :D
Nou, volgens mij heb je gewoon het rijtuig omgekeerd. Kijk maar naar de merktekentjes. >:-DZou 't echt? :D
http://www.youtube.com/watch?v=FOfE7dQRZ_A | http://www.youtube.com/watch?v=-1AWtSp2mn4 |
Succes met de laatsteKomt goed John. Nog twee draadjes te gaan, maar die laat ik bewust nog even los, dat zijn namelijk die van de motor en als hij vooruit rijdt (voorzover je dat kunt zien bij een treinstel :D) moeten wel de frontseinen aan de juiste kant branden. Dus voor ik dat definitief vastmaak....loodjesdraadjes O:-D
Goed werk Frank! Maarre, had je niet beter gewoon de Märklin kunnen kopen en de uren die je hierin gestoken hebt, kunnen gaan werken? :P :PLaurent, wat Wil zegt. ;) Een nieuwe Märklin is dan miscchien mooier, maar dit geeft mij ook een hoop voldoening + een hoop ervaring op verschillende gebieden. En trouwens: de Lima heeft één groot voordeel ten opzichte van de Märklin: het is een drietje en dus korter dan het viertje :P
Niet vergeten af en toe ook aan de baan te knutselen :PEerst dit maar af Tony. Ik heb het eigenlijk te druk op het moment.... Maar komt wel!
Ligt aardig stil je project Frank , heb je je stroomdoorvoerende wasknijpers nog niet opgeladen ? :mrgreen:Opjagert.... durf je wel.... :|
Komt goed John.
Door een stommiteitje van mijzelf (lees: te snel en te enthousiast willen zijn, misschien kennen jullie dat wel B) )
Al met al wijze les: nog voorzichter zijn met de electronica dan ik al deed en voordat ik iets aansluit eerst kijken of alles vrij ligt en geen kortsluiting kan veroorzaken.
http://www.youtube.com/watch?v=zukm6SixHI8 linkje (https://www.youtube.com/watch?v=zukm6SixHI8) | http://www.youtube.com/watch?v=Bn0dVYirKJ0 linkje (https://www.youtube.com/watch?v=Bn0dVYirKJ0) |
Zo op het oog en voor een leek is er niks van de aanpassing te zien Frank :thumbup:Van die massa? Daar zit op het plaatje een draad gesoldeerd en wat werkt prima. Het probleem wat er dan ontstaat is dat het plaatje wat je ziet en de pin beide volledig onder massa-spanning staan. Als je dan met een decoder (of een soldeerpuntje van de acht-polige stekker) daar tegen aan komt, kun je kortsluiting krijgen. En dat is precies wat er gebeurde. En aangezien ik dat wil voorkomen, pak ik hem liever (mogelijk overbodig) in.
Kan je niet gewoon een draad regelrecht solderen op de pin? Dat scheelt weer ruimte en lijkt mij ook wat zekerder...
Gaaf hoor, mooi resultaat.Hi Patrick,
Ik heb je filmpje op mijn smartphone bekeken, dus daar kan het ook aan liggen, maar maakt je koploper nou een beetje een 'knisperend' geluid?
Mede namens de NLOB (Nederlandse Lima Ombouw Bond) mag ik je feliciteren met deze zeer geslaagde ombouw van je Lima Koploper !:-)
Voorzitter James ( van dezelfde Bond ) sprak de wens uit, dat dit fraaie treinstel nog vele jaren op jouw baan de dienstregeling mag verzorgen !
Gaaf hoor, mooi resultaat.
Ik heb je filmpje op mijn smartphone bekeken, dus daar kan het ook aan liggen, maar maakt je koploper nou een beetje een 'knisperend' geluid?