Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Expeditie Koploper - Klaar!!

Gestart door frenkievee dinsdag 08 maart 2016, 16:03:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Wel wat te laat, maar toch nog de vraag of die rijtuigbalgen elkaar niet raken in een bocht nu ze zo dicht op elkaar zitten.
En je had het over een koppeling met stroomdoorverbinding.
Wel eens gedacht aan de luchtslangen die tussen de rijtuigen zitten ? (die kun je mooi misbruiken voor de stroomdoorvoer)
Of zit dat alleen bij wagons ?

Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
 @citaat
Je bent nog helemaal niet te laat, want de koppelingen zijn nog niet vastgelijmd.
De koppelingen van Symoba laten dat prima toe, alleen moet je er wel voor zorgen dat je deze plaatst als de rijtuigbalgen gewoon in de bak gemonteerd zitten. Dan hou je de correcte afstand. Uiteraard ga ik bij het plaatsen en vastlijmen wel goed controleren of het allemaal vlekkeloos gaat werken.

Vanavond de interieurs nog een derde laagje oranje gegeven. Nu lekker laten drogen en dan hopelijk een keertje tijd om de leuningen te voorzien van de kleur leder-bruin.
Re: Expeditie Koploper - Vervangingsmotor inbouwen
Ziet er verder goed uit.Ik heb ooit eens het interieur van N-rijtuigen een kleurtje gegeven.  Staat leuker dan binnenin alles 1 kleur.
Re: Expeditie Koploper - Vervangingsmotor inbouwen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Vervangingsmotor inbouwen
Na het verven van de derde laag de vervangingsmotor gepakt en eens op mijn gemak kijken of de inbouw daarvan een beetje te doen is. Ik zou zeggen: oordeel zelf:

Uiteraard begint het met de te vervangen motor:


Aan de onderkant zit met twee schroefjes het imitatie-draaistel vast aan het motorblok. Deze zijn natuurlijk zo los:


Bij de vervangingsmotor zit een uitgebreide handleiding. Deze is (uiteraard) in het Engels, maar is prima te begrijpen.


De oude motor uit elkaar gehaald: na het losschroeven van het motorschild even opletten, want de koolborsteltjes zitten met veertjes vast en die kunnen wegschieten. Bewaar de schroefjes, die zijn nog nodig. De metalen ring, waarin de magneet gevat zit, moet eruit. Maar .....


.... die heeft een nokje, wat je even voorzichtig uit zijn houder moet wippen. Uiteraard met enig gepast geweld, want de houder voor de motor moet niet kapot natuurlijk.


Als dat lukt, zie je dit:


De ring met de magneet ligt links vooraan.


Het motorframe met de nieuwe motor.


De onderdelen van de oude motor die niet meer nodig zijn. Deze kunnen uiteraard bewaard worden om bij verkoop van ze weer terug te bouwen of mee te leveren. Of uiteraard cadeau doen aan de gemeente (lees: bij het afval).


Oeps... en toen past het niet.  :(
Het plaatje waarin de nieuwe motor bevestigd is, zorgt ervoor dat deze niet direct op zijn plek geduwd kan worden. Simpelweg omdat de wielen in de weg zitten. Maar geen nood: een scherp mes deed wonderen. Haal er niet teveel vanaf, maar zorg wel dat de wielen vrij kunnen draaien.


Even een proefpassing en ...


.... vastgezet met de schroefjes, die je moest bewaren.


Een testje met een voeding van 6,5 volt gelijkstroom leerde mij dat het ding netjes wil rijden.
Re: Expeditie Koploper - Vervangingsmotor inbouwen
Frank

Dat heb je mooi opgelost,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:




Groeten

Peter
Re: Expeditie Koploper - Vervangingsmotor inbouwen
-Frank:
Mooi gedocumenteerd duidelijk verslag van de ombouw van de motor, kan zo de wiki in,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper - Vervangingsmotor inbouwen
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Expeditie Koploper - Vervangingsmotor inbouwen
dat ziet er goed uit frank, zal een hoop verschil (vooral in geluid) zijn denk ik :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper - Vervangingsmotor inbouwen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Expeditie Koploper - Vervangingsmotor inbouwen

Mooi en geslaagd avontuur, Frank  :thumbup:
En voor de verfkunsten nog eentje  :thumbup:

Ben benieuw, hoe de testrit gaat verlopen !

Grtz en succes weer, Tony
Re: Expeditie Koploper - Vervangingsmotor inbouwen
Kon je het weer niet laten om het te slopen  O:-D :P

:thumbup: :thumbup: Bezig weer. Keep up the good work.

Re: Expeditie Koploper - Vervangingsmotor inbouwen
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Expeditie Koploper - Vervangingsmotor inbouwen
Frank,

Ziet er allemaal goed uit, de motor ombouw maar zeker ook het schilderwerk van de binnenkant!

Hartelijke groet,
ragoem
Re: Expeditie Koploper - Koppelingen voorbereiden
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Koppelingen voorbereiden
Het is weer even geleden, maar dank voor jullie berichtjes!

Vanavond heb ik gekeken of ik wat kan gaan doen aan de Symoba kortkoppelingen in combinatie met de Krois stroomvoerende koppelingen.

Dit zijn twee 5-polige kortkoppelingen van Krois. Zitten prima aan elkaar vast en zijn redelijk lastig uit elkaar te halen, zodat er niet gauw het risico is dat het tijdens het rijden los springt.


Een beetje van de onderkant: duidelijk (hoop ik) zijn de draden te zien die uit de koppeling komen.


De standaard NEM-schacht van het Symoba kortkoppeling systeem. Deze moet op de pennetjes van de Krois koppeling geplaatst worden.


Even ter vergelijking de verkorte versie van de NEM-schacht.


En toen bleek de NEM-schacht niet geheel op de koppeling te passen. Door de draden kan hij niet ver genoeg op de koppeling geschoven worden, zodat de klemmetjes niet netjes vastklikken.


Voorzichtig met een vijl, om niet teveel er vanaf te halen aan de gang gegaan. Dat leverde dit resultaat op, waarbij de schacht nu wel netjes vast klikt. Bij definitieve montage zal ik dit met een drupje lijm definitief vastzetten.


Het verschil tussen de behandelde en een onbehandelde versie. Dit was één, nu nog drie te gaan.



Re: Expeditie Koploper - Koppelingen voorbereiden
-Frank:
Mooie detailfoto's van de ombouw van de kortkoppelingen, vrij gemakkelijk aan te passen, wat vijlwerk en zo gepiept,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper - Koppelingen voorbereiden
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Koppelingen voorbereiden
Vandaag weer verder gegaan met de koppelingen tussen de (motorloze) kopbak en het tussenrijtuig.

Twee sets van Symoba: vooraan voorzien van de starre verbinding die Symoba zelf levert, achter de kortkoppelingen van Krois. Het valt op dat de koppelingen van Krois iets langer zijn dan de starre Symoba verbinding. Het scheelt ongeveer één millimeter.




De beide bakken even tegen elkaar gezet op een bocht van Märklin K-rail 2231, Radius 2 dus. Als ik de 'balgen' strak tegen elkaar zet, dan rijdt het niet helemaal netjes, dus ik heb besloten om ze iets van elkaar te doen. Dat is voor het oog misschien wat minder, maar het moet natuurlijk wel blijven rijden. Waar de Koploper gaat komen te rijden ligt minimaal R2, dus ik hoef voor mijn eigen baan geen rekening te houden met R1 (2221).


En het moment-suprème: links zit vastgeplakt (met secondenlijm, want de bodem is glad, evenals het koppelmechaniek. Rechts zie je de tussenbak, die heeft ribbels aan de onderkant, dus staat deze in de Bison-Tix te drogen.


Beiden vast.


En voorzien van de kortkoppelset van Krois. Je ziet hier de ruimte tussen de balgen. Dit laat ik nu een flinke poos rusten, want het moet natuurlijk wel vast blijven zitten.

Re: Expeditie Koploper - Koppelingen voorbereiden
Je bent weer lekker bezig geweest  :thumbup: :thumbup:

Veel succes met de (zwarte) dradenboel :D
Re: Expeditie Koploper - Koppelingen voorbereiden
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Koppelingen voorbereiden
Het resultaat van het geplak van vanmiddag: de tussenafstand tussen de bakken is nu 8 mm. Voor normaal rijverkeer over de rails van R2 moet dat voldoende zijn. Ik vind het er zelf behoorlijk acceptabel uitzien. Het dak is nog niet goed vastgezet hier....


Beide bakken even op de rails gezet, waarbij ze beide gekoppeld zijn. Zicht op de binnenbocht.


En het bovenaanzicht van de twee gekoppelde bakken.

Re: Expeditie Koploper - Koppelingen voorbereiden
-Frank:
Ziet er bijzonder goed uit, mooi knutselwerk,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper - Koppelingen voorbereiden
Als je dan toch priegelwerkexpert bent, waarom dan niet papieren harmonicabalgen er tussen gemaakt ?  :)
Re: Expeditie Koploper - Koppelingen voorbereiden
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Expeditie Koploper - Koppelingen voorbereiden
Frank,

Met plezier de laatste 2 pagina's door gekeken.
Mijn complimenten hoe je het allemaal voor elkaar krijgt. :thumbup: :thumbup:
Alles is ook duidelijk gefotografeerd en begeleid met duidelijke teksten. :)
Re: Expeditie Koploper - Koppelingen voorbereiden
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Expeditie Koploper - Koppelingen voorbereiden

Dit verslag kan zó in de wiki of een tijdschrift, Frank  :thumbup:

Zeer acceptabel resultaat !
Een balg in zo'n krappe bocht levert niet veel winst op en zeker niet, als je er bovenop kijkt.

Grtz Tony
Re: Expeditie Koploper - Koppelingen voorbereiden en plaatsen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Koppelingen voorbereiden en plaatsen
Even nog het verschil tussen de oude situatie (met dus de lelijke koppelingshaken) en de nieuwe.




Re: Expeditie Koploper - Koppelingen voorbereiden en plaatsen
-Frank:
De nieuwe versie oogt veel natuurlijker, en werkt het terdege?
Re: Expeditie Koploper - Koppelingen voorbereiden en plaatsen
Ik zie dat je het koffiekopje hebt vervangen door een raam, knap werk!  ;) :P :-)
Re: Expeditie Koploper - Koppelingen voorbereiden
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Koppelingen voorbereiden
Citaat van: Looney Tunes op zondag 31 juli 2016, 17:45:18
Veel succes met de (zwarte) dradenboel :D
En dank je wel weer John....  :? ;)

Citaat van: Timelord op maandag 01 augustus 2016, 07:41:24
Als je dan toch priegelwerkexpert bent, waarom dan niet papieren harmonicabalgen er tussen gemaakt ?  :)
Ik denk dat dat misschien wel mooier wordt als het treinstel gewoon rechtuit rijdt, maar in bochten en zo denk ik dat dat wel lastiger wordt. Verder wat Tony zegt: of het een toegevoegde waarde heeft denk ik niet echt. Maar misschien ooit, je weet het niet.

Citaat van: Jørg op maandag 01 augustus 2016, 14:47:27
De nieuwe versie oogt veel natuurlijker, en werkt het terdege?
Ja, het blijkt prima te werken. Nu nog puzzelen en meten op de andere koppelingset, want daarbij zit ik met de afstand tussen de motor en het uiteinde van de bak.

Citaat van: Grensgeval op maandag 01 augustus 2016, 15:05:07
Ik zie dat je het koffiekopje hebt vervangen door een raam, knap werk!  ;) :P :-)
Zoals je begrijpt heeft dat wel het nodige zaag-, lijm- en ander kunst- en vliegwerk gekost :D
Re: Expeditie Koploper - Koppelingen voorbereiden en plaatsen
Nou, volgens mij heb je gewoon het rijtuig omgekeerd. Kijk maar naar de merktekentjes.  >:-D
Re: Expeditie Koploper - Koppelingen voorbereiden en plaatsen
Je kunt voor de symoba bij het motordraaistel hier even kijken: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,19879.msg415121.html#msg415121

Verder is de ombouw 10 jaar terug al beschreven op Groterdam: http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/projecten-modeltreinen/232-lima-koploper-aanpassen

Gr, Ben.
Re: Expeditie Koploper - Koppelingen voorbereiden en plaatsen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Expeditie Koploper - Koppelingen voorbereiden en plaatsen

Hoi Frank,

Met een simpel zwart kartonnetje of plaatje in L-vorm is het lichtspleetje tussen de bakken/balgen eventueel nog verder weg te krijgen.
Ik heb ( met rood  :D ) in paint in je foto getekend wat ik bedoel.

Wie weet kan/wil je er wat mee.

Grtz Tony
Re: Expeditie Koploper - Koppelingen voorbereiden en plaatsen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Koppelingen voorbereiden en plaatsen
Citaat van: Timelord op dinsdag 02 augustus 2016, 21:48:52
Nou, volgens mij heb je gewoon het rijtuig omgekeerd. Kijk maar naar de merktekentjes.  >:-D
Zou 't echt?  :D

@Ben: dank voor de links! Die van Groterdam was mij al bekend, maar die van de buren nog niet.

@Tony: ik heb zwart karton liggen hier, eens kijken of ik daar wat mee kan gaan spelen. Dank voor je tip!
Re: Expeditie Koploper - Koppelingen voorbereiden en plaatsen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Koppelingen voorbereiden en plaatsen
Gisteravond de NEM-schachten met een (klein) druppeltje secondenlijm vastgemaakt aan het koppelmechanisme. Hierbij goed opletten, want je wilt niet dat de lijm in het koppelmechanisme komt, zodat dat vast komt te zitten. Dus een druppeltje lijm op een blaadje papier en met een speld wat lijm in de vierkante opening van de NEM-schacht gesmeerd en daarna die over het staafje van het koppelmechanisme geschoven. Daarna de staafjes afgeknipt met een klein zijkniptangetje. Dit moet wel nog wat verder netjes afgewerkt worden. De draadjes provisorisch in de bakken geschoven en dan krijg je dit, gezien van de onderkant ....


.... en van Preiserniveau.


De kortgekoppelde bakken over een standaard 2267 wissel. Deze zijn K-rail radius 2 (R2).


En staand op een slank wissel.


Ik moet zeggen: het spoort netjes!




Om de verschillen te laten zien hier twee filmpjes. En nee, ze zijn niet in Steven Spielberg kwaliteit :D

     

Re: Expeditie Koploper - Koppelingen voorbereiden en plaatsen
Spoor keurig hoor  :thumbup:

Succes met de laatste set koppelingen.
Re: Expeditie Koploper - Koppelingen voorbereiden en plaatsen
-Frank:
Ziet er allemaal heel netjes uit, complimenten,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper - Koppelingen voorbereiden en plaatsen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Expeditie Koploper - Koppelingen voorbereiden en plaatsen
Echt een hele verbetering met deze koppelingen.  Bochten in model blijft toch een lastig iets.  Zo'n R2 is in principe een prima bocht,  maar als je dan zo'n koploper er op ziet staan....  *slik*.

Maar daar kan jij natuurlijk niets aan doen.  Dus enkel mijn complimenten voor dit mooie staaltje huisvlijt.
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Dank voor jullie reacties en complimenten!
Patrick: als je dat zo van boven af ziet, dan is dat inderdaad even slikken..... Terwijl R2 (2231) desondanks een stuk beter is dan R1 (2221) blijkt het toch een flink 'scherpe' bocht te zijn. Maar de Koploper gaat hier prima doorheen, zoals je ziet.

De koppelingen zitten nu ook vast tussen de tussenbak en het motorrijtuig. Deze hebben aan de kant van het motorrijtuig een aanpassing moeten ondergaan, omdat het koppelmechanisme dichter bij het einde van het rijtuig staat. Aangezien de kortkoppelingen van Symoba het meest effectief werken als het midden van de twee koppelingen ook in het midden van de afstand die tussen de twee bakken zit, moest het aan de andere kant ook aangepast worden. Dus de NEM-schacht aan beide zijden een stukje korter gemaakt en een klein stukje van de koppeling zelf afgeknipt. Hiervan heb ik geen foto's gemaakt.....
Alles vastgelijmd met secondenlijm en het werkt naar behoren.

De volgende stappen zijn het aansluiten (en dus solderen) van de bedrading in de drie bakken. De eerste is inmiddels aangesloten en de tweede is onder handen. De (vooral niet professionele) testopstelling om de vijf draadjes die vanaf de Krois-koppeling komen te controleren. De draadjes moeten natuurlijk wel overeenkomen met de functies die ze moeten gaan vervullen.


En de binnenverlichting werkt....


.... evenals de frontseinen en ....


.... de sluitseinen.

Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Frank , weer mooi in elkaar geknutseld   :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Je bent weer lekker bezig geweest  :thumbup:

Succes met de was ophangen, euh..., draadjes solderen :D
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
-Frank:
Mooi resultaat,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Eigenlijk best duidelijk beschreven en gedocumenteerd Frank. Ik heb hier ook nog een oud beestje liggen waar ik het deze herfst eens ga met uitproberen.
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Frank,

Mooie vorderingen van je ombouwproject. :)
De koploper gaat mooi over de wissels met de nieuwe koppelingen. :)
Ook de verlichting voor en midden en achter ziet er goed uit. :thumbup:
Succes met solderen. :) :)
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Dag Frank,

Vandaag zag ik dit draadje van jou voor het eerst, (dat komt ervan als je een half jaar niet op het forum bent).
Heel interessant voor mij, want ik heb deze ook en t.z.t. moet ik toch ook wat aan de verlichting en de motor doen. En natuurlijk ook het interieur. Dat scheelt een heleboel zoekwerk voor de juiste kleurstellingen.

Ik ben wel benieuwd naar de trekkracht, want er zijn ook nog 4 Lima BR217 in mijn bezit, die in de toekomst een andere motor moeten hebben. Keurig gedaan allemaal. :thumbup: :thumbup:

Ik blijf je volgen.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Dank wederom voor de positieve bijdragen :)
Geeft de burger moed om door te gaan. Al is het werken aan dit projectje geen straf!

@Wil: ik ook eigenlijk wel, maar daar komen we over een poosje wel achter als het heel stel op de baan komt en mag gaan rijden. De kit voor de vervangingsmotor is wel een mooi ding moet ik zeggen, keurig verzorgd allemaal! Voor de kleurstellingen van het interieur heb ik eventueel hier nog wel een hele voorraad van het internet afgeplukte foto's. Die wil ik wel delen met je.

Gisteren (woensdag) verder gegaan met de tussenbak. De draadjes van de Kroiskoppelingen bleken net lang genoeg om binnendoor aan elkaar gesoldeerd te kunnen worden, dus dat heb ik dan ook maar gedaan. Dit is de boel aan elkaar gesoldeerd en voorzien van krimpkousjes. Het interieur komt hier boven op, zodat alles netjes buiten beeld is.


Zo komt het aan de linkerkant de bak binnen ....


.... en rechts.


Ter hoogte van de draaistellen (de gele cirkels met het zwarte gevalletje in het midden) heb ik de hele dradenbrij met een plakbandje vast gezet zodat het niet gaat zwerven of klem komt te zitten als het interieur geplaatst wordt.


En met het interieur er in. Dit staat iets hoger zodat er wat vrije ruimte onder is, waar precies de draden met de krimpkousjes onder passen. Zoals je ziet zijn er nog twee draadjes die uitsteken: een groene en een blauwe. Die moeten naar de binnenverlichting in het dak. Dat heb ik ook inmiddels al vastgemaakt en na testen bleek dat ook nog te werken :D


Als laatste klusje van vandaag ben ik alvast begonnen om de draden van de contrastekker vast te maken aan de draadjes van de kortkoppeling. Ik laat hierbij bewust wat extra ruimte in de lengte, omdat deze draadjes ook met zijn vijven voor de motor langs moeten gaan lopen. Ik weet al wel ongeveer hoe ik dat wil gaan doen, maar moet nog even testen of dat gaat werken.


De eerste vier aansluitingen zijn gemaakt! Morgen (of nog later) verder.

Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Frank

Dat ziet er erg mooi uit!  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Frank

Dat heb je weer mooi in elkaar geknutseld  !  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Je bent weer lekker bezig geweest  :thumbup: :thumbup:

Succes met de laatste loodjes draadjes  O:-D
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Goed werk Frank! Maarre, had je niet beter gewoon de Märklin kunnen kopen en de uren die je hierin gestoken hebt, kunnen gaan werken? :P :P
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Dat is nu net de kik, Laurent.

Je krijgt een idee en dan is het prachtig/schitterend als uiteindelijk je idee werkt/uitgevoerd is.

Dat is óók modelbouw, zo ben ik al jaren bezig.
En het belangrijkste: het moet je voldoening geven.

Weer bedankt voor de foto's, Frank. :thumbup: :thumbup:


Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
-Frank:
Dat is weer een heel prachtig afgewerkt projectje, geeft wel de nodige voldoening,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen

Je expeditie verloopt zo te zien en te lezen, nog steeds voortvarend, Frank  :thumbup:

Niet vergeten af en toe ook aan de baan te knutselen  :P

Grtz Tony
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Ligt aardig stil je project Frank  , heb je je stroomdoorvoerende wasknijpers nog niet opgeladen ?  :mrgreen:

Mvg Jan 
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Dank voor de complimenten!!

Citaat van: Looney Tunes op donderdag 11 augustus 2016, 22:17:02
Succes met de laatste loodjes draadjes  O:-D
Komt goed John. Nog twee draadjes te gaan, maar die laat ik bewust nog even los, dat zijn namelijk die van de motor en als hij vooruit rijdt (voorzover je dat kunt zien bij een treinstel :D) moeten wel de frontseinen aan de juiste kant branden. Dus voor ik dat definitief vastmaak....

Citaat van: Laurent op donderdag 11 augustus 2016, 22:19:07
Goed werk Frank! Maarre, had je niet beter gewoon de Märklin kunnen kopen en de uren die je hierin gestoken hebt, kunnen gaan werken? :P :P
Laurent, wat Wil zegt. ;) Een nieuwe Märklin is dan miscchien mooier, maar dit geeft mij ook een hoop voldoening + een hoop ervaring op verschillende gebieden. En trouwens: de Lima heeft één groot voordeel ten opzichte van de Märklin: het is een drietje en dus korter dan het viertje  :P

Citaat van: Tony op zaterdag 13 augustus 2016, 10:08:24
Niet vergeten af en toe ook aan de baan te knutselen  :P
Eerst dit maar af Tony. Ik heb het eigenlijk te druk op het moment.... Maar komt wel!

Citaat van: Iemand op zaterdag 13 augustus 2016, 10:59:43
Ligt aardig stil je project Frank  , heb je je stroomdoorvoerende wasknijpers nog niet opgeladen ?  :mrgreen:
Opjagert.... durf je wel....  :|
wasknijpers liggen aan de opladert  >:-D, maar gezien de weerstand van die dingen duurt dat nog even  B)
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Vanavond de motorbak op de rollenbank gezet om te kijken wat er gaat gebeuren. Decoder gepakt en in de contrastekker geplugd en de MS1 aangesloten. Stroom erop, vingers gekruist en ......
Ja! het werkt!
Frontseinen branden en bij wisselen van de rijrichting gaan netjes de sluitseinen branden.
En een druk op de knop bij F1 deed ook de binnenverlichting netjes branden. 
En het belangrijkste: het motortje werkt prima! misschien wel een beetje te prima, want ik heb het idee dat deze er best rap vandoor gaat. :)

Toen besloot ik het treinstel op de baan te zetten, de MS1 om gezet en toen ging er blijkbaar iets mis, want de MS1 schoot op STOP en geen frontseinen meer in de motorbak. Daarna weer alles op het bureau gezet en ook daar geen frontseinen meer in de motorbak. Ter controle de andere twee bakken aangesloten en daar bleek alles gewoon nog netjes te werken, behalve de frontseinen in de motorbak. En dat kon aardig kloppen, want er zit een zwart vlekje in een van de leds:


Een paar foto's van de tussenbak met het geverfde interieur en brandende verlichting als sfeerbeeldjes:



Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Je zegt het zelf Frank ;)

Citaat van: frenkievee op zaterdag 13 augustus 2016, 16:05:46
Komt goed John.

De binnenverlichting is iig mooi, en de F0 krijg je ookwel onder controle ;)