Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Expeditie Koploper - Klaar!!

Gestart door frenkievee dinsdag 08 maart 2016, 16:03:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Frank
Het ziet er mooi uit de binnenverlichting.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Alleen jammer dat je frontsein het niet meer doet , al zal dat ook weer goed komen denk ik .

Mvg Jan 
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
-Frank:
Mooi interieur,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: en weet je de oorzaak van de defekte led al?
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Het ziet er allemaal goed uit
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Weer een stapje verder, na het stapje terug wat ik tegen gekomen was.

Door een stommiteitje van mijzelf (lees: te snel en te enthousiast willen zijn, misschien kennen jullie dat wel  B) ) bij het op de baan plaatsen van het motorgedeelte van de Koploper niet goed gekeken en (blijkbaar) met de 8-polige stekker van de decoder een kortsluiting veroorzaakt. Dit resulteerde in twee kapotte gele ledjes in de motorbak die de frontseinen van licht voorzien.....
Maar die zijn vervangen door werkende exemplaren dus dat functioneert. Dat allemaal getest met een gewone trafo met gelijkrichter en alle leds in deze bak werken nog gewoon netjes.

Toen de MS1 aangesloten en dezelfde decoder gepakt, dat had als resultaat:

  • De motor loopt netjes. En bij wisselen van de rijrichting gaat hij netjes de andere kant op. Zoals al vertelt, nog wel wat te snel, maar dat kan afgeregeld worden, heb ik me laten vertellen.
  • De binnenverlichting werkt zoals het hoort en is netjes te schakelen.
  • De sluitseinen werken naar behoren en zijn aan en uit te schakelen en wisselen met de rijrichting.
Maar de frontseinen blijven via deze decoder continue branden, en reageren nergens op. Niet op aan/uit en ook niet op wisselen van de rijrichting.
Dus een andere decoder gepakt en daarbij werkt het wel allemaal zoals ik het me voorgesteld had. Alleen kan ik de binnenverlichting niet testen, omdat deze functie er niet op zit :D

Al met al wijze les: nog voorzichter zijn met de electronica dan ik al deed en voordat ik iets aansluit eerst kijken of alles vrij ligt en geen kortsluiting kan veroorzaken.
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Citaat van: frenkievee op dinsdag 16 augustus 2016, 21:24:44
Door een stommiteitje van mijzelf (lees: te snel en te enthousiast willen zijn, misschien kennen jullie dat wel  B) )
Al met al wijze les: nog voorzichter zijn met de electronica dan ik al deed en voordat ik iets aansluit eerst kijken of alles vrij ligt en geen kortsluiting kan veroorzaken.

Hai Frank, helaas wel. In de loop der tijd al aardig wat opgeblazen.
Je neemt je voor, volgende keer voorzichtiger, gaat een tijdje goed en dan is het weer bingo.

Het ergste wat mij hierbij is overkomen: een wissel met een tangetje dat er op lag, sluiting tussen puko's en rails en maar verbaasd zijn, waarom de trein niet rijdt.......
Trafo vol open, 17 watt! en een gesmolten K-wissel. :-(

Dus je bent gewaarschuwd voor straks met de bouw. >:-D

groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Wie bouwt, maakt brokken. Met schakelingen is dat niet anders.
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Hoi Wil
Ik zal best nog wel meer slopen in de toekomst..... ik hoop het natuurlijk niet, maar een momentje van onachtzaamheid ligt natuurlijk zomaar om de hoek.

Inderdaad Jan, dat bleek maar weer....

Weer een klein stapje verder.
De vijf draadjes van de Kroiskoppeling komen aan de kopse kant de bak binnen door een extra gaatje en moeten voor de motor langs geleid worden naar de andere kant. Liefst natuurlijk zonder het draaistel en/of de motor dwars te zitten. Of dat ze verstrengeld raken in de wielen. Eerst dacht ik dat op te lossen met garen, maar dat bleek toch een stuk onhandiger te zijn dan ik dacht. In de chat kreeg ik het advies om een stukje krimpkous te pakken, maar ja.... dan moest alles weer los.....
Maar toch maar de krimpkous gepakt, deze op maat afgeknipt en over de gehele lengte opengesneden. Daar de vijf draadjes in gefrot en de boel getracht te krimpen. Uiteraard piepte aan weerszijden er draadjes uit, maar met een korter stukje krimpkous daar bleef het toch netjes zitten. Dit is een foto zonder het gekrompen krimpkousje.


Tja.... uitdaging....


Stap 1 ....


.... en stap 2.


En met het interieur erop. Het begint al ergens op te lijken.


De volgende buitenstap was het (tijdelijk) terugplaatsen van de Lima pantografen. Ik weet nu wel zeker dat deze vervangen gaan worden door exemplaren van Sommerfeldt.


Aangezien er op deze Koploper er slechts één originele Lima pantograaf zat, heb ik mijn tweede even opgeschroefd om daar de pantograaf van te lenen. Dit leverde de mogelijkheid op beide motorbakken even naast elkaar te zetten. En jullie het spelletje "Zoek de verschillen" voor te leggen :D




Het originele lampje van Lima. Dit zit alleen in de motorbak. De motorloze kopbak heeft in het geheel geen verlichting.

Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Leuk om de verschillen zo eens te zien, je kan zien dat je niet hebt stil gezeten.
En die panto's zal ook wel goedkomen.
Re: Expeditie Koploper - Bedrading solderen en testen
Hai Frank,

Op mijn koploper zaten al 2 Sommerfeldt panto's en kortkoppelingen met Simobamechaniek bij aankoop.
Ik heb wel de stroomafname gewijzigd: drie draaistellen voor vooruit en 3 draaistellen voor de andere kant en met een diodebrug naar de motor. Bij mijn analoge baan reageert deze daarmee op de stopstukken.

Mooi werk wat je aflevert, duim omhoog  :thumbup:

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Expeditie Koploper - Testrit!!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Testrit!!
Vandaag het moment suprème en de Koploper voorzien van een decoder en wat testjes uitgevoerd.

Aangezien ik op dit moment geen decoders heb, die alle functies kunnen vervullen die nu in de Koploper zitten (heb 2 ESU's waarvan bij eentje de binnenverlichting niet werkt en een tweede de frontseinen continue laat branden, en 3 Uhlenbrocks, die geen van allen de binnenverlichting kan schakelen) heb ik met die ene ESU de binnenverlichting getest: dit werkt netjes!
En dat ziet er dan zo uit:






Rijden gaat goed. Het motortje reageert prima op de decoder en trekt de trein prima. Wel heb ik gemerkt dat zowel wielen als rails schoon moet zijn, dus dat klusje moet nog maar eens onder handen genomen worden. :D
Ook heb ik gemerkt dat bij dit exemplaar blijkbaar de asjes in het motorblokje of wat krom zijn of dat ze wielen niet precies in het midden op de as geklemd zit. Ik zal daarom dit vervangen door het blokje uit het andere stel wat ik hier heb. Eens kijken of dat verschil maakt.
Ik heb twee filmpjes om te laten zien dat het inderdaad werkt zoals ik dat voor ogen had.



linkje

linkje
Re: Expeditie Koploper - Testrit!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Expeditie Koploper - Testrit!!
Kijk, dat is toch een mooi (tussen)resultaat. Het rijdt, en ziet, er veel beter uit dan voor de ombouw.
Die laatste paar dingetjes kom je ook wel overheen. En dan daarna maar eens op het spoor zetten en langs een perron sturen om wat volk in te laten stappen  O:-D of blijft het als leeg materieel rijden?
Re: Expeditie Koploper - Testrit!!
-Frank:
Dat ziet er allemaal heel goed uit, met die voorlopige decoders,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper - Testrit!!
Frank


Dat is heel mooi gedaan, en langzaam maar zeker alles opbouwen en meer locs op je baan en voor je het weet.  :D



Groeten

Peter


PS; verlichting is mooi zacht kleurtje  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper - Testrit!!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Expeditie Koploper - Testrit!!

De belangrijkste functie werkt, Frank  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Expeditie Koploper - Testrit!!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Expeditie Koploper - Testrit!!
Frank. :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper - Testrit!!
Hai Frank,

Ziet er allemaal goed uit, top.

Bij mijn stel geen last met het motorblok.
Zitten de banden wel goed?

Groetjes

Wil
Re: Expeditie Koploper - Testrit!!
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Expeditie Koploper - Testrit!!
ziet er goed uit frank, nu de andere koploper nog :D :D
Re: Expeditie Koploper - Testrit!!
Binnenkort ook eens een poging wagen ...

😊😊😊
Re: Expeditie Koploper - Decoder in reparatie!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Decoder in reparatie!
Vandaag in Houten maar de stoute schoenen aangetrokken en aan John gevraagd of hij de decoder, die ik in mijn enthousiasme lichtelijk stuk gemaakt had, wilde bekijken. En eventueel indien mogelijk zou kunnen repareren. Zoals de meesten van jullie wel weten is John daar meer dan handig in!
Tot mijn verrassing bleek hij eind van de middag al een diagnose gesteld te hebben: Een van de transistortjes bleek stuk en John heeft dat inmiddels hersteld.
Rest mij de vraag hoe dat in de Koploper weg te frummelen  :?  8o



(De goede verstaander zal snappen dat dit een testje is om te zien of John's diagnose de juiste was en of hij de decoder zelf weer aan de praat kon krijgen. Nu juiste onderdeeltje nog bestellen en monteren en ben ik weer blij!)
Re: Expeditie Koploper - Decoder in reparatie!
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Expeditie Koploper - Decoder in reparatie!
Succes met de test, en dan niet meer stuk maken he :P :D
Re: Expeditie Koploper - Decoder in reparatie!
 @citaat

Test was geslaagd hoor B)
Re: Expeditie Koploper - Decoder in reparatie!
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Expeditie Koploper - Decoder in reparatie!
 @citaat goed zo  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper - Decoder in reparatie!
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Expeditie Koploper - Decoder in reparatie!
Ik zou gewoon deze transistor laten zitten joh. Lijkt dan net een preisertje

Gr Dennis
Re: Expeditie Koploper - Decoder in reparatie!
Plezant heu leuk om de vordering zo op te volgen Frank .😀😀😀
Re: Expeditie Koploper - Decoder in reparatie!
De transitor/uitkijktoren/'preisser' heb ik gisteravond verwijderd en vervangen door de kleine versie.
Nu even kijken wanneer die weer naar Frank kan en dan kan die weer verder knutselen :P
Re: Expeditie Koploper - Decoder in reparatie!
Slopen bedoel je toch       :D
Re: Expeditie Koploper - Decoder in reparatie!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Decoder in reparatie!
John had mij een foto gestuurd van de herstelde decoder. Dat ziet er toch wel professioneel uit. Complimenten aan John!
En naar wat ik begrepen heb, werkt het allemaal zoals het hoort te werken. Dus zodra hij weer terug is, zal ik voorzichtig verder knutselen.



Ik denk wel dat weet waar de oorzaak van de kortsluiting vandaan gekomen is. Op onderstaande foto is het originele lampje met het klemmetje te zien. Het palletje wat omhoog steekt (in de witte cirkel) is tevens het draaipunt van het draaistel eronder en het wordt vastgehouden middels het koperen of messing lipje waar het lampje in steekt. Aan dit lipje zit de massa gesoldeerd die via het palletje naar beneden wordt verbonden met de wielen (dit via een veertje en een massaveertje wat tegen de assen zit). Aangezien dit palletje ook lekker omhoog steekt, moet je dus niet iets wat + heeft er tegenaan houden, dan gaat er iets stuk...
Dus als ik weer verder ga, dan krijgt hij een stukje krimpkous op zijn kop als isolatie en pak ik gelijk de laatste klusjes mee, zoals het motorblok vervangen, nieuw pantografen plaatsen en zo.


Re: Expeditie Koploper - Motorblok en pantografentijd
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Motorblok en pantografentijd
Na een paar hectische weken vanavond lekker even een momentje voor mezelf genomen.

En de jacht gemaakt op de problemen met het wiebelen van de Koploper tijdens het rijden. Eerst de niet-omgebouwde Koploper opengeschroefd en daar de motor uit gehaald. Hetzelfde gedaan bij de omgebouwde Koploper.
Een eerste blik leverde dit op: de onderkant van de niet-omgebouwde Koploper:


Een vergelijk met de omgebouwde is wel duidelijk:


De eerste foto toont een originele Lima gelijkstroommotor met een sleepcontact onder de motor. Ik dacht in eerste instantie dat dat de asjes ook netjes aandrukte, maar in de omgebouwde Koploper is die functionaliteit er niet meer, dus dat idee kon ik overboord gooien.
Van beide motorblokjes de diverse onderdelen eruit gehaald en ik hield zodoende twee lege frames over met wielen en tandwielen. Beide op het bureau laten rijden en toen bleek dus dat van de ene blijkbaar de wielen niet netjes gecentreerd op de assen geperst zijn en het ding dus flink hobbelde. De andere is wel in orde. Dus was het een kwestie van omwisselen. Dat is inmiddels gebeurd, maar nog niet getest.

Volgende kleine klusje is kijken of de ontvangen Sommerfeldt pantograaf passen op het dak. Via de website van Groterdam had ik al uitgedokterd dat de voetjes van Lima niet helemaal correct zijn, omdat deze 4 uitsteekseltjes hebben. Die corresponderen weer met de Lima pantografen.  Dus ...


.... een scherp mes deed wonderen :D


Een voorlopige passing levert dit beeld op: zoek de verschillen tussen een Sommerfeldt en een Lima.
Het zit nog niet naar mijn zin omdat de pantograaf aan de scharnierkant wat te hoog omhoog steekt. Dit komt omdat deze wat schuin t.o.v. de montageschroef geplaatst is. Een zien of hier wat aan te doen is.


Een van de voetjes heb ik een beetje bewerkt om te kijken of ik hiermee de pantograaf iets kon kantelen. Dit lukte echter niet, dus later nog even verder kijken. Ook moet ik de voetjes na behandeling vastlijmen om te voorkomen dat deze weer los schieten.


Wordt vervolgd!
Re: Expeditie Koploper - Motorblok en pantografentijd
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Expeditie Koploper - Motorblok en pantografentijd
het ziet er weer goed uit frank, die sommerfieldt panto's zijn echt een hele verbetering :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper - Motorblok en pantografentijd
Het word steeds minder lima maar steeds meer onbetaalbaar gezien de tijd en energie die er in zit :D  :thumbup:
Re: Expeditie Koploper - Motorblok en pantografentijd
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Expeditie Koploper - Motorblok en pantografentijd
Frank,

Blij dat de hectische weken voorbij zijn en je weer lekker kan knutselen aan de koploper. :) :)
Het resultaat wordt mooier en mooier. :thumbup:
Re: Expeditie Koploper - Motorblok en pantografentijd
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Expeditie Koploper - Motorblok en pantografentijd
@Mark, is dat niet een van de hogere doelen van onze hobby "onbetaalbaar genieten"? :D

Frank, je ben weer heerlijk bezig met frøbelen. Volgens mij gaat jouw koploper een van de mooiste exemplaren ooit worden.
Re: Expeditie Koploper - Motorblok en pantografentijd
-Frank:
Gaat helemaal goed komen die motorpost,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper - Motorblok en pantografentijd
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Expeditie Koploper - Motorblok en pantografentijd
Ha die Frank,

De omverherbouw leest als een spannend verhaal en je maakt er goed passende foto's bij :thumbup:

Maar ik heb nu al een paar keer de pantografenplaatjes bekeken en zie - buiten de koperkleurige sleper - eigenlijk nauwelijks verschil tussen de Lima en Sommerfeldt  8o Ik weet dat Sommerfeldt erg gaaf spul maakt.
Heb ook geen idee hoe die dingen er in het echie uitzien.
Zou je de pantografen ook eens uitgeklapt op de foto willen zetten ?

grtz Tony
Re: Expeditie Koploper - Motorblok en pantografentijd
Hier een foto van de echte geleend bij de buren :D
Re: Expeditie Koploper - Motorblok en pantografentijd
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Expeditie Koploper - Motorblok en pantografentijd
Jup, dat is een stroomafnemer.
Re: Expeditie Koploper - Motorblok en pantografentijd
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Motorblok en pantografentijd
@Tim, dankjewel! dat is zeker een vooruitgang!

@Mark. Mogelijk, maar het heeft mij ook een hoop geleerd! Op het gebied van electronica en solderen ben ik een stuk wijzer en (vooral) handiger geworden. Dat is mij ook een hoop waard. En trouwens: iemand die een paar dagen zit te worstelen met een zak gips: dat is dan toch ook een duur bergje of weggetje? Dus eigenlijk wat Patrick zegt.

@Michel: Dankjewel!!

@Patrick. Dankjewel! of het de mooiste wordt, dat weet ik niet, maar wel eentje waar ik met voldoening naar kan kijken en mee kan rijden. :D

@Jorg: Motorpost? Kijk en leer!  >:-D
Een Motorpost (links) en een Koploper (rechts) saampjes op de foto:


De Motorpost, die bij mij veilig in zijn doos zit (maar nu voor de foto even mocht poseren) en waar ik niks aan ga veranderen.


De Koploper die in dit draadje behandeld is.


@Tony: Ik heb een viertal foto's even onder elkaar gezet en getracht de verschillen duidelijk te maken:
Links de Lima, rechts de Sommerfeldt. De Sommerfeldt heeft wel het raam wat in de echte pantograaf zit en de Lima dus niet.


Kwartslagje gedraaid.




Hier zie je ook duidelijk het verschil in de voeten van de beide pantografen. De Sommerfeldt (hier links) is veel dunner dan de Lima (rechts dus)

Re: Expeditie Koploper - Motorblok en pantografentijd
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Expeditie Koploper - Motorblok en pantografentijd

Bedankt voor de verhelderende uitleg en foto's, Frank  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Expeditie Koploper - Motorblok en pantografentijd
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Motorblok en pantografentijd
Een blik terug naar de gerepareerde decoder. John had ook het kapotte onderdeeltje mee terug geleverd. Ik krijg steeds meer respect voor zijn soldeerkunsten  8o


En hetzelfde dingetje met de pootjes naar boven.


Zoals in een vorige bijdrage al vermeld, passen de Sommerfeldt pantografen wel op het dak, maar moet er wat aangepast worden. Een van de aanpassingen heb ik al laten zien, dat is het uitsnijden van de houder waar de pantograaf op rust. De Sommerfeldt wordt dan echter wat naar voren getrokken en komt dan wat scheef te staan.
Dus maar een proef gedaan met een grijs plaatje styreen: daar een gat van 2 mm in geboord en daarom heen het overbodige plastic weggesneden. Dan blijft (twee keer, maar hier één keer) dit over.


Met wat gefrummel wordt het plaatje tussen de houder en de pantograaf geklemd, waarbij de schroef ook het schroefdraad netjes pakt. Het plaatje is op beide onderstaande foto's nauwelijks te zien.


Eigenlijk horen de bij de pantograaf geleverde isolatoren in de gaatjes die hier aan weerzijden nog ziet gestoken worden, maar ik vind het voor nu meer dan prima.


Dezelfde behandeling op zijn broertje losgelaten en ook die gemonteerd.


Van de zijkant met één pantograaf ingeklapt en eentje omhoog.


En beiden ingeklapt.


Een ander probleempje wat ik ontdekt had en wat ik ook wil oplossen is de massa. Dit is zoals het nu in het interieur van de kopbak erbij staat. Dit bleek niet handig in de buurt van een decoder die daardoor kapot ging.


Dus een stukje krimpkous gepakt en die ruim op maat gemaakt.


En een stukje krimpkous alvast op maat gemaakt voor het palletje wat omhoog steekt. Die moet nog gekrompen worden, maar dan is er alvast een idee hoe en wat.

Re: Expeditie Koploper - Motorblok en pantografentijd
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Expeditie Koploper - Motorblok en pantografentijd
Zo op het oog en voor een leek is er niks van de aanpassing te zien Frank  :thumbup:
Kan je niet gewoon een draad regelrecht solderen op de pin? Dat scheelt weer ruimte en lijkt mij ook wat zekerder...
Re: Expeditie Koploper - Motorblok en pantografentijd
-Frank:
Ik bewonder je ombouwkunsten, eens de loc aangepast zal zijn zal het een hele grote expeditie geworden zijn,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper - Motorblok en pantografentijd
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Motorblok en pantografentijd
Citaat van: Simon BR39 op maandag 03 oktober 2016, 21:10:41
Zo op het oog en voor een leek is er niks van de aanpassing te zien Frank  :thumbup:
Kan je niet gewoon een draad regelrecht solderen op de pin? Dat scheelt weer ruimte en lijkt mij ook wat zekerder...
Van die massa? Daar zit op het plaatje een draad gesoldeerd en wat werkt prima. Het probleem wat er dan ontstaat is dat het plaatje wat je ziet en de pin beide volledig onder massa-spanning staan. Als je dan met een decoder (of een soldeerpuntje van de acht-polige stekker) daar tegen aan komt, kun je kortsluiting krijgen. En dat is precies wat er gebeurde. En aangezien ik dat wil voorkomen, pak ik hem liever (mogelijk overbodig) in.
Re: Expeditie Koploper - Motorblok en pantografentijd
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Expeditie Koploper - Motorblok en pantografentijd
Die bedoel ik ja. Het leek mij een overbodige verbinding die, tenzij je van plan bent het onderstel nog vaak los te halen, overgeslagen kon worden. Tzt wil ik dat bij die analoge wrakken hier ook een keer doen, just for sure  ;)
Re: Expeditie Koploper - Motorblok en pantografentijd
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Motorblok en pantografentijd
Simon,
Dat is geen overbodige verbinding: dit is de constructie zoals die origineel door Lima is verzonnen. Het plaatje wat je hierboven ziet is een kunstig bewerkt stukje van het origineel (zie hier voor de demontage ervan). Dat staat op deze foto:


Het messing plaatje waar het lampje in zit is de massa van het motorrijtuig. Stroomafname in het analoge gelijkstroomstel zit in het motordraaistel en daarvanaf gaat een draadje naar de motor. Een tweede draadje gaat van de motor naar het messing plaatje met het lampje.
Het messing plaatje is gelijk ook een klem voor het palletje, die naar beneden gaat en met een veertje contact maakt met een plaatje wat tegen de assen wielen aan drukt. Dat zie je als het draaistel gedemonteerd is:


Bij de assen zie je nog net een koperen/messing lipje van het plaatje wat tegen de beide assen drukt. Het palletje-met-veertje ligt in het midden.
Re: Expeditie Koploper - het einde nadert!!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - het einde nadert!!
Zoals de titel doet vermoeden is de Koploper (eindelijk) bijna klaar. Vanavond nog wat kleine klusjes gedaan, zoals het krimpkousje om de massa-pin gekrompen, de decoder erin geprikt en met enig gepruts de kap op de motorbak geschroefd.
De trein op de rails gezet en voorzichtig de drie bakken aangekoppeld om een testrit te maken met het nieuwe/andere motorblok. En wat blijkt: deze maakt een fractie meer lawaai, maar is wel mooi stabiel.

Nu nog wat uiterlijke vertoon bijwerken, zoals hier en daar wat zwarte streepjes trekken, zoals deurrubbers en zo en dan mooie pasfoto's van het stel maken en klaar!

Een foto van vanavond op de baan.


En een filmpje om te laten zien dat het stel netjes rijdt. Morgen bij daglicht nog eens kijken.

linkje
Re: Expeditie Koploper - het einde nadert!!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Expeditie Koploper - het einde nadert!!
Gaaf hoor,  mooi resultaat.
Ik heb je filmpje op mijn smartphone bekeken,  dus daar kan het ook aan liggen,  maar maakt je koploper nou een beetje een 'knisperend'  geluid?
Re: Expeditie Koploper - het einde nadert!!
Mooi stukje werk gemaakt Frank .
Nu nog een landschap waar hij doorheen kan tuffen  :P

Mvg Jan
Re: Expeditie Koploper - het einde nadert!!
Je bent lekker bezig geweest met dit project Frank. Die panto's maken wel een wereld van verschil kwa looks, en ook dank voor de (digitale) veer van de oude panto ;)
Fijn dat de pin nu goed geisoleerd is, succes met de laatste puntjes. Maar nu al alvast veel rijplezier!
Re: Expeditie Koploper - het einde nadert!!
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Expeditie Koploper - het einde nadert!!
ziet er schitterend uit frank, dat van die pantografen heb je mooi opgelost en het stel is erg mooi geworden. nu wel veel mee gaan rijden he ;) :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper - het einde nadert!!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Expeditie Koploper - het einde nadert!!

Hoi Frank,

Mede namens de NLOB (Nederlandse Lima Ombouw Bond) mag ik je feliciteren met deze zeer geslaagde ombouw van je Lima Koploper !
Voorzitter James ( van dezelfde Bond ) sprak de wens uit, dat dit fraaie treinstel nog vele jaren op jouw baan de dienstregeling mag verzorgen !

Grtz Tony