Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

De baan van Trainhenk; diverse zaken.

Gestart door Trainhenk donderdag 21 januari 2016, 21:16:52

Dirk-Jan, FransW en 6 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van Trainhenk; jaarwagen insider 2026 binnen / filmpje?
Citaat van: Trainhenk op maandag 10 augustus 2026, 15:20:07of: beter één teveel dan twee te weinig.  ;)
"Beter één vogel in de hand dan tien in de lucht"   :lol:

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

In het praattopic van de stamtafel Noord-Holland staan nog wat foto's en filmpjes van het tuinfeest van afgelopen zondag:

KLIK: Tuinfeest Nico

Henk
Re: De baan van Trainhenk; diverse zaken.

Even maar een aantal zaken vermelden waar ik mij de afgelopen tijd mee bezig heb gehouden.

Tuinfeest Nico; als een van de gastheren van de stamtafel Noord-Holland was ik een beetje en zijdelings betrokken bij de organisatie.
Ongemerkt gaat daar toch nog wel tijd in zitten.
Komende dinsdag hebben we weer een stamtafel en daar zal het ongetwijfeld besproken worden.

:offtopic:
Computers en zo.
Ik heb een NAS (Network Attached Server) waar ik al mijn data op opsla.
Ik had zo'n apparaat al jaren maar die begon vol te raken en begin van dit jaar heb ik een nieuwe gekocht met grotere opslagcapaciteit ( ik ben van 1 naar 4 Tb gegaan).
Maar er ging iets mis met het IP_adres en ik had twee IP-ranges in huis en dat werkt niet goed.
Ik had van mijn internetprovider wifiversterkers gekregen en die bleken ook als DHCP server ingesteld te staan en ip-adressen uitgaven evenals de modemrouter van Ziggo maar wel een andere range.
In een poging dit te herstellen zei de NAS doe het zelf maar en ik kon er niets meer mee.
Contact opgenomen met de leverancier maar die zit in Taiwan dus een vraag uitzetten en de volgende dag een reactie.
Na twee weken de conclusie dat er mogelijk iets stuk was dus de vraag of ik hem op wilde sturen.
Via de webshop ingestuurd en na twee weken weer terug met de mededeling dat het moederbord stuk en vervangen was.
De schijven met data waren er door mij uit gehaald en die moesten weer terug.
Maar het eerste wat de NAS dan wil doen is de schijven formateren dus weer contact met de supportdesk en die is in een teamview-sessie anderhalf uur bezig geweest om de zaak weer op de rit te krijgen.
Wel een extra externe schijf aangeschaft waar nu wekelijks een back up op wordt gemaakt.
Maar al met al 5 à 6 weken niet bij mijn data gekund.
Verder had ik na de NAS twee refurbished PC's met W11 gekocht ter vervanging van twee antieke W10 PC's.
Daarbij zat een aanbieding voor Office 2024 licenties voor € 20,-- per stuk dus gelijk 4 licenties aangekocht.
Een van de PC's kreeg problemen en de netwerkadapter bleek stuk. Apparaat is vervangen en ik had de software met licenties (Office, iTrain, SCARM, etc) verwijderd.
Gelukkig konden ze de harde schijf overzetten dus ik hoefde alleen de software met de licenties opnieuw te installeren.
Met Office gaf dat problemen en de licentie werkte niet meer.
Dus contact met de leverancier en ik heb een nieuwe licentie gekregen die wel werkt.
Ik heb er nu nog twee over die bestemd zijn voor te vervangen laptops  dus ik ben benieuwd of die wel werken.
Wat gebeurt er nu? De webshop koopt bij Microsoft Corperate licenties en verkoopt die door aan particulieren en bedrijven of rust er verkochte PC's mee uit.
Grote bedrijven zoals banken en multinationals kopen zo jaarlijks tienduizenden corporate licenties bij Microsoft.
Inmiddels is dat nu ook opgelost.

on topic maar weer.
(ik mis hier nog steeds een emoji voor)

iTrain
Nu de computerproblemen opgelost zijn ben ik vandaag verder gegaan met iTrain.
Heel eventjes maar, want het was veel te warm op zolder.
Op zolder heb ik drie PC's waar ik met iTrain in een netwerkomgeving wil werken maar door de IP adres problemen wilde dat ook niet lukken.
Een van de PC's een vast IP adres gegeven en als iTrain server ingesteld.
De andere PC's daarop ingesteld en iTrain draait nu vlekkeloos.

Ecos:
Ik had twee loks op de baan staan maar op de Ecos kwam bij de loks een gele driehoek met addr er op in beeld.
Even op internet gegoogled en het blijkt dat er een lokadres conflict is.
Een beetje vreemd maar daar duiken we volgende week wel in.
Dan worden de temperaturen wat aangenamer.

Nieuw rollend materieel:
Naast de drie insiderjaarwagons heb ik ook nog een nieuwe lok aangeschaft.
Dat is de groene lok serie 55 NMBS artikel nr 3467,  die op het filmpje van het tuinfeest met de insider jaarwagons rijdt.
Bij binnenkomst op de rollenbank en moeilijk aan de praat te krijgen.
In de Wiki stond dat de motor veel herrie kon maken.
Nou, een koffiemolen is er niets bij.
Het is een lok met een Delta decoder en die heb ik vervangen door een 5* motor en een lokpilot 5.
Hij rijdt nu als een zonnetje.
Wel is een van de vier lampjes zwak dus die wil ik nog vervangen, wellicht door ledlampjes.

Verder heb ik nog een rode E103 aangeschaft voor een leuk prijsje.
Artikel nr 3358.
Analoog dus daar heb ik nog wel wat werk aan.

Inmiddels heb ik nu een stuk of 6-7 analoge loks die allemaal nog gedigitaliseerd gaan worden.

Verder via Catawiki Märklin bovenleiding gekocht; de nieuwe.
De dikke oude bovenleiding gaat tzt in de verkoop.
In eerste instantie wil ik daar de oude masten voor gebruiken ten zij ik een leuke partij nieuwe masten op de kop weet te tikken.
Een bevriend forumlid heeft dat opgemerkt en aangezien hij in een transitie naar een ander onderwerp van zijn baan zit en daar minder bovenleiding nodig is van hem ook rijdraden (nieuwe uitvoering) van overgenomen.
Mogelijk komt daar ook een partij nieuwe masten vrij.
Ik ben daar erg blij mee.

Op de club werd een oude Märklin baan aangeboden.
Daar heb ik een analoge V200 uit opgepikt.
In perfecte conditie dus meegenomen.
Ik heb al een V200 (gedigitaliseerd) en ik had het idee dat die niet zo mooi meer was.
Maar dat valt reuze mee.
Dus het plan om van twee een te maken maar daar zie ik nu vanaf en de 'nieuwe' V200 moet gedigitaliseerd gaan worden.
Het leuke is dat ze twee verschillende bedrijfsnummers hebben.

Verder heb ik via de club een mooie Lima Koploper in Martinair uitvoering op de kop getikt.
Grotendeels door mij al voorzien van wisselstroomwielen en ik was van plan om van de 'oude' V200 de wielen voor de motor te gaan gebruiken.
Daar moet dus nog wat anders voor gevonden worden.

Zo, dat was het wel weer even voor vandaag.
Als ik nog wat vergeten ben door de warmte komt dat wel weer.

Henk 

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Nou Henk, Bill Gates is er niks bij met al jouw computers.
En dan ook nog van analoge treinen digitale maken, man man en je komt toch altijd al tijd te kort sinds je met pensioen bent. :-)

Maar respect hoor, zo is de beleving van de hobby toch een hele klus.

Doe het ff rustig aan want we merken hier dat het kwik in de namiddag nog even behoorlijk aan het stijgen is.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Henk.

Een heel verhaal waar wel enige frustratie in zit ... :roll:
Gelukkig valt het allemaal mee en is het voor een deel nog afwachten!
In ieder geval wel gefeliciteerd met de nieuwe aanwinsten  :thumbup:

Groeten,

Erik.

US rail .. what else?

Henk,

Dat noemen ze nou een echte update! We worden steeds afhankelijker van pc en aanverwante hardware en software. En daarmee neemt de complexiteit en het risico op problemen toe. Gelukkig is alles nu (grotendeels) bij je opgelost :thumbup:. Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinsten voor baan en bovenleiding. Daar ga je hopelijk nog een hoop plezier aan beleven.

Groeten,
Wico

doe maar een treintje

:offtopic:
zolang het werkt is/gaat alles goed, maar ook hier weer.....de wet van Murphy.
echt ik snap het gevoel hoor en uiteindelijk komt alles goed .  :thumbup:

groetjes,

Ruud

Erik,

Citaat van: Nieuwenhuis op Vandaag om 18:27:13Een heel verhaal waar wel enige frustratie in zit ... :roll:

De grootste frustratie zit in het gevoel dat je een stap vooruit zet, maar dat je feitelijk twee stappen achteruit gaat.
En je moet maar afwachten tot je weer verder kunt.

Wico,

Citaat van: Wico op Vandaag om 19:00:18Dat noemen ze nou een echte update! We worden steeds afhankelijker van pc en aanverwante hardware en software. En daarmee neemt de complexiteit en het risico op problemen toe. Gelukkig is alles nu (grotendeels) bij je opgelost :thumbup:. Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinsten voor baan en bovenleiding. Daar ga je hopelijk nog een hoop plezier aan beleven.

We worden er inderdaad steeds meer afhankelijk ervan.
Vanavond zaten er bij ons drie kinderen van amper drie turven hoog op het muurtje, alledrie met een smartphone in hun hand.
Ze weten niet beter.
Ik ben gelukkig niet bang om computerproblemen aan te pakken.
Mijn "opleiding" heb ik gehad toen we nog met DOS 5.0 en Windows 3.11 waren begonnen; vorige eeuw dus.
Maar daar leer je een hoop van. 
Ik werkte toen bij een van de grootste banken van Nederland en ging voor electronisch bankieren bij (middel)grote ondernemingen langs voor installatie en probleemoplossing.
Ook heel leerzaam.

Met de nieuwe aanwinsten, speciaal de bovenleiding  ;) , gaan we heel veel plezier beleven.

Henk

US rail .. what else?

Henk,

Ik koester nog steeds mijn AMBI modules / diploma, in de vorige eeuw behaald in avondstudie bij een grote landelijke bank/verzekeraar :D

(voor de IT-leken onder ons AMBI = Automatisering en Mechanisering van de Bestuurlijke Informatievoorziening)

Groeten,
Wico

:reactie:

Ik kreeg in die tijd een verknipte leidinggevende.
Die vond dat iedereen PDI diploma moest hebben.
Praktijk Diploma Informatica.
Niks praktijk alleen heel theoretisch en technisch en absoluut geen toegevoegd waarde voor mijn functioneren.

Die man was overigens bang voor mij, mijn functioneringsgesprek moest ik met zijn assistent voeren.
Hij durfde het niet.

Ja, ja, ik weet het: ik functioneer niet.  >:-D  >:-D

Henk

Als het maar Zwitsers is.

Lekkere lange (fotoloze) update Henk. :thumbup:
Echt een duizendpoot met veel dingen tegelijk bezig. :P
De aanwinsten mogen er weer zijn zeker de nieuwe bovenleidingen daar ga je veel plezier van krijgen gelukkig daalt de temperatuur dus kan je snel naar de treinenkamer om lekker te gaan knutselen. :thumbup:

Groet Michel