Nieuws:

Kom je ook op zaterdag 17 oktober naar de De stichting 3rail Gastendag 2026 bij de MSG in Den Bosch?

vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Unikum aus Ost-Wosakije

Gestart door Hanzi donderdag 01 januari 2015, 21:55:19

Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Unikum aus Ost-Wosakije-
Mooi apart locje Hans. :thumbup:

Groet Michel
En ze hebben dus echt bestaan:
Citaat van: h0_miessie op maandag 05 oktober 2026, 05:37:03Mooi apart locje Hans. :thumbup:
Groet Michel
Je moet er liefhebber van zijn om 'm mooi te vinden, Michel... Apart is hij zeker, er zijn er maar weinig van gemaakt en je komt ze eigenlijk nooit tegen op beurzen. Toch knap dat Klaus er ééntje heeft weten te bemachtigen!
AI Tony, Werner von Braunkohle bis Stromkessel... als die er werkelijk mee te maken heeft, maakt het dit unikaat nog unieker :O !

Jammer genoeg is de loc niet rijvaardig, de stookolieleiding, een lange slang van de tender naar de vuurkist, is in de loop der jaren - mogelijk tijdens der große GummiKrisis van 1969- verloren gegaan :-( .
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Unikum aus Ost-Wosakije
Hans,

"Het is een bijzonder kind, en dat is het."

Groeten,
Wico
Citaat van: Hanzi op maandag 05 oktober 2026, 06:21:28En ze hebben dus echt bestaan:
Kijk maar naar de 05 003. Dat was ooit een cab forward loc.
Nog nooit van gehoord, maar wel logisch idee eigenlijk :thumbup:
Doe de bolle de groeten van me ;)

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Hans.

Da's een bijzonder locomotiefje  :cool:  :thumbup:
Een zeer nette ombouw, al vind ik de tender minder geslaagd.
Mooi weer een nieuwe aanwinst op het materieel: gefeliciteerd!

Groeten,

Erik.
Dag Hans,

Een bijzondere ombouw, ik zou het bijna een rariteit willen noemen.

Wel mooi gedaan.

Henk
Citaat van: basjuh1981 op maandag 05 oktober 2026, 10:17:37
Citaat van: Hanzi op maandag 05 oktober 2026, 06:21:28En ze hebben dus echt bestaan:
Kijk maar naar de 05 003. Dat was ooit een cab forward loc.
Inderdaad, en ook bij M (klikkie) verkrijgbaar!
En als de gehele loc gestroomlijnd is, staat de frontcabine ook alweer minder raar.
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 05 oktober 2026, 10:35:33Dag Hans.

Da's een bijzonder locomotiefje  :cool:  :thumbup:
Een zeer nette ombouw, al vind ik de tender minder geslaagd.
Mooi weer een nieuwe aanwinst op het materieel: gefeliciteerd!

Groeten,

Erik.
Dank voor de complimenten, Erik :o) .
Kan je aangeven wat je minder geslaagd vindt aan de tender? Misschien kunnen "ze" er nog wat mee ;) .
Met de beperkte middelen die men in Ost-Wosakije (?) had, hebben ze simpelweg de kolenbak vervangen door een cilindrische olietank die ze bij de buurvrouw van een achteroudoom van Werner von Braunkohle bis Stromkessel ongevraagd uit de achtertuin hebben gespit. Met deze bouwwijze bleef er ook nog ruim voldoende volume in de tender over voor wateropslag. Mocht u verbeteringen hebben, dan horen "ze" dat graag!

:reactie:
Het is wat het is, Hans  :wink:

Groeten,

Erik.
Citaat van: Hanzi op maandag 05 oktober 2026, 15:15:36Inderdaad, en ook bij M (klikkie) verkrijgbaar!
En als de gehele loc gestroomlijnd is, staat de frontcabine ook alweer minder raar.
Ik zou voor de H0 versie gaan: 39053 ;)
dat hoeft niet altijd zo te zijn, Erik. Daar in het oosten kijken ze misschien niet zo nauw en vinden ze het wel best, maar ik sta wel open voor verbeteringen (zolang het geen complete amovatie en reconstructie betreft) ;) .
Citaat van: basjuh1981 op maandag 05 oktober 2026, 15:32:16
Citaat van: Hanzi op maandag 05 oktober 2026, 15:15:36Inderdaad, en ook bij M (klikkie) verkrijgbaar!
Ik zou voor de H0 versie gaan: 39053 ;)
Messcherp als altijd die Bas :thumbup: !
Hans,

Ik zou de tender nog een beetje verouderen. Met name het rode onderstel oogt nu wat nieuw t.o.v. de loc. Die heeft een meer doorleeft uiterlijk. Maar goed in Ost-Wosakije kijken ze misschien wat minder nauw ;).

Groeten,
Wico
Oh wacht ik zie nu pas Wosa in Wosakijke ik dacht dat je Slowakije omgedraaid had zonder l en nog wat bewerkingen maar gewoon Wosa :thumbup:
Citaat van: Adriaan_Berg op maandag 05 oktober 2026, 10:29:28Nog nooit van gehoord, maar wel logisch idee eigenlijk :thumbup:
35129.jpg
05 003 bei Borsig in Hennigsdorf/Kr Osthavelland. Die Lok wurde als Erprobungsträger mit vorn angeordnetem Führerhaus konzipiert, da man befürchtete, dass die traditionelle Anordnung des Führerhauses hinter dem Kessel die Streckenbeobachtung bei hohen Geschwindigkeiten nicht gewährleisten würde. Dazu wurde die gesamte Lokomotive gedreht, sie lief also mit dem Stehkessel voraus, der Tender befand sich hinter der Rauchkammer. 05 003 erhielt eine Steinkohlenstaubfeuerung. Der Kohlenstaub wurde von einer dampfgetriebenen Turbine mittels einer 14 m langen Leitung vom Tender bis zur Feuerbüchse geblasen. Jedoch gab es immer wieder Probleme, weil der Kohlenstaub unvollständig verbrannte und sich in den Rauchrohren des Kessels ablagerte. Daher wurde 05 003 Ende 1944 auf normale Steinkohlefeuerung umgebaut und lief fortan mit Rauchkammer voraus. Angesichts der fortgeschrittenen Kriegslage wurde ein Umbau mit Stromlinienverkleidung wie bei den Schwesterlokomotiven 05 001 und 002 verworfen und die Maschine im "Normalzustand" am 14. Februar 1945 dem Bw Hamburg-Altona übergeben, wo sie bis Kriegsende gerade einmal 503 km im planmäßigen Betriebsdienst zurücklegte. (1937) Foto: RVM-Filmstelle Berlin.

Citaat van: Hanzi op maandag 05 oktober 2026, 15:37:45Messcherp als altijd die Bas :thumbup: !
Wellicht ben je vergeten dat ikzelf de 05 003 in bezit heb ;)

Om jouw topic te vervuilen (letterlijk en figuurlijk):

BR 05 003 | Märklin 39050_02 by Basjuh1981, on Flickr

Die ehemalige Weltrekordlok 05 002 vor ihrer Stammleistung des F 1 "Hanseat" nach Hamburg-Altona im Bahnhof Hamm (Westf). (18.05.1956)

Voor de liefhebber (en om het topic van Hans niet verder te vervuilen) is er hier meer: #post572

Dag Hans.

Citaat van: Hanzi op maandag 05 oktober 2026, 15:26:40Mocht u verbeteringen hebben, dan horen "ze" dat graag!

Citaat van: Hanzi op maandag 05 oktober 2026, 15:35:57... maar ik sta wel open voor verbeteringen (zolang het geen complete amovatie en reconstructie betreft) ;) .

Omdat je zo zit aan te dringen, heb ik er nog eens naar zitten kijken met E.I. (Eigen Intelligentie :lol:) en als ik zo'n loc zou ontwerpen dan had ik de olietank in het verlengde van de stoomketel gemaakt. Dat zou zeker optisch een verbetering zijn, maar wellicht ook wel qua stroomlijn. :wink:

Groeten,

Erik.
En zo komt vaak van het één het ander en zien we Bas zijn mooie 05 weer eens.
Maar AI, AI, AI, AI wat een vreemde omstandigheden allemaal hier.
Een geheim project uit een "vreemde mogendheid". Brrr krijg iets van visioenen van een Paard...of loc van Troje.
Niet rijvaardig terwijl onze Hans normaal gesproken nog een oude fluitketel rijvaardig krijgt.
De WOSA die opeens heeeel ruimdenkend is.
Het moet niet gekker worden....of nou ja eigenlijk liever wel.
Benieuwd naaar de afloop.
Verschrottung of een Eeuwige legende?
 :) Hans, dat is een erg mooie aanwinst, ik snap ook dat die Bolle er blij mee is.
Altijd leuk om er weer een blikvanger bij te hebben en dat is deze zeker. B)
Dank voor de reacties. De tender wordt nog verder onder handen genomen begreep ik van Klaus. Er waren nog losse onderdelen bij die herplaatst moeten worden. Ik was weer te vroeg met fotograferen geweest volgens die bolle :? .
Op de vraag of de windleiplaten nog terug kwamen was het antwoord: nein natuurlijk nicht: die stuwen der qualm nach oben, maar der loko fahrt umgekehrt und dan geht der qualm nach unten und da ist der 1e klasse mit bobo's und bonzen. Verstehe?
Altijd vriendelijk... en tegen deze reverse aërodynamica logica had ik natuurlijk niets in te brengen...

Ik vindt Bas' 05 toch wel een stuk fraaier -ondanks dat hij wel eens een poetsbeurtje mag krijgen ;) - dan de stroomlijnversie met frontcab!
Citaat van: Hanzi op maandag 05 oktober 2026, 20:59:58Ik vindt Bas' 05 toch wel een stuk fraaier -ondanks dat hij wel eens een poetsbeurtje mag krijgen ;) - dan de stroomlijnversie met frontcab!
Dat vonden de Duitsers ook in ergens in '44 ;) Toen is de loc omgebouwd naar een normale loc. Tijdens deze revisie werd de loc afgeleverd met de grote windleibladen. Bij de revisie van 1950 (onder andere nieuwe ketel) kwamen er Witte windleibladen op.
"Hier Hanzi, hier ist der Ølleitung und Laufbrett mit trepper. Montieren bitte!"
Bitte = alstublieft; maar de dwingende ondertoon die de boventoon voerde maakte er gebiedende wijs van; ondanks dat, deed ik maar wat die bolle me vroeg.
IMG-20261005-WA0000.jpgIMG-20261005-WA0001.jpg 

En met een vers verfje ziet dat er dan zo uit:IMG-20261007-WA0000.jpg

"Nah Hanzi, JETZT ist der Øl-leitung da, abfüllen und fahren!"
Tja leuk idee van meneertje Klaus, maar hij kent kennelijk het interne van deze slooploc niet :D ...

Dat geeft wel meer ruimte om de cabine van een interieur te voorzien ... :roll:

Groeten,

Erik.
:reactie: Heeft weinig zin met dat WOSA-matglas...