Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Hanzi's Knützls en het M-voorbeeld

Gestart door Hanzi donderdag 01 januari 2015, 21:55:19

Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Adriaan's E41 knutzl
Citaat van: Hanzi op dinsdag 09 juni 2026, 22:01:42je bent langer aan het afplakken dan aan het spuiten
Dat is in het grote werk ook. Je bent zéker twee tot drie keer zo lang bezig met voorbereiden. Schilderen zelf stelt dan niets meer voor. Zo gebeurd.
...zitten we nog steeds op foto's te wachten :P
Oké dan, alvast een preview van de gespoten kap:
IMG-20260610-WA0000.jpg 
Citaat van: Wico op dinsdag 09 juni 2026, 21:45:58We zijn een uur verder 8o
Een beetje ongeduldig, precies.... >:-D

Er zijn er precies nog... van die ongeduldigaards.... :lol:
Citaat van: Adriaan_Berg op woensdag 10 juni 2026, 19:53:30..zitten we nog steeds op foto's te wachten :P
Hans,

Het spuitwerk ziet er in elk geval erg strak uit :thumbup:. Dat belooft wat voor het eindresultaat!

Groeten,
Wico
Dank je. Gewoon wat voorradige spuitbussen gepakt en in de tuin aan 't hobbyen geweest. Inderdaad best een aardig resultaat als je niet te veel inzoomt :o) .

M* en bezig te digitaliseren

In de tijd dat er nog maar weinig NL materiaal voor Märklin op de markt was heb ik zo'n zelfde lok ook een nieuw (fantasie-NS) jasje gegeven toen was geel/grijs net nieuw, dus die kleuren op gevoel gemengd en met de kwast geschilderd.

Citaat van: Hanzi op woensdag 10 juni 2026, 21:27:31IMG-20260610-WA0000.jpg

Ik ga 'm zoeken want alles staat hier op z'n kop & dan plaats ik wel een prent van, als ik hem gevonden heb.
Dat ding is ooit als slooplok verkocht in een treinenafdeling van Bart Smit voor een grijpstuiver en ik heb 'm toen rijdbaar gemaakt en een NS-look gegeven.

In die tijd was alles wat geel/grijs was al gauw een Märklin loc, zo dachten Jouef en Piko er ook over, met of zonder NS-vishaak al dan niet in spiegelbeeld erop geplakt :O .

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Citaat van: Hanzi op woensdag 10 juni 2026, 21:27:31Oké dan, alvast een previeuw van de gespoten kap:

Nice Hans!
Als in "mooi" in het Engels en niet de Franse stad,
al heeft de kleurstelling voor mij wel wat Mediterraans,
maar dat zal wel door de azuurblauwe kleur komen :roll:

Groeten

Erik.
En het komt op de foto wellicht niet zo duidelijk over maar de onderste strook is ook nog heel exclusief een tintje donkerder dan de bovenste.
Hans,

Ik had al zitten kijken of het kwam door de lichtinval, of dat het daadwerkelijk twee kleuren waren. Dat laatste dus en je maakt er duidelijk werk van (of de spuitbus was leeg ;)).

Groeten,
Wico

Belofte maakt schuld,

IMG_0049.jpeg

Ergens in de 80-er jaren gered van de sloop & geschilderd.
De pantho's zijn geleend van Lima en de vishaken van, ik meen, Kleinspoor.
Ook een originele belijning :thumbup: ; zou zomaar bestaan kunnen hebben.

Dat was toen ook mijn idee. (en nog steeds)
De handgrepen bij de cabinedeuren zijn gemaakt van kopspelden uit m'n moeders assortiment.
& uiteraard volledig analoog en dat blijft ie ook !

Citaat van: Hanzi op donderdag 11 juni 2026, 07:35:12En het komt op de foto wellicht niet zo duidelijk over maar de onderste strook is ook nog heel exclusief een tintje donkerder dan de bovenste.

Dus je had nog twee verschillende
knikkerbussen met een restje blauw ... :roll:

Groeten  :wink:

Erik.
Mooi spuitwerk Hans. :thumbup:

Groet Michel

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Citaat van: robkop op donderdag 11 juni 2026, 12:55:40De handgrepen bij de cabinedeuren zijn gemaakt van kopspelden uit m'n moeders assortiment.
& uiteraard volledig analoog en dat blijft ie ook !

De kopspelden?  O:-D  O:-D

Henk

zonder fantasie ook geen creativiteit

En zijn die kopspelden ook W.O.S.A.-gecertificeerd? En wat vindt 'der Klaus' van dit alles?

(to be continued...)

Jazeker, kopspelden met zo'n klein koppie. Niet met een gekleurd bolletje.
Die dingen eerst 1x haaks omgebogen, van binnen uit door de kap gestoken en dan gepast en vervolgens nog een keer haaks gebogen & terug door de kap en binnen naar beneden omgezet en afgeknipt.
Blijft mooi glimmen en de dikte is ook goed en, niet onbelangrijk, het kost niks !
Dus certificering niet van toepassing, tis immers in de jaren 80 van de vorige eeuw gebeurd.
Vanmorgen de kap van de knützl E41 weer geassembleerd en nog wat laatste restpuntjes aan het onderstel afgewerkt: de slingerende DC wielen zo recht mogelijk gemonteerd met nieuwe isolatiebusjes bestaande uit 2 laagjes (ook 2 maten) krimpkous met daartussen wat litze-adertjes om de wieltjes elektrisch met de asjes te verbinden.
Daarna is hij onder toeziend oog van Klaus feestelijk (?) inbedrijf gesteld waarbij het inrijden achterwege kon blijven omdat dat de afgelopen halve eeuw al was gedaan.
IMG-20260612-WA0002.jpgIMG-20260612-WA0000.jpgIMG-20260612-WA0001.jpg

En rijdt dat dan nog een beetje? Ja hoor :D

Zo zie je maar Adriaan, zelfs van een ogenschijnlijk wrak is toch nog wel wat te maken!

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

@citaat

Mooi gedaan Hans.

Henk

Mooi werk, Hans  :cool:  :thumbup:
Weer een oldtimer in enige ere hersteld

Groeten,

Erik.

Weer een leuk project afgerond. Maar tjonge, de in Loosduinen geproduceerde decibels zijn tot ver in Sweet Lake City te horen! 😟
@citaat dat doen we het voor :o) !

En in werkelijkheid zijn de db's niet zo hoog hoor, volgens mij is het microfoontje in m'n mobieltje overgevoelig voor WOSA-geluiden :-) .
Inmiddels zijn er hier al best veel Märklin-klassiekers voorzien van een anderskleurig verflaagje.
Tijd om ze eens op te roepen om naar het HauptBahnHof te rijden voor een paar groepsfoto's!
IMG-20260612-WA0007.jpgIMG-20260612-WA0008.jpgIMG-20260612-WA0006.jpg   
Mooi gedaan Hans. :thumbup:
De 2de foto in het donker is kalender waardig. :favorite:

Groet Michel
Hans,

Van een hopeloos geval, tot de prinses van het bal :thumbup:. De DB kan jaloers zijn op de kleurstelling!

Groeten,
Wico
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Jammer dat je decoder niet helemaal was wat je ervan verwachte, ik koop zelf alleen nog maar Esu decoders ja die kosten iets meer maar hebben zich al vele jaren bewezen.

Ik kijk uit naar de foto van je loc Hans.

Mvg,

Peter Degeluidsman
 B) Mooie line-up. :thumbup:
Net als je volgers geniet ook Thomas de Stoomlocomotief van al dat moois getuige zijn big smile.
(of lacht ie die Bolle uit? :o) )
Van sommige fictieve kunstwerken herken je op het eerste gezicht niet dat het fantasie zou zijn, vooral die van de DSB :thumbup: 
Het resulaat van mijn 'Knutzl' is wunderbar!
Die knutzl rijdt weer als een trein, goed werk Hans!
Ik ben het eens met Peter de Geluidsman, ik investeer liever ook in een iets betere decoder voor betere rijeigenschappen en met de richting wisselende verlichting.
Iedereen weer bedankt voor de leuke reacties!

Peter & Frank, deze knutzl-lok is 100% analoog.
De simpele AnDi decoder zit in de project-Vos-lok en doet wat-ie moet doen; ik ben er tevreden mee voor € 17,--.
Rijdt perfect analoog (doe ik meestal), iets wat met de veel duurdere LoPi's nog wel eens lastig is en digitaal gaat ook prima en goed genoeg voor mij. Voordeel: hij is gewoon geschikt voor de Märklin Allstrom-motor.
Hee die is heel fraai geworden Hans. Ik vind hem best strak gespoten, weliswaar in fantasie kleuren alhoewel. Als ik kijk naar de kleuren van de UIC-X-rijtuigen .............

En fantasie ...... het is natuurlijk toch min of meer jou spoorbedrijf Hans. Ik wacht nog steeds op degene die het lef heeft om een 1300 om te bouwen naar Loc 1400 wat niet verder kwam dan een ontwerp. In plaats daarvan kwamen in eerste instantie een stelletje 1500 Locs en gevolgd door de 1600.

@ Robkop Waar ik meteen aan moest denken is Loc 1500 kwa schilderwerk.
Digitaal deze Hans?
@citaat Nee, dat niet, kan dus geen rondje bij DigiMRC rijden. Maar Project Vos kan dat inmiddels wel, dus die zal ik de volgende Stammtisch meenemen :P .
Citaat van: Adriaan_Berg op vrijdag 12 juni 2026, 17:27:54Van sommige fictieve kunstwerken herken je op het eerste gezicht niet dat het fantasie zou zijn, vooral die van de DSB :thumbup:
Het resulaat van mijn 'Knutzl' is wunderbar!
Märklin heeft die DSB uitvoering ook; die kom je vrij weinig/nooit tegen, dus die heb ik zelf maar gemaakt. Maar dan uiteraard wel op mijn manier: het rood en zwart is net omgedraaid tov die van M :D .
Citaat van: Hanzi op vrijdag 12 juni 2026, 15:16:36@citaat dat doen we het voor :o) !

En in werkelijkheid zijn de db's niet zo hoog hoor,
Met andere woorden: je rijdt analoog of je rijdt niet.... nem!!!  >:-D
@citaat digitaal is niet minder luidruchtig hoor :-) .
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Hanzi's Knützls en het M-voorbeeld
In de geest van Eriks leuke Faller-draadje zal ik in deze rubriek mijn Knützls nader toelichten: Hanzi's Knützls en het M-voorbeeld.
In de meeste gevallen ga ik een loc pas herschilderen als ik ze dubbel heb.
Dat was dus ook het geval bij de bekende railbus 3016 met bijwagen 4018.
IMG-20260612-WA0014.jpg
Links het M-origineel (die hier weliswaar rondrijdt als Lilleby-Altenstein Express) en rechts de Knützl-versie in de kleuren gebaseerd op de oudere Belgische motorwagens en dan in het bijzonder die van de Bocq-spoorlijn die we een paar jaar terug bezochten.
De geel-rode is hier in private dienst om de mijnwerkers van steenkolenmijn Charbon-II te vervoeren.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Hanzi's Knützls en het M-voorbeeld
De BR89 zat in vele startsets en is veruit het meest geproduceerde locje van Märklin. Hier reden er op een gegeven moment ook 3 rond dus tijd voor actie.IMG-20260612-WA0010.jpg
In het midden het M-origineel dat ook al het langst hier in de familie is. Mijn broer kreeg deze zo'n 60 jaar gelden voor zijn verjaardag, onderdeel uitmakend van een doos tweedehands Märklin spullen; de basis voor de treinenhobby was gelegd (hoewel mijn broer er eigenlijk niets meer mee heeft).
Links een Knützl-drieduizendje in "fotografier-anstrich" en rechts ééntje waar wat meer aan veranderd is. Zo is de kolenbak vergroot en verder is deze 3000 voorzien van watertanks naast de ketel, waardoor het meer een BR80 is geworden. Een groen-zwart kleurenpalet maakt het locje af.
De 3034/3934 mag natuurlijk ook niet in dit overzicht ontbreken.
IMG-20260612-WA0012.jpg
Maar over deze Knützl-E41 is al genoeg geschreven (even naar boven scrollen ;) ).

@citaat  @citaat  @citaat  Leuk idee Hans  :thumbup:
Voor mij zijn het niet zozeer dubbele locs,
maar die dames die een lelijk jasje hebben.
Zo heb ik ook een railbuscombinatie die
erg slecht in de lak staat,
die ik nog eens van een Italiaans tenue
wil voorzien in Castano - Isabella
En een 3000 omkatten naar Foto-anstrich
zie ik ook nog wel eens gebeuren  :cool:
Daarintegen het verouderen van mijn
3084 zou ik weer niet aandurven ...

Groeten,

Erik.
De volgende is een BR81 die naar Zwitsers voorbeeld geëlectrificeerd is; links de 3031 zoals Märklin 'm bedoeld had en rechts Hanzi's Knützl Elektro-Dampfer.
IMG-20260612-WA0009.jpg
De één had ik al jaren, de andere is een erfenis van m'n vader. Naast een ander kleurtje is er een pantograaf op 't machinistenhuis gemonteerd en uiteraard is er een elektrische dompelaar in de ketel gebouwd. Loc was destijds geen overtuigend succes en heeft daarna jarenlang achterin een Zwitserse locloods staan patineren totdat Klaus 'm vond en weer rijvaardig maakte.
Ook een veelvoorkomend stoomlocje is de 3029 en is zowel 2- als 3-assig in het M-assortiment geweest.
Links de 3-assige M-versie en rechts de 2-assige Thomas.
IMG-20260612-WA0013.jpg
Knützl destijds voor zoonlief gemaakt die groot fan was van Thomas en zijn vrienden. Zoon heeft donderdag zijn propedeuse gehaald, waar blijft de tijd?
Locje is met de hand geschilderd en het gezichtje is gewoon uitgeprint, op maat geknipt en op de vlak gevijlde ketel gelijmd; blanke lak erover en het ziet er nog steeds prima uit.
Het linker locje is trouwens voorzien van het logo van steenkolenmijn Charbon-II alwaar het al jaren werkzaam is.
Hanzi,

Mooie stukjes huisvlijt! Je kunt er (bijna) je eigen kalender mee vullen :D.

Groeten,
Wico
@citaat Als we 2 maanden onder iedere foto zetten gaat dat prima lukken, Wico :D .

Nog maar eentje te gaan, ook weer zo'n klassieker die in grote hoeveelheden is gefabriceerd: de V200 oftewel Märklin artikel 3021.
IMG-20260612-WA0011.jpg

Ook daar had ik er op een gegeven moment drie van, en alledrie even oud en hetzelfde serienummer V200 027. De lelijkste moest er aan geloven en is omgedoopt tot WOSA-lok. Klaus heeft 'm achteraf omgebouwd zodat hij op Atomkraft zijn rondjes kan rijden inclusief de bijbehorende blauwe gloed en 2 zwaailichten!

Wat kleurencombinatie betreft zou de rechter V200 een mooie sleep Rheingold-rijtuigen kunnen trekken.
Toch wel redelijk imposant, wat jij daar uitvreet met die locs...  >:-D

Niet alleen maak jij oude locs opnieuw rijvaardig, wat ik gewoon fantastisch vind, maar jij bent dan ook nog een kunstenaar bij het opnieuw aankleden van oudere locs...  :thumbup:
Citaat van: Hanzi op zaterdag 13 juni 2026, 07:04:56digitaal is niet minder luidruchtig hoor
:lol:

Metaal op metaal trekt er zich inderdaad niets aan hoe die tezamen lawaai maken - digitaal of analoog.
Hoe dan ook: met mijn slecht karakter vind ik het eigenlijk wel moeten kunnen, om mijn treinen (ja hoor analoog ;-) ) effectief te HOREN rijden...  :lol:
Prachtig al die andere kleurstellingen; die 3029 is ook mijn eerste loc  rijdt nog steeds en is intussen al een 60+'er 🤭