Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... project Vos

Gestart door Hanzi donderdag 01 januari 2015, 21:55:19

Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... project Vos

BLIJ dat ik analoog RIJ

Even wat concreter over de gezochte buffers:
2x Roco 88588
2x Roco 88589

En eventueel Schienenräumer, weet niet exact hoe die eruit ziet (exploded vieuw is daar wat onduidelijk in) en weet daardoor ook niet of er 2 of 4 benodid zijn:
2x of 4x Roco 94377

Heeft iemand nog wat liggen? Waar evt. te koop?

Waar een wil is, is een spoor

Online denk ik wel te koop? Met artikelnummers lijkt het mij niet zo moeilijk...
mvg,
Adriaan
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Ha die Hans,

Die buffers zijn te koop bij MTE voor een kleine euro per stuk.
Wordt speciaal voor je besteld, maar mijn ervaring is dat de levertijd niet echt lang is.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Waar een wil is, is een spoor

@citaat Kijk, das een duidelijker advies dan dat van mij :thumbup:
Tja, dan kan zo'n stoomlokje wel een panto krijgen vanwege kolengebrek, maar als het nu eens olie gebrek is ........ Dan moet Vosje een panto krijgen.
Enfin Hanzi we zien wel of er gebrek is aan brandstoffen daar bij jou. Feit is gewoon dat project Vosje tot zover prima geslaagd is, complimenten.

M* en bezig te digitaliseren

Tegenwoordig is het gunstigste op energiegebied niet meer te voorspellen.
Vroegah was stoken op gas goedkoper dan elektrisch, maar dat is ook al niet meer zo en dan hebben we t niet over kolen of hout.
Heel die markt wordt gemanipuleerd door de overheid met heffingen & accijnzen.
Omdat het zo vaak verandert, kun je het beste hybride zijn.
Dus met zo'n electrische stoomlok die ook nog op kolen of olie of gas kan gaan, kun je alle kanten op  B)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Vandaag bezig geweest met de verlichting van de VOS ACTS. De originele lichtgeleiders lopen van voor naar achter en weer terug en werden verlicht met lampjes op een print bovenin de loc.
Die print zit er bij mij natuurlijk niet meer in en bovendien moesten de lichtgeleiders plaats maken voor de Märklin motor.
Maar niet getreurd, 2mm staafledjes passen perfect in de gaatjes; zitten van zichzelf klem en de lengte past ook perfect!
IMG-20260412-WA0002.jpg
Ik heb witte en rode leds erin gezet en nu wilde ik ook nog richtingafhankelijke lichtwisseling hebben.
IMG-20260412-WA0004.jpg
IMG-20260412-WA0003.jpg
Ik dacht dat ik alles goed had aangesloten, maar een testritje wees anders uit :? . Denkfoutje of soldeerfoutje? Nu ff geen tijd om hiernaar te kijken, maar zal wel goed komen!

BLIJ dat ik analoog RIJ

Net 2 bedradingsfoutjes eruit gehaald en 4 ledjes verder :-( werkt het een beetje, maar toch nog niet goed want alles brandt tegelijk nu...
Wel kwam ik nog een oude rol dik soldeerdraad (?) tegen, 2 laagjes opgerold en in de brandstoftank gelijmd voor wat extra gewicht.IMG-20260412-WA0008.jpg
Op de foto zie ik nu roest (?) en uitslag, mmm ik zal toch geen zinkpest aan m'n "nieuwe" loc hebben toegevoegd :? ?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Mmm, dit schema klopt toch. Toch? Gebaseerd op de ouderwetse Märklin lichtomschakeling. Maar dan met 2 gelijkrichtbruggetjes en ledjes.
Waarom gaat alles tegelijk aan?
Ligt het aan dit schema of heb ik nog meer bedradingsblunders begaan?IMG-20260412-WA0010.jpg
12-04-2026 18-35-33.jpg

BLIJ dat ik analoog RIJ

Over die doorverbinding (zodat ik maar met 3 aders naar de kap hoef) had ik ook al mijn twijfels, toch zie ik het probleem nog niet.
De rechter leds zouden moeten branden.
De linker niet, die gelijkrichtbrug is in deze situatie aan beide kanten met massa verbonden.

Zet ik op A & C spanning dan heb ik inderdaad kortsluiting (logisch); zet ik op B & C spanning dan gaan alle leds aan.
Ik dacht nog even dat de leds aan gingen door spanningspiekjes/stoorspanninkjes vanuit de motor (koolborstels) waar gloeilampjes minder gevoelig voor zijn.
Door het testje met spanning op B & C is die oorzaak echter geëlimineerd.
Niet redeneren voor gelijkspanning, je sluit het geheel aan op wisselspanning, over de diodes staat dus nog een halve alternantie. Die verbinding moet echt weg.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik heb inmiddels genoeg vertrouwen in je dat je gelijk zult hebben, ik ga het dus proberen met een extra draad naar de kap.

En toch begrijp ik het niet, de voedende kant van de gelijkrichter hangt aan beide kanten aan massa. Dus daar komt niks vandaan (?). En dan zijn slechts de minnen van de gelijkrichters onderling verbonden.
Is het mogelijk dat je de weg van de stroom door de linker leds in het schema zet?

Edit: Ik heb het :idea: gezien denk ik.