Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... interieur TEE RAm

Gestart door Hanzi donderdag 01 januari 2015, 21:55:19

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Amerikaans erfgoed...
@citaat mmmmm :P

@ Erik: inderdaad Editions Atlas, paar euro en 99% statisch (1% dynamiek voor de asjes van de tender).
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Amerikaans erfgoed...
Horst was nog niet fertig met het opruimen van seiner Dreckigkeit, Tony :P.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Amerikaans erfgoed...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Amerikaans erfgoed...
 :thumbup:  :-)

Ben blij, dat hij hier weg is  :D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Sauerland --> Hundsrück
Ondertussen storen we Horst maar even niet en zitten we in t Sauerland. Nog niet heel veel treingebeuren tegengekomen hier. Oké, een stuk over een verlaten spoorlijn (inmiddels geasfalteerd B)) gefietst en met een smalspoortreintje een zink- en loodmijn bezocht. Én gemidgetgolfd onder het treinviaduct van Willingen. Volgens mij is die spoorlijn nog gewoon open (?) maar in de tijd dat wij er waren is er niets over heen gereden. Morgen verruilen we het Sauerland voor de Hundsrück.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Sauerland --> Hundsrück
Citaat van: Hanzi op vrijdag 16 augustus 2019, 23:01:06Én gemidgetgolfd onder het treinviaduct van Willingen.

Heb je wel gewonnen Hans ?  :D
Mooi viaduct trouwens. :thumbup:

Prettige voortzetting van je welverdiende vakantie toegewenst.

Groet Michel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Sauerland --> Hundsrück
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Sauerland --> Hundsrück
Geniet ze, Hans !

Enne, niet teveel op het forum zitten. Je hebt vakantie  :P

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Sauerland --> Hundsrück
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Sauerland --> Hundsrück
Ein Loch in eins gemacht.  :)
Veel plezier op deze vakantie reis.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Sauerland --> Hundsrück
Vandaag dan toch wat spoorse activiteiten gedaan: op de draisine (railbike) van Lauterecken naar Staudernheim met een lunchstop in Meisenheim.
Stroomafwaarts langs de rivier de Glan, dus over t algemeen wat dalend door een mooie omgeving met bos, akkers en wijnvelden.

Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Sauerland --> Hundsrück
.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Sauerland --> Hunsrück
 B) Dat railbiken is een inspannende maar toch ook relaxte bezigheid, lijkt me wel gaaf. :thumbup: :)

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Sauerland --> Hunsrück
Ja, was maar 22 km en we zijn met z'n drietjes dus we konden elkaar afwisselen ;). En je komt op plaatsen waar je anders niet snel komt. Dit, in combinatie met vervallen spoorse attributen en gebouwen langs de lijn maakt het tot een leuke bezigheid!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Sauerland --> Hunsrück
Ik heb dat ook wel eens gedaan met een groep oud-collega's van Groesbeek naar Kranenburg (Duitsland). Erg leuk om te doen, vooral als je overwegen moet passeren, waar je zelf de bomen over de verkeersweg moet draaien.

Je kunt deze route ook op bepaalde tijden in omgekeerde richting doen, maar dan rijd je berg opwaarts...
Er zijn 2 routes, Groesbeek - Kranenburg en Kranenburg - Kleef. Je hebt "kleine" fietsen en grote bakken :
klik hier

groeten,
Roel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Sauerland --> Hunsrück
Ik wist niet dat t ook in NL kon Roel. We hadden het al wel meer gedaan in Belgie en Denemarken. Blijft een leuke manier om de omgeving te verkennen.
Vandaag naar Bingen geweest en volgens tip van Tony overgevaren naar Rudesheim. Erg toeristisch maar juist daardoor ook erg leuk. Ook veel souvenirwinkeltjes met de ergste duitse kitsch, en natuurlijk veel wijn. Ook nog een erg leuk museum met een enorme verzameling "muziekmachines" (automatische orgels, piano's, speeldozen, etc.) bezocht. In sommige zat een compleet orkest verborgen inclusief blazers, drums en violen. Maar ook Edisons eerste opname- en afspeelapparaat met wasrollen. Maar liefst 80% van de machines was nog functioneel; kortom het bezoek was de moeite waard!
Én zoals Tony al voorspelde heel veel treinen aan beide kanten van de Rijn!
In Bingen gingen de spoorbomen pas weer open nadat er 3 treinen waren gepasseerd:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bingen & Rüdesheim
En nog een paar van "de overkant" Rüdesheim:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bingen & Rüdesheim
Mooie plaatjes, Hans. Er is daar veel spoors te zien.

Spoorfietsen kun je op meer plaatsen in Nederland. Ik meen ook ergens in Twente en bij Dokkum.
Kwestie van even googlen.

Fijne vakantie!

Groeten,
Roel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bingen & Rüdesheim
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bingen & Rüdesheim
Mooie platen Hans.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Zoals de planning er nu uit zie, ga ik begin oktober weer naar Rüdesheim. Kijken wat we in 1 dag bij elkaar kunnen "schieten".
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bingen & Rüdesheim
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bingen & Rüdesheim
Het trein- en vakantiefotoboek wordt rijk gevuld, Hans  :P
Werkt inspirerend  :D

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bingen & Rüdesheim
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bingen & Rüdesheim
Je zal al railbikend op enkelspoor maar tegenliggers tegen komen!
Zul je toch van de dwarsliggers af moeten ....
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bingen & Rüdesheim
Nee hoor!
Op even dagen wordt de ene kant op gereden en op oneven dagen de andere :D.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Sauerland
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Sauerland
Jullie hebben nog wat spoorse vakantieplaatjes tegoed! Al was het maar om Michel over de streep te trekken voor een reisje op naar de Rijn! :P
Maar eerst nog 5 uit het Sauerland: 2 van het Viaduct van Willingen en 3 van het smalspoortreintje (waarmee vroeger ook de mijnwerkers "reisden") in de zink- en loodmijn van Ramsbeck.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... een reisje langs de Rhein
Na een weekje Sauerland zijn we doorgereisd voor een weekje Hunsruck. Vanaf onze camping zuidwest van Bingen was de Rijn goed aan te rijden.
Bovendien zou er in Oberwesel (bekende vakantiebestemming van de komkommerfotograaf) een treinenwinkeltje zitten dat ik even wilde bezoeken. Treinenwinkeltje viel tegen (ik begreep later van Tony dat hij wel een hoop heeft maar dat je dat op z'n computer moet uitkiezen...), dus snel door naar kasteel Rheinfells, meer ruïne dan kasteel maar toch leuk én een schitterend uitzicht over de Mittelrhein.
Vervolgens met het pontje de Rijn overgestoken naar St.Goarshausen aan de overkant. Daar de auto geparkeerd en naar het beeld van de Loreley gelopen aan het eind van een lange strekdam. Onbegrijpelijk dat zoveel schepen door deze verschijning zijn gestrand; waarschijnlijk kon ze wél mooi zingen. Of zou t toch door de sterke stroming komen; de Rijn is hier smal en stroomt gigantisch hard, zelfs nu in de zomer!
En voortdurend de mooiste treinen links en rechts langs de Rijn; links hoofdzakelijk personenvervoer en rechts meer goederen.
Daarna de Loreleyrots beklommen (met de auto :P) en boven genoten van het uitzicht.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... een reisje langs de Rhein
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... een reisje langs de Rhein
`Bedankt voor de extra vakantiefoto's, Hans  :D

Wat betreft de Loreley; vooral de rotsen in het water waren het probleem.
Was op meer plaatsen zo.

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... een reisje langs de Rhein
Vanaf de Loreley naar het zuiden naar Kaub gereden. Daar ligt kasteel Pfalzgrafenheim midden in de Rijn, de voorkant gebouwd als schip zodat het bouwsel ook hoogwater overleefd. Je kan er alleen met een pontje naartoe en vroeger was het een tol-kantoor heb ik begrepen. Wellicht leuk voor Henk (Jongslog) om in zijn Rijn na te bouwen. Ook hier weer veel treinverkeer wat het wachten op het pontje tot een draaglijke bezigheid maakte! 
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... een reisje langs de Rhein
En tot slot nog wat treinenplaatjes bij Kaub.
Daar zijn we weer met een pontje naar de overkant gegaan en richting Bacharach waar we heerlijk hebben gegeten; daarna terug naar de camping.
Tot zover ons reisje langs de Rijn.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... een reisje langs de Rhein
Citaat van: Tony op zondag 25 augustus 2019, 19:43:08
`Bedankt voor de extra vakantiefoto's, Hans  :D

Wat betreft de Loreley; vooral de rotsen in het water waren het probleem.
Was op meer plaatsen zo.

Grtz Tony
Ah, dus het kwam helemaal niet door het gezang van die nimf!?!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... een reisje langs de Rhein
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... een reisje langs de Rhein
 @citaat Jip.Maar het is altijd leuker om de vrouwen de schuld te geven  O:-D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... een reisje langs de Rhein
Hans,

Bedankt voor het plaatsten van de prachtige vakantie foto's. :) :thumbup:
Nog een goede voortzetting van je vakantie toegewenst.

Groet Michel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... een reisje langs de Rhein
Ben inmiddels weer thuis en morgen weer aan t werk :|
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... een reisje langs de Rhein
Dan wens ik je sterkte morgen Hans zal weer tegen vallen na zo een leuke trip maar / aan de Rijn.


Groet Michel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... een reisje langs de Rhein
Ach ja, gaat wel weer goedkomen hoor, ik moet toch ook weer Euro's voor de volgende vakantie bij elkaar verdienen  >:-D.

Wat me wel opviel daar langs de Rijn: wij modelspoorders doen nog wel eens ons best om een mooie sleep met dezelfde wagons bij elkaar te sparen, maar in de praktijk rijden daar alleen maar samengestelde treinen rond. Een paar ketelwagons, wat containers, wat autotransporters gevolgd door gesloten goederenwagons en platte bakwagens met machines etc. Alles door elkaar dus.
Oh ja, en een goederenwagon zonder graffitty is geen goederenwagon meer tegenwoordig :?...
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... een reisje langs de Rhein
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... een reisje langs de Rhein
Hi Hans,

Leuke en mooie, voor mij herkenbare, foto's.
Enne Ramsbeck ook op mijn lijstje gezet.

groet
Harald
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... een reisje langs de Rhein
Mooie foto's Hans. Allemaal bekende plekken.  :thumbup:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... een reisje langs de Rhein
 B) Ook u heeft errug mooie kiejes geplaats, dank u daarvoor. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Die Rijn is toch wel populair bij een aantal forummers, maar ja, tis der ook erg mooi. :)
:? Sterkte op je eerste werkdag, ik moest mezelf vanmorgen ook heenslepen na 5 1/2 week rust. :roll: :-)

Citaat van: Hanzi op zondag 25 augustus 2019, 21:21:20
wij modelspoorders doen nog wel eens ons best om een mooie sleep met dezelfde wagons bij elkaar te sparen, maar in de praktijk rijden daar alleen maar samengestelde treinen rond.
Nou Michel Miessie, die ken je in je zak steke, daar ga je dan met je verzameling. :-) >:-D

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... een reisje langs de Rhein
Citaat van: Hanzi op zondag 25 augustus 2019, 19:49:45
de voorkant gebouwd als schip zodat het bouwsel ook hoogwater overleefd.
Dat was zo gebouwd om ijsgang te kunnen hebben.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... een reisje langs de Rhein
oké, beetje stroomlijn zal voor zowel hoogwater (Rijn stroomde nu al hard, laat staan 's-winters!) als ijsgang geen kwaad kunnen denk ik.

kwam voor de smalspoorliefhebbers nog een plaatje tegen van de (accu?)locomotief uit de mijn in Ramsbeck.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... een reisje langs de Rhein
De wagon erachter met die moderne stoelen is ook leuk om te zien trouwens.
Leuke eigenbouw  :D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... een reisje langs de Rhein
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... een reisje langs de Rhein
Hoi Hans,

Ik heb genoten van je mooie reisverslag, je hoeft helemaal niet ver weg om schitterende plaatsen te bezoeken.

Leuk dat rail fietsen, lijkt mij een hele belevenis.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... een reisje langs de Rhein
Citaat van: Dirk-Jan op maandag 26 augustus 2019, 12:55:32
Citaat van: Hanzi op zondag 25 augustus 2019, 21:21:20
wij modelspoorders doen nog wel eens ons best om een mooie sleep met dezelfde wagons bij elkaar te sparen, maar in de praktijk rijden daar alleen maar samengestelde treinen rond.
Nou Michel Miessie, die ken je in je zak steke, daar ga je dan met je verzameling. :-) >:-D
Dirk-Jan

:offtopic:

Aan mijn verzameling is niks mee Dirk-Jan ik vindt het gewoon een mooi gezicht als ik een gele (DHL en Willy Betz) of een groene ( GreenCargo) en straks een oranje (Wascosa) sleep langs zie rijden op me baan. :favorite:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... een reisje langs de Rhein
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 31 augustus 2019, 15:44:49
Leuk dat rail fietsen, lijkt mij een hele belevenis.
Dat is ook leuk Peter. Wij hebben het 2 weken geleden gedaan in de Ardèche.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... een reisje met de TEE
Ja, railbiken blijft een leuke (vakantie-)bezigheid; zeker omdat je vaak op plaatsen komt waar je met de auto niet kan komen.

Vanmiddag werden de inwoners van Lilleby en Altenstein verrast door een bezoek van een TEE-Rheingold-trein! Een gedateerde Marklin (Primex?) E103 met een stammetje langgekoppelde Lima-rijtuigen. Dat moest natuurlijk worden vastgelegd (al was t maar om Tony zijn vakantiegevoel nog even te laten herbeleven).
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... een reisje met de TEE
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... een reisje met de TEE
Dat was een heerlijk ritje, Hans  :thumbup:

En die Lima's maken het helemaal af ! Daar mag de WOSA ook graag naar kijken  ;)
Met een beetje verf mengen en wat penseelgeduld is die 103 nog prima van de Zwarte Mazelen af te helpen ( niet ingeënt vrees ik  :? )

Dank voor het bonus-vakantiegevoel   :P

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... een reisje met de TEE
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... een reisje met de TEE
Dag Hans.

Bedankt voor de fraaie fotoreportage van zo te zien drie verschillende ritten van de TEE  :thumbup:
Het resulteert samen met de omgeving in prachtige Old Skool plaatjes!
Heb je de Lima's nog aangepast om fatsoenlijk over de M-rails te laten rijden?

Groeten,

Erik.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... een reisje met de TEE
Heel oplettend, Erik, er is inderdaad wat gerangeerd tijdens de rit ;).
Het Lima TEE-stammetje is al zo'n 45 jaar in mijn bezit en rijdt prima. Toen Hans nog een Hansje was van m'n zakgeld bij elkaar gespaard en iedere keer een rijtuig bijgekocht; voor Marklin had ik destijds geen budget... Er hebben ooit wel wat wielwissels plaatsgevonden geloof ik, en de de onderkanten heb ik ooit tussen de "schorten" dichtgesmeerd met plamuur voor wat extra gewicht.
De 103 is een erfstuk die ooit door m'n vader op een beurs ook al 2e hands is gekocht en heeft er al heel wat kilometers opzitten gezien de gigantische radiale speling op de assen; de kap is van het type "verf valt er af omdat M de grondverf is vergeten". Hij zit in een Primex-doos maar dat klopt volgens mij niet en de loc is omgenummerd dus het werkelijke type/bouwjaar is lastig te traceren. Kortom een oud werkpaard dat enigszins jankend nog steeds zijn rondjes rijdt en waarschijnlijk wel wat WOSA-puntjes waard is :mrgreen:.   
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... een reisje met de TEE
Toch nog even met de Koll erbij de 103 bestudeerd. Het blijkt echt een samenraapsel van meerdere loc's te zijn:
De doos is van de Primex 3188, maar dat klopt niet, want
de kap heeft gespoten rode strepen op de neus en een dubbele rij ventilatieroosters, dat had alleen de 3054-1 uit 1971.
De koppelingen zijn voorzien van splitpennen hetgeen duidt op een bouwpakket, de 3953 uit '72-'74, maar dié had een enkele rij ventilatieroosters.
En dan zitten er pantografen type 12 met bruine isolatoren op en die waren er pas vanaf 1983... :roll:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... een reisje met de TEE
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... een reisje met de TEE
 @citaat ... Eigenlijk is ie dus héél uniek! :roll:

Groeten,

Erik.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... een reisje met de TEE
Tja, dát wel :D
Het is in ieder geval één van de weinige 103's uit die tijd met voorontkoppeling, want dat hoort hij helemaal niet te hebben als ik diverse foto's bekijk.
Mogelijk dat het dus toch geen bouwpakket was en dat het voorontkoppelingslipje later door een creatieveling is geplaatst, waarmee kap en bodem toch bij elkaar kunnen horen.
Kortom een 3054-1 uit 1971 met gemodificeerde koppelingen en nieuwere pantografen in een Primex 3188 doos. Mmm... wordt hij alweer iets minder uniek ;), maar wel 48 jaar oud en nog gewoon rijden!
Blijft leuk om de ware identiteit van zo'n oude loc te traceren!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... een reisje met de TEE
@citaat maar die redenatie gaat ook weer niet op, want versie 1 had verhoogde zwarte vlakjes voor de fabrieksopschriften en dat heeft die van mij dan weer niet. Dus toch een onderkant van een 3054-4 of nieuwer; kan dus ook een 3054-6 zijn en dié is weer hetzelfde als een Primex 3188-2 waarmee de doos weer zou kloppen. Overigens is de 3053-10 daar dan ook weer gelijk aan.
Kortom, ik ga er niet exact uitkomen qua onderkant :? De kap is iig een 3054-1 vanwege de gespoten rode strepen op de fronten.
Waar een hobbyist het al niet druk mee kan hebben :lol:.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Nieuwe Ouwe aanwinst !!!
Gisterochtend gezien op Marktplaats, geboden, gistermiddag betaald, vanmiddag bezorgd dus nu rijdt hij al rond in Lilleby-Altenstein; het kan snel gaan! Een onvervalste SEH800 / 3013 uit 1957, oftewel een tamelijk lompe NS 1101! Uiteraard gelijk even op de plaat gezet voor jullie, ditmaal in Gare D'inferieur. En tja, hij heeft gebruikssporen maar daar was de zeer aantrekkelijke prijs dan ook naar; maar hij rijdt en schakelt prima, is beresterk, is compleet én origineel met de eerste (?) transparante antislipbandjes >:-D.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Nieuwe Ouwe aanwinst !!!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Nieuwe Ouwe aanwinst !!!
Smulsmul  :P

Hoort eigenlijk op Gare Superieur, Hans  :D Maar ben blij, dat ik jouw ondergronds pareltje ook nog eens zie  :thumbup:
Ouderwetse en onverwoestbare WOSA-kwaliteit ! Dat moeten die nieuwerwetse digiloc's over 60 jaar nog maar voor elkaar zien te krijgen........

Mooie vondst !

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Nieuwe Ouwe aanwinst !!!
Prachtige aanwinst Hans. :) :thumbup:
Heel veel rijplezier toegewenst met deze schoonheid van een loc.

Groet Michel